Gå til innhold

Veldig mange "tiggerannonser" på finn.no


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, Peonjenta skrev:

Jeg tror ikke at mange foreldre i Norge må sulte seg for at barna skal få gave til jul.  At de ikke kan ha hva de vil til middag er en ting, men de fleste har råd til en pose FP pasta, en ketsjupflaske og et brød.  Man kan leve en stund  på det. 

En stund, ja. Men her snakker vi om mennesker som lever på dette i årevis, og som vil at barna skal få noe bedre enn det. Men som ikke har penger til å gjøre nettopp det. Andelen av fattige i Norge øker stadig, men folk skjuler fattigdommen sin. Mange får problemer når barna vil melde seg på aktiviteter og når de må gi bort en gave i bursdag. Dette er fordi de får budsjettet til å gå akkurat rundt fra uke til uke. Men når det blir en ekstra utgift, som sko, klær eller andre ting enn mat, velger mange foreldre å kutte måltider til seg selv. Dette er et faktum og tendensen har økt med den blå-blå politikken som føres i Norge for tiden.

Spesielt også fordi folk blir påført skam og stigma som selvforskyldt fattige, når de har utgifter de ikke kan betjene. Folk har høye lån til bolig og høye utgifter til drivstoff og bompenger. Så får de vite at mere utdanning er veien til bedre økonomi. I tillegg får folk høre at de er snyltere på fellesskapet, når de henvender seg til NAV. Uføretrygdede påføres også skam på denne måten. Så det finnes mye skjult fattigdom i Norge, hos folk som ikke vil vise sin vanskelige, økonomiske situasjon.

Mange politikere tror fattigdom er en forbigående tilstand, noe som ikke stemmer for folk som har høy gjeld etter å ha tatt seg inn på boligmarkedet, eller trang økonomi pga dårlig helse. Ytelsene gis som om fattigdommen var en forbigående tilstand. Men så må folk leve fra hånd til munn i årevis, uten at dette tas hensyn til, når størrelsen på ytelser blir fastsatt. Dette går ut over folks barn, folks ernæringsstatus og generelle helse.

Endret av Rozárka
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det tristeste er når NAV-ansatte begynner å henvise folk til de veldedige organisasjonene istedet for å innvilge sosialbidrag. Dette har de ikke lov til, men det gjøres over en lav sko, allikevel.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

For en drittsekk du er som påstår at de på finn ikke trenger hjelp. 

Anonymkode: 06a95...5be

Nei, det er jeg ikke. Jeg sier at folkene som virkelig trenger hjelp, de legger ikke ut annonser på Finn.no. De vet om andre steder å henvende seg til enn fremmede, som kanskje bare svarer fordi de er ute etter sladder. Se bare hvor mange i denne tråden som har googlet dem som legger ut annonsene på Finn.no.

Jeg ser ikke på meg selv som en drittsekk fordi jeg påstår det er andre steder de som er fattige henvender seg til. De gjør gjerne det gjennom hele året. Mange må hente maten fast.feks hos Blå Kors, der de er registrert som mottagere av hjelp. De som legger ut annonsene på Finn ville vite om at julen kom til å bli trang, og innrette seg etter det. Det har jeg opplevd selv. Folk som når de legger ut en annonse der, gjør dette fordi de har behov de vil dekke i julen for å få det slik de tror andre har det. Feks de som spør etter iPad til barnet. Eller også når de vil feire en 40års dag eller et bryllup de ikke har råd til.

Virkelige behov er ikke en julegave til noen tusen. Det er helt andre forespørsler.

Endret av Rozárka
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rozárka skrev:

Nei, det er jeg ikke. Jeg sier at folkene som virkelig trenger hjelp, de legger ikke ut annonser på Finn.no. De vet om andre steder å henvende seg til enn fremmede, som kanskje bare svarer fordi de er ute etter sladder. Se bare hvor mange i denne tråden som har googlet dem som legger ut annonsene på Finn.no.

Jeg ser ikke på meg selv som en drittsekk fordi jeg påstår det er andre steder de som er fattige henvender seg til. De gjør gjerne det gjennom hele året. mange må hente maten fast. De som legger ut annonsene på Finn ville vite om at julen kom til å bli trang, og innrette seg etter det. Det har jeg opplevd selv. Når de legger ut en annonse der, så er det fordi de har behov de vil dekke i julen for å få det slik de tror andre har det. Feks de som spør etter iPad til barnet.

Jeg har annonse der og jo jeg trenger hjelp, påmelding til julemat er for lengst stengt her jeg bor, den stengte før desember. Du sitter der på din høye hest og dømmer andre mennesker, ikke noe bra. 

