Gå til innhold

barnehageansatt bruker tegnspråk med barnet mitt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 19.12.2017 den 21.47, AnonymBruker skrev:

Jeg har hittill bare observert, men jeg tror jeg må si noe snart. En ansatt i barnehagen bruker tegnspråk når hun snakker med barnet mitt. Dette er et helt normalt barn uten hørselsproblemer. Er det normalt? hvorfor gjøres dette? Jeg syntes ikke det er greit. Vil jo ikke at barnet skal bli avhengig av det :( 

Er barnet ditt døv?

Hvis nei, så hvordan skal barnet bli avhengig av det? Det er talespråk overalt. Mine barn som er hørende har hatt tegnspråk hjemme hele livet og de er mye lenger fremme i språkutviklingen enn de andre på barnehagen.

Hvis ja, hva er det verste som kan skje? Jo flere språk et barn lærer, jo bedre det er for språkutviklingen. Disse legene som anbefaler døve barn å ikke lære tegnspråk, er av «gamle» skole hvor de har egentlig altfor lite kompetanse om det. De er leger, ikke pedagoger. Du bør heller høre hva pedagoger synes om tegnspråk. Ta kontakt med Statped (www.statped.no) og spør om tegnspråk.

Jeg synes forøvrig at leger som fraråder døve barn å lære tegnspråk bør fratas legelisens til de får mer kunnskap om tegnspråk (og flerspråklig generelt).

Anonymkode: bcf23...8e2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er barnet ditt døv?

Hvis nei, så hvordan skal barnet bli avhengig av det? Det er talespråk overalt. Mine barn som er hørende har hatt tegnspråk hjemme hele livet og de er mye lenger fremme i språkutviklingen enn de andre på barnehagen.

Hvis ja, hva er det verste som kan skje? Jo flere språk et barn lærer, jo bedre det er for språkutviklingen. Disse legene som anbefaler døve barn å ikke lære tegnspråk, er av «gamle» skole hvor de har egentlig altfor lite kompetanse om det. De er leger, ikke pedagoger. Du bør heller høre hva pedagoger synes om tegnspråk. Ta kontakt med Statped (www.statped.no) og spør om tegnspråk.

Jeg synes forøvrig at leger som fraråder døve barn å lære tegnspråk bør fratas legelisens til de får mer kunnskap om tegnspråk (og flerspråklig generelt).

Anonymkode: bcf23...8e2

Da tror jeg ikke du har satt deg helt inn i debatten når det gjelder om døve barn skal lære tegnspråk eller tale. Dette er en avsporing av debatten som ts satte igang, men jeg føler likevel at jeg må si noe om dette.

La det være klart, jeg er for valgfrihet. Med det mener jeg at foreldrene selv må få bestemme hvilket språk de tenker det er best at barnet tilegner seg.
Det er ikke noe galt med tegnspråk, men jeg forstår veldig godt at flere leger og audiopedager ønsker å drøye dette med å ta inn et visuelt språk for et barn som skal lære seg å benytte hørsel. Et visuelt språk kan du tilegne deg når som helstet talespråk MÅ du ha lært i tidlig barnealder. Det er liten tid til å ta igjen det tapte

Det aller viktigste er selvfølgelig at barnet får et språk, men fremgangsmåten og resultatet kan bli ulik.

Et barn som enten er CI-operert eller har nedsatt hørsel, vil trenge enormt mye lyttetrening for å kunne uttale og høre forskjellen på ord som "jorda" og "sola", "skolen" og "solen". Man snakker om at de må høre ordet ca 600 ganger. Hvorfor da trekke inn et mektig visuelt språk samtidig, da tilbyr man barnet visuell hjelp, mens det istedenfor må lytte? Barnet lærer språk på den måten,, men hvis målet er å øve lytteforståelse og uttale, så kan effekten blir dårlig.
Dessuten er det ikke så mange tegnspråkmiljøer rundt omkring heller, hvis barnet skal lære tegnspråk, så må de ha noen å kommunisere med. Bor de i Finnmark så kan de sannsynligvis bare ha det som familiespråk.

Det er selvfølgelig ikke noe galt med at et barn som fungerer som tunghørt/døv kan lære tegnspråk senere, men i den første fasen så synes jeg mange gjør klokt i å satse på talespråket, da det er den sjansen de får.  Hvilken kommunikasjonsform de velger må de ta i samråd med spesialisthelsetjenesten.





