Gå til innhold

Veldig mange "tiggerannonser" på finn.no


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Rozárka skrev:

Ja, det har de. Jeg opplevde selv at de bad meg gå til Fattighuset og stille meg i kø, da de ikke kom til å fatte noe vedtak. Det har de ikke lov til. Men det skjedde. Har hørt fra noen andre også, som ble sendt til Frelsesarmeen og en som ble bedt å gå til matservering for rusmisbrukere og få middag der...

Jeg blir dårlig av å lese slike ting, det er så mange som trenger hjelp, at Nav skyver ansvaret over på veldedige organisajoner er helt utrolig! Det er ikke greit! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, clyde skrev:

Jeg blir dårlig av å lese slike ting, det er så mange som trenger hjelp, at Nav skyver ansvaret over på veldedige organisajoner er helt utrolig! Det er ikke greit! 

Nei, det er ikke greit i det hele tatt! De løper fra pliktene sine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Rozárka skrev:

Hørte nå nettopp fra en i Frelsesarmeen som fortalte at noen hadde gitt en tom eske, med bare en lapp der det stod "God jul din grådige drittunge." De pakker opp gavene før de gir dem bort, for å luke ut søppel. Det samme er det hos andre steder. Spesielt der folk gir bort klær de ikke vil kaste i søpla, men som burde vært der.

Men noen ganger kan man lure på hva som motiverer folk, når de gir bort tomme gaver med stygge lapper.

Det er nesten sånn at jeg ønsker dem en lignende skjebne som dem som allerede sliter  -  tenker at det vil få dem til å møte seg selv i døra når de en dag mottar "gaver" som egentlig er søppel. Vil man ikke gi, så la være å gi!!!  Lurer virkelig på hva som går gjennom hodene på slike udyr. Har lyst til å si mer om disse udyra, men skal la være... :sur: 

Anonymkode: fc574...036

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en av de som sliter, som ikke har satt inn en annonse og spurt etter hjelp, men som har svart på en annonse der en tilbydte seg hjelp.

Fikk positivt svar og skulle få hjelp med både gaver og mat. Kjennte hvordan fortvilelsen forsvant, hvordan jeg senket skuldrene og så frem til et avbrekk med en koselig jul, tross alt.

Jeg var ikke anonym, jeg fortalte vår historie og delte bilder. Pakken ble stor og jeg tilbøy meg å betale porto, noe jeg også gjorde, da jeg følte denne personen hadde gjort så mye for oss.

Igår henta jeg pakken, og gud som jeg grein. Der var det brukte leker, og det er HELT supert, om de bare er hele. Her var det bøker som manglet sider, tegnebøker det var tegnet i, biler som mangla hjul, trepusselspill som manglet en brikke.

Det var brukte klær til barna, noe som er kjempebra, om de ikke hadde vært hullete og veldig flekkete.

Mat fikk vi også. Mariekjeks, leverpostei, sjokolade som var gått ut på dato, åpna knekkebrødpakke og gavekort på 200 kr på matbutikk. Som knapt dekka portoen... 

Nå er jeg mer fortvila enn noen gang, jula er her snart og vi har ingenting, ikke en brukende ting å pakke inn til barna.

Så alle er ikke svindlere, noen trenger det. 

Og til dere som er så fantastiske å hjelpe, ikke gi søppel. Det får bare den allerede sterke følelsen av å være mislykket til å bli enda større...

 

Anonymkode: 0ec34...bcb

Dette var trist å lese :( Har dere mat i julen? Da mener jeg ikke det tullet som dere fikk tilsendt, men ordentlig mat. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en av de som sliter, som ikke har satt inn en annonse og spurt etter hjelp, men som har svart på en annonse der en tilbydte seg hjelp.

Fikk positivt svar og skulle få hjelp med både gaver og mat. Kjennte hvordan fortvilelsen forsvant, hvordan jeg senket skuldrene og så frem til et avbrekk med en koselig jul, tross alt.

Jeg var ikke anonym, jeg fortalte vår historie og delte bilder. Pakken ble stor og jeg tilbøy meg å betale porto, noe jeg også gjorde, da jeg følte denne personen hadde gjort så mye for oss.

Igår henta jeg pakken, og gud som jeg grein. Der var det brukte leker, og det er HELT supert, om de bare er hele. Her var det bøker som manglet sider, tegnebøker det var tegnet i, biler som mangla hjul, trepusselspill som manglet en brikke.

Det var brukte klær til barna, noe som er kjempebra, om de ikke hadde vært hullete og veldig flekkete.

