Gå til innhold

September/oktober skravlebøtter


Gakkepus

Anbefalte innlegg

22 timer siden, l86 skrev:

Jeg har også 5 uker igjen til termin nå, har så smått begynt å gjøre klar fødebagen nå, synes det er koselig å pusle litt med det i ventetiden. I tillegg har jeg en magefølelse på at han kommer til å komme før termin, så jeg tenker det er greit å ha bagen klar. Jeg hadde menssmerter som satt nederst i magen og korsryggen som kom med jevne mellomrom tidligere i dag, men de har gått over nå. Lurer på om det kanskje er modning på gang? Spennende tid fremover! :) Har vært plaget endel av nedpress, mensmurringer og stikkinger de siste 10 dagene, føler meg veldig tung og sliten så jeg forsøke å hvile så mye som mulig på dagtid. 

Så spennende! 😀

Her blir det nok overtid, både jeg og mine søsken ble født 2 uker over tiden. Barnefar også... Men det vil tiden vise! De andre i familien har ikke slitt med kynnere, det har jeg! Har derfor bittelitt troa på at fødselen kan starte tidligere hos meg 🤞

Senga kom idag, da blir det montering imorgen! Har kjøpt verdens søteste sengesett, blir så koselig å re opp sengen for første gang 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er i uke 37 på mandag.. føler meg som verdens største hval. Masse mensmurringer, nedpress, sinnsyke smerter på innsiden av lår(vet det er babyen men irriterende) ooog nesten null søvn så jeg er i supert humør for tiden 😅 håper også at det er modning på gang 

Skal begynne med modningsakupunktur i uke 38, men tenker å ringe jordmor og spør om vi kan begynne neste uke fordi nå er jeg lei lei lei. 

Fødebagen er så og si klar. Vi var på fødselsforberedende kurs sist uke også, veldig greit. Hvertfall for mannen, nå slapper han litt mer av 😊

Men jeg gruer meg fortsatt til fødselen, noen andre? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.8.2018 den 23.08, luremus skrev:

Så spennende! 😀

Her blir det nok overtid, både jeg og mine søsken ble født 2 uker over tiden. Barnefar også... Men det vil tiden vise! De andre i familien har ikke slitt med kynnere, det har jeg! Har derfor bittelitt troa på at fødselen kan starte tidligere hos meg 🤞

Senga kom idag, da blir det montering imorgen! Har kjøpt verdens søteste sengesett, blir så koselig å re opp sengen for første gang 😍

Huff håper du ikke går på overtid, krysser fingrene for deg 😊 

Åh så gøy, gjorde det samme for et par uker siden. Det er så søtt og smått alt. Herlig å se på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 dager til termin, og jeg håper jeg slipper overtid. Jeg føler meg som en strandet hval, og er rett og slett lei. 

Var hos legen i går, og fant ut at lillegutt veier 3200 gr og ser ut til å trives veldig i magen. 🙄 

Jeg har litt vondt her og der. I dag har jeg slitt endel pga magen. Diaré er virkelig ikke noe gøy😑😂 i tillegg er jeg kvalm hele tiden. 

Endret av Gakkepus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mommy26 skrev:

Er i uke 37 på mandag.. føler meg som verdens største hval. Masse mensmurringer, nedpress, sinnsyke smerter på innsiden av lår(vet det er babyen men irriterende) ooog nesten null søvn så jeg er i supert humør for tiden 😅 håper også at det er modning på gang 

Skal begynne med modningsakupunktur i uke 38, men tenker å ringe jordmor og spør om vi kan begynne neste uke fordi nå er jeg lei lei lei. 

Fødebagen er så og si klar. Vi var på fødselsforberedende kurs sist uke også, veldig greit. Hvertfall for mannen, nå slapper han litt mer av 😊

Men jeg gruer meg fortsatt til fødselen, noen andre? 