Anonymkode: 06a95...5be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Rozárka skrev:

Det tristeste er når NAV-ansatte begynner å henvise folk til de veldedige organisasjonene istedet for å innvilge sosialbidrag. Dette har de ikke lov til, men det gjøres over en lav sko, allikevel.

Men de har sikkert fått den trygden de skal ha og kan ikke få mer. Jeg får selv dagpenger som er utrolig mye lavere enn lønnen min. Jeg kan ikke kreve mer når pengene er brukt opp. Jeg søker og søker på jobber. Skal de ha mer penger så får de komme seg i jobb er min mening. Mange latsabber der ute og. Nav er selv dumme som ga ut trygden 12 dager for tidlig. Nå må de vente helt til 20.januar før neste utbetaling. Dvs maaange sliter nå allerede. De bruker jo opp pengene lenge før. Er vel derfor nav kontorene rennes ned nå etter sosialstønad eller mer hjelp?

Anonymkode: 6d5d7...3af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness

Jeg tror på én. Hun ønsket seg gavekort på matbutikk og pent brukte klær i spesifikk strl. Hun inviterte til og med at en kunne komme innom.

Alle de andre jeg leste var bare sippehistorier og de ville helst ha penger eller rådyre gaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gjør litt undersøkelser på den, så blir den langt mindre trist. 

Anonymkode: 27470...111

Jeg er nok treig, men hva slags undersøkelser? Trenger en teskje... :sjenert: 

Anonymkode: a141d...639

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nok treig, men hva slags undersøkelser? Trenger en teskje... :sjenert: 

Anonymkode: a141d...639

Søk hun opp på facebook for eksempel? 

Hun har drøssevis med hunder, nevner aldri datter/barn, står bostedsadresse en annen plass enn hva som står på finn. 

 

Anonymkode: f5ca0...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har annonse der og jo jeg trenger hjelp, påmelding til julemat er for lengst stengt her jeg bor, den stengte før desember. Du sitter der på din høye hest og dømmer andre mennesker, ikke noe bra. 

Anonymkode: 06a95...5be

Det er aldri for sent å få mat fra Frelsesarmeen. Det er også raskere å få hjelp fra "Hjelp oss å hjelpe" enn fra Finn, hvor man gjerne forsvinner i mengden. 

Når det er sagt, så skjønner jeg poenget til Rozárka. De som virkelig lever i fattigdom i Norge, de gjør det hele året, ikke bare i julen. Derfor er gjerne ikke disse "tiggerannonsene" fra de som sliter aller mest, men fra de som trenger hjelp til alt det ekstra.
 

Anonymkode: 4dca1...a5e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som sliter, som ikke har satt inn en annonse og spurt etter hjelp, men som har svart på en annonse der en tilbydte seg hjelp.

Fikk positivt svar og skulle få hjelp med både gaver og mat. Kjennte hvordan fortvilelsen forsvant, hvordan jeg senket skuldrene og så frem til et avbrekk med en koselig jul, tross alt.

Jeg var ikke anonym, jeg fortalte vår historie og delte bilder. Pakken ble stor og jeg tilbøy meg å betale porto, noe jeg også gjorde, da jeg følte denne personen hadde gjort så mye for oss.

Igår henta jeg pakken, og gud som jeg grein. Der var det brukte leker, og det er HELT supert, om de bare er hele. Her var det bøker som manglet sider, tegnebøker det var tegnet i, biler som mangla hjul, trepusselspill som manglet en brikke.

Det var brukte klær til barna, noe som er kjempebra, om de ikke hadde vært hullete og veldig flekkete.

Mat fikk vi også. Mariekjeks, leverpostei, sjokolade som var gått ut på dato, åpna knekkebrødpakke og gavekort på 200 kr på matbutikk. Som knapt dekka portoen... 

Nå er jeg mer fortvila enn noen gang, jula er her snart og vi har ingenting, ikke en brukende ting å pakke inn til barna.

Så alle er ikke svindlere, noen trenger det. 

Og til dere som er så fantastiske å hjelpe, ikke gi søppel. Det får bare den allerede sterke følelsen av å være mislykket til å bli enda større...

 

Anonymkode: 0ec34...bcb

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søk hun opp på facebook for eksempel? 

Hun har drøssevis med hunder, nevner aldri datter/barn, står bostedsadresse en annen plass enn hva som står på finn. 

 

Anonymkode: f5ca0...4e9

Men er det nødvendigvis samme dama, da? 