Mat fikk vi også. Mariekjeks, leverpostei, sjokolade som var gått ut på dato, åpna knekkebrødpakke og gavekort på 200 kr på matbutikk. Som knapt dekka portoen... 

Nå er jeg mer fortvila enn noen gang, jula er her snart og vi har ingenting, ikke en brukende ting å pakke inn til barna.

Så alle er ikke svindlere, noen trenger det. 

Og til dere som er så fantastiske å hjelpe, ikke gi søppel. Det får bare den allerede sterke følelsen av å være mislykket til å bli enda større...

 

Anonymkode: 0ec34...bcb

Uff, ikke greit. Var det ingenting brukandes oppi der? 

Jeg lurer på hva motivasjonen er. Noen slike givere er muligens syke, jeg tenker sykdom av typen angst for å kaste ting, tvangshandlinger, samlemani. De ser på ødelagte leker som skatter, og tror andre vil bli like begeistret for dem som de selv er. 

Har en slik i familien nemlig, så om det er det som er problemet er det ikke ondskap. Men jeg håper du uansett sender en melding til finn, for uansett hva motivasjonen er så skal man ikke oppleve å få ødelagte leker og gjennomrablede tegnebøker i gave.

Giveren sendte heldigvis med 200 kr (som dekket mesteparten av portoen) så jeg tipper at viljen var god, men gjennomførelsen var mildt sagt dårlig.

Anonymkode: a141d...639

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper at de som virkelig trenger hjelp, får det! Uansett om det er primære behov som mat, eller det ekstra for å få en god jul, så håper jeg at vi klarer å dele det vi har med hverandre. Uff, det hørtes ut som en Miss Universe-tale, men jeg syns det er hjerteknusende at det som for meg er den fineste tiden av året, skal være den tyngste for andre. Jeg har vokst opp med at i alle ferier og høytider, så ble jeg og broren min tatt med for å gjøre veldedighetsarbeid, eller vi måtte velge ut ting og klær som skulle gis bort. Et år var vi veldig utakknemlige, vi fikk alt for mange gaver, og som "straff" for oppførselen vår, måtte vi begge gi bort flere av julegavene våre til Frelsesarmeen. Jeg har tatt denne holdningen med meg inn i voksenlivet, vi gir av det vi har.

Men like hjerteskjærende er det at det er så mange som skor seg på andres nød eller altruisme. Jeg tok meg en tur på Finn, for å se på disse annonsene i år, selv om jeg bestemte for ikke å gjøre det etter vår erfaring i fjor. Og blant de få jeg trykte meg inn på, fant jeg flere som det var lett å bevise at de ikke var den personen eller hadde den adressen som stod oppført. Jeg fant bl.a. en voksen mann, som skrev han mistet moren sin i år, var syk, og ville ha penger overført på Vipps. Adressen han oppga vet jeg det bor to par på! Det bor ingen lignende person på noen av adressene i den gaten, det er kun par og noen enslige kvinner. Folk som gjør slikt for å lure penger fra folk, burde skamme seg. De ødelegger troverdigheten til de som faktisk trenger hjelp, og gjør folk skeptisk til å hjelpe. Det skjedde i hvert fall med oss.
Og historiene om folk som sender søppel, ødelagte klær og leker er forkastelige. Jeg håper vi klarer å få til et bedre tilbud enn Finn for de som trenger det, for ingen skal måtte oppleve slikt. Et tilbud hvor man får det man trenger, uten å måtte blottlegge seg og livet sitt. Tunge tider kan alle falle på, hvorfor skal man måtte ty noe slikt i et samfunn som er så rikt som det norske? Man vet aldri hva som skjer i livet, så vær ydmyke og gavmilde. 

Anonymkode: 4dca1...a5e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk råd her fra en som er muslim om å ta kontakt med muslimske menigheter og moskeer. Det er en søyle i islam å hjelpe fattige og mange vil gjerne gjøre dette rundt høytider. Så glemte jeg også å nevne Kirkens Bymisjon. Men å gå til et muslimsk trossamfunn og spørre en imam kan være en idé dersom man ikke kan få noe andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Rozárka skrev:

Hørte nå nettopp fra en i Frelsesarmeen som fortalte at noen hadde gitt en tom eske, med bare en lapp der det stod "God jul din grådige drittunge." De pakker opp gavene før de gir dem bort, for å luke ut søppel. Det samme er det hos andre steder. Spesielt der folk gir bort klær de ikke vil kaste i søpla, men som burde vært der.

Men noen ganger kan man lure på hva som motiverer folk, når de gir bort tomme gaver med stygge lapper.

For noen helvetes jævler! :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en av de som sliter, som ikke har satt inn en annonse og spurt etter hjelp, men som har svart på en annonse der en tilbydte seg hjelp.

