Gå til innhold

barnehageansatt bruker tegnspråk med barnet mitt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hittill bare observert, men jeg tror jeg må si noe snart. En ansatt i barnehagen bruker tegnspråk når hun snakker med barnet mitt. Dette er et helt normalt barn uten hørselsproblemer. Er det normalt? hvorfor gjøres dette? Jeg syntes ikke det er greit. Vil jo ikke at barnet skal bli avhengig av det :( 

Anonymkode: b645c...66a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest GoldenLioness
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har hittill bare observert, men jeg tror jeg må si noe snart. En ansatt i barnehagen bruker tegnspråk når hun snakker med barnet mitt. Dette er et helt normalt barn uten hørselsproblemer. Er det normalt? hvorfor gjøres dette? Jeg syntes ikke det er greit. Vil jo ikke at barnet skal bli avhengig av det :( 

Anonymkode: b645c...66a

Det et helt normalt. Er masse tegnspråk i vår barnehage. Så lenge de prater samtidig så ser jeg ikke problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tar du dette opp her og ikke der det hører hjemme, i bhg?

Anonymkode: 70746...8b1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhengig? Med så mange som vil få, og som har hørselsskader pr i dag så er det flott om ungen din får tegnspråket inn fra barnsben av. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ikke fint at barnet lærer det også slik at det kan snakke med andre barn som kun benytter tegnspråk da?

Anonymkode: 0fcca...c81

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at det er tegnspråk og ikke "tegn til tale"? Det er en styrke for barn i all hovedsak, fordi de får flere strenger å spille på.... 

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hittill bare observert, men jeg tror jeg må si noe snart. En ansatt i barnehagen bruker tegnspråk når hun snakker med barnet mitt. Dette er et helt normalt barn uten hørselsproblemer. Er det normalt? hvorfor gjøres dette? Jeg syntes ikke det er greit. Vil jo ikke at barnet skal bli avhengig av det :( 

Anonymkode: b645c...66a

Jeg ville spurt styrer i barnehagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tar du dette opp her og ikke der det hører hjemme, i bhg?

Anonymkode: 70746...8b1

Jeg skal gjøre det,  ville bare høre her om det er normalt.

ts

Anonymkode: b645c...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammelt barn? Er det kun med ditt barn? 

Jobber i barnehage, og på miniavdelingen med barn som ikke har verbalspråk på plass ennå, bruker de endel tegn i dialog med barna. Er en hjelp for barna da de opplever å kunne forstå og uttrykke seg bedre gjennom fysiske tegn enn verbale ord de ikke kan si eller har begrep om. Det er viktig for alle å få uttrykt evt behov, og gjennom enkel tegnspråk får de små barna økte muligheter og færre opplevde frustrasjoner for ikke å bli hørt/forstått. 

Tror ikke du trenger bekymre deg! 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Jabbadabbaduu skrev:

Er det ikke tegn til tale det er snakk om? Veldig vanlig (og anbefalt!) å bruke med små barn før de lærer å snakke. Det støtter faktisk opp under språkutviklingen. Og hva så hvis det er «vanlig» tegnspråk? Er ikke det bare flott hvis ungene lærer det også! 

👏🏽👍🏽

 

Førskolelæreren er enig ☺️

Anonymkode: 6f809...f5e

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette bare fint, da? Vet om flere som lærer barna litt tegn til tale i perioden før de kan uttrykke seg særlig. Tenkte på det med mine barn, men før jeg rakk å komme så langt satte de i gang med prating non stop...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ulrikke skrev:

Er du sikker på at det er tegnspråk og ikke "tegn til tale"? Det er en styrke for barn i all hovedsak, fordi de får flere strenger å spille på.... 

Hva er tegn til tale? De snakker med tegn ja, har også sett at barnet mitt har brukt tegn. Jeg vil jo at barnet skal lære vanlig språk, ikke tegnspråk!

ts

Anonymkode: b645c...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, FlyBabe skrev:

Skulle ønske tegnspråk var et språk alle barn skulle lære i bhg/skole.

enig, heller tegnspråk enn nynorsk for min del. 

Anonymkode: a2983...6ca

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje den barnehageansatte har lagt merke til at barnet ditt oppfatter ord lettere når det får støtte av tegnspråk? Er det mye støy og uro i barnehagen? Du skal se på det som en berikelse, ikke et problem. Hvis barnet ditt ikke har problemer med å oppfatte ord, så vil det uansett ikke ta skade av å lære litt tegnspråk. 

Du kan jo spørre forsiktig hvorfor det gjøres, men pass på å spørre på en vennlig, ikke en anklagende måte.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sorceress skrev:

Hvor gammelt barn? Er det kun med ditt barn? 

Jobber i barnehage, og på miniavdelingen med barn som ikke har verbalspråk på plass ennå, bruker de endel tegn i dialog med barna. Er en hjelp for barna da de opplever å kunne forstå og uttrykke seg bedre gjennom fysiske tegn enn verbale ord de ikke kan si eller har begrep om. Det er viktig for alle å få uttrykt evt behov, og gjennom enkel tegnspråk får de små barna økte muligheter og færre opplevde frustrasjoner for ikke å bli hørt/forstått. 

Tror ikke du trenger bekymre deg! 

Barnet ble ett i juli, har ikke lagt merke til andre barn, men det er mulig det brukes med andre barn. 

Jeg ønsker ikke at det skal brukes tegn, jeg vil at barnet skal lære vanlig norsk.

 

ts

Anonymkode: b645c...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tegn til tale. Det lærer barn å bruke og lese kroppsspråk, og dempe støynivået i bhg. Jeg gjør det selv med mine barn selv om de ikke har hørselplager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...