Gå til innhold

barnehageansatt bruker tegnspråk med barnet mitt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg ønsker at barnet skal lære norsk, det er ikke viktig at det skjer fortest mulig, helt vanlig utvikling holder lenge for oss, jeg vil bare at barnet skal snakke muntlig norsk og ikke tegnspråk.

 

ts

Anonymkode: b645c...66a

Ungen din vil snakke norsk. Og vil som sagt få bedre norsk språkforståelse og ordforråd. Hva er negativt ved at det blir med tegn på kjøpet?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker at barnet skal lære norsk, det er ikke viktig at det skjer fortest mulig, helt vanlig utvikling holder lenge for oss, jeg vil bare at barnet skal snakke muntlig norsk og ikke tegnspråk.

 

ts

Anonymkode: b645c...66a

Håper dette er en tulletråd! Tegn til tale er ikke et språk, men et hjelpemiddel. Og uansett om det hadde vært det, hva i all verden er det som er så ille med at barnet hadde lært seg tegnspråk i tillegg?!? Set gjør det enklere for barnet å forstå og bli forstått. Er ikke det bare fint?

Anonymkode: 48cf3...42b

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det utelukkende positivt? Er jo ikke slik at ingen rundt barnet ditt snakker.. Så lenge barnet forstår (snakker personen i tillegg?) må det jo være supert. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uhumskheter
Just now, AnonymBruker said:

Jeg er et troll fordi jeg ikke vil at barnet mitt skal lære tegnspråk???!!!

 

ts

Anonymkode: b645c...66a

Ungen din lærer ikke tegnspråk. Ungen lærer å snakke norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er foreldre som TS som gjør at jeg nå søker meg fra utdanning over til noe annet. Blir gal. 

Anonymkode: a4368...d00

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er flott jeg. Barnet lærer å komunisere  med andre, om et barn skulle ha helseproblemer . Hade du hatt et barn med hørselsproblemer, hadde du vel og satt pris på at andre barn hadde lært seg tegnspråk? Eller hadde du vært like negativ til det?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Uhumskheter skrev:

Ungen din lærer ikke tegnspråk. Ungen lærer å snakke norsk.

jeg har sett at barnet mitt har brukt tegn, så det er ikke sant. 

 

TS

Anonymkode: b645c...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ClickB4it

Om barnet ditt hadde gått i en ren tegnspråk barnehage, så hadde det fortsatt lært norsk så lenge dere prater norsk hjemme og med barnet.

Jeg har barn i nær omgangskrets som vokser opp på tre språk - det er ikke noe problem i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er et troll fordi jeg ikke vil at barnet mitt skal lære tegnspråk???!!!

 

ts

Anonymkode: b645c...66a

Om du har flere setninger på lager enn denne ene, så skal jeg vurdere å tro på at du er en forelder som ikke nettopp fikk en aha-opplevlese. De fleste foreldre ville følt på lettelse fordi så mange andre vet hva dette er, som pedagogen i barnehagen gjør. Ditt angivelige barn skal være ett år. Det er normalt for ettåringer og peke på ting, riste på hodet, vifte med en hånd og banke med en leke for å uttrykke seg. Så at en pedagog setter det i system og bruker det i omsorg for barn, det er oppløftende. Spesielt for oss som må levere fra oss småtroll som ikke kan be om juice med mindre det kan veive med en hånd og si "øtt"...Fortell meg det gjerne om du forstod hva "øtt" betyr i dette tilfellet. ;) Det kan funke med noen tegn til, som forklarer at ungen sier hun er tørst.

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er et troll fordi jeg ikke vil at barnet mitt skal lære tegnspråk???!!!

 

ts

Anonymkode: b645c...66a

Nå har du fått massevis av svar på at "tegn til tale" er helt vanlig i barnehager, og at det fører til at barnet lærer raskere og bedre å kommunisere - også muntlig. Likevel gnåler du videre. 

Vil du ikke forstå? Eller klarer du det ikke? 

 

Anonymkode: dd316...b88

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg har sett at barnet mitt har brukt tegn, så det er ikke sant. 

