Gå til innhold

Hvordan det virkelig er i Smithsvenner


Lillesnuppa

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hvis smiths venner ikke har kirke, betyr det at dere kaller dere en sekt eller kristne?

er smiths venner en organisasjon?

 

Anonymkode: 88153...5e6

Her kan jeg gi et lite innspill, for når det er snakk om kirke på folkemunne er det som oftest et innviet forsamlingshus med kors på taket det er snakk om.

For å forstå hva Bibelen virkelig snakker om må vi nesten se på de to ordene kuriakon og ekklesia. Det første betyr noe som tilhører Gud og er fra hvor vi henter betegnelsen på våre kirkebygg, det andre er alle dem som sammen danner menigheten i Kristi legeme som er kirken. Kirken er hvor vi kristne er, uavhengig av byggets utforming eller utsmykking. Ulike konfesjoner har ulik forståelse for akkurat dette, men det er en ganske så vanlig forståelse blandt de fleste kristne at kirken er samfunnet av de hellige i Kristus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Sirah skrev:

Ok :) Har bare lagt merke til at noen av hyttene vi har leid har hatt låste skap :) Så har lurt på om de er private :) 

Det spiller jo ingen rolle, nå fikk jeg bare mulighet til å spørre 😂

Skjønner godt at du lurer, mulig noen av hyttene ikke nødvendigvis har privat eier, men at samme person bruker akkurat den hytten hver gang personen er på Brunstad. Kanskje bor langt unna, og vil ha litt ting der elns. Mulig derfor skapene er låst. 😊😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Gjøksuppe skrev:

Her kan jeg gi et lite innspill, for når det er snakk om kirke på folkemunne er det som oftest et innviet forsamlingshus med kors på taket det er snakk om.

For å forstå hva Bibelen virkelig snakker om må vi nesten se på de to ordene kuriakon og ekklesia. Det første betyr noe som tilhører Gud og er fra hvor vi henter betegnelsen på våre kirkebygg, det andre er alle dem som sammen danner menigheten i Kristi legeme som er kirken. Kirken er hvor vi kristne er, uavhengig av byggets utforming eller utsmykking. Ulike konfesjoner har ulik forståelse for akkurat dette, men det er en ganske så vanlig forståelse blandt de fleste kristne at kirken er samfunnet av de hellige i Kristus. 

Sånnsett er vi en kirke, men vi har liksom aldri kalt det kirke. Hvis du skjønner. Og samlingshusene våres ser ikke ut som det man forbinder med kirke. 👌🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 

Som tidligere medlem av Smiths Venner kan jeg bekrefte mye av det som er blitt skrevet av ts. Jeg gikk ut av menigheten for ca 14 år siden (da var jeg 18-19 år) og vi har alltid feiret både bursdag og jul i stor stil! Både naboer, klassekamerater og venner fra menigheten var i våre bursdager. Vi gikk også ut og inn som vi ville hos våre klassekamerater og naboer, ingen regler mot det😉 Det eneste jeg ikke fikk lov til var å spille fotball på organisert lag men dette vet jeg er helt vanlig i dag😊

Jeg har veldig god kontakt med min familie i dag og det er ingen som "ser stygt på meg" hvis jeg møter de på gata. Tror det har vært enorme endringer siden jeg gikk ut. 

Når det er sagt mener jeg de fremdeles har en lang vei å gå på mange ting. Og jeg er langt ifra enig i mye av det som blir sagt og gjort. Men de får av og til ufortjent mye kritikk... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Lillesnuppa skrev:

Skjønner godt at du lurer, mulig noen av hyttene ikke nødvendigvis har privat eier, men at samme person bruker akkurat den hytten hver gang personen er på Brunstad. Kanskje bor langt unna, og vil ha litt ting der elns. Mulig derfor skapene er låst. 😊😊

Kjempeflott anlegg iallefall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Lillesnuppa said:

 hvorfor skal jeg skamme meg?

 

Hovedsakelig er det troen på at jeg kan seire over all den synden som bor i meg 

 

Det er ingen grunn til at du skal skamme deg.

Det bor ikke noen synd i deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bruker115236
Akkurat nå, Nicathv skrev:

Er dere en demokratisk organisasjon? (Stemmer alle medlemmene over hvem som skal være ledere osv?)

Nei, funker ikke sånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, ElizabethTaylor said:

Føler for å svare litt her😉 Mye av dette er hentet fra Tønsberg Blad som har hatt et mål i flere år om å finne noe snusk på lederne av Smiths Venner i årevis, spesielt Kåre Smith og Bernt Aksel Larsen. De har skrevet side opp og side ned og brukt utallige timer uten å egentlig finne noe...skikkelig god journalistikk!! 

Og han Jonathan Van der Lindesnes sitter så sinnsykt i klisteret at han gjør hva som helst for å redde sitt eget skinn! Flesteparten av e-postene det er snakk om er bevist forfalsket! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lillesnuppa skrev:

Igjen, lenge siden...

Det skjer fortsatt. Du er virkelig naiv.