 

Jeg gleder meg faktisk, har født en gang før uten at det var noen god opplevelse, og nå håper jeg at jeg får en annen type fødsel :) Er det noe spesielt du gruer deg til? Jeg gruer meg mest til det øyeblikket det går opp for meg at "det var så vondt det var ja, nå husker jeg det" :fnise: Ellers synes jeg det er litt spennende, sånn litt grugleding/skrekkblandet fryd. De gangene jeg har blitt lurt av vonde kynnere nå har jeg stort sett blitt gira, heldigvis, ikke redd.

3 timer siden, Gakkepus skrev:

11 dager til termin, og jeg håper jeg slipper overtid. Jeg føler meg som en strandet hval, og er rett og slett lei. 

Var hos legen i går, og fant ut at lillegutt veier 3200 gr og ser ut til å trives veldig i magen. 🙄 

Jeg har litt vondt her og der. I dag har jeg slitt endel pga magen. Diaré er virkelig ikke noe gøy😑😂 i tillegg er jeg kvalm hele tiden. 

Diare og kvalme er jo noe man nevner som tegn da, har du noen andre tegn på at ting er på gang?

Jeg er selv to dager over ul-termin nå, men det er fem dager til menstermin. Har 1-1,5 cm åpning, nesten helt moden, og slimproppen gikk på torsdag. Men så tok hele kroppen pause igjen i går virket det som 😕 Har tatt modningsakupunktur to ganger nå, senest nå i dag. Håper det gir litt resultater, liker ikke at jeg allerede er oppsatt på overtidskontroll neste fredag. VIL IKKE bli satt i gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, FrkHumle said:

Jeg gleder meg faktisk, har født en gang før uten at det var noen god opplevelse, og nå håper jeg at jeg får en annen type fødsel :) Er det noe spesielt du gruer deg til? Jeg gruer meg mest til det øyeblikket det går opp for meg at "det var så vondt det var ja, nå husker jeg det" :fnise: Ellers synes jeg det er litt spennende, sånn litt grugleding/skrekkblandet fryd. De gangene jeg har blitt lurt av vonde kynnere nå har jeg stort sett blitt gira, heldigvis, ikke redd.

Diare og kvalme er jo noe man nevner som tegn da, har du noen andre tegn på at ting er på gang?

Jeg er selv to dager over ul-termin nå, men det er fem dager til menstermin. Har 1-1,5 cm åpning, nesten helt moden, og slimproppen gikk på torsdag. Men så tok hele kroppen pause igjen i går virket det som 😕 Har tatt modningsakupunktur to ganger nå, senest nå i dag. Håper det gir litt resultater, liker ikke at jeg allerede er oppsatt på overtidskontroll neste fredag. VIL IKKE bli satt i gang!

Er det det, ja? Det begynte uten forvarsel i dag. Jeg og mannen spiste det samme både i går og i dag, så jeg begynte å stusse litt. 

Jeg har litt smerter i ryggen samt overkommelige kramper. Det stikker veldig i underlivet og. Jeg var jo hos legen igår og han sa at alt er lukket.. så vet ikke hva jeg kan forvente meg med alt lukket? 🤔 legger til at magen min er veldig hard...

Det er forståelig.  Overtidskontroll høres jo fælt ut uansett hvordan man vender og vrir på det.. 

Endret av Gakkepus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Gakkepus skrev:

Er det det, ja? Det begynte uten forvarsel i dag. Jeg og mannen spiste det samme både i går og i dag, så jeg begynte å stusse litt. 

Jeg har litt smerter i ryggen samt overkommelige kramper. Det stikker veldig i underlivet og. Jeg var jo hos legen igår og han sa at alt er lukket.. så vet ikke hva jeg kan forvente meg med alt lukket? 🤔 legger til at magen min er veldig hard...

Det er forståelig.  Overtidskontroll høres jo fælt ut uansett hvordan man vender og vrir på det.. 

Diare sies at det er kroppens måte å tømme systemet før fødsel :) Jeg hadde diare fra uke 35 til uke 39, før det plutselig stoppet opp :PTrodde jo faktisk at det var kroppen som gjorde seg klar. Kvalme er også en veldig vanlig reaksjon, både før og under fødsel. Hvis du har slitt med menssmerter, så har du kanskje opplevd kvalme av smertene da, og eventuelt oppkast? Det er jo naturlig at kroppen vil "kvitte seg" med andre belastninger, når den skal konsentrere seg om fødsel. 

