Gå til innhold

barnehageansatt bruker tegnspråk med barnet mitt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skjerp deg TS, blir kvalm av deg. 

Hadde barnet ditt hatt hørselskader, hadde du velt hylt rundt i barnehagen, om at alle barn må lære seg tegnspråk. Slik at alle kunne snakke og forstå barnet ditt,  eller kanskje det er like greit. Et barn med hørselskader, skal ikke kunne  forstå andre barn, fordi foreldrene ikke forstår seg på andre, og barns utvikling?  Den holdningen må du bare legge vekk. Sett deg i andres sine situasjoner. 

Kanskje de ansatte lærer  ungen din tegnspråk, fordi de sliter med å forstå barnet ditt ?

 

Se positivt på dette, hadde jeg hatt muligheten til å lært meg tegnspråk, hadde jeg vært glad  for det :). 

Endret av Queen of the world
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er motsatt. TTT gjør det LETTERE å kommunisere og støtter oppunder språkutviklingen 

Anonymkode: 76131...9d8

Nei.

Dette støtter kun opp om nonverbal språkutvikling mens det igjen utsetter og hemmer språket.

Anonymkode: 68804...942

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

Dette støtter kun opp om nonverbal språkutvikling mens det igjen utsetter og hemmer språket.

Anonymkode: 68804...942

Dette høres ut som noe teoretisk sprøyt. Om det så er en liten sjanse for at det hemmer språkutvikling så er det i verste fall kun snakk om en liten, ubetydelig forsinkelse. For jeg tror ikke du får overbevist noen om at ved å gestikulere litt med armer og hender (som faktisk allerede ligger latent i menneskets natur), vil det gjøre ubotelig skade på et menneskets språk. 

Anonymkode: 7a005...f7b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

Dette støtter kun opp om nonverbal språkutvikling mens det igjen utsetter og hemmer språket.

Anonymkode: 68804...942

Du får legge bort pekebøker, nekte barnet å synge sanger med bevegelse osv. Når barnet er så lite så er det viktigste å bli forstått. Det er kommunikasjon som er viktig. Og det begynner barnet å øve seg på allerede rett etter fødsel. Tror du får lese deg opp på kunnskap, og forskning om dette. Vi bruker ikke bare ord til å kommunisere vi bruker hele kroppen, og når man ikke kan ord kan det være lettere for barn å bruke bevegelser, og tegn. Det viktigste er ikke at man sier masse ord når man er så liten, men kan uttrykke hva som er galt, behov osv. Det er mange barn som kan ord når de er veldig små, men likevel ikke kan gjøre seg forstått. Da er ord "bortkastet" fordi hele poenget med språk er å kunne forstå hverandre. Som jeg har nevt i et annet innlegg så kan barn som lærer flere språk bruke noe lenger tid, men det betyr ikke at det er negativt å lære flere språk av den grunn. 

Men som sagt burde TS ta kontakt med bhg om hvordan de jobber, og hvorfor de gjør dette. Hvis TS virkelig misliker dette så vil sikkert bhg lytte til det.

Anonymkode: b98a6...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du får unødvendig mye kjeft TS, og nettrollene er slemme som sier at du har lav iq. Ikke hør på dem! Jeg fant flere artikler på nett om tegn til tale, her er en av dem:

http://barnehage.no/pedagogikk/2017/05/forer-samtaler-med-tegn--forer-til-mindre-frustrasjon-hos-bade-barn-og-voksne/

Den viser at tegn til tale er positivt, men som jeg nevnte i et tidligere innlegg bør da alle ansatte og foreldre også ha noe kunnskap om tegn til tale. Hvis ikke vil jo barnet slite med å gjøre seg forstått hos andre dersom det ikke prater i tillegg. Ta det gjerne opp med barnehage du, på en fin måte. Jeg hadde også syntes det var rart om du lærte barnet mitt uten noe videre språk og kommunisere på enåte uten og ha gitt meg informasjon og mulighet til å sette meg inn i metoden.

Anonymkode: 27901...a92

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Meadow skrev:

Misunnelse kanskje? Fordi barnet kommuniserer bedre med den ansatte enn med mor via tegn til tale? 

 

Det virker som TS er mest bekymret for språkutviklingen. Hun sier ikke noe om helst om sjalusi, men om hun er sjalu ville det i såfall vært helt naturlig. Det er viktig for alle barn å ha trygge foreldre, og man ønsker barna skal knytte seg best til dem. Det å ikke kunne møte barnet i kommunikasjon på samme måte som i bhg ville kunne føre til frustrasjon og dårlig selvfølelse hos en hver foreldre, uten at jeg påstår at TS har det slik.

