Gå til innhold

Veldig mange "tiggerannonser" på finn.no


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg likte denne idéen, men så er det jo gjerne slik at ikke alle vet at slikt går an. De fleste tror automatisk at folk med muslimsk bakgrunn ikke feirer jul, eller driver med juleting, og da er det mange fattige som går glipp av noe godt. Disse menighetene burde annonsere eller reklamere sterkt rundt juletider at de stiller opp for dem som sliter. Visste selv ikke engang at de hjalp fattige, jeg!

Anonymkode: fc574...036

Det er mange innvandrere som gjør. De fleste gjør det av godhet og vilje, ikke av å vise seg frem via SoMe. Min familie har gjort det i alle år. Deler av det vi har til noen som trenger det. Jeg snakker ikke på vegne av alle, men i vår familie er vi takknemlig over å være i Norge og den muligheten det har gitt oss. Og føler at vi gir noe tilbake på den måten ved å hjelpe de som trenger det.   

Vi er ikke muslimer, men går i kirken av og til. 

Anonymkode: 3f218...66b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blir som i Oslo. Det er de proffesjonelle tiggerene som ikke trenger det, som overskygger de ekte tiggerene som ikke trenger det.

Før var det stakkarer som narkomaner som tigget.

Nå er det kommet horder med organiserte sigøynere som har dette som et proffesjonellt levebrød. Da slipper stakkarene ikke til.

Anonymkode: eec96...18c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme rutine som hvert år. Personlig så gir jeg aldri respons på sånne historier. Det er vanskelig å finne ut hva som stemmer eller ikke. Alle kan dikte opp og servere en tåredryppende historie.  Vi har gitt bort til Frelsesarmeen ting som vi ikke har behov for lengre eller har behov for. Jeg håper de har et system for hvordan de gjør det. Jeg ville, personlig, aldri ha lagt ut en sånn annonse på Finn.no. Det føles helt absurd å skulle legge ut livshistorien sin for så mange mennesker. Tidligere var vi med i en organisasjon og der måtte alle fremlegge dokumentasjon før de fikk noe som helst. De som ikke kunne gjøre det fikk ikke. Sånn var det bare. 

Endret av SesameStreet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror mye er svindel og har derfor valgt å ikke gi noe til noen av de. Jeg VET at flere er svindel også, så da stoler jeg ikke på noen. 

Anonymkode: 46d42...505

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange innvandrere som gjør. De fleste gjør det av godhet og vilje, ikke av å vise seg frem via SoMe. Min familie har gjort det i alle år. Deler av det vi har til noen som trenger det. Jeg snakker ikke på vegne av alle, men i vår familie er vi takknemlig over å være i Norge og den muligheten det har gitt oss. Og føler at vi gir noe tilbake på den måten ved å hjelpe de som trenger det.   

Vi er ikke muslimer, men går i kirken av og til. 

Anonymkode: 3f218...66b

Nei, jeg mente ikke at innvandrere skulle reklamere i vilden sky over hvor sjenerøse de er for så å skryte av det etterpå. :) Tenkte mer på at hvis ikke dere går litt sterkere ut og sier ifra, hvordan kan man da få vite at dere tilbyr hjelp? Hvordan kan fattige skjønne at moskéer og diverse menigheter stiller opp for dem som sliter? Men det er bra at du skriver om dette her inne, visste faktisk ikke at man kunne oppsøke andre steder enn disse organisasjonene som man hører om via media. Så uvitende kan man visstnok være...  :sjenert: 

Anonymkode: fc574...036

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg mente ikke at innvandrere skulle reklamere i vilden sky over hvor sjenerøse de er for så å skryte av det etterpå. :) Tenkte mer på at hvis ikke dere går litt sterkere ut og sier ifra, hvordan kan man da få vite at dere tilbyr hjelp? Hvordan kan fattige skjønne at moskéer og diverse menigheter stiller opp for dem som sliter? Men det er bra at du skriver om dette her inne, visste faktisk ikke at man kunne oppsøke andre steder enn disse organisasjonene som man hører om via media. Så uvitende kan man visstnok være...  :sjenert: 

Anonymkode: fc574...036

Når jeg tenker meg om, så har vi annonsert/liten notis i avisen/hengt opp plakat for noen år siden. Ingen dukket opp. Det har nok noe med at man er skeptisk til innvandrere (min erfaring). Istedet har vi oppsøkt eller vi har blitt kontaktet av noen som kjenner noen.  Det har ikke har vært mangel på folk som trenger hjelp. Men enkelte ganger har vi måttet bruke tid til å forklare at vi ikke krever noe tilbake eller at vi har noen baktanker. 

 

Anonymkode: 3f218...66b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg tenker meg om, så har vi annonsert/liten notis i avisen/hengt opp plakat for noen år siden. Ingen dukket opp. Det har nok noe med at man er skeptisk til innvandrere (min erfaring). Istedet har vi oppsøkt eller vi har blitt kontaktet av noen som kjenner noen.  Det har ikke har vært mangel på folk som trenger hjelp. Men enkelte ganger har vi måttet bruke tid til å forklare at vi ikke krever noe tilbake eller at vi har noen baktanker. 