Anonymkode: 82fce...c40

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, thefos skrev:

Føler for å svare litt her😉 Mye av dette er hentet fra Tønsberg Blad som har hatt et mål i flere år om å finne noe snusk på lederne av Smiths Venner i årevis, spesielt Kåre Smith og Bernt Aksel Larsen. De har skrevet side opp og side ned og brukt utallige timer uten å egentlig finne noe...skikkelig god journalistikk!! 

Og han Jonathan Van der Lindesnes sitter så sinnsykt i klisteret at han gjør hva som helst for å redde sitt eget skinn! Flesteparten av e-postene det er snakk om er bevist forfalsket! 

Takk!

Til dere med linkene, les bloggen til Bert-Aksel Larsen! http://berntaksel.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lillesnuppa skrev:

Nei, funker ikke sånn

Det var leit å høre. Hvorfor ikke? Er det en del av ideologien at vanlige medlemmer ikke er like hellige/rene/kunnskapsrike eller noe? Eller bare har dere ikke tenkt over at maktmisbruk alltid skjer når det ikke er er en demokratisk organisasjon?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nicathv skrev:

Det var leit å høre. Hvorfor ikke? Er det en del av ideologien at vanlige medlemmer ikke er like hellige/rene/kunnskapsrike eller noe? Eller bare har dere ikke tenkt over at maktmisbruk alltid skjer når det ikke er er en demokratisk organisasjon?

Nei, absolutt ikke. Kåre er vår profet, man kan ikke stemme over hvem som er det. Ellers har vi ikke noe vanlig «leder» 

hadde dette vært et problem hadde vi gjort dette annerledes, men er ikke et problem, så da ser jeg ikke problemet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Bruker115236
9 minutter siden, thefos skrev:

Føler for å svare litt her😉 Mye av dette er hentet fra Tønsberg Blad som har hatt et mål i flere år om å finne noe snusk på lederne av Smiths Venner i årevis, spesielt Kåre Smith og Bernt Aksel Larsen. De har skrevet side opp og side ned og brukt utallige timer uten å egentlig finne noe...skikkelig god journalistikk!! 

Og han Jonathan Van der Lindesnes sitter så sinnsykt i klisteret at han gjør hva som helst for å redde sitt eget skinn! Flesteparten av e-postene det er snakk om er bevist forfalsket! 

Vel, jeg stoler mer på en avis med gravende journalister enn en sekt. Det er så mye groms i alle sekter, og bare det at Kåre Smith sitter med 100 millioner i formue syns jeg sier sitt. Og denne overgrepssaken stod i flere av landets store aviser for ikke så lenge siden, skummelt at ikke medlemmene tar større avstand når de ser hva enkelte av barna har gjennomgått. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Lillesnuppa skrev:

Nei, absolutt ikke. Kåre er vår profet, man kan ikke stemme over hvem som er det. Ellers har vi ikke noe vanlig «leder» 

hadde dette vært et problem hadde vi gjort dette annerledes, men er ikke et problem, så da ser jeg ikke problemet

Selvfølgelig er det et problem. Alle organisasjoner som ikke er demokratiske har et problem.

(Setningen "Kåre er vår profet" er en morsom setning :fnise:)

Er Kåre en helt vanlig mann (som er klok osv), eller er det noe guddommelig ved ham?

Har dere ikke andre ledere som er under Kåre? Mellomledere altså. Må jo være utrolig vanskelig å holde styr på en så stor organisasjon hvis ikke. Er de demokratisk valgt?

Endret av Nicathv
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Lillesnuppa skrev:

Noen har egne private hytter, det har min familie, den blir ikke leid ut. Da kan vi bare la personlige ting ligge osv. Men egentlig de fleste hyttene leies ut og har da ingen private eiere 😊

Men stemmer det at familiene kjøper hyttene, men ikke har mulighet til å selge dem igjen, så da går verdien igjen til menigheten?

Anonymkode: 05648...9ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, ElizabethTaylor said:

Vel, jeg stoler mer på en avis med gravende journalister enn en sekt. Det er så mye groms i alle sekter, og bare det at Kåre Smith sitter med 100 millioner i formue syns jeg sier sitt. Og denne overgrepssaken stod i flere av landets store aviser for ikke så lenge siden, skummelt at ikke medlemmene tar større avstand når de ser hva enkelte av barna har gjennomgått. 

Overgrepssaker finnes dessverre overalt, også i Smiths Venner. Det er både jeg og nåværende medlemmer fullstendig klar over! Problemet her er Tønsberg Blad sin involvering i denne saken, de gikk langt over streken for hva som er "gravende journalistikk". De har skrevet side opp og side ned om Kåre Smith og Bernt Aksel Larsen sine forretninger uten å finne noe kriminelt noe sted! Det de ikke har brukt så mye tid på er de grove truslene Bernt Aksel har fått eller at bygninger på hans eiendom er brent ned ved to anledninger uten at de kan finne noen tydelige brannårsaker. De velger også å ti stille om at de valgte å la en far som nå er dømt for grove overgrep komme med sin forsvarstale på første siden i avisen! De hjalp han til og med til å finne den ene dattera si som hadde rømt hjemmefra på grunn av overgrepene. Høres det ut som god journalistikk? Jeg har i hvert fall sluttet å tro på et ord Tønsberg Blad skriver... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...