Når alt er lukket, så kan du fortsatt forvente alt egentlig :) Noen modner over tid (oftest flergangsfødende), mens noen går fra helt umoden og lukket til 4 cm i latensfasen. Noen får også tydelige modningsrier, som kan samle seg om noen timer, eller dager/uker, slik at latensfasen er fra moden til 4 cm åpning. Jeg ville ikke utelukket noe bare fordi du er lukket nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, FrkHumle said:

Diare sies at det er kroppens måte å tømme systemet før fødsel :) Jeg hadde diare fra uke 35 til uke 39, før det plutselig stoppet opp :PTrodde jo faktisk at det var kroppen som gjorde seg klar. Kvalme er også en veldig vanlig reaksjon, både før og under fødsel. Hvis du har slitt med menssmerter, så har du kanskje opplevd kvalme av smertene da, og eventuelt oppkast? Det er jo naturlig at kroppen vil "kvitte seg" med andre belastninger, når den skal konsentrere seg om fødsel. 

Når alt er lukket, så kan du fortsatt forvente alt egentlig :) Noen modner over tid (oftest flergangsfødende), mens noen går fra helt umoden og lukket til 4 cm i latensfasen. Noen får også tydelige modningsrier, som kan samle seg om noen timer, eller dager/uker, slik at latensfasen er fra moden til 4 cm åpning. Jeg ville ikke utelukket noe bare fordi du er lukket nå.

Jøss, der ga du meg et snev av håp, gitt 😅. Takk for det 😊 

Det virker jo helt logisk at kroppen ønsker å kvitte seg med eventuell bagasje. Jeg har ikke kastet opp, men hadde jeg prøvd, hadde jeg nok gjort det. Prøver å holde meg enn så lenge.  Jeg har vonde ledd og er ufattelig trøtt. Hvem vet, kanskje det er endelig begynnelsen på slutten. Siste innspurten er helt grusom - syns nå jeg.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Mommy26 said:

Er i uke 37 på mandag.. føler meg som verdens største hval. Masse mensmurringer, nedpress, sinnsyke smerter på innsiden av lår(vet det er babyen men irriterende) ooog nesten null søvn så jeg er i supert humør for tiden 😅 håper også at det er modning på gang 

Skal begynne med modningsakupunktur i uke 38, men tenker å ringe jordmor og spør om vi kan begynne neste uke fordi nå er jeg lei lei lei. 

Fødebagen er så og si klar. Vi var på fødselsforberedende kurs sist uke også, veldig greit. Hvertfall for mannen, nå slapper han litt mer av 😊

Men jeg gruer meg fortsatt til fødselen, noen andre? 

 

Hval,  ja. :) joiner den klubben. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, FrkHumle skrev:

g gleder meg faktisk, har født en gang før uten at det var noen god opplevelse, og nå håper jeg at jeg får en annen type fødsel :) Er det noe spesielt du gruer deg til? Jeg gruer meg mest til det øyeblikket det går opp for meg at "det var så vondt det var ja, nå husker jeg det" :fnise: Ellers synes jeg det er litt spennende, sånn litt grugleding/skrekkblandet fryd. De gangene jeg har blitt lurt av vonde kynnere nå har jeg stort sett blitt gira, heldigvis, ikke redd.

Vel jeg gruer meg generelt sett siden det er første fødselen og jeg er redd for hvordan jeg kommer til å takle det...og hvor vondt det blir  😥 

Hvordan var din første opplevelse? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mommy26 skrev:

Vel jeg gruer meg generelt sett siden det er første fødselen og jeg er redd for hvordan jeg kommer til å takle det...og hvor vondt det blir  😥 

Hvordan var din første opplevelse? 

Det skjønner jeg, når man ikke vet hva man går til er det lett å grue seg litt ekstra også.

Min første var vel forsåvidt ok, men jeg følte meg ikke hørt, ble lagt mye på rygg, og motarbeidet nok riene selv. Var bare en tenåring da, så jeg visste vel egentlig ikke at jeg kunne be om andre løsninger. Har ikke fått skrekken altså, enda det endte med sugekopp så husker jeg det som overkommelig, men det tok jo veldig lang tid og endte med mye drypp og kunstig stimulering. Pga sying på operasjonsstue etterpå mistet jeg timene etter fødsel med babyen, det er nok det såreste. Og at jeg var så utmattet at jeg husker generelt veldig lite de siste timene.

Håper jeg får lov å være mer tilstede selv denne gangen, føle litt mer på hva som kjennes naturlig og følge kroppen mer :) Derfor jeg har gått for hjemmefødsel, selv om jeg helt sikkert i de verste riene kommer til å forbanne at jeg ikke befinner meg på sykehus med mulighet for smertestillende :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, FrkHumle skrev:

Det skjønner jeg, når man ikke vet hva man går til er det lett å grue seg litt ekstra også.

Min første var vel forsåvidt ok, men jeg følte meg ikke hørt, ble lagt mye på rygg, og motarbeidet nok riene selv. Var bare en tenåring da, så jeg visste vel egentlig ikke at jeg kunne be om andre løsninger. Har ikke fått skrekken altså, enda det endte med sugekopp så husker jeg det som overkommelig, men det tok jo veldig lang tid og endte med mye drypp og kunstig stimulering. Pga sying på operasjonsstue etterpå mistet jeg timene etter fødsel med babyen, det er nok det såreste. Og at jeg var så utmattet at jeg husker generelt veldig lite de siste timene.

Håper jeg får lov å være mer tilstede selv denne gangen, føle litt mer på hva som kjennes naturlig og følge kroppen mer :) Derfor jeg har gått for hjemmefødsel, selv om jeg helt sikkert i de verste riene kommer til å forbanne at jeg ikke befinner meg på sykehus med mulighet for smertestillende :ler:

Godt du ikke har fått skrekken i deg, forstår det må ha vært tungt. 

Håper hjemmefødselen blir slik du ønsker 😊 er tøft gjort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har født! :)

Gikk ikke heeeelt som planlagt :fnise: Brukte tre timer fra 3 cm til 4 cm, og da mistet jeg alt mot og var fast bestemt på at jeg ville på sykehus og ha epidural. Mannen og jordmor prøvde forgjeves å pushe meg til å holde ut, men jeg gikk i panikk og klarte ikke fokusere i det hele tatt. Hadde allerede da trykketrang på rietoppene, og klarte ikke la vær å trykke. Følte ikke jeg fikk pause mellom riene, og når jeg skjønte at jeg ikke beholdt kontrollen på pusten og smerten, så "visste" jeg at dette ville jeg ikke klare hjemme uten bedøvelse. Fikk endelig dratt mot sykehuset, og den halvtimen i bilen hylte jeg vel rett ut hele tiden, stakkars mannen må ha sprukket trommehinnene tror jeg. Da gav jeg blanke og trykket som jeg følte for også, for jeg visste at selv om jeg trykket på meg og babyen hevelse så var det epidural i enden av tunnelen :P

Kom frem og fikk litt sjokk, hadde da plutselig gått fra 4 til 8 cm på den bilturen. Ikke aktuelt med epidural med andre ord ;) Og ikke så rart jeg hadde vondt, eller at jeg hadde trykketrang! Fikk lystgass som gav veldig liten smertestillende effekt, men den tvang meg til å puste dypere, og så følte jeg en veldig trygghet i at masken dempet ulingen min. Skjønte jo at jeg lagde VELDIG mye lyd. Gikk greit opp til full åpning, så dabbet ting litt av, og det ble brått ganske mange folk der inne.