 

TS

Anonymkode: b645c...66a

Fordi ungen har lært at det er effektivt. Så kanskje du skal skaffe deg en bok og lære tegnene, selv? Spørre en pedagog, perhaps? Det er viktig med god kommunikasjon med barnehagen og de vil ha nytte av å vite at ditt barn bruker tegnene hele tiden.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå har du fått massevis av svar på at "tegn til tale" er helt vanlig i barnehager, og at det fører til at barnet lærer raskere og bedre å kommunisere - også muntlig. Likevel gnåler du videre. 

Vil du ikke forstå? Eller klarer du det ikke? 

 

Anonymkode: dd316...b88

Jeg tror rett og slett ikke på dette. Hvis det var så utrolig vanlig ville jeg vel hørt om dette og ikke minst bli informert? 

Ts

Anonymkode: b645c...66a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sugemerke

Oj, enten er du veldig uopplyst og vrang eller så er er du vrang og uopplyst. 

Du har fått mange fine forklaringer på hva som foregår, men evner ikke å ta til deg kunnskap. Håper ikke det er slik du fremtrer overfor barnet og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest GoldenLioness
42 minutter siden, Stjernekikkeren skrev:

Har ikke barn, så ikke halshugg meg, men.... Er ikke dette i såfall bare en berikelse for barnet å lære litt av et tegnspråk? Regner med at det fortsatt snakkes i barnehagen med andre ansatte og barn, så det forstyrrer vel ikke noe.

Det er for at de yngste skal kunne kommunisere med tegn om de ikke kan uttrykke seg verbalt :) Veldig bra tiltak.

Endret av GoldenLioness
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror rett og slett ikke på dette. Hvis det var så utrolig vanlig ville jeg vel hørt om dette og ikke minst bli informert? 

Ts

Anonymkode: b645c...66a

Du er nok heller dårlig opplyst og har lite kunnskap om hvordan  barnehager opererer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror rett og slett ikke på dette. Hvis det var så utrolig vanlig ville jeg vel hørt om dette og ikke minst bli informert? 

Ts

Anonymkode: b645c...66a

Det kan jo meget vel hende det står om det i barnehagens årsplan eller annen informasjon du har fått.

Anonymkode: 9b7c8...6d9

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det kan jo meget vel hende det står om det i barnehagens årsplan eller annen informasjon du har fått.

Anonymkode: 9b7c8...6d9

Nei, jeg har lest alt.

 

ts

Anonymkode: b645c...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å bruke tegn til tale kan barnet ditt fortelle de ansatte i barnehagen at han/hun vil ha leverpostei på brødskiva, ikke skinkeost. Istedenfor at de ansatte må ta en sjanse og bare smøre noe på brødskiven til barnet. Barnet lærer tegnet for leverpostei mye fortere enn det klarer å SI leverpostei!

Bare et banalt eksempel, men barnet klarer å kommunisere med andre mye fortere og dermed få formidlet sine ønsker og behov. Kanskje det til og med blir mindre frustrert på grunn av dette, det kan bli forstått selv om det ikke klarer å uttale ordet!

Talespråket kommer like fort, om ikke fortere på denne måten. Snakk med styrer i barnehagen (eller ped.leder) på en hyggelig og åpen måte, vær interessert i hvorfor de jobber som de gjør. Ikke angrip dem og fortell dem at du vil at barnet ditt skal lære å snakke norsk!

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror rett og slett ikke på dette. Hvis det var så utrolig vanlig ville jeg vel hørt om dette og ikke minst bli informert? 

Ts

Anonymkode: b645c...66a

Eller så er det fordi det er såpass vanlig at man antar at alle vet dette? 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker said:

Barnet ble ett i juli, har ikke lagt merke til andre barn, men det er mulig det brukes med andre barn. 

Jeg ønsker ikke at det skal brukes tegn, jeg vil at barnet skal lære vanlig norsk.

 

ts

Anonymkode: b645c...66a

Hvis barnet ditt går i barnehagen nå og er ikke ett år før juli har du mye større problemer enn at den lærer tegnspråk.

Anonymkode: 6b9a1...533

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...