Gjest GoldenLioness Skrevet 10. desember 2017 #121 Skrevet 10. desember 2017 (endret) 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja jeg skjønner. Nå er barnet mitt veldig sta. Så når han blir sånn så stopper han opp eller nekter å sitte i vogna. Hvis jeg ta løfter han for å bære han så slår han. Så hva blir alternativet? Ikke gå, ikke sitte i vogna ikke bli bært. Nei da må vi sitte der i all evighet å vente. 😕 Anonymkode: 82118...6fd Tro meg; min og er sta som faen Han er tross alt min sønn Min og nekter der og da å sitte i vognen, men han løftes opp og settes bestemt nedi allikevel. Han står nesten stiv som en pinne oppi vognen, men det blir jo slitsomt etter en liten stund så da setter han seg ned og gir opp Endret 10. desember 2017 av GoldenLioness
Gneis Skrevet 10. desember 2017 #122 Skrevet 10. desember 2017 2 timer siden, GoldenLioness skrev: De fleste barn, og voksne, vil respondere dårlig på at noen kjefter, roper, stresser og bruker tvang og makt. Til forskjell fra er barn kan en voksen velge å bite i seg en masete og stresset person eller gjøre motstand og si ifra om noen bruker tvang og makt. Et barn har ikke samme mulighet, uansett hvor forskjellige små barn er. Snakker ikke om å kjefte, rope og bråke, men om at voksne må bestemme noen ganger, og av og til må man faktisk tvinge - selv om- man SELVFØLGELIG prøver med det gode først. Et barn som absolutt ikke vil ta medisinen sin, uansett hvor godt det er forklart, må jo ta den likevel... Da er det kanskje nødvendig å bruke makt noen ganger. Det er ikke alt som kan forhandles om. 4
Gjest GoldenLioness Skrevet 10. desember 2017 #123 Skrevet 10. desember 2017 10 minutter siden, Gneis skrev: Snakker ikke om å kjefte, rope og bråke, men om at voksne må bestemme noen ganger, og av og til må man faktisk tvinge - selv om- man SELVFØLGELIG prøver med det gode først. Et barn som absolutt ikke vil ta medisinen sin, uansett hvor godt det er forklart, må jo ta den likevel... Da er det kanskje nødvendig å bruke makt noen ganger. Det er ikke alt som kan forhandles om. Nå snakket vi om å dra ungen i armen etc.
linsejesus Skrevet 10. desember 2017 #124 Skrevet 10. desember 2017 5 hours ago, AnonymBruker said: Jeg ble aldri mishandlet som barn. Utrolig glad for det når jeg leser hvordan folk svarer her. Aldri holdt fast, aldri tvunget til noe. ALDRI ALDRI ALDRI. Anonymkode: 9cd8a...af5 Da tror jeg at du mest sannsynlig har glemt ganske mange episoder fra din oppvekst. Vi glemmer jo alle det aller meste vi opplever fra dag til dag i løpet av livet, og jeg er temmelig sikker på at du har blitt tvunget til å ligge eller stå i ro så man fikk kledd på deg utedress eller av med våte sko da du kom inn, at du har blitt tvunget til å rydde etter deg, pusse tenner, osv. Noen ganger fysisk, noen ganger verbalt. Det er i hvert fall det som er normalen for de aller fleste. Jo eldre jeg blir og jo mer jeg lærer om psykologi og oppdragelse, dess mer tålmodig blir jeg med barna. De gangene jeg klarer å være rolig og Møte Barnet og ha Den Gode Samtalen og alt det der, går det ofte bra. Noen ganger går det ikke så bra og jeg mister besinnelsen. Det er kjipt. Men barna tar ingen som helst skade av det, for de er ikke redde eller usikre. De er fullt klar over at mamma og pappa gjør feil og de både gir og tar imot unnskyldninger, de er ikke redde for å komme til oss med alt, og vi snakker ofte om at vi elsker hverandre selv om vi blir sinte og ikke klarer å være helt rettferdige hele tiden. Jeg fikk selv ris som barn, men det jeg husker best er hvordan jeg fikk klemmer og kos hver eneste dag. Jeg vet at når de blir voksne kommer de til å kunne si at mamme gjorde feil slik og pappa gjorde feil sånn, slik jeg kan si om mine foreldre. Det vil også barna til Anonymbruker ca4 gjøre, og det er helt greit, for en oppvekst består av mer enn enkeltepisoder der vi ser foreldre dra barn etter seg eller kjefte på dem på kjøpesenteret. Hadde man vist Barnevernet en kavalkade av våre verste øyeblikk med barn ville vi sikkert blitt anmeldt hele gjengen. 11