Sendt fra min iPad

Anonymkode: f0bc7...bd8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:


Det er ikke noe galt med tegnspråk, men jeg forstår veldig godt at flere leger og audiopedager ønsker å drøye dette med å ta inn et visuelt språk for et barn som skal lære seg å benytte hørsel. Et visuelt språk kan du tilegne deg når som helstet talespråk MÅ du ha lært i tidlig barnealder. 

Dokumenter gjerne at språkvinduet for visuelle språk er annerledes enn for talespråk, og at man «alltids kan lære tegnspråk senere i stedet». 

Anonymkode: a3ca5...89c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som førskolelærer,og i min bhg har vi fokus på tidlig innsats og språk. Vi har barn som trenger tegn til tale,men vi bruker det også på normale barn som er så små at de ikke har talespråk enda. Vi opplever mindre frustrasjonen hos barna fordi de har et middel for å uttrykke seg. Vi informerer alltid foreldrene ved oppstart at dette er i bruk i kommunikasjon med alle barn i bhg,og vi har ikke fått noen klager. Vi bruker også tegn til tale når vi synger . Tegn til tale brukes forresten til barn som hører men sliter med å uttrykke seg. Det regnes som et støtte språk til talen.

Anonymkode: bdbf5...e72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.12.2017 den 21.47, AnonymBruker skrev:

Jeg har hittill bare observert, men jeg tror jeg må si noe snart. En ansatt i barnehagen bruker tegnspråk når hun snakker med barnet mitt. Dette er et helt normalt barn uten hørselsproblemer. Er det normalt? hvorfor gjøres dette? Jeg syntes ikke det er greit. Vil jo ikke at barnet skal bli avhengig av det :( 

Anonymkode: b645c...66a

Det er jo helt normalt å bruke tegnspråk med barn som er for unge til å vokalisere egne ønsker. Hvordan får en ellers kommunisert med en småtting som er på dada/baba-stadiet? :klo: Hvordan kommuniserer du med han/hun hjemme? Trodde det knapt var en sjel i 2018 som ikke praktiserte tegn.

Anonymkode: 0948d...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et barn som enten er CI-operert eller har nedsatt hørsel, vil trenge enormt mye lyttetrening for å kunne uttale og høre forskjellen på ord som "jorda" og "sola", "skolen" og "solen". Man snakker om at de må høre ordet ca 600 ganger. Hvorfor da trekke inn et mektig visuelt språk samtidig, da tilbyr man barnet visuell hjelp, mens det istedenfor må lytte? Barnet lærer språk på den måten,, men hvis målet er å øve lytteforståelse og uttale, så kan effekten blir dårlig.

Ser du ikke problemet her?

Ikke rart at CI-opererte barn henger etter i språkutviklingen hvis man nekter dem tegnspråk. Spesielt når de må bruke 100 ganger mer tid på hvert eneste ord. Jeg tviler på at det tar 600 ganger å lære barnet et ord (tegn) på tegnspråk. Hvis man lærer tegnet for «solen» og si ordet «solen», lærer barnet begrepet mye raskere.

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er selvfølgelig ikke noe galt med at et barn som fungerer som tunghørt/døv kan lære tegnspråk senere

Ja, det er et annet problem med dere som tror det er enkelt å lære seg tegnspråk etterpå. Når CI-opererte barn (uten tegnspråk) begynner på ungdomsskolen eller videregående skole, begynner mange av dem å falle utenfor fordi CI fungerer ikke om det er støy i omgivelsen. Lek blir erstattet med sosialprat. Det begynner egentlig allerede i mellomtrinnet, men da har ungene vanligvis samme lærerne/elever som de kjenner fra før de begynner på ungdomsskolen (nye lærere/elever).

Jeg kjenner altfor mange tunghørte ungdommer som falt ut under perioden - og da bestemte de seg for å lære seg tegnspråk. Men tegnspråk er et komplekst språk som tar tid å lære seg. Disse ungdommene må bruke ekstra tid på å lære seg tegnspråk (fordi de fikk det ikke da de var små - takket være foreldre/leger/audiopedagoger) - og det samtidig som de går på skole!

Det kunne ha vært mye enklere om de lærte seg tegnspråk allerede i barnehagen. Og fint om foreldre er i forkant og kan flere tegn på forhånd. Kjipt om ungdommen som kan tegn og dere kan ikke noe. Jeg kjenner dessverre altfor mange slike foreldre. Null tegnspråk + begrenset kommunikasjon med sine døve barn.

Jeg er heldig som kan både tale og tegnspråk. Takket å være mine foreldre.

Anonymkode: bcf23...8e2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19. desember 2017 den 21.47, AnonymBruker skrev:

Jeg har hittill bare observert, men jeg tror jeg må si noe snart. En ansatt i barnehagen bruker tegnspråk når hun snakker med barnet mitt. Dette er et helt normalt barn uten hørselsproblemer. Er det normalt? hvorfor gjøres dette? Jeg syntes ikke det er greit. Vil jo ikke at barnet skal bli avhengig av det :( 

Anonymkode: b645c...66a

Avhengig? Det er bare tegnspråk, ikke et narkotikum! Du skriver jo som om tegnspråk skulle vært noe farlig. Er vel bare bra at barnet lærer tegnspråk vel? Det går neppe utover talespråket. Sikkert fint for barnet også å kunne leke og kommunisere med døve og tunghørte barn. Og ikke minst fint for de døve og tunghørte barna å bli mer inkludert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser du ikke problemet her?

Ikke rart at CI-opererte barn henger etter i språkutviklingen hvis man nekter dem tegnspråk. Spesielt når de må bruke 100 ganger mer tid på hvert eneste ord. Jeg tviler på at det tar 600 ganger å lære barnet et ord (tegn) på tegnspråk. Hvis man lærer tegnet for «solen» og si ordet «solen», lærer barnet begrepet mye raskere.

Vi snakker om forskjellige ting. Jeg snakker om talespråk og lyttetrening du snakker om språklige begreper. 

spørsmålet er hva som skjer hvis du tar tegnet vekk fra barnet, har de da lært å uttale det og oppfatte det?

barn med hørselshemming sliter, det er ingen tvil om oppveksten vil bli vanskelig og at de kan slite veldig med å henge med i en samtale. Det tror jeg alle fagfolk er inneforstått med

Ulempen med å lære tegnspråk er at det er et fryktelig lite språk som svært få behersker. Om foreldrene ikke behersker det, kan samtalen fort oppleves som klossete. De får ikke frem viktige nyanser i språket 

Det aller viktigste er at barnet får et språk men det gir langt flere muligheter å beherske talespråket og kunne lytte. Og en får virkelig håpe at barnet senere ikke vil få noen synsproblemer, nakkesleng eller slag, det får store konsekvenser hvis personen bare behersker tegnspråk  

jeg kjenner flere tunghørte som har hatt en forferdelig oppvekst. Ikke på grunn av mangel på kommunikasjon, men fordi de har følt seg ensomme. De har aldri blitt inkludert i gjenger  

likevel er de glade for at de kan prate og lytte, de hadde gått glipp av veldig mye av det som skjer i verden og de hadde hatt en veldig liten omgangskrets hvis de bare behersker tegnspråk  

 

 

 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er et annet problem med dere som tror det er enkelt å lære seg tegnspråk etterpå. Når CI-opererte barn (uten tegnspråk) begynner på ungdomsskolen eller videregående skole, begynner mange av dem å falle utenfor fordi CI fungerer ikke om det er støy i omgivelsen. Lek blir erstattet med sosialprat. Det begynner egentlig allerede i mellomtrinnet, men da har ungene vanligvis samme lærerne/elever som de kjenner fra før de begynner på ungdomsskolen (nye lærere/elever).

Jeg kjenner altfor mange tunghørte ungdommer som falt ut under perioden - og da bestemte de seg for å lære seg tegnspråk. Men tegnspråk er et komplekst språk som tar tid å lære seg. Disse ungdommene må bruke ekstra tid på å lære seg tegnspråk (fordi de fikk det ikke da de var små - takket være foreldre/leger/audiopedagoger) - og det samtidig som de går på skole!

Det kunne ha vært mye enklere om de lærte seg tegnspråk allerede i barnehagen. Og fint om foreldre er i forkant og kan flere tegn på forhånd. Kjipt om ungdommen som kan tegn og dere kan ikke noe. Jeg kjenner dessverre altfor mange slike foreldre. Null tegnspråk + begrenset kommunikasjon med sine døve barn.

Jeg er heldig som kan både tale og tegnspråk. Takket å være mine foreldre.

Anonymkode: bcf23...8e2

Hvordan tenker du at en som barn kan lære seg bra tegnspråk, hvis en er eneste barn i barnehagen som bruker den kommunikasjonen og begge foreldrene er hørende?

og hvordan kombinere det så en blir like flink i talespråk som tegnspråk allerede i barnehagen? Skal de ansatte en dag bruke tegn , og neste dag ikke? 

Bare lurer...

Anonymkode: f0bc7...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dokumenter gjerne at språkvinduet for visuelle språk er annerledes enn for talespråk, og at man «alltids kan lære tegnspråk senere i stedet». 

Anonymkode: a3ca5...89c

Her må jeg rette opp noe. En kan ikke alltid tilegne seg bra tegnspråk senere, det kommer ann på hvor flink du er og hvor mye du løver. Jeg har lært det i voksen alder men er langt fra flytende. Men alt er øvelse. 

Det jeg vil frem til er at man ikke kan lære talespråk som voksen. Talespråket må en  tilegne  seg i tidlig barnealder.  Om en samtidig skal innføre tegn så risikerer man at barnet ikke får så mye muntlig trening som det kunne fått ellers. De lærer språk og begreper, men risikerer dårlig muntlig språk og lytteforståelse. 

Hadde jeg selv fått et barn med hørselstap så hadde jeg jobbet enormt mye med den muntlige delen av språket hvis testene viste at det var riktig vei å gå.

Anonymkode: f0bc7...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber som førskolelærer,og i min bhg har vi fokus på tidlig innsats og språk. Vi har barn som trenger tegn til tale,men vi bruker det også på normale barn som er så små at de ikke har talespråk enda. Vi opplever mindre frustrasjonen hos barna fordi de har et middel for å uttrykke seg. Vi informerer alltid foreldrene ved oppstart at dette er i bruk i kommunikasjon med alle barn i bhg,og vi har ikke fått noen klager. Vi bruker også tegn til tale når vi synger . Tegn til tale brukes forresten til barn som hører men sliter med å uttrykke seg. Det regnes som et støtte språk til talen.

Anonymkode: bdbf5...e72

Jeg er så enig med deg!

Dessverre begynte jeg å jobbe i barnehage før tegn til tale ble innført. Jeg jobbet to år i England hvor Makaton ble mye brukt i barnehagen jeg jobbet i. En barnehage med mange fremmedspråkelige i. Også engelske barn. Maraton er vel nesten son tegn til tale.  Det å se ei 10 måneder gammel jente kommunisere på makaton til si mor var fantastisk! Jenta hadde ikke ordene, men med tegn kunne hun og mor kommunisere! Samspillet mellom dem var harmonisk på grunn at de kunne kommunisere.  Og ja, jenta snakker perfekt engelsk nå! 

Anonymkode: cdfa1...25d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.12.2017 den 22.08, AnonymBruker skrev:

Men barnet kan jo ikke snakke ordentlig enda, hvorfor folkuserer de ikke på å lære muntlig norsk? Det må jo være det beste.

ts

 

Anonymkode: b645c...66a

Snakke lærer de av å høre. Tegn til tale er lettere for barn og de kan dermed fortelle hva som plager de før språket er på plass. Alle foreldre burde lære det slik de også kan se hva barnet vil ha og trenger før talespråk er på plass. De begynner ikke å snakke senere selv om de kan tegn til tale, det er bare enklere og lettere for barn å fortelle hva de trenger.

Anonymkode: ab894...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her må jeg rette opp noe. En kan ikke alltid tilegne seg bra tegnspråk senere, det kommer ann på hvor flink du er og hvor mye du løver. Jeg har lært det i voksen alder men er langt fra flytende. Men alt er øvelse. 

Det jeg vil frem til er at man ikke kan lære talespråk som voksen. Talespråket må en  tilegne  seg i tidlig barnealder.  Om en samtidig skal innføre tegn så risikerer man at barnet ikke får så mye muntlig trening som det kunne fått ellers. De lærer språk og begreper, men risikerer dårlig muntlig språk og lytteforståelse. 

Hadde jeg selv fått et barn med hørselstap så hadde jeg jobbet enormt mye med den muntlige delen av språket hvis testene viste at det var riktig vei å gå.

Anonymkode: f0bc7...bd8

Tegnspråk er som de fleste andre språk, du kan bli mer eller mindre flytende, men det er ikke vanskelig å skille de som har lært det i voksen alder fra de som er oppvokst med det. 

Og du skriver som om det viktigste med språk, er uttale, men sannheten er jo at svært mange døve og tunghørte som vokste opp under den såkalte oralperioden, der fokus var på nettopp det å snakke og "høre", har en begrenset skolegang og et langt dårligere begrepsforråd enn sine jevnaldrene. Du snakker om at barn må lære det muntlige språket før språkvinduet lukker seg, men dette er minst like viktig for begrepsforståelsen. Det er derfor det er uheldig at barn ikke får utvikle denne før etter at de "har lært" å høre og snakke. Man ser at veldig mange aldri klarer å ta igjen den begrepsforståelsen de mister som barn, men de aller fleste klarer å lære nye språk ved hjelp av det begrepsapparatet man alt har, selv om uttale ikke nødvendigvis er perfekt.