Fikk positivt svar og skulle få hjelp med både gaver og mat. Kjennte hvordan fortvilelsen forsvant, hvordan jeg senket skuldrene og så frem til et avbrekk med en koselig jul, tross alt.

Jeg var ikke anonym, jeg fortalte vår historie og delte bilder. Pakken ble stor og jeg tilbøy meg å betale porto, noe jeg også gjorde, da jeg følte denne personen hadde gjort så mye for oss.

Igår henta jeg pakken, og gud som jeg grein. Der var det brukte leker, og det er HELT supert, om de bare er hele. Her var det bøker som manglet sider, tegnebøker det var tegnet i, biler som mangla hjul, trepusselspill som manglet en brikke.

Det var brukte klær til barna, noe som er kjempebra, om de ikke hadde vært hullete og veldig flekkete.

Mat fikk vi også. Mariekjeks, leverpostei, sjokolade som var gått ut på dato, åpna knekkebrødpakke og gavekort på 200 kr på matbutikk. Som knapt dekka portoen... 

Nå er jeg mer fortvila enn noen gang, jula er her snart og vi har ingenting, ikke en brukende ting å pakke inn til barna.

Så alle er ikke svindlere, noen trenger det. 

Og til dere som er så fantastiske å hjelpe, ikke gi søppel. Det får bare den allerede sterke følelsen av å være mislykket til å bli enda større...

 

Anonymkode: 0ec34...bcb

Hvor i landet bor du? Jeg har ikke god råd selv, men hjelper deg gjerne med en julegave eller to til barna dine. Kan ikke love noe dyrt, men kan love at jeg kjøper nytt!

Edit: Send meg gjerne en PM om du ikke vil skrive hvor i landet du bor her. Bor du et sted på vestlandet kan vi prøve å finne på noe lurt <3 Fristen for å sende pakker i posten er gått ut, men jeg har veldig lyst til å gjøre et eller annet for deg

Endret av altflyter
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fyr på finn har postet link til Spleis. Det viser seg at den han linker til nå, er spleis nr. 5.

"Økonomien er dårlig og ungene sine ønsker er store."

Vel, sånn er livet. Man tilpasser ønskene til det man faktisk kan ha råd til, uten å lage Spleis-aksjoner på løpende bånd. 

 

Anonymkode: a141d...639

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En fyr på finn har postet link til Spleis. Det viser seg at den han linker til nå, er spleis nr. 5.

"Økonomien er dårlig og ungene sine ønsker er store."

De gamle er avsluttet nå da, og det har kommet inn en pen slump på hver "annonse". Totalt over 3000 kr. Det burde holde til en gave til hvert barn?

Anonymkode: 1ad32...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva skjedde egentlig med å ta ansvar for sitt eget liv og familie?

Man må faktisk sørge selv for at man har råd til mat og julepresanger, og vet man at man har dårlig råd må man spare - i lang tid på forhånd! 

Og er man uføretrygdet og har masse barn må man faktisk fikse opp i ting så man har råd til å forsørge de barna man setter til verden. Syns det er å fraskrive seg ansvar når man legger ut tiggeannonser hvor man skriver "værsåsnill hjelp oss" og "hjelp barna mine" - du skal faktisk sørge for at barna dine får en fin jul selv, det er ditt ansvar som forelder!  

Mange skriver også at de ikke vil spørre familie og venner fordi de ikke vil være en byrde for sine nære eller syns det er flaut, men hvis man syns det er greit å spørre fremmede om penger en sin egen familie har man faktisk Issues.. i tillegg til at de skal være anonyme og forventer at fremmede mennesker skal bare gi ifra seg penger de jobber hardt for uten noe som helst aning om hvem som mottar de?

Så noen andre bruke ordet fugleungementalitet og syns ingenting passer bedre.. "bare gi meg penger, mat og gaver - kun på mine premisser ellers sulter barna mine" 

Anonymkode: a5fed...b0e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Rozárka skrev:

Uføretrygdede får komme seg i jobb... Det var nettopp denne holdningen jeg snakket om.

Neiida. Her er kjøleskapet fullt av god mat, alle regninger er betalt, alle gaver er kommet i hus og penger til jan 2018 er satt av. Som vanlig:-) Ikke en bekymring hele julen:-). Eller i januar.

Selv om man er ufør går dette helt strøkent. Det er bare å planlegge og det har man god tid til. Men det må også til, som for alle andre.

