Gå til innhold

Spar grus for NAV for 13 000 i måneden


straamann

Arbeidsmarkedstiltak  

279 stemmer

  1. 1. Driver NAV med sosial dumping?

    • Ja. dette er organisert slavearbeid som undergraver arbeidsmarkedet for arbeidstagere
      142
    • Nei. Folk som ikke har jobb må komme seg opp om morran
      99
    • Vet ikke. Komplisert problemstilling
      37


Anbefalte innlegg

26 minutter siden, O.G. skrev:

Arbeidsledige folk med utdannelse og arbeidserfaring skal behandles likens som drop outs fra skolen? Det blir jo ikke rettferdig overhodet.

Hvordan skal de da behandles mens de er arbeidsledige? Hva skal forskjellen ligge i?

Anonymkode: f705a...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal de da behandles mens de er arbeidsledige? Hva skal forskjellen ligge i?

Anonymkode: f705a...040

Folk trenger individuell hjelp. De fleste arbeidsledige finner ny jobb selv, og trenger bare dagpenger i mellomtiden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, lurings skrev:

Folk trenger individuell hjelp. De fleste arbeidsledige finner ny jobb selv, og trenger bare dagpenger i mellomtiden.

Som jeg har sagt hele tiden.

Anonymkode: f705a...040

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Ser ny sak av tv 2. Hvor mange ansatte i dagligvarebransjen som er der via nav. Bransjen får tilskudd for å ha de der. Målet er fast jobb, når de er i den ordningen.  I dag er en læling som er omtalt. De kan ikke gi han fast,  for nav har bestemt at han skal være i tiltak i 5 år. Han vet ikke om han får fast jobb.  Bedriften trenger 5 år på å vurdere det? Vi andre får 3/6 mnd prøvetid. Da finner bedriften ut om de kan bruke deg. Legg merke til svarene kjedene gir. De vet heller ikke hvor mange som får fast jobb til de etterpå. Jeg sier ikke at de lyver, men de vil unngå sannheten. Føler de gir nie tiø samfunnet, svarer en. Det handler rett og slett om penger. Dette var dagligvarebransjen. Hvor mange personer finnes hos Clas Olson? Biltema? Jula? Jysk? Sparkjøp? Rustad?  IKEA?  Kan sikkert nevne flere. Det er en grunn til at det er vanskelig for skoleelever/studenter å gå sommerjobb eller julejobb. 

Nå må noen stoppe galskapen. Men, jeg er nok enig at en ungdom som har droppet ut av skplen,  kan ta hele lælingetiden på lengre tid, men tv 2 gir vel litt inntrykk av at dette gjelder kun de med utfordringer. Det er slett ikke tilfelle. Og det er uttalelsene til kjeden jeg reagerer  på. Her drives det sløsing av store summer av felleskassa.  De burde brukt en stor sum av dette på elever som er iferd med å droppe ut. Få til et opplegg i skolen. Det går ned vilje. Takke for at det ikke er jobb til de andre som er vanlige arbeidsledige....butikker trenger de heller ikke. For de har gratis hjelp. Systemet undergraver arbeidsmarkedet. Skjønner de ikke det?

Anonymkode: a3d26...af5

Noe av problemet er at det ikke skilles mellom de som har utfordringer og de som trenger litt starthjelp. Når du jobber 100% i en stilling, har ansvar for å lære opp andre og ansvar for å bestille inn meierivarer, så er du jaggu frisk og oppegående nok til å få jobbe som ordinært ansatt. Det avr en sak i nyhetene nå om en byggeman som betalte polakker veldig lite for arbeidet de gjorde, å bruke personer fra nav som jobber som en normal person er like mye utnytting og burde være like uolvlig som å stjele andre menneskers lønn.

Den gutten hadde jo jobbet der i 2 år (3?) og skattepengene våre har betalt han 4000kr i måneden for å jobbe! Det burde virkelig være slika t man blir betalt for å gjøre en god jobb, ikke at samfunnet skal betale bedrifter for å ha ansatte!

Anonymkode: 70571...d19

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal de da behandles mens de er arbeidsledige? Hva skal forskjellen ligge i?

Anonymkode: f705a...040

De skal ha individuelt tilpasset oppfølging. Det er bla derfor Nav har egne jobbsøkerkurs for folk med høyere utdanning, fordi disse må bruke en helt annet strategi for jobbsøk enn ufaglært arbeidskraft/dropouts. Nav har aldri behandlet folk likt, feks har de begrenset med kurs- og praksisplasser, og disse må gies til de som trenger det mest.

Sist jeg var arbeidsledig kunne jeg bare glemme å få et standard jobbsøkerkurs, siden jeg skrev alt for gode søknader til det. I stedet fikk jeg noen timer med en karriereveileder, som kikket gjennom søknadene mine, idemyldret rundt bransjer og øvde på intervjuer med meg, siden det var der det buttet for min del. 

Anonymkode: 723d7...1c1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvem er egentlig de som går så lenge på tiltak?Er det personer med liten eller ingen utdanning?

Jeg hadde heller tatt opp studielån og begynt på utdanning enn å gå årevis i meningsløse tiltak.