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #125 Skrevet 10. desember 2017 2 timer siden, linsejesus skrev: Da tror jeg at du mest sannsynlig har glemt ganske mange episoder fra din oppvekst. Vi glemmer jo alle det aller meste vi opplever fra dag til dag i løpet av livet, og jeg er temmelig sikker på at du har blitt tvunget til å ligge eller stå i ro så man fikk kledd på deg utedress eller av med våte sko da du kom inn, at du har blitt tvunget til å rydde etter deg, pusse tenner, osv. Noen ganger fysisk, noen ganger verbalt. Det er i hvert fall det som er normalen for de aller fleste. Jo eldre jeg blir og jo mer jeg lærer om psykologi og oppdragelse, dess mer tålmodig blir jeg med barna. De gangene jeg klarer å være rolig og Møte Barnet og ha Den Gode Samtalen og alt det der, går det ofte bra. Noen ganger går det ikke så bra og jeg mister besinnelsen. Det er kjipt. Men barna tar ingen som helst skade av det, for de er ikke redde eller usikre. De er fullt klar over at mamma og pappa gjør feil og de både gir og tar imot unnskyldninger, de er ikke redde for å komme til oss med alt, og vi snakker ofte om at vi elsker hverandre selv om vi blir sinte og ikke klarer å være helt rettferdige hele tiden. Jeg fikk selv ris som barn, men det jeg husker best er hvordan jeg fikk klemmer og kos hver eneste dag. Jeg vet at når de blir voksne kommer de til å kunne si at mamme gjorde feil slik og pappa gjorde feil sånn, slik jeg kan si om mine foreldre. Det vil også barna til Anonymbruker ca4 gjøre, og det er helt greit, for en oppvekst består av mer enn enkeltepisoder der vi ser foreldre dra barn etter seg eller kjefte på dem på kjøpesenteret. Hadde man vist Barnevernet en kavalkade av våre verste øyeblikk med barn ville vi sikkert blitt anmeldt hele gjengen. Fantastisk! Anonymkode: e85fd...5b8 1
Leehyori Skrevet 11. desember 2017 #126 Skrevet 11. desember 2017 Personlig syns jeg fysisk avstraffing er greit, men kun når det gjelder veldig dumme ting jeg gjorde som liten/ungdom. Hvorfor? Jo, her er hvorfor.. Jeg har både fått fysisk avstraffing og så mye kjeft at det har vært like før det røyk ut av øra på foreldrene mine, så hvorfor fysisk avstraffing, da var det snakk om å bli dratt i øra, ris på rumpa, smekk på fingrene og noen ganger i blant fikk jeg ting kastet etter meg. Greia er at barn skjønner ved fysisk avstraffing at dette var dumt og dersom man gjør det igjen blir det "vondt". De gangene jeg ble kjeftet på ble jeg heller skjelt ut (føler jeg) enn kjeft + forklaring på hvorfor det jeg gjorde var galt og jeg husker mange av de episodene veldig godt og det sårer faktisk den dag i dag. Jeg har blitt kalt hore og mye annet, disse ordene sitter fast. Ord og setninger som, du er et dårlig barn og jeg skulle ønske du ikke var mitt barn osv. sitter fast. Jeg er voksen nå foresten og disse ordene går fortsatt gjennom hodet. Jeg tenker ikke på de gangene jeg fikk smekk eller et klyp, det fungerer egentlig veldig som å gi hunden din et "touch" når den ikke oppfører seg. Du snapper ungen ut av det den har innstilt seg på. Men ja, det var engang da jeg var 4år og absolutt skulle inn i lekebutikken, men det var ikke i planen til moren min så hun holdt fast i armen min mens vi gikk bortover og jeg hoppet og vred meg rundt samtidig og startet å hylskrike, det viste seg at jeg hadde vridd skulderen ut av ledd, så ja.. man lærer av sine feil kan man si. 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #127 Skrevet 11. desember 2017 På 9.12.2017 den 23.25, Apis skrev: Tror det er rom for misforståelse her og at folk kanskje legger forskjellig forståelse i utrykket som har blitt kopiert flere ganger i denne tråden "dra med deg barn etter armene" tror nok det er mer bruk av det som heter ledende håndbevegelser i følge loven om bruk av tvang og makt, som var tanken og som er fullstendig lovlig Ja, mulig det, er klart en forskjell. Anonymkode: 8fded...ca4
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #128 Skrevet 14. desember 2017 Du bærer barnet med deg til en plass alene og sitter deg ned og prøver å snakke med barnet. Eller bærer med deg i bilen og venter til barnet har roet seg og snakker med barnet. Står ikke å venter til alt er over og tusen folk glor.. Ingen fysisk straff.men å dra med seg i armen uten at det gjør ondt er vel ikke ett problem? Før ble de banket og pisket. Få som turde og holde på sånn da. Men no er det fy bare å snakke til barna tydligvis. Puter under armene. Det fins en grense. Skal ikke være slem med barnet men det kan heller ikke få holde på sånn og få viljen til ting eller styre alt. Du er moren. Og bære med seg barnet eller ta det i hånden og dra det med seg er ikke noe problem.. De gamle sier barn no til dags. Ja hva med de? De blir ikke slått og pisket til de hører etter sånn som før i gamle dager.. ja hva med barna no? Er det rart det er mye psykisk sykdom no i forhold til før? Og i tilegg myyye mer å stille opp på både i bhg og skolen for foreldre. Osv.... Anonymkode: 1b8bc...5bc
