Gå til innhold

barnehageansatt bruker tegnspråk med barnet mitt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg har en sønn med språkforstyrrelser, som ikke snakket noe i det hele tatt før barnehagen og spesialpedagogen begynte med tegn-til-tale. Nå klarer han å si alle ordene muntlig så lenge han har øvd på dem samtidig som han har lært tegnet for ordet.

Ord som han ikke har tegn for kan han heller ikke si. hver uke når de har brukt nye tegn har han lært nye ord.

Nå har jeg skjønt at ditt barn ikke ha spesielle behov (som du vet om pr i dag, jeg trodde min sønn var "vanlig" helt til han var passert to uten å begynne å snakke), men slik som jeg har skjønt det forsterket bare tegn-til-tale språkutviklingen. Hadde min sønn vært introdusert for tegn-til-tale allerede på liten avdeling hadde han sannsynligvis hatt mer talespråk i dag.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En del tegn har norske ordbilder på munnen, men dette gjelder langt fra alle. F.eks. har tegn som kan oversettes med "Jeg har ikke gjort (det)" eller "Han/hun er ikke her" ikke noe gjenkjennelig norsk ordbilde. Norsk tegnspråk har mange lånte ordbilder fra norsk, men man kan ikke si at de er norske ord. Ellers er det helt riktig det du sier om at tegn til tale følger norsk grammatikk, og man snakker vanlig norsk samtidig, mens norsk tegnspråk har sin egen grammatikk. :) Og veldig flott at du har lært deg tegn, mange av mine døve og tunghørte venner savner å kunne utvide vennekretsen! :) 

Anonymkode: 7f29c...7ff

Takk for utfyllende informasjon, jeg visste at jeg var på litt gyngende grunn med beskrivelsen min :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hittill bare observert, men jeg tror jeg må si noe snart. En ansatt i barnehagen bruker tegnspråk når hun snakker med barnet mitt. Dette er et helt normalt barn uten hørselsproblemer. Er det normalt? hvorfor gjøres dette? Jeg syntes ikke det er greit. Vil jo ikke at barnet skal bli avhengig av det :( 

Anonymkode: b645c...66a

Jeg hadde nok vært litt mer bekymret hvis barnet ditt faktisk var hørselshemmet og avtalen var å kun bruke tale for å øve lytteforståelsen. 

Forhåpentligvis er det flere ansatte i barnehagen som kommuniserer verbalt med barnet. Hun har sikkert bare fått dilla på å uttrykke seg visuelt og tenker ikke på hvordan andre kan oppfatte det.

jeg synes uansett de skal informere om kommunikasjonsformen. Jeg hadde praksis en måned i en barnehage hvor jeg jobbet tett på et barn med språkvansker og hvor det var mistanke om autisme. Jeg kjørte på med en masse tegn og han tok det veldig hurtig og ble en racer til slutt. Jeg reagerte veldig på at styreren ikke ville informere moren om dette. De hadde ingen god dialog med foreldre, men slike ting bør de være informert om og samtykke til!  

 

Endret av Pipaluk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: så utrolig heldig barnet ditt er som får lære dette. En berikelse og bra ting for ditt barn.

for alt jeg vet kan de være et barn i barnehagen som må bruke tegn til tale. Ds blir de praktisert på "alle andre " også, så det blr lettere for det barne og kommunisere + barnet knytter tegne til talen som fremmer og støtter språket. Det her er positivt!:) 

 

men er sunk tvil spør styrer eller ped.leder.