Anonymkode: a141d...639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men de har sikkert fått den trygden de skal ha og kan ikke få mer. Jeg får selv dagpenger som er utrolig mye lavere enn lønnen min. Jeg kan ikke kreve mer når pengene er brukt opp. Jeg søker og søker på jobber. Skal de ha mer penger så får de komme seg i jobb er min mening. Mange latsabber der ute og. Nav er selv dumme som ga ut trygden 12 dager for tidlig. Nå må de vente helt til 20.januar før neste utbetaling. Dvs maaange sliter nå allerede. De bruker jo opp pengene lenge før. Er vel derfor nav kontorene rennes ned nå etter sosialstønad eller mer hjelp?

Anonymkode: 6d5d7...3af

Uføretrygdede får komme seg i jobb... Det var nettopp denne holdningen jeg snakket om.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en av de som sliter, som ikke har satt inn en annonse og spurt etter hjelp, men som har svart på en annonse der en tilbydte seg hjelp.

Fikk positivt svar og skulle få hjelp med både gaver og mat. Kjennte hvordan fortvilelsen forsvant, hvordan jeg senket skuldrene og så frem til et avbrekk med en koselig jul, tross alt.

Jeg var ikke anonym, jeg fortalte vår historie og delte bilder. Pakken ble stor og jeg tilbøy meg å betale porto, noe jeg også gjorde, da jeg følte denne personen hadde gjort så mye for oss.

Igår henta jeg pakken, og gud som jeg grein. Der var det brukte leker, og det er HELT supert, om de bare er hele. Her var det bøker som manglet sider, tegnebøker det var tegnet i, biler som mangla hjul, trepusselspill som manglet en brikke.

Det var brukte klær til barna, noe som er kjempebra, om de ikke hadde vært hullete og veldig flekkete.

Mat fikk vi også. Mariekjeks, leverpostei, sjokolade som var gått ut på dato, åpna knekkebrødpakke og gavekort på 200 kr på matbutikk. Som knapt dekka portoen... 

Nå er jeg mer fortvila enn noen gang, jula er her snart og vi har ingenting, ikke en brukende ting å pakke inn til barna.

Så alle er ikke svindlere, noen trenger det. 

Og til dere som er så fantastiske å hjelpe, ikke gi søppel. Det får bare den allerede sterke følelsen av å være mislykket til å bli enda større...

 

Anonymkode: 0ec34...bcb

:troest:

Ja, det er dessverre mange som tror at de kan kvitte seg med sitt eget søppel ved å gi det videre til dem som ikke har nok penger. Jeg ville kontaktet Frelsesarmeen eller en lokal menighet, jeg. Lykke til. :klem:

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har annonse der og jo jeg trenger hjelp, påmelding til julemat er for lengst stengt her jeg bor, den stengte før desember. Du sitter der på din høye hest og dømmer andre mennesker, ikke noe bra. 

Anonymkode: 06a95...5be

Jeg forstår at det er vondt å lese at noen mener de som trenger hjelp henvender seg andre steder enn på Finn.no. Jeg anbefaler deg å kontakte Frelsesarmeens slumstasjon. Jeg sitter ikke på noen høy hest og dømmer andre. Jeg dømmer ikke folk fordi jeg mener Finn.no er et lite egnet sted å få nødhjelp, som jeg ikke tror det er utbredt at fattige benytter. Jeg har ikke dømt deg i det hele tatt. Jeg vet hvordan det er å ikke ha nåla i veggen og være helt fortvilt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @Rozárka for informative innlegg. Jeg kjøper ikke helt at ingen som virkelig trenger hjelp legger ut annonse på Finn, men jammen er det vanskelig å sile ut de seriøse. Jeg har ikke kjempemye å bidra med, men jeg bil gjerne at pengene mine gjør mest mulig nytte. Hjelp oss å hjelpe har stengt for julen, noe jeg har full forståelse for, så har du noen andre gode forslag? Eller er det like greit å gi pengene etter jul, for jeg antar det er mange slunkne lommebøker fram mot den 20. januar.

Anonymkode: e4c0f...68e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en av de som sliter, som ikke har satt inn en annonse og spurt etter hjelp, men som har svart på en annonse der en tilbydte seg hjelp.

 

Anonymkode: 0ec34...bcb

Jeg håper, midt i fortvilelsen din, at du klarer å kontakte finn og anmelde brukeren som sendte deg søppel. Det verste av alt er at du til og med tilbød deg å betale porto når du har så lite fra før av! Vær så snill å anmeld. Det kan godt være at du ikke får pengene dine igjen, men dette bør du gjøre for din egen del slik at du får vist personen at slikt ikke er greit. Det er IKKE greit å sitte og spytte på andre som sliter mens man selv har mer enn nok, og vel så det. Og som samtidig skrøt på seg å være en god person.