Og ja, jeg har møtt mange unge som føler seg utenfor, men de blir ikke mer innenfor i den hørende vennegjengen av at de kun har fått tale- og lyttetrening og ikke tegnspråk. De fleste jeg kjenner har gått integrert, og ensomheten kom i løpet av ungdomsskolen, før de endelig fikk et fellesskap der de var fullt integrert uten å måtte anstrenge seg for det når de flyttet for å studere (De var heldige og hadde foreldre som ga dem begge deler, jeg kjenner også noen som ikke fikk det, de var ensomme også i studietiden).  

 

Jeg er lei av å høre fagfolk si at man må utsette tegnspråket til fordel for tale- og lyttetrening, uten at de egentlig har særlig mye god forskning som understøtter den oppfatningen, snarere tvert imot. 

Anonymkode: 7f29c...7ff

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her må jeg rette opp noe. En kan ikke alltid tilegne seg bra tegnspråk senere, det kommer ann på hvor flink du er og hvor mye du løver. Jeg har lært det i voksen alder men er langt fra flytende. Men alt er øvelse. 

Det jeg vil frem til er at man ikke kan lære talespråk som voksen. Talespråket må en  tilegne  seg i tidlig barnealder.  Om en samtidig skal innføre tegn så risikerer man at barnet ikke får så mye muntlig trening som det kunne fått ellers. De lærer språk og begreper, men risikerer dårlig muntlig språk og lytteforståelse. 

Hadde jeg selv fått et barn med hørselstap så hadde jeg jobbet enormt mye med den muntlige delen av språket hvis testene viste at det var riktig vei å gå.

Anonymkode: f0bc7...bd8

Det virker som du tror at tegnspråk vil ødelegge for talespråket. Du påstår man risikerer dårlig muntlig språk og lytteforståelse. Denne påstanden regner jeg med at du kan dokumentere? 

Som du selv innrømmer; venter man med tegnspråk så vil det være for sent å lære språket godt. Det er mao ingen grunn til å velge bort en tospråklig tilnærming fra første stund. Jeg er til info hørselshemmet, svært takknemlig for at mine foreldre valgte tospråklig tilnærming, og er ikke i tvil om at jeg ville valgt det samme for mine barn derom de var hørselshemmede.

Sånn sett er det jo flaks at mine barn er hørende. Sånn siden tegn fremmer språkutviklingen hos hørende babyer (ref feks babysign) men etter sigende hemmer den hos hørselshemmede, mener jeg. 🙄

Anonymkode: a3ca5...89c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.12.2017 den 21.47, AnonymBruker skrev:

Jeg har hittill bare observert, men jeg tror jeg må si noe snart. En ansatt i barnehagen bruker tegnspråk når hun snakker med barnet mitt. Dette er et helt normalt barn uten hørselsproblemer. Er det normalt? hvorfor gjøres dette? Jeg syntes ikke det er greit. Vil jo ikke at barnet skal bli avhengig av det :( 

Anonymkode: b645c...66a

 

På 19.12.2017 den 21.53, Stjernekikkeren skrev:

Har ikke barn, så ikke halshugg meg, men.... Er ikke dette i såfall bare en berikelse for barnet å lære litt av et tegnspråk? Regner med at det fortsatt snakkes i barnehagen med andre ansatte og barn, så det forstyrrer vel ikke noe.

Helt enig med deg. Jeg er i 40 årene og ønsker så sterkt å kunne tegnspråk. Har lært meg noen få setninger. Jobber med mennesker, så å kunne det ville hjulpet meg de gangene det blir aktuelt å bruke den. Det er ikke krav i jobben min, kun mitt ønske. 

 

Til TS. Se på dette som et X-tra språk ditt barn er i ferd med å lære seg. Positivt til senere bruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærte meg tegn til tale i voksen alder. Kjempegøy og for oss som rett og slett ikke har språkøre er det da enklere å snakke med hendene.  Bruker det i jobb og lærer de barna jeg har rundt meg tegn til tale også. T

Anonymkode: ab894...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, ikke la barnet ditt lære noe nytt... Tror de har salg på bobleplast som du kan dekke barnet ditt med på Clas Ohlson 🙄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS forsvant fra tråden en gang i 2017, og dette ble enda en tråd der TS ble borte uten å si hvordan ting gikk. 

Anonymkode: 26f0a...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...