 

men jeg synst du skal se på det her som en bra ting. Viser at barnehagen er ressurssterk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Tegn-til-tale brukes for å tydeliggjøre talespråket for dermed å styrke samspill og språkutvikling» 

 

«Det er viktig at familien og andre i barnets nettverk får opplæring i tegn-til-tale» 

 

Det er bare positivt Ts, og ikke noe å være redd for. Nevn for barnehagen at du har sett at de bruker tegn-til-tale og ikke har hørt at de har nevnt noe om det. Så kan du jo etterspørres hvilke tegn de bruker og hvordan de er. Da kan du bruke det hjemme med barnet ditt, og du vet hva barnet ditt vil når det viser ett tegn. Du lærer deg å forstå barnet ditt mye tidligere enn du ville gjort om barnet ditt ikke kunne tegn-til-tale. 

https://naku.no/kunnskapsbanken/kommunikasjon-tegn-til-tale

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du fått mye god informasjon. Du sier du ikke har fått informasjon fra barnehagen om det. Da spør du etter informasjon, så vil du vel bli fornøyd når du får det? Det er jo det du vil ha. 

Problem solved.

Og hvis du ikke ønsker dette så er det jo bare å bytte barnehage. DU kan ikke bestemme hva slags forskningsbaserte pedagogiske metoder de skal ta i bruk. Hadde de drevet med barnemishandling hadde jeg forstått at du stusset på det, men dette er pedagogikk som funker. 

Anonymkode: f65ca...334

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg har sett at barnet mitt har brukt tegn, så det er ikke sant. 

 

TS

Anonymkode: b645c...66a

Så flott! Da uttrykte barnet ditt et eller annet, selv om det kanskje ikke har verbalspråk enda. Kanskje barnet sitt uttrykte at det var sultent, tørst eller ferdig. Er det ikke fantastisk at barn kan uttrykte meninger FØR de lærer å artikulere dem? 

Jeg holder en knapp på at barnehagen bruker tegn til tale. Det er "grove" tegn som brukes for å forsterke talen. For eksempel kan man si "Er du tørst?" samtidig som man stryker seg på halsen ovenfra og ned. Til å begynne med er tegnet den mest effektive måten for barnet å forstå eller kommunisere på. Etterhvert vil talen overta, fordi der en enda mer effektivt og presist. At barnehagen bruker tegn til tale betyr i mine øyne at de tar barnet og dets behov på alvor. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så ved å lære et annet tegnspråk så blir barnet bedre i muntlig norsk? det høres jo veldig rart ut. Det er jo norsk de skal lære...

Ts

Anonymkode: b645c...66a

Hvorfor er det ikke IQ test før folk får barn.  ?

Anonymkode: 06b98...a1e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎19‎.‎12‎.‎2017 den 22.13, AnonymBruker skrev:

Så ved å lære et annet tegnspråk så blir barnet bedre i muntlig norsk? det høres jo veldig rart ut. Det er jo norsk de skal lære...

Ts

Anonymkode: b645c...66a

Du virker veldig låst og redd for å være annerledes, trekker stadig frem dette med norsk. Er du utenlandsk?

Du behøver virkelig ikke være bekymret, google tegn til tale så ser du hva det går ut på. Vår barnehage brukte det og det har da aldri falt meg inn en gang at det skulle være negativt. Men så snakker jo vi bare norsk hjemme og er ikke redd for at ungene ikke skal lære morsmålet sitt raskt nok liksom, det virker litt pussig.

Anonymkode: 76be6...881

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke hjelpe meg selv i å ikke skrive flere svar her. Fy søren så frekke folk er her på KG! Det å si at du har lav iq, spør om du er utenlandsk, at du ikke kan bestemme hvilke metoder bhg skal bruke- det tyder mer på at det er disse brukerne som ikke har lært god folkeskikk verken i barnehagen eller hjemme (bare for å synke til samme nivå som dem). 

Jeg har også jobbet litt med brukere med tegn til tale, og JA, det er en flott metode, men det er lov å være kritisk til at foreldra ikke er informert om hvordan og hvorfor dette brukes. Som sagt tidligere, et barn  med lite språk, som har lært og uttrykke seg med tegn til tale med et personal er flott, men hva med den dagen denne ansatte ikke er på jobb? Har de andre ansatte også opplæring i tegn til tale og kan tyde barnets behov? Hva når barnet kommer hjem og viser tegnet for melk som det har lært i barnehagen, men som mor ikke kjenner til- er det til det beste for barnet?