Anonymkode: 27901...a92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra ts blir rådet til å snakke med barnehagen. Kanskje de blir oppmerksomme på ts og mangel på viljen til å forstå og samarbeide og holder extra øye med henne og barnet, i tilfelle det blir en sak for barnevernet. 

 

Anonymkode: 6d004...28c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at de ansatte bruker såkalt "tegn til tale". Det er enkle tegn som brukes sammen med tale. F. eks sier en ansatt "Nå skal vi spise" mens hun/han fører hånden mot munnen. Budskapet blir dermed dobbeltkommunisert og støtter språkutviklingen for alle barn, ikke bare til de med nedsatt hørsel. Ble kjempeglad da jeg så at barnehagen der barnet mitt nettopp har startet bruker dette. Det er bare positivt! Små barn har lettere for å forstå om det brukes tegn i tillegg til tale og lærer fortere å kunne kommunisere (eksempelvis ved å føre hånden til munnen for å vise at de er sultne), selv før de kan kommunisere ved hjelp av talespråk. Tegn til tale begrenser ikke taleutviklingen!

 

Hilsen logoped.

Anonymkode: 55e42...0b3

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer ann på barnets alder.

Hvis barnet ikke prater fra før så vil det faktisk være hemmende for språkutviklingen.

Anonymkode: 68804...942

Dette er helt feil. Tegn til tale bidrar til bedre språkutvikling, så ta det helt med ro. Barn som ikke er vant til dette bruker det etterhvert selv for å hjelpe seg med kommunikasjonen. Tegn til tale rundt barnet som en del av naturlig kommunikasjon kan føre til langt mindre frustrasjon og øke forståelsen for budskap som blir kommunisert samt øke formidlingsevne hos små barn som enda ikke er modne nok for et funksjonelt talespråk.

Anonymkode: 55e42...0b3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, det er forskjell på tegn til tale og tegnspråk. Tegn til tale understreker bare ordets betydning. Feks nå er vi ferdig(vises som tegn samtidig som det uttales) Det er flott for barn, de gestikulerer mye som små og forstår ofte bedre bilder enn ord. Med å vise både bilder og ord blir dette enda bedre forstått av barn. 

Dette er slett ingen hindring for barnets utvikling av språket hvis det gjøres på likt. Hvis barnet ditt heller mot å prate mer med tegn, kan du sammenligne det med to-språklige. 

De har noen ganger litt senere utvikling av språk, men på sikt får de større kapasitet for selve språket. Aktive felt i barnas hjerne er målt når de får mer å bryne seg på og jobber da enda mere aktivt. Du skal være veldig glad for barnet ditt lærer dette. 

Jeg er miljøterapeut og har jobbet med dette i 15 år. Både med barn og voksne psykisk utvilkingshemmede.

Anonymkode: 2c7ad...17b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle virkelig ønske at barnehagen gjorde dette da jeg hadde små barn. Mitt ene barn sleit veldig med språket (noe vi ikke visste han kom til å gjøre når han var bare 1 år) og det ble så mye konflikter og problemer av det. Hadde han lært tegn til tale så hadde nok mye vært lettere. Dette var det ingen som foreslo den gangen. 

Så dette er jo kjempebra! 

Men barnehagen burde jo virkelig ha informert at de driver med dette.

Anonymkode: aee76...21c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser virkelig ikke problemet jeg. Dette gjorde de i sønnen min sin barnehage og siden de hadde et barn med spesielle behov. Synes det er flott jeg.😊 Og så lærer jo barna hvordan de lettere kan kommunisere med det barnet som ikke er slik som de andre. Skulle vært obligatorisk for barna på vår avdeling var mye en sterkere språklig og det tror jeg var pga . at de brukte tegn til tale under samling og slikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange som har skrevet mye fornuftig her. Bare en fordel med tegn til tale. 

Selv synes jeg det hadde vært topp om det ble undervist mer i tegnspråk også. Jeg har en døv venninne og da vi ble kjent måtte begynne med min egen kreative "tegn til tale" i begynnelsen. Nå kan jeg litt tegnspråk, men siden så få kan det så ser jeg hvor isolert min venninne ofte blir. 

Anonymkode: 063ed...448

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange har prøvd å forklare TS hva tegn til tale er. Men jeg kan ikke se at noen har prøvd å forklare forskjellen på tegn til tale og tegnspråk. Så jeg gjør et forsøk.