Villa2000 Skrevet 14. desember 2017 #129 Skrevet 14. desember 2017 Å bli sint og må bruke makt er noe som jeg virkelig hater og håper så inderlig at hun blir mindre trassete når hun blir eldre. Til og med barnehagen har bedt om hjelp her fordi hun er ekstremt krevende! Det er ikke bare å sette seg ned og snakke med henne. Jeg misunner virkelig dem som kan det med barna sine. Her er det helt umulig. Hun gir seg aldri og resultatet blir dog at man må dra/hale/bære henne med seg. Typisk situasjon er ved henting i bhg. Ettersom det er vanskelig for meg å be dem holde åpent i 45-60 minutter ekstra så må man bare gjøre det som må gjøres. Hun låser seg fullstendig. Nå skal det sies at hun ikke alltid er slik. Hun er som regel veldig snill og blid, men så fort hun har bestemt seg for noe så er løpet kjørt. Eneste måte å roe henne ned på er ved å gi etter og det er rett og slett ikke et alternativ for min del. Hun vil jo slutte å skrike etter en stund, men det er når vi bærer henne opp på soveromet og sier at hun kan komme ned når hun er rolig. Det kan gå alt fra 20 minutt til at hun hyler seg i søvn og vi vekker henne neste morgen. Som regel så varer det ca 30-60 min. Prøver å prate med henne når hun kommer ned men det er som regel helt bortkastet. Barnehagen var overbevist om at hu hørte dårlig....LOL Nei....får satse på at det kommer seg etterhvert;) 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #130 Skrevet 15. desember 2017 På Saturday, December 09, 2017 den 3.17, AnonymBruker skrev: Jeg får gi meg, er utdannet bv pedagog og vært i feltet i en lang årrekke, får ta ansvar for hvordan jeg hånterer barn, så får dere ta ansvar for deres. Anonymkode: 8fded...ca4 Det er helt greit at du mener man ikke skal ta barna i/etter armen, og det er supert at du har funnet pedagogiske metoder som har funket på dine barn. Alle har lov å ha sine meninger, inkludert deg. Det som derimot plager meg er at du presenterer deg som barnevernspedagog, for så å svare alle som har en annen mening eller en annen erfaring enn den du anser som korrekt med nedlatenhet, hersketeknikker og latterliggjøring. Jeg har lest hele tråden, og det er noe som går igjen i nesten samtlige av svarene dine. Dette er et diskusjonsforum. Her er det rom for forskjellige meninger, uten at noen skal føle seg tråkket på. Jeg håper du opptrer mer profesjonelt i jobbsammenheng. Å klype, slå eller på annen måte påføre barnet smerte synes jeg ikke er greit. Men å dytte unna eller ta i en hånd som har full fart mot de dyre vinglassene i butikken, det må være innafor. Å holde fast et barn (holde, ikke klype..) som er i ferd med å skade seg selv eller andre, det synes jeg er innafor. Å løfte opp og bære med seg et hylende barn i butikken som river ned ting fra hyllene fordi det ikke får brus, godteri, et blad el. etter å ha forklart og prøvd alle "triks i boka" - det synes jeg faktisk er helt greit. Dårlig oppførsel og trass skal få konsekvenser, og barn skal lære at man ikke kan plage og forstyrre andre selv om det ikke får viljen sin, slik det blir om barnet hyler og skriker og legger seg ned og raserer i en butikksituasjon. Det er min mening. Du, og alle andre, kan være uenige eller ha andre meninger. Det er greit og kan skape utgangspunkt for gode diskusjoner. Men man må få lov å være uenige uten å bli møtt med nedlatende svar. Anonymkode: 3c7f6...a0c 3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #131 Skrevet 15. desember 2017 On 10.12.2017 at 9:00 AM, GoldenLioness said: Tro meg; min og er sta som faen Han er tross alt min sønn Min og nekter der og da å sitte i vognen, men han løftes opp og settes bestemt nedi allikevel. Han står nesten stiv som en pinne oppi vognen, men det blir jo slitsomt etter en liten stund så da setter han seg ned og gir opp Det er vel noe annet enn det som menes. Anonymkode: 7a40e...eb2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #132 Skrevet 15. desember 2017 Just now, AnonymBruker said: Det er vel noe annet enn det som menes. Anonymkode: 7a40e...eb2 ? Anonymkode: 7a40e...eb2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå