Gå til innhold

September/oktober skravlebøtter


Gakkepus

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 hour ago, FrkHumle said:

Rund fin form :) Hvor langt er du på vei nå? 

 

 

Regner det er meg du spør? Er 28+0 i dag! 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gakkepus skrev:

Regner det er meg du spør? Er 28+0 i dag! 😄 

Ja, det var deg jeg mente, etter magebildet :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere! 

Jeg trenger noen meninger og vet ikke helt hvor jeg skal «prøve» meg, så jeg prøver her 😆 venter en nydelig lillebror i oktober og valg av navn tar opp konsentrasjonen 😂 vi har valgt Samuel som første navn, men jeg trenger tips til navn nr 2, da vi skal ha dobbelt navn...... noen tips?? ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått en veldig irriterende plage når jeg har vært ute og gått i det siste, og lurer på om noen av dere opplever noe lignende?

Hvis jeg har gått et stykke, stortsett når jeg er på hjemveien faktisk, så får jeg plutselig skikkelig hold/sting i ene siden av magen, kjennes det ut som. Føler jeg må gå skikkelig krokbøyd og sakte for å komme meg fremover, og det gir seg ikke før jeg får slappet av. Ser nok passe smart ut.... 😛 og sabla irriterende og vondt (og upraktisk). 

Det er ikke relatert til hva jeg har spist heller, sånn som vanlig hold/sting. 

Noen som opplever noe av det samme, eller vet noe om hva dette er for noen? Regner med det er gravidrelatert,ettersom jeg aldri har opplevd noe lignende før. Trodde kanskje det var kynnere, men synes ikke helt det virker som det heller, ut fra hva jeg leser om det... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

59 minutter siden, Marimba said:

Har fått en veldig irriterende plage når jeg har vært ute og gått i det siste, og lurer på om noen av dere opplever noe lignende?

Hvis jeg har gått et stykke, stortsett når jeg er på hjemveien faktisk, så får jeg plutselig skikkelig hold/sting i ene siden av magen, kjennes det ut som. Føler jeg må gå skikkelig krokbøyd og sakte for å komme meg fremover, og det gir seg ikke før jeg får slappet av. Ser nok passe smart ut.... 😛 og sabla irriterende og vondt (og upraktisk). 

Det er ikke relatert til hva jeg har spist heller, sånn som vanlig hold/sting. 

Noen som opplever noe av det samme, eller vet noe om hva dette er for noen? Regner med det er gravidrelatert,ettersom jeg aldri har opplevd noe lignende før. Trodde kanskje det var kynnere, men synes ikke helt det virker som det heller, ut fra hva jeg leser om det... 

Jeg har opplevd det samme i det siste..  antar det er enda et nytt symptom på listen 🙄 

Jeg setter meg gjerne ned og venter til det gir seg. Ubehagelig er det.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Gakkepus skrev:

Jeg har opplevd det samme i det siste..  antar det er enda et nytt symptom på listen 🙄 

Jeg setter meg gjerne ned og venter til det gir seg. Ubehagelig er det.. 

Jepp! Er vel det som må til... Skikkelig plagsomt hvertfall. Kan ikke huske det fra sist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har født før. Hva får man egentlig på sykehuset/barsel? Tenker på til både meg og babyen. Skal føde på Ahus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, plastfolien skrev:

Dere som har født før. Hva får man egentlig på sykehuset/barsel? Tenker på til både meg og babyen. Skal føde på Ahus :)

Til baby: Bodyer, tepper, bleier får du låne det du trenger av på ahus. Jeg fikk tips om å bare ta med en varm lue og varme sokker, i tilfelle varmetap. Og klær til hjemreise da. 

 

Til mor får du skjorter, truser, bleier, håndklær, bind, vaskekluter etc. Men greit å ha med seg noen behagelige bukser, ammetopper, ammebher og lange cardigans som dekker bleierompa :ler:. Er jo også såper og sånn der, men ofte mer behagelig med ting hjemmefra når det gjelder toalettsaker. Ellers så ta med sko du kan bruke i dusjen, og innesko til å traske rundt med inne, Lang mobillader, og øretelefoner. Du får også mme og låne pumpe om du skulle trenge det. Paracet og sånn og, men er nesten like greit å bare ha med det i veska. Også får du alt du trenger av mat, men anbefaler å ta med noe skikkelig snacks som frister og. Jeg synes det var praktisk å ta med en morgenkåpe for å tusle over fra føde til barsel, men brukte den bare til det og den tar jo litt plass så er usikker på om jeg tar med det neste gang. Tror jeg også skal ta med et skikkelig stort mykt håndkle til dusjen etter fødsel. Også skal jeg ta med elastisk bæresjal for å kunne tusle rundt med en nyfødt baby helt inntil meg istedenfor i den senga man triller rundt på 😍

Dette er min erfaring fra Ahus :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere i gang med å pakke?  😱 

Jeg er ikke helt der enda, men har bestilt det meste. Legen min så det er greit å pakke i uke 35 og ha baggen liggende i bilen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuuuusen takk @Marimba. Da vet jeg hva vi trenger å pakke:tommelsmil: nei @Gakkepus , har ikke begynt å pakke enda, men var bare nysgjerrig på hva slags utstyr osv sykehuset stiller med 😊 pakker nok rundt uke 35, lurt å ha den i bilen 🤗

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg bare skal pakke snart.. Har fått beskjed om å være litt innstilt på tidlig fødsel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, Marimba said:

Tror jeg bare skal pakke snart.. Har fått beskjed om å være litt innstilt på tidlig fødsel. 

