Gå til innhold

Hvordan det virkelig er i Smithsvenner


Lillesnuppa

Anbefalte innlegg

Okei, nå følte jeg bare for å skrive litt ut her. jeg er en 18år gammel jente som er medlem av Brunstad Kristelige menighet. På folkemunn ofte kalt for Smith venner. Men poenget mitt er at hvorfor skal måtte være flau over å fortelle at jeg er med der? hvorfor skal jeg skamme meg? Å måtte svare på alle dumme spørsmål jeg får i hverdagen? Og da mener jeg virkelig dumme spørsmål som hvorfor jeg ikke får gjøre ditt og datt. Sannheten er at jeg kan gjøre nøyaktig det jeg vil, men ikke alt sømmer seg. Jeg føler at alt for mange har for lite kunnskap til å uttrykke seg. 

Nå er jeg bare veldig oppgitt over at så mye dritt blir slengt til meg og rundt på nettet. 

 

Bcc er ikke en sekt der alle må gjøre sånn og sånn og hvis ikke blir de utstøtt. For meg er dette en 100% individuell/personlig kristen vei å gå. Vi følger bibelen. Jeg tror mange også lurer på hva forskjellen på oss og kirken er. Hovedsakelig er det troen på at jeg kan seire over all den synden som bor i meg og leve helt for Gud. At jeg  kan klare å aldri gjøre mer synd her på jorden. Kirken tror ikke at dette går an og at når man har syndet så kan man be om tilgivelse så er alt bra igjen. Jeg må gå helt min egen vei, og den blir til mens jeg går den. 

 

Mange ganger får jeg også spm om hvorfor jeg ikke kan være sammen med andre enn smittiser på fritiden. Det stemmer ikke. Sist gang jeg sjekket så velger man sine egne venner. Det er ikke noen regler på at dette er greit og dette ikke.. Jeg er sammen med de som har de samme interessene og mål i livet som meg fordi det er de jeg føler samfunn med og som jeg ønsker å være med. 

Det er jo akkurat det samme som at en gjeng med gutter liker å henge sammen fordi de har til felles at alle liker å spille dataspill. 

 

Jeg går på videregående, ofte når jeg forteller at jeg er med i bcc eller at noen spør, kan folk si sånn: «Oja, men du er vel ikke helt med da eller» «Du er ikke helt som de andre, fordi du er normal». Er ikke vi i bcc normale mennesker?  Selvfølelig er vi alle mennesker forskjellige, men jeg føler meg da rimelig lik de andre i mitt trossamfunn. For å bare understreke litt her: En bcc- medlem og en som ikke er medlem står over de samme forholdene hver dag. Man jobber, bruker de klærne man vil, drar på jobb og lever i samfunnet. Forskjellen på oss alle er jo at vi har forskjellige mål og meninger i livet. Noen tror på Allah, noen på Gud og noen på ingenting.. sånn er det! Kan ikke vi alle bare respektere at mennesker er forskjellig og tror på forskjellige ting og sånn kommer det alltid til å være! Vi er tross alt bare mennesker hele gjengen.

 

Jeg tror at ofte blir Bcc forbundet med sterke regler og disiplin, eller at mye av det gamle henger igjen. At damene måtte gå med fletter og skjørt, at TV ikke var lov og at prevensjon ikke var lov. Menigheten har endret seg ufattelig mye på de siste på de siste 30-årene. Og jeg feks er ikke oppvokst med noen av de tingene jeg nevnte nå. Men nå håper jeg at i allefall du som leser dette fikk en litt annen forståelse på hva bcc virkelig er. Som skrevet der oppe, alle velger selv hva som er rett og galt etter hva de føler for seg selv. Noe som føles rett for andre kan føles galt for en annen. Og sånn respektere vi hverandre også.

 

Bare å stille spm, så skal jeg svare så godt jeg kan.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min erfaring er det motsatte av din desverre. Jeg meldte meg ut når jeg var 31. Menigheten truet med at jeg aldri ville se familien min igjen og at jeg måtte holde meg langt unna. Jeg har ikke sett familien min på 10 år. Fint at du får leve livet ditt. Sånn er det ikke for alle. 

Anonymkode: 82fce...c40

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bruker du så stor skriftstørrelse? Er det påbudt i sekten din?

Hvorfor får dere så ekstremt mange barn?

Mener du virkelig at Smiths venner ikke er en sekt? Her har du to definisjoner av ordet sekt fra Wikipedia:

"1. Den første er en tradisjonell og sosiologi-faglig og formell definisjon. Den er ikke negativt ladet, og forklarer sekter som «religiøse grupper som har sprunget ut fra et større trossamfunn på grunn av avvik i lære og/eller praksis, gjerne mer konservativt enn opphavet.» Etter denne definisjonen er størrelse nesten eneste avgjørende kjennetegn.

2. Den andre definisjonen, som brukes i dagligtale, er negativt ladet og beskriver «en lukket religiøs gruppering med sterke ledere, betydelig kontroll over medlemmenes adferd, og eventuelt sanksjoner knyttet til ønske om utmelding». Denne definisjonen følger ikke nødvendigvis den vanlige oppdelingen i kirkesamfunn eller størrelsen på samfunnet – en lokal forsamling innenfor et etablert kirkesamfunn kan være sekterisk."

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I liket med andre sekter og Jehovas vitne styres dere av sektlederen som er en gjeng maktsyke narsissister som tror de har rett til å styre andres liv. Hjernevasking er enn av de og mitt spørsmål er, hvorfor lar du deg hjernevaske?

Anonymkode: c6f18...691

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest C.Tramell

Jeg tror ærlig talt dere mest har dere selv å takke hvis folk har fordommer. Det er så lite åpenhet fra deres side om hva dere driver med, tror på, hvordan dere lever og hva dere har og ikke har lov til, at folk blir usikre eller velger å tro på ryktene de hører. Det er en del Brunstad-medlemmer her jeg bor, og jeg vet lite om dem. Det jeg observerer selv er at barna deres sjelden sier ja til å være med klassekamerater som ikke er med i menigheten. De har takket nei så mange ganger at de andre ofte ikke bryr seg om å spørre dem lenger. De tar for gitt at de sier nei. Hvorfor det er sånn vet jeg ingenting om, men det er godt mulig at de velger det selv. De er også veldig hemmelighetsfulle om menigheten sin, og det blir selvfølgelig vanskelig for våre barn å ta hensyn når de ikke engang får vite hvilken tro de har og hva de eventuelt ikke vil/kan være med på. Jeg synes egentlig folk flest er ganske inkluderende og lite dømmende, men når vi holdes fullstendig utenfor er det grenser for hva vi kan få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Evilposelos skrev:

Er det ikke dere som går rundt å plager alle med troen deres?

Nei, vi går ikke på dør til dør slik som jehovasvitner feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Nicathv skrev:

Hvorfor bruker du så stor skriftstørrelse? Er det påbudt i sekten din?

Hvorfor får dere så ekstremt mange barn?

Mener du virkelig at Smiths venner ikke er en sekt? Her har du to definisjoner av ordet sekt fra Wikipedia:

"1. Den første er en tradisjonell og sosiologi-faglig og formell definisjon. Den er ikke negativt ladet, og forklarer sekter som «religiøse grupper som har sprunget ut fra et større trossamfunn på grunn av avvik i lære og/eller praksis, gjerne mer konservativt enn opphavet.» Etter denne definisjonen er størrelse nesten eneste avgjørende kjennetegn.

2. Den andre definisjonen, som brukes i dagligtale, er negativt ladet og beskriver «en lukket religiøs gruppering med sterke ledere, betydelig kontroll over medlemmenes adferd, og eventuelt sanksjoner knyttet til ønske om utmelding». Denne definisjonen følger ikke nødvendigvis den vanlige oppdelingen i kirkesamfunn eller størrelsen på samfunnet – en lokal forsamling innenfor et etablert kirkesamfunn kan være sekterisk."

Jeg mener at bcc ikke er en sekt i negativ betydning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I liket med andre sekter og Jehovas vitne styres dere av sektlederen som er en gjeng maktsyke narsissister som tror de har rett til å styre andres liv. Hjernevasking er enn av de og mitt spørsmål er, hvorfor lar du deg hjernevaske?

Anonymkode: c6f18...691

Maktsyke narsissisten? Bare du hadde visst hvor mye godt Kåre Smith har gjort for så mange mennesker opp i gjennom tiden. Har du møtt han selv eller hørt han snakke? Eller har du bare lest om han i media?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må tro på hva de vil så lenge det ikke fører til noe skade. Selv tror jeg på noe høyere enn meg selv som jeg kaller for Gud. Jeg driver med yoga - men er ikke ugudelig av den grunn. Den fører meg nærmere meg selv i både meditasjon og stillhet, kropp, tanker og sinn. Folk er forskjellige å vi er alle i «samme båt/ på samme jord.» Ikke bry deg hva andre syntes eller tenker, enten er det mangel på kunnskap, usikkerhet eller andre opplevelser av det du beskriver. Det må de få eie. Slik du og jeg eier vår egne opplevelser. Fortsett å vær deg selv, alle har like mye rett til å være her

Anonymkode: fd330...76a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, C.Tramell skrev:

Jeg tror ærlig talt dere mest har dere selv å takke hvis folk har fordommer. Det er så lite åpenhet fra deres side om hva dere driver med, tror på, hvordan dere lever og hva dere har og ikke har lov til, at folk blir usikre eller velger å tro på ryktene de hører. Det er en del Brunstad-medlemmer her jeg bor, og jeg vet lite om dem. Det jeg observerer selv er at barna deres sjelden sier ja til å være med klassekamerater som ikke er med i menigheten. De har takket nei så mange ganger at de andre ofte ikke bryr seg om å spørre dem lenger. De tar for gitt at de sier nei. Hvorfor det er sånn vet jeg ingenting om, men det er godt mulig at de velger det selv. De er også veldig hemmelighetsfulle om menigheten sin, og det blir selvfølgelig vanskelig for våre barn å ta hensyn når de ikke engang får vite hvilken tro de har og hva de eventuelt ikke vil/kan være med på. Jeg synes egentlig folk flest er ganske inkluderende og lite dømmende, men når vi holdes fullstendig utenfor er det grenser for hva vi kan få til.

Hvordan skal vi være mer åpne om det? Om jeg prøver å si noe som helst får jeg bare trødd i trynet at jeg er hjernevaska og veit ikke mitt eget beste... kanskje barna ikke tør å snakke om dette pga nettopp redsel for å bli sett på som «rar»..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den eneste erfaringen jeg har med menigheten du kommer fra var noen naboer som passer rett inn i det du kaller gammeldags. Veldig mange barn, jentene gikk kun i skjørt fra ca skolealder. De hadde langt hår i fletter. Ingen TV. Ingen radio. Ingen bursdag. 

 

Anonymkode: 1955c...11e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Folk må tro på hva de vil så lenge det ikke fører til noe skade. Selv tror jeg på noe høyere enn meg selv som jeg kaller for Gud. Jeg driver med yoga - men er ikke ugudelig av den grunn. Den fører meg nærmere meg selv i både meditasjon og stillhet, kropp, tanker og sinn. Folk er forskjellige å vi er alle i «samme båt/ på samme jord.» Ikke bry deg hva andre syntes eller tenker, enten er det mangel på kunnskap, usikkerhet eller andre opplevelser av det du beskriver. Det må de få eie. Slik du og jeg eier vår egne opplevelser. Fortsett å vær deg selv, alle har like mye rett til å være her

Anonymkode: fd330...76a

♥️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Den eneste erfaringen jeg har med menigheten du kommer fra var noen naboer som passer rett inn i det du kaller gammeldags. Veldig mange barn, jentene gikk kun i skjørt fra ca skolealder. De hadde langt hår i fletter. Ingen TV. Ingen radio. Ingen bursdag. 

 

Anonymkode: 1955c...11e

Takk Gud for at det ikke er slik i menigheten i dag! Da hadde ikke jeg vært med for å si det sånn 

btw, så feirer vi bursdag

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er venninne med et familiemedlem av Kåre og de er selvsagt også etterfølgere av grunnleggeren av Smiths venner. Etter hva jeg har forstått er det ikke slik det en gang var. Nå er det mye interesse i penger av ledelsen. Min venninne og familie har meldt seg ut for mange år siden, men enkelte av deres familie som fortsatt er med i Smiths venner hilser ikke om de møtes på gata engang

Anonymkode: 93d28...4fa

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere sett Brunstad? Nå holder vi på å bygge vanvittig mange leiligheter slik at flere og flere skal få plass å bo under stevnene.

 Visst man skal bygge et hus, da må man ha penger og arbeidskraft. Hvordan får man det, jo man må jobbe. Visst man skal bygge et digert sted, må man også ha penger. Hvem skal bygge det? Hvem skal betale det? Og hvor i all verden skal pengene komme fra? 
Jeg personlig føler et behov for å komme sammen med de jeg elsker å være med, de som vil det samme som meg, og jobbe for at Brunstad skal romme flere mennesker, og bli enda bedre. Aldri har jeg det så bra som når jeg er på Brunstad, og det eneste som kan gjøre det bedre er at jeg faktisk har jobbet litt for det. Jeg er jo medeier!  Da skulle det bare mangle at jeg gir litt av min tid og mine penger. Å jobbe dugnad er ikke slit. Det skaper samhold og man knytter sterkere bånd, og man får ta del i den velsignelsen som følger med det. For min del er det et tap og ikke være der det skjer, enten det er fester, dugnad, møter, aktiviteter, turer, ja egentlig overalt der det skjer. Det er synd for dem som føler seg presset for penger,  eller de som føler seg tvunget til noe som helst. Sånn skal det jo selvfølgelig ikke være. Men hvis du føler deg tvunget til å være med på ting og tang, ja, da kan du jo spørre deg selv; hva gjør jeg her da? Er du helhjerta kristen føler du jo en trang, ikke tvang av andre, enten det er brødre eller Gud, men du kjenner et behov for å være sammen med de du kjenner hjertekontakt med. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring er det motsatte av din desverre. Jeg meldte meg ut når jeg var 31. Menigheten truet med at jeg aldri ville se familien min igjen og at jeg måtte holde meg langt unna. Jeg har ikke sett familien min på 10 år. Fint at du får leve livet ditt. Sånn er det ikke for alle. 

Anonymkode: 82fce...c40

Som sakt har menigheten endret seg ekstremt de siste årene. Lei at det skjedde slik med deg. Det hadde overhode ikke skjedd i dag i min lokalmenighet. Bcc ønsker ikke å ha mest mulig medlemmer og ønsker heller ikke at folk som ikke ønsker å være med er med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du åpner for spørsmål her på forumet, kanskje noen kan komme over sine fordommer. 

Jeg har noen spørsmål; hvordan ser dere på/hva er deres lære om dåpen, frelsen, rettferdiggjørelsen og helliggjørelsen? Vil dere si kirken begynner med Jesus, på pinsedagen eller annet sted i den bibelske historie?

Guds nåde være med din ånd!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...