 

Anonymkode: 3f218...66b

Dette er ikke ment som kritikk mot deg, men tenker at hvis man annonserer én gang, og ingen dukker opp, så hvorfor ikke prøve igjen neste år? Noen ting tar vel litt tid for folk å venne seg til, tror du ikke? Men synes det er råflott at du og din familie/folk dere kjenner stiller opp for dem med mindre å rutte med. Flott!  :smilyblomst: 

Anonymkode: fc574...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bruker115236

Jeg har vippsa til en familie fra finn. Det virka legit siden de kunne dokumentere alt. Og uansett sendte jeg kun 150 kr (er student så har ikke så mye mer å gi), så hvis det er svindel så overlever jeg det.

Jeg syns det er forferdelig vondt å tenke på at så mange mennesker ikke får feiret jul på en "verdifull" måte. Og spesielt etter som de fleste nordmenn tror alle nordmenn har mer enn nok, så man tenker ikke at det kan være ubehagelig å spørre hva folk fikk i gave, hva de spiste osv. Håper bare at Frelsesarmeen, kirkens bymisjon eller en av de andre hjelpeorganisasjonene får inn nok penger til mat, og nok gaver (og ikke bare søppel) slik at flest mulig får det fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke ment som kritikk mot deg, men tenker at hvis man annonserer én gang, og ingen dukker opp, så hvorfor ikke prøve igjen neste år? Noen ting tar vel litt tid for folk å venne seg til, tror du ikke? Men synes det er råflott at du og din familie/folk dere kjenner stiller opp for dem med mindre å rutte med. Flott!  :smilyblomst: 

Anonymkode: fc574...036

Neida, tolket det heller ikke som kritikk😊

Vi formidlet heller kontakt via kirken. Det har vi gjort siden. 

Anonymkode: 3f218...66b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har absolutt tenkt å hjelpe noen på de Finn annonsene. 

Har selv vært fattig, skikkelig skikkelig fattig, så fattig at jeg ble underernært og gikk i søpla etter mat. I mitt tilfelle var det grunnet dødsfall i familien hvor jeg fikk masse uforutsette regninger, knakk psykisk og mistet jobben. Fikk ikke støtte fra NAV fordi jeg fikk sparken for ikke å ha fungert bra nok i jobben grunnet psykisk knekk. Så folk kan havne i trøbbel i Norge og!

Anonymkode: 0043f...76c

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har absolutt tenkt å hjelpe noen på de Finn annonsene. 

Har selv vært fattig, skikkelig skikkelig fattig, så fattig at jeg ble underernært og gikk i søpla etter mat. I mitt tilfelle var det grunnet dødsfall i familien hvor jeg fikk masse uforutsette regninger, knakk psykisk og mistet jobben. Fikk ikke støtte fra NAV fordi jeg fikk sparken for ikke å ha fungert bra nok i jobben grunnet psykisk knekk. Så folk kan havne i trøbbel i Norge og!

Anonymkode: 0043f...76c

Da skulle du vel hatt sykepenger.

Anonymkode: 1ad32...1be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.12.2017 den 16.05, AnonymBruker skrev:

De gamle er avsluttet nå da, og det har kommet inn en pen slump på hver "annonse". Totalt over 3000 kr. Det burde holde til en gave til hvert barn?

Anonymkode: 1ad32...1be

Skulle mene at han kunne roe ned tiggingen nå. Han har fått inn  over 4000 allerede, og nå har han jammenmeg startet spleis nr. 6, med samme tekst. Lurer på når den fyren egentlig blir fornøyd?

Anonymkode: a141d...639

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk tigger på spleis.no, har fått sitt første barn som 18 åring, noen år senere har man fire-fem som alenemor, og har bilder med Facebook med røyken i hånda, får jeg ikke lyst til å hjelpe.

Men jeg mangler sikkert empati.

Anonymkode: 1ad32...1be

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk har visst alt de trenger, kan det se ut til. Jeg hadde to kasser øl til overs og hengte en lapp opp på oppslagstavla utafor butikken i november, anonymt. Depositum for tomgodset var alt jeg skulle ha. 
Ingen meldte seg. 

Anonymkode: 9d9ea...8a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Folk har visst alt de trenger, kan det se ut til. Jeg hadde to kasser øl til overs og hengte en lapp opp på oppslagstavla utafor butikken i november, anonymt. Depositum for tomgodset var alt jeg skulle ha. 
Ingen meldte seg. 

Anonymkode: 9d9ea...8a5

Hvordan er det mulig å ta to kasser øl til overs?

Anonymkode: 1ad32...1be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan er det mulig å ha to kasser øl til overs?

Det var to sorter søtt øl, og det bør jeg helst ikke drikke pga. diabetes. Dessverre, for de er begge veldig gode øl.

Anonymkode: 9d9ea...8a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tråden er ryddet for innlegg som bryter med denne regelen.

Sitat

Du kan ikke poste innlegg som inneholder:

* Stemmesanking, innsamling av penger eller lignende. Dette gjelder også oppfordringer til å stemme i ulike konkurranser. Det er lov å poste en lenke til veldedige innsamlingsaksjoner (for eksempel TV-aksjonen, Kreftforeningen, og lignende) som skjer på eksterne sider der du eller dine nærmeste ikke er de begunstigede.

Ann Christin, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...