Anonymkode: e6faa...020

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 hours ago, AnonymBruker said:

. Systemet undergraver arbeidsmarkedet. Skjønner de ikke det?

Anonymkode: a3d26...af5

Selvfølgelig skjønner de det, men når er nå saksbehandlere i nav en rimelig utsatt gruppe selv i forhold til hvor samfunnsnyttige de er, så du må se på det som et samarbeid mellom næringslivet og byråkratene for å overleve. Så utbredt dette tullet tydeligvis er blitt så er det åpenbart at flere bransjer er helt avhengig av denne formen for utnyttende praksis for å være konkurransedyktige og ikke minst holde hjula i gang i NAV. Sitter vel nok av saksbehandlere der og biter negler og pusher ut folk ut i tiltak for å ikke ende opp der selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De skal ha individuelt tilpasset oppfølging. Det er bla derfor Nav har egne jobbsøkerkurs for folk med høyere utdanning, fordi disse må bruke en helt annet strategi for jobbsøk enn ufaglært arbeidskraft/dropouts. Nav har aldri behandlet folk likt, feks har de begrenset med kurs- og praksisplasser, og disse må gies til de som trenger det mest.

Sist jeg var arbeidsledig kunne jeg bare glemme å få et standard jobbsøkerkurs, siden jeg skrev alt for gode søknader til det. I stedet fikk jeg noen timer med en karriereveileder, som kikket gjennom søknadene mine, idemyldret rundt bransjer og øvde på intervjuer med meg, siden det var der det buttet for min del. 

Anonymkode: 723d7...1c1

Jeg snakker om å behandle alle arbeidsledige likt mtp at de må på tiltak. Alle bør gjøre noe mens de er arbeidsledige og ikke sitte hjemme. Selvfølgelig bør de ha ulike tiltak, det er jo selvforklarende.

Men om de ikke finner moe selv, og det heller ikke er noe ala det de gjorde når de var i arbeid å drive opp, må selv jusprofessoren finne seg i å spa grus en periode. Dette har han ikke vondt av og det er på lik linje med de andre.

 

 

Anonymkode: f705a...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakker om å behandle alle arbeidsledige likt mtp at de må på tiltak. Alle bør gjøre noe mens de er arbeidsledige og ikke sitte hjemme.

Det har ikke nav ressurser til. Og det er heller ikke nødvendig. De fleste finner seg jobb selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvem er egentlig de som går så lenge på tiltak?Er det personer med liten eller ingen utdanning?

Jeg hadde heller tatt opp studielån og begynt på utdanning enn å gå årevis i meningsløse tiltak.

Anonymkode: e6faa...020

Enig i dette. Men ikke alle har ressursene som trengs til å ta utdanning - eller ta steget det er å gjøre denne endringen i livet sitt.

Hvis folk spar grus i årevis, er det nok neppe et vanskelig arbeidsmarked eller tiltaket i seg selv som er hovedårsaken til at man ikke får jobb, men forhold ved personen, dvs at vedkommende står langt unna arbeidslivet. Pga manglende utdanning eller andre årsaker. Helseutfordringer, at de ikke er villige til å flytte på seg, at de gjør en dårlig figur på intervju etc.

Anonymkode: 8bb14...c81

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, lurings skrev:

Det har ikke nav ressurser til. Og det er heller ikke nødvendig. De fleste finner seg jobb selv.

Ressurser har de. Det blir betalt ut arbeidsledighetstrygd, ikke sant? Ingen vet hvor lenge man går arbeidsledig, så tiltak er viktig.

Anonymkode: f705a...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

Nå ansatte de Bjurstrøm til å rydde opp i nav. Hva har hun gjort? Hun og andre sitter å tygger på samme setningen. Hun bør gå!

Spiller ingen rolle hvem som sitter som sjef der. Nav er et politisk makkverk og har vokst til å bli for stort og uhåndterlig. Ett menneske kan ikke endre noe som helst.

Anonymkode: 2cc8a...6d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ressurser har de. Det blir betalt ut arbeidsledighetstrygd, ikke sant? Ingen vet hvor lenge man går arbeidsledig, så tiltak er viktig.

Anonymkode: f705a...040

Det er helt meingsløst å sende alle på tiltak fra dag 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, lurings skrev:

Det er helt meingsløst å sende alle på tiltak fra dag 1.

Jeg mener ikke det, men vi får være enig om å være uenig.

Anonymkode: f705a...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig i dette. Men ikke alle har ressursene som trengs til å ta utdanning - eller ta steget det er å gjøre denne endringen i livet sitt.

Hvis folk spar grus i årevis, er det nok neppe et vanskelig arbeidsmarked eller tiltaket i seg selv som er hovedårsaken til at man ikke får jobb, men forhold ved personen, dvs at vedkommende står langt unna arbeidslivet. Pga manglende utdanning eller andre årsaker. Helseutfordringer, at de ikke er villige til å flytte på seg, at de gjør en dårlig figur på intervju etc.