Anonymkode: dff4b...514

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper, midt i fortvilelsen din, at du klarer å kontakte finn og anmelde brukeren som sendte deg søppel. Det verste av alt er at du til og med tilbød deg å betale porto når du har så lite fra før av! Vær så snill å anmeld. Det kan godt være at du ikke får pengene dine igjen, men dette bør du gjøre for din egen del slik at du får vist personen at slikt ikke er greit. Det er IKKE greit å sitte og spytte på andre som sliter mens man selv har mer enn nok, og vel så det. Og som samtidig skrøt på seg å være en god person.

Anonymkode: fc574...036

Jeg er så sliten akkuratt nå at jeg ikke orker tanken på å lage noe styr. Jeg sendte bare en mail og takket for gavene og ut i fra svaret jeg fikk, så tror jeg nok dette dreier seg om noen med psykisk sykdom. Noen som har gjort det beste de kan, og som en annen her nevnte, har gitt bort noe de selv anser som fine skatter.

Jeg mener på ingen måte å være kravstor og er veldig for brukt. Men jeg har ikke hjerte til å skulle gi barna mine ødelagte ting, så det er alt kastet.

Jeg fikk så store forhåpninger og har virkelig slappet av med vissheten om en fin jul. Ikke iphone og ps4, men en hel og fin gave til barna, julemat og litt julegodter på bordet.

Jeg har fortalt barna at jula i år vil bli mye bedre pga denne snille personen som ønsket å hjelpe, og at de ville få gaver alle sammen. Og nå må jeg finne en måte å si at det ikke blir slik alikevel, og håpe skuffelsen ikke blir for stor.

Som noen sier er det nok vi voksne som har høyest forventning til jul. Barna trenger ikke så mye. Men når en sliter så hardt hele året, hadde det vært så godt å kunne legge bekymringer på hylla i de dagene. Til syvende og sist er det viktigste at vi er sammen og har det fint sammen, så jeg skal prøve det jeg kan å lage ei fin jul 🙂

Anonymkode: 0ec34...bcb

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Rozárka skrev:

Hørte nå nettopp fra en i Frelsesarmeen som fortalte at noen hadde gitt en tom eske, med bare en lapp der det stod "God jul din grådige drittunge." De pakker opp gavene før de gir dem bort, for å luke ut søppel. Det samme er det hos andre steder. Spesielt der folk gir bort klær de ikke vil kaste i søpla, men som burde vært der.

Men noen ganger kan man lure på hva som motiverer folk, når de gir bort tomme gaver med stygge lapper.

Helt sykt. Nesten så de burde begynne å registrere folk med navn når de leverte inn gaver for å få luket vekk slike drittsekker 

Anonymkode: fb8f2...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Neiida. Her er kjøleskapet fullt av god mat, alle regninger er betalt, alle gaver er kommet i hus og penger til jan 2018 er satt av. Som vanlig:-) Ikke en bekymring hele julen:-). Eller i januar.

Selv om man er ufør går dette helt strøkent. Det er bare å planlegge og det har man god tid til. Men det må også til, som for alle andre.

Anonymkode: dff4b...514

Fint å høre dette og jeg håper du får en fin jul. Men det jeg viste til var uttalelsen om at uføre bare får komme seg i jobb, så får de bedre råd. Den var litt innsiktsløs. Lite gjennomtenkt, kanskje? Ellers, som sagt, ønsker jeg deg en fin jul og er glad du får til disse tingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

En fyr på finn har postet link til Spleis. Det viser seg at den han linker til nå, er spleis nr. 5.

"Økonomien er dårlig og ungene sine ønsker er store."

Vel, sånn er livet. Man tilpasser ønskene til det man faktisk kan ha råd til, uten å lage Spleis-aksjoner på løpende bånd. 

 

Anonymkode: a141d...639

 Hva er det spleisgreiene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Peonjenta skrev:

 Hva er det spleisgreiene?

http://www.spleis.no

Anonymkode: 1ad32...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Rozárka skrev:

Jeg fikk råd her fra en som er muslim om å ta kontakt med muslimske menigheter og moskeer. Det er en søyle i islam å hjelpe fattige og mange vil gjerne gjøre dette rundt høytider. Så glemte jeg også å nevne Kirkens Bymisjon. Men å gå til et muslimsk trossamfunn og spørre en imam kan være en idé dersom man ikke kan få noe andre steder.

Jeg likte denne idéen, men så er det jo gjerne slik at ikke alle vet at slikt går an. De fleste tror automatisk at folk med muslimsk bakgrunn ikke feirer jul, eller driver med juleting, og da er det mange fattige som går glipp av noe godt. Disse menighetene burde annonsere eller reklamere sterkt rundt juletider at de stiller opp for dem som sliter. Visste selv ikke engang at de hjalp fattige, jeg!

Anonymkode: fc574...036

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...