Anonymkode: fc574...036

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk @Rozárka for informative innlegg. Jeg kjøper ikke helt at ingen som virkelig trenger hjelp legger ut annonse på Finn, men jammen er det vanskelig å sile ut de seriøse. Jeg har ikke kjempemye å bidra med, men jeg bil gjerne at pengene mine gjør mest mulig nytte. Hjelp oss å hjelpe har stengt for julen, noe jeg har full forståelse for, så har du noen andre gode forslag? Eller er det like greit å gi pengene etter jul, for jeg antar det er mange slunkne lommebøker fram mot den 20. januar.

Anonymkode: e4c0f...68e

Jeg ville forsøkt å gå til en lokal menighet å spørre der om det var noe du kunne hjelpe med. Enten det er et bedehus eller det er Den norske kirke eller Den katolske kirke i Norge. Kanskje de vet om en konkret familie som trenger hjelpen. Flyktningemottak er også et sted. Blå Kors kan også være et alternativ. Det er nok også greit å gi hjelp etter jul, siden mange sliter etter høytiden, når de har forstrukket seg. Da er det mange som kan trenge en handlepose med mat.

Har også gitt hjelp selv, etter at jeg opplevde å måtte be om det. Det var en veldig fortvilet meg som spurte om hjelp hos Hjelp oss å hjelpe, og de satte meg i kontakt med noen. Men disse dukket aldri opp. Jeg hadde sett fram til å få noe å spise ,men nei. De var bare ute etter å finne ut hvem jeg var.... Men etter å ha fått bedre økonomi har jeg vært med selv å hjelpe andre, fordi jeg vet hvor vondt det er å ikke ha noe i julen. Hverken gaver å gi til andre eller mat å spise. Det er leit å motta gaver, når man ikke kan gi noe selv, også. Det er så mange dimensjoner ved det å ikke ha penger. Det gir konkret angst. Da kan det være godt å få kontakt med noen som vil møte deg og gå i butikken, sammen. Det er noe du kan tilby til en diakon i Den norske kirke, feks. Spør om de vet om noen som behøver dette.

Jeg er en som burde hatt penger, i andres øyne. Men hadde det faktisk ikke etter å ha vært student og ikke fått jobb. Og jeg ville ikke spørre familien som ikke hadde penger de heller. Jeg hadde allerede lånt penger av dem.  Men jeg fikk etterhvert hjelp fra noen hos Hjelp oss å hjelpe, da jeg sa de som sa de ville hjelpe ikke kom. En dame kom hjem til meg med mat, såpe og bind. Du kan tro jeg var glad.  Etterpå er det godt å kunne være den som kommer med det samme, til andre.

Endret av Rozárka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rozárka skrev:

Det tristeste er når NAV-ansatte begynner å henvise folk til de veldedige organisasjonene istedet for å innvilge sosialbidrag. Dette har de ikke lov til, men det gjøres over en lav sko, allikevel.

Jeg ante ikke at NAV holdt på sånn, det er jo helt sykt. Nav har plikt til å hjelpe! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper, midt i fortvilelsen din, at du klarer å kontakte finn og anmelde brukeren som sendte deg søppel. Det verste av alt er at du til og med tilbød deg å betale porto når du har så lite fra før av! Vær så snill å anmeld. Det kan godt være at du ikke får pengene dine igjen, men dette bør du gjøre for din egen del slik at du får vist personen at slikt ikke er greit. Det er IKKE greit å sitte og spytte på andre som sliter mens man selv har mer enn nok, og vel så det. Og som samtidig skrøt på seg å være en god person.

Anonymkode: fc574...036

Hørte nå nettopp fra en i Frelsesarmeen som fortalte at noen hadde gitt en tom eske, med bare en lapp der det stod "God jul din grådige drittunge." De pakker opp gavene før de gir dem bort, for å luke ut søppel. Det samme er det hos andre steder. Spesielt der folk gir bort klær de ikke vil kaste i søpla, men som burde vært der.

Men noen ganger kan man lure på hva som motiverer folk, når de gir bort tomme gaver med stygge lapper.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, clyde skrev:

Jeg ante ikke at NAV holdt på sånn, det er jo helt sykt. Nav har plikt til å hjelpe! 

Ja, det har de. Jeg opplevde selv at de bad meg gå til Fattighuset og stille meg i kø, da de ikke kom til å fatte noe vedtak. Det har de ikke lov til. Men det skjedde. Har hørt fra noen andre også, som ble sendt til Frelsesarmeen og en som ble bedt å gå til matservering for rusmisbrukere og få middag der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...