Anonymkode: 8bb14...c81

Men om en person gjør "dprlig figur" på jobbintervju, hvordan tenker du dette skal løses? Noen mennesker har dårlige sosiale antenner selv om de gjør en bra jobb, noen mennesker er merkelige eller sære. 

Anonymkode: 70571...d19

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig i dette. Men ikke alle har ressursene som trengs til å ta utdanning - eller ta steget det er å gjøre denne endringen i livet sitt.

Hvis folk spar grus i årevis, er det nok neppe et vanskelig arbeidsmarked eller tiltaket i seg selv som er hovedårsaken til at man ikke får jobb, men forhold ved personen, dvs at vedkommende står langt unna arbeidslivet. Pga manglende utdanning eller andre årsaker. Helseutfordringer, at de ikke er villige til å flytte på seg, at de gjør en dårlig figur på intervju etc.

Anonymkode: 8bb14...c81

Ja,har forståelse for at det kan være vanskelig for noen å komme i gang med utdanning.Men om alternativet er slike meningsløse tiltak skulle en tro det var en sterk motivasjonsfaktor i seg selv.Og såvidt jeg vet er det mulig å få støtte til utdanning gjennom NAV?Vet om noen som har fått det,og sluppet unna studielån og det er jo gull verdt.Mange «navere» er kanskje ikke klar over hvor heldig de er som har denne muligheten. 

Anonymkode: e6faa...020

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men om en person gjør "dprlig figur" på jobbintervju, hvordan tenker du dette skal løses? Noen mennesker har dårlige sosiale antenner selv om de gjør en bra jobb, noen mennesker er merkelige eller sære. 

Anonymkode: 70571...d19

Det vil vel komme an på den enkelte? Jeg har ingen svar på det, men er enig i det du skriver. Men det er nok dessverre vanskeligere for de som skiller seg ut på ulike måter å få jobb, selv om det ikke nødvendigvis betyr at de gjør en dårligere jobb. Disse kunne kanskje hatt nytte av utplassering i bedrifter hvor det faktisk kunne vært aktuelt for dem å få fast jobb ift kvalifikasjoner og interesser.

Poenget er uansett at folk er ikke like. Mange trenger ingen eller lite ekstra støtte fra NAV for å få jobb, men noen trenger mye. Det er den sistnevnte gruppa som går i tiltak år etter år. Det finnes ikke ett fasitsvar på hva som kan få dem i jobb, de trenger nok ulike tiltak. Noen vil sikkert ende som ufør etterhvert også. 

Anonymkode: 8bb14...c81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja,har forståelse for at det kan være vanskelig for noen å komme i gang med utdanning.Men om alternativet er slike meningsløse tiltak skulle en tro det var en sterk motivasjonsfaktor i seg selv.Og såvidt jeg vet er det mulig å få støtte til utdanning gjennom NAV?Vet om noen som har fått det,og sluppet unna studielån og det er jo gull verdt.Mange «navere» er kanskje ikke klar over hvor heldig de er som har denne muligheten. 

Anonymkode: e6faa...020

Jeg trodde det var vanlig at de tok opp studielån som vanlig, men at de fikk ekstra støtte fra NAV i tillegg? Uansett er utdanning ikke for alle, men det er supert at det er en mulighet for de som ønsker det. Og noen har kanskje allerede en bachelor, og NAV støtter sjelden/aldri master. (Dvs jeg kjenner ei som fikk det, og hun fikk fast jobb etterpå, men jeg tror det er veldig uvanlig at NAV støtter master. Hun hadde en helt typisk fullstendig unyttig bachelor - dvs en det er omtrent umulig å få jobb med, man må ha master.)

Anonymkode: 8bb14...c81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det vil vel komme an på den enkelte? Jeg har ingen svar på det, men er enig i det du skriver. Men det er nok dessverre vanskeligere for de som skiller seg ut på ulike måter å få jobb, selv om det ikke nødvendigvis betyr at de gjør en dårligere jobb. Disse kunne kanskje hatt nytte av utplassering i bedrifter hvor det faktisk kunne vært aktuelt for dem å få fast jobb ift kvalifikasjoner og interesser.

Poenget er uansett at folk er ikke like. Mange trenger ingen eller lite ekstra støtte fra NAV for å få jobb, men noen trenger mye. Det er den sistnevnte gruppa som går i tiltak år etter år. Det finnes ikke ett fasitsvar på hva som kan få dem i jobb, de trenger nok ulike tiltak. Noen vil sikkert ende som ufør etterhvert også. 

Anonymkode: 8bb14...c81

Ja, men det at mennesker som er litt rare og merkelige ikke får jobb selv om de er oppegående og klare gjøre en bra jobb er et problem i seg selv. Det at samfunnet vårt beveger oss i retning av at alle ikke perfekte får jobb er problematisk

Anonymkode: 70571...d19

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men det at mennesker som er litt rare og merkelige ikke får jobb selv om de er oppegående og klare gjøre en bra jobb er et problem i seg selv. Det at samfunnet vårt beveger oss i retning av at alle ikke perfekte får jobb er problematisk

Anonymkode: 70571...d19

Helt enig. 

Anonymkode: 8bb14...c81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...