Hvor tidlig? 

Tenker det er greit å ha ting på stell. Alt er tross alt mulig.. 

Edit: har fått samme beskjed.. uke 36/37 for min del, men det finner jeg ut om ikke så lenge. 

Endret av Gakkepus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Gakkepus skrev:

Hvor tidlig? 

Tenker det er greit å ha ting på stell. Alt er tross alt mulig.. 

Edit: har fått samme beskjed.. uke 36/37 for min del, men det finner jeg ut om ikke så lenge. 

Det vet de ikke. Målet er å ha minien i magen noen uker til, siden fødsel i uke 30 er litt vel tidlig, men det kommer helt an på hvor godt blodtrykket mitt holdes i sjakk ( jeg får tydeligvis helt sinnsykt blodtrykk av å være gravid), og at det ikke utvikler seg til svangerskapsforgiftning. Med ukentlige kontroller vil jeg tro min helse veies opp mot behovet for å være lengst mulig i magen, også tar de det derfra. I forrige svangerskap gikk det helt til uke 37, så vi krysser  fingrene for det nå og. Også tar vi hver dag og uke som går bra som en liten seier ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Marimba said:

Det vet de ikke. Målet er å ha minien i magen noen uker til, siden fødsel i uke 30 er litt vel tidlig, men det kommer helt an på hvor godt blodtrykket mitt holdes i sjakk ( jeg får tydeligvis helt sinnsykt blodtrykk av å være gravid), og at det ikke utvikler seg til svangerskapsforgiftning. Med ukentlige kontroller vil jeg tro min helse veies opp mot behovet for å være lengst mulig i magen, også tar de det derfra. I forrige svangerskap gikk det helt til uke 37, så vi krysser  fingrene for det nå og. Også tar vi hver dag og uke som går bra som en liten seier ;) 

Ja, flott innstilling. :)  er siste innspurten nå! Er veldig spent på alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vær så snill å ikke ta med egen smertestillende på føden. Det er ein grunn til at de deler ut mens du er der, å det er fordi de har ansvaret for deg, de skal passe på at du har det bra. Hvis man plutselig trenger meir smertestillende ein de gir så kan det være tegn på sykdom som de må følge opp og utrede. Så plis ikke ta med smertestillende. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Meley skrev:

Vær så snill å ikke ta med egen smertestillende på føden. Det er ein grunn til at de deler ut mens du er der, å det er fordi de har ansvaret for deg, de skal passe på at du har det bra. Hvis man plutselig trenger meir smertestillende ein de gir så kan det være tegn på sykdom som de må følge opp og utrede. Så plis ikke ta med smertestillende. 

Er veldig uenig med deg dessverre. Tok to døgn hvor jeg klagde over sterke smerter i stingene (ble sydd på operasjonsstue), før noen kom på å tilby meg en lusen paracet og naproxen. Ta med selv, men informer om at man har tatt tablettene. Så travelt som de har det på føde og barsel, så må man nesten passe på seg selv, og ikke stole på at de som jobber der har oversikten. Å sitte med store smerter uten å få hjelp er så innmari unødvendig. 

Så lenge man sier fra når man tar så skal ikke det være noe problem :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, FrkHumle skrev:

Er veldig uenig med deg dessverre. Tok to døgn hvor jeg klagde over sterke smerter i stingene (ble sydd på operasjonsstue), før noen kom på å tilby meg en lusen paracet og naproxen. Ta med selv, men informer om at man har tatt tablettene. Så travelt som de har det på føde og barsel, så må man nesten passe på seg selv, og ikke stole på at de som jobber der har oversikten. Å sitte med store smerter uten å få hjelp er så innmari unødvendig. 

Så lenge man sier fra når man tar så skal ikke det være noe problem :) 

Nei man skal ikke ta eget!!! Uansett hvor travelt de har det så har de tid til å gi smertestillende, Bare å gi beskjed og mas på de til de gjør det. Kun ved egen avtale skal man ta medisiner man har med seg selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Meley skrev:

Nei man skal ikke ta eget!!! Uansett hvor travelt de har det så har de tid til å gi smertestillende, Bare å gi beskjed og mas på de til de gjør det. Kun ved egen avtale skal man ta medisiner man har med seg selv. 

Nei, det har de ikke tid til etter min erfaring. De hadde ikke tid til å hjelpe med amming, hjelpe meg opp av sengen mens babyen gråt ved siden av (jeg klarte ikke gå eller stå på egenhånd) eller gi medisiner. 

Å tro at helsepersonellet har tid til deg, at de tilbyr smertestillende som de skal, eller at de har oversikten er bare naivt slik ressursene er på sykehus i dag. Opplever man at de har tid, så er det en positiv overraskelse, men å sikre seg selv for alle de gangene de faktisk har det for travelt er bare fornuftig.

Det er jo helt latterlig at man i det hele tatt skal måtte mase på de (som du foreslår), vil de at vi pasienter skal stole på at de tar ansvar for slike ting, så skal man slippe å mase. Smertepåvirkede, nybakte mødre på barsel skal slippe å måtte mase på en paracet altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...