Jeg sier IKKE at TS bør være negativ til tegn til tale, men det må være lov å be om mer informasjon, spør hvem som kan dette og om det er tenkt over hvordan foreldre til små barn med lite språk skal kunne følge opp hjemme.

Anonymkode: 27901...a92

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke hjelpe meg selv i å ikke skrive flere svar her. Fy søren så frekke folk er her på KG! Det å si at du har lav iq, spør om du er utenlandsk, at du ikke kan bestemme hvilke metoder bhg skal bruke- det tyder mer på at det er disse brukerne som ikke har lært god folkeskikk verken i barnehagen eller hjemme (bare for å synke til samme nivå som dem). 

Jeg har også jobbet litt med brukere med tegn til tale, og JA, det er en flott metode, men det er lov å være kritisk til at foreldra ikke er informert om hvordan og hvorfor dette brukes. Som sagt tidligere, et barn  med lite språk, som har lært og uttrykke seg med tegn til tale med et personal er flott, men hva med den dagen denne ansatte ikke er på jobb? Har de andre ansatte også opplæring i tegn til tale og kan tyde barnets behov? Hva når barnet kommer hjem og viser tegnet for melk som det har lært i barnehagen, men som mor ikke kjenner til- er det til det beste for barnet?

Jeg sier IKKE at TS bør være negativ til tegn til tale, men det må være lov å be om mer informasjon, spør hvem som kan dette og om det er tenkt over hvordan foreldre til små barn med lite språk skal kunne følge opp hjemme.

Anonymkode: 27901...a92

Litt morsomt at du på din høye moralske hest ufrivillig røper dine innerste tanker når du sidestiller det å spørre om noen er utenlandsk og å uttale at vedkommende har lav IQ. :plystre: 

Anonymkode: 76be6...881

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke hjelpe meg selv i å ikke skrive flere svar her. Fy søren så frekke folk er her på KG! Det å si at du har lav iq, spør om du er utenlandsk, at du ikke kan bestemme hvilke metoder bhg skal bruke- det tyder mer på at det er disse brukerne som ikke har lært god folkeskikk verken i barnehagen eller hjemme (bare for å synke til samme nivå som dem). 

Jeg har også jobbet litt med brukere med tegn til tale, og JA, det er en flott metode, men det er lov å være kritisk til at foreldra ikke er informert om hvordan og hvorfor dette brukes. Som sagt tidligere, et barn  med lite språk, som har lært og uttrykke seg med tegn til tale med et personal er flott, men hva med den dagen denne ansatte ikke er på jobb? Har de andre ansatte også opplæring i tegn til tale og kan tyde barnets behov? Hva når barnet kommer hjem og viser tegnet for melk som det har lært i barnehagen, men som mor ikke kjenner til- er det til det beste for barnet?

Jeg sier IKKE at TS bør være negativ til tegn til tale, men det må være lov å be om mer informasjon, spør hvem som kan dette og om det er tenkt over hvordan foreldre til små barn med lite språk skal kunne følge opp hjemme.

Anonymkode: 27901...a92

I vår barnehage kan alle de ansatte på sønnen min sin avdeling tegn-til-tale. Det er ikke noe som kun skjer med spesial pedagogen. Vi foreldre får selvfølgelig også tegnene med hjem så vi vet hva han prøver å si. Som jeg også skrev; tegnene fører til at han får mer talespråk og derfor i mindre grad blir avhengig av at noen kan forstå tegnene. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det med tegn til tale er veldig spennende.

Alle vet at i begynnelsen er det vanskelig å forstå hva barna sier når de bruker ordene sine.  Vanligvis er det bare de som kjenner barna godt som skjønner hva de vil.
Det ikke alle tenker over, er at veldig mange voksne (jeg vil hevde de aller fleste) ubevisst bruker en form for tegn til tale når de kommuniserer med barna sine, og dette er gester barna ofte kopierer når de skal kommunisere behov.