Babyen kom nemlig ikke lenger ned i bekkenet, enda jeg trykket som en helt. Joda, han var stjernekikker han! Så da ble anestesi ringt etter, og jeg fikk spinal (ikke epidural). Virket som det var rutine fordi de stod med vurdering om hva som nå skulle skje videre. Tok over en halvtime før jeg merket virkning, og de gav perfekt dose, jeg ble smertefri mellom riene, og fikk dempet bittelitt av toppen slik at jeg klarte å fokusere, men hadde fortsatt gode rier og kjente alt jeg skulle. Babyen hadde det fint, så jeg lå da der med full åpning noen timer (mannen sier over fire timer, men jeg husker ikke og har ikke sett partogrammet enda). Spinal varer vel sånn halvannen - to timer, men det gav meg en veldig god pause slik at jeg fikk samlet meg litt igjen.

Ble diskutert ganske mye om vakuum, og jeg hadde virkelig ikke lyst til det. Mest fordi jeg var redd for å revne veldig (selv om jeg skjønte at det gjorde jeg sikkert uansett når han lå slik til), og dermed miste de første timene med denne babyen også. Jeg klarte tydeligvis å overbevise dem med trykkingen min, så til slutt fikk jeg klarsignal om å gi det jeg kunne. Da var det god overvåkning på både meg og babyen. Aner ikke hvor lang tid jeg brukte, men det tok sin tid. Helt sykt å kjenne hvordan han gikk litt lenger ned i bekkenet hver gang, og nærmet seg. Veldig svie da han stod innenfor åpningen. Og en helt vanvittig følelse når jeg kjente at jeg klarte å trykke ut hodet! Det å føle det, det var veldig stort. Jeg rakk jo aldri det på forrige.

Så kom han etter en liten riepause der hodet var ute :) Alt bare bra, han var frisk og fin, jeg var i ok form, mannen lettere sjokkskadet :fnise: Fikk han på brystet, og der fikk jeg ha han i over to timer! Både under litt krisestemning med morkake som ikke ville ut, og under sying og alt. Jeg revnet veldig lite forresten, bittelitt ved urinrøret og to pyntesting ellers! Over all forventning!

Så selv om ting gikk helt annerledes enn planen så må jeg si at dette var en veldig god opplevelse for meg! Hjemmejordmoren ble jo med på sykehuset, og var der til like før slutten. Snakket litt med henne om det kan ha vært en slags sjette sans som fikk meg til å ville på sykehuset så brått. For hadde vi ikke dratt da, så hadde det blitt hastverk, ambulanse og utrykning når posisjonen til babyen ble oppdaget. Jeg har jo også googlet litt, og virker som noen opplever mer smertefulle rier ved stjernekikker. Samt smerte mellom riene, og tidlig trykketrang. Jeg synes det er litt rart at jeg fikk så panikk og mistet så kontroll helt i starten, jeg har jo født før og hadde det ikke slik da. Men uansett, jeg er nok ingen naturlig fødekvinne, men det kommer da gode resultater av det også :)

Jeg er uansett superfornøyd, var så heldig med alle jeg møtte! Håper jeg en gang senere får oppleve å føde igjen også. Dette er stort, gled dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Gjest AvocadoMelon

Noen som har erfaring med for mye fostervann?  Tenker på fødsel - Evt tidligere igangsetting? Har 27 dager igjen til termin. Har vært på ekstra ul og fosterdiagnostikken så bra ut. ( det var hos jordmor, har også fått en time til lege om ikke så lenge ) Baby har det bra i magen. Er vel heller jeg som sliter, magen strammer veldig og alt er ubehagelig om dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damer! Vet ikke hvor jeg skal spørre så jeg spør her :fnise: er det vanlig å sende ut takkekort i forbindelse med fødsel? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, plastfolien skrev:

Damer! Vet ikke hvor jeg skal spørre så jeg spør her :fnise: er det vanlig å sende ut takkekort i forbindelse med fødsel? :klo:

Det har jeg ikke hørt om før, er ikke normalt i min familie eller vennegjeng ihvertfall 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, plastfolien skrev:

Damer! Vet ikke hvor jeg skal spørre så jeg spør her :fnise: er det vanlig å sende ut takkekort i forbindelse med fødsel? :klo:

Noen gjør det, virker som det har blitt mer vanlig de senere årene, som takk for gavene man får til babyen etter fødselen. Kanskje spesielt for de som ikke skal ha dåp/navnefest? Vi sender ikke ut noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...