 

Ved tegn til tale, så snakker man et vanlig norsk, bare at (noen av) ordene får tegn i tillegg. Tegnspråk er et eget språk. De bruker norske ord, men setningsbygningen er en annen enn ved norsk tale. For eksempel vil det viktigste ordet i setningen bli sagt først, og de dropper gjerne "unødvendige" småord. Munnavlesing er like viktig som selve tegnet. Jeg kan ikke tegnspråk selv, men har venner som bruker det. Selv har har jeg lært meg litt tegn til tale for å lettere kunne kommunisere med dem. 

Endret av Hulderen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS - det er kanskje greit å rydde litt i begrepene for deg. For det første: Norsk tegnspråk er et eget, visuelt språk med egen grammatikk, som er bygget opp annerledes enn norsk. 

Tegn til tale omtales også som norsk med tegnstøtte, dvs barnet lærer norsk, med norsk grammatikk, med støtte av tegn til meningsbærende ord.

Alle barn kommuniserer med gester (som kan kalles forløpere til tegn) lenge før de behersker norsk, og hindrer ikke utvikling av norsk talespråk. Så lenge barnet ditt vokser opp med norsk som førstespråk, så vil det lære norsk. Tegn og gester vil ikke forsinke denne utviklingen, men kan derimot fungere som god støtte for selve kommunikasjonen - som jo er en av de viktigste funksjonene for språket.

Hvis du tar med barnet ditt en periode til f. eks Spania og det vil bli omgitt av folk som snakker spansk, så er det vel liten sjanse for at det vil bli spanskspråklig. Barnet vil fremdeles ha norsk som førstespråk, selv om det tilegner seg spanske gloser.

Jeg synes du skal henvende deg til Språkrådet - du vil antageligvis få mange av de samme svarene som du har fått her. Bruk fornuft så kommer du langt!

Endret av Havbris
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er logoped god skjønner veldig godt at du reagerer. Ikke fordi tegn til tale ikke er bra, men dette burde du blitt informert om når dette brukes fast og aktivt med ditt barn. Det er som flere her sier bare bra for språkutviklingen og barnet ditt blir ikke avhengig av tegn resten av livet, men det er jo ikke så rart du lurer. Jeg syntes du skal snakke med barnehagen jeg, de burde kunne g deg et godt svar på hvorfor de bruker dette med ditt barn og hva det er godt for. 

Anonymkode: 6b3d9...2c1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråletårer
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er tegn til tale? De snakker med tegn ja, har også sett at barnet mitt har brukt tegn. Jeg vil jo at barnet skal lære vanlig språk, ikke tegnspråk!

ts

Anonymkode: b645c...66a

Men det er jo din jobb. Og lære barnet å snakke. Og man lærer å snakke selv om man har tegn til tale.  Bare forsterker læringen. Og får barnet se konkret hva man snakker om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Barnehagen gir barnet mitt en stor språklig fordel, men jeg ønsker at det ikke skal ha noen språklige fordeler". 

Anonymkode: 5fac9...015

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Hulderen said:

Mange har prøvd å forklare TS hva tegn til tale er. Men jeg kan ikke se at noen har prøvd å forklare forskjellen på tegn til tale og tegnspråk. Så jeg gjør et forsøk.

 

Ved tegn til tale, så snakker man et vanlig norsk, bare at (noen av) ordene får tegn i tillegg. Tegnspråk er et eget språk. De bruker norske ord, men setningsbygningen er en annen enn ved norsk tale. For eksempel vil det viktigste ordet i setningen bli sagt først, og de dropper gjerne "unødvendige" småord. Munnavlesing er like viktig som selve tegnet. Jeg kan ikke tegnspråk selv, men har venner som bruker det. Selv har har jeg lært meg litt tegn til tale for å lettere kunne kommunisere med dem. 

En del tegn har norske ordbilder på munnen, men dette gjelder langt fra alle. F.eks. har tegn som kan oversettes med "Jeg har ikke gjort (det)" eller "Han/hun er ikke her" ikke noe gjenkjennelig norsk ordbilde. Norsk tegnspråk har mange lånte ordbilder fra norsk, men man kan ikke si at de er norske ord. Ellers er det helt riktig det du sier om at tegn til tale følger norsk grammatikk, og man snakker vanlig norsk samtidig, mens norsk tegnspråk har sin egen grammatikk. :) Og veldig flott at du har lært deg tegn, mange av mine døve og tunghørte venner savner å kunne utvide vennekretsen! :) 

Anonymkode: 7f29c...7ff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...