Er du tørst? De voksne former ubevisst et imaginært vannglass i hånden, som de tipper på, barnet kopierer gesten når de ber om drikke.

Er du sulten?  De voksne viser ubevisst at de putter noe i munnen.
Barnet kopierer ubevisst gesten når de vil kommunisere at de er sultne.

Har du vondt?  De voksne gnir seg ubevisst på det stedet barnet kanskje har vondt.
Barnet kopierer gesten når det vil kommunisere smerte.

Så en form for uformell tegn til tale er mye mer vanlig enn de fleste av oss tenker over.

Hos de fleste er ikke dette systematisert, og som sagt er de fleste heller ikke klar over at de gjør det, det er en ubevisst handling.
(Jeg har sett det etter å ha hatt rollen som observatør i barnehage mange ganger, og etter at jeg ble bevisst på det, har jeg sett at både venner, familie og meg selv har ubevisst gjør det samme når vi kommuniserer med små barn)
 

Jeg er enig med de som sier at formalisert bruk av tegn til tale burde foreldrene bli informert om, og de bør få opplæring i tegnene.
Og jeg forstår at trådstarter er skeptisk når dette er noe hun ikke kjenner til.
Men det jeg ikke forstår er at skepsisen fortsetter etter at hun gjentatte ganger har fått forklart hva tegn til tale er.

 

Til trådstarter:  Helt ubevisst bruker du mest sannsynlig en form for tegn til tale selv, ved at du bruker gester som understreker det viktigste ordet i en setning.  Som andre sier, hindrer det ikke språkutviklingen, men det bedrer kommunikasjonen mellom voksne og barn.
Men som de andre også sier, du må snakke med barnehagen.  Bruker de systematisk tegn til tale er det viktig at du også får opplæring i bruken av tegnene, slik at barnet ditt kan kommunisere med deg på lik linje med de ansatte i barnehagen.

Anonymkode: 92a2f...ec2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Siri_H skrev:

I vår barnehage kan alle de ansatte på sønnen min sin avdeling tegn-til-tale. Det er ikke noe som kun skjer med spesial pedagogen. Vi foreldre får selvfølgelig også tegnene med hjem så vi vet hva han prøver å si. Som jeg også skrev; tegnene fører til at han får mer talespråk og derfor i mindre grad blir avhengig av at noen kan forstå tegnene. 

Det er jo kjempeflott. Men her er forskjellen at du er informert, får tegnene hjem og i tillegg vet at alle ansatte bruker tegn til tale. Dette var likevel et bra innlegg som kanskje viser deg TS hvordan det bør/kan være😊

Anonymkode: 27901...a92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår barnehage bruker de tegn til tale på småbarnsavdelingen som mini gikk på. Jeg mener at mitt barn og vennene fra hennes avdeling fikk sterkere begrepsforståelse enn barn som jeg kjenner som har gått i andre barnehager. Så i stedet for å være negativt innstilt på tegn til tale bør du være glad for at barnehagen din faktisk hjelper barna som er små og ikke har et språk til en bedre forståelse av hva begreper. Min er nå snart 4. Har et ordforråd som er veldig sterkt. Språk koden tok hun ikke før hun var over 1 og 1/2 Og da kom det setninger. Ikke 1 og 2 ord. 

Må fortelle en liten historie fra da hun var 2 1/2 år. Vi var på kafé og en liten gutt kom bort til oss. Han var psykisk utviklingshemmed og brukte tegn til mini. Du skulle sett smilet hans da hun svarte han med tegn.

Jeg bruker tegn til tale i jobben min så vi brukte også tegn hjemme fra hun var et halvt år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I vår barnehage bruker de tegn til tale på småbarnsavdelingene, det hjelper barna å forstå bedre og uttrykke seg i tillegg til muntlig språk.

Litt merkelig at du reagerer så på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg forstår Ts sin reaksjon. Om jeg kom og hentet en ettåring og så at en av de ansatte brukte tegn med ungen uten at jeg visste om det så hadde jeg også lurt litt på om de tenkte at det var noe spesielt med min unge siden de valgte den kommunikasjonsformen. Det hadde også føltes rart hvis det var andre foreldre der, og andre også så det. En vet jo ikke da om den ansatte bruker samme kommunikasjon med alle barna eller bare noen 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tanke er: så heldig barnet ditt er som får lære tegnspråk også :) 

jeg vil anta at det er et hørselshemmet barn i bhg eller at denne ansatte har jobbet med hørselshemmede tidligere og er vant til å bruke tegnspråk. Om førstnevnte er tilfelle så er det jo supert om de andre barna i bhg også kan snakke med det barnet som bruker tegnspråk og om sistnevnte er tilfelle så vil jeg tro hun gjør det av vane og ikke tenker stort over det selv (hadde lærer som jobbet på signo i tillegg til skolen jeg gikk på og hun brukte tegnspråk uten at hun tenkte over det. For å la være så pleide hun å ha ting i hendene for å holde de «opptatt med noe annet») 

har selv et barn med nedsatt funksjonsevne (ikke hørselshemmet) og har gått på NTM kurs (norsk med tegnstøtte- det noen kaller tegn til tale). Vi møtte mye motstand fra enkelte i spesialisthelsetjenesten da vi ønsket å begynne med tegn fordi enkelte mente det ville hemme språkutviklingen hans. Tegn hemmer ikke det verbale språket, tvert imot, det vil faktisk være med på å utvikle det verbale språket. Om barnet har forutsetning for å få verbalt språk så vil barnet få det. 

Lar du være å bruke kroppsspråk og gester ovenfor ditt barn? Tenker du det vil hemme den verbale språkutviklingen? Tegnspråk er mye naturlige gester og kroppsspråk. 

 

Velg dine kamper, ikke lag rabalder ut av sånne ting. 

Selv skulle jeg virkelig virkelig ønske jeg hadde lært tegnspråk fra jeg var liten. Jeg håper også virkelig at tegnspråk blir et fag i skolen slik at hørselshemmede enklere kan kommunisere med nye mennesker :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber en i småbarnsavdeling der vi bruker litt tegn til tale, uten at vi har et veldig bevist forhold til det. Det bare ble slik.

Det startet i fjor med at vi skulle forsøke noe tegn til tale for et enkeltbarn. Blant annet "ferdig", som skulle brukes når man var ferdig med å spise eller en annen aktivitet. Dette barnet spiste selvfølgelig sammen med de andre barna, og de plukket det opp. Spesielt "Ole" lærte fort at han fikk gå fra mye raskere om han gjorde "ferdig". Ole og vi voksne hadde tidligere slitt mye med at han ble frustrert mot slutten av måltidet, noe som tydeligvis skyldes at han egentlig var mett og ville gå fra, men siden han innimellom gnagde litt på skiva oppfattet ikke vi voksne det.

Ole utviklet stadig mer talespråk, men fortsatte med ferdigtegnet sammen med en lyd lenge. Plutselig en dag var lyden blitt til et tydelig "ædi", og etter et par dager der vi ga masse positiv oppmerksomhet for å kunne si ferdig sluttet han med tegnet, og sier stolt "ædi!". 

 

Fordi tegn hjalp så godt for barna, spesielt for Ole som ellers ville hatt mange frustrerende måneder, fortsatte vi med det da det kom nye barn etter sommeren. Det var ikke egentlig bevisst, men da vi hadde helt ukjente barn vi ikke klarte å kommunisere med ble det lett å ty til de tegnene vi kunne, og lage nye etter behov.

Anonymkode: 51919...ecd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...