Bottega Skrevet 9. desember 2017 #41 Skrevet 9. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det heter angst nettopp fordi det er ubegrunnet og irrasjonell frykt. Tror du virkelig at angst alltid har en årsak? Og tror du virkelig at foreldre som oftest skaper den? Da har du mye nytt innen forskningen på området å sette deg inn i.... Å dra en 3- åring i armen så lenge det gjøres i gangfart, tenker jeg også at er innafor om det skjer en svært sjelden gang. Bena til barnet vil følge etter. Å slå på fingrene synes jeg ikke er ok. Anonymkode: f5b88...99c Er så enig. Mamma har fortalt meg at hun har måttet dra meg i armen noen ganger hvis jeg var umulig. Aldri har jeg husket det, var mamma som fortalte det. Ingen angst her i gården. 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2017 #42 Skrevet 9. desember 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det heter angst nettopp fordi det er ubegrunnet og irrasjonell frykt. Tror du virkelig at angst alltid har en årsak? Og tror du virkelig at foreldre som oftest skaper den? Da har du mye nytt innen forskningen på området å sette deg inn i.... Å dra en 3- åring i armen så lenge det gjøres i gangfart, tenker jeg også at er innafor om det skjer en svært sjelden gang. Bena til barnet vil følge etter. Å slå på fingrene synes jeg ikke er ok. Anonymkode: f5b88...99c SELVFØLGELIG HAR ANGST ALLTID EN ÅRSAK. Skal jeg liksom forsvare meg fordi jeg mener det finnes andre måter enn og dra ett barn med meg?? Ha din mening,så har jeg min. Anonymkode: 8fded...ca4 1
stan Skrevet 9. desember 2017 #43 Skrevet 9. desember 2017 Minstemann er ofte såpass i sine egne tanker, så det eneste som fungerer raskt er å ta på ham. Det er jo forskjell på å berøre, føre, hindre, og det å påføre vold og smerte. Vi foreldre gjør mye som våre barn misliker. Det er jo vår plikt. Men grensen går når en bruker smerte som virkemiddel. 11
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2017 #44 Skrevet 9. desember 2017 3 minutter siden, Bottega skrev: Er så enig. Mamma har fortalt meg at hun har måttet dra meg i armen noen ganger hvis jeg var umulig. Aldri har jeg husket det, var mamma som fortalte det. Ingen angst her i gården. Det er gjerne kombinert med andre udugeligheter foreldre gjør feil. Anonymkode: 8fded...ca4
Bottega Skrevet 9. desember 2017 #45 Skrevet 9. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er gjerne kombinert med andre udugeligheter foreldre gjør feil. Anonymkode: 8fded...ca4 Det kan hende, men ikke i mitt tilfelle. Mamma og pappa gjorde meg aldri noe vondt og jeg har hatt en super oppvekst. Jeg kan se for meg frustrasjonen på matbutikien hvis ungen nekter å høre etter, og at man da ser seg nødt til å ta på barnet for å få det med seg.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2017 #46 Skrevet 9. desember 2017 15 minutter siden, Bottega skrev: Det kan hende, men ikke i mitt tilfelle. Mamma og pappa gjorde meg aldri noe vondt og jeg har hatt en super oppvekst. Jeg kan se for meg frustrasjonen på matbutikien hvis ungen nekter å høre etter, og at man da ser seg nødt til å ta på barnet for å få det med seg. Så flott at du har hatt en fin oppvekst! Anonymkode: 8fded...ca4
Bottega Skrevet 9. desember 2017 #47 Skrevet 9. desember 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så flott at du har hatt en fin oppvekst! Anonymkode: 8fded...ca4 Ja:-) 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2017 #48 Skrevet 9. desember 2017 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: SELVFØLGELIG HAR ANGST ALLTID EN ÅRSAK. Skal jeg liksom forsvare meg fordi jeg mener det finnes andre måter enn og dra ett barn med meg?? Ha din mening,så har jeg min. Anonymkode: 8fded...ca4 Man kan ikke fremstille en mening som fakta. Og med en del psykologistudier bak meg så bygger jeg i motsetning til deg min mening på langt mer enn utvalgte anekdoter og synsing. Anonymkode: f5b88...99c 4
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2017 #49 Skrevet 9. desember 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Man kan ikke fremstille en mening som fakta. Og med en del psykologistudier bak meg så bygger jeg i motsetning til deg min mening på langt mer enn utvalgte anekdoter og synsing. Anonymkode: f5b88...99c Faktum er at forskning indikerer at angst ser ut til å være både langt mindre sosialt arvelig enn først antatt og at den bare i en begrenset andel av alle tilfeller har en klar utløsende årsak. Angst ser ut til å være langt mer genetisk enn tidligere antatt. Anonymkode: f5b88...99c 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2017 #50 Skrevet 9. desember 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan ikke fremstille en mening som fakta. Og med en del psykologistudier bak meg så bygger jeg i motsetning til deg min mening på langt mer enn utvalgte anekdoter og synsing. Anonymkode: f5b88...99c Har da en utdannelse innen den retning jeg og Anonymkode: 8fded...ca4
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2017 #51 Skrevet 9. desember 2017 Har en 4 åring som nekter å holde oss i hånden eller i vognen til lillesøster. Da må jeg faktisk holde henne i armen. Mye tryggere det enn at hun løper ut i veien. Samme med andre farlig situasjoner. Vi har øvd og øvd og snakket masse med henne om at dette kan være farlig. Da vi hadde permisjon med lillesøster brukte vi masse tid når vi var ute og gikk. Men nå når begge jobber 100% har vi ikke tid til å bruke 40 min på en strekning som tar 10 min til vanlig. Var også en gang vi skulle rekke et fly, men da bar jeg henne skrikende gjennom sikkerhetskontrollen fordi hun ikke fikk sjokolade.. Jeg er veldig for TiO og forebygging, men noen ganger bare må man. Anonymkode: 72237...462 4
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2017 #52 Skrevet 9. desember 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Faktum er at forskning indikerer at angst ser ut til å være både langt mindre sosialt arvelig enn først antatt og at den bare i en begrenset andel av alle tilfeller har en klar utløsende årsak. Angst ser ut til å være langt mer genetisk enn tidligere antatt. Anonymkode: f5b88...99c Tviler ikke på genetikk, men uheldig foreldreadferd/ og fra andre i tidlig alder er sådeles med og trigge angst. Anonymkode: 8fded...ca4 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2017 #53 Skrevet 9. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det går aldri ut over barn "at jeg har dålig tid", jeg er den voksne, så da må jeg stå tidligere opp. Anonymkode: 8fded...ca4 Så ingenting uforutsett kan skje med deg da? Da må du jo være helt spesiell og den eneste i verden. Jeg legger alltid til 20-30 minutter mer enn vi trenger for å komme oss et sted tilfelle en kaster opp, slår seg, slår seg vrang, osv. Men tog- og bussinnstillinger samt trafikkulykker kan jeg nesten ikke gjøre noe med. Kanskje du kan komme med noen tips siden du er så perfekt? Anonymkode: 72237...462 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2017 #54 Skrevet 9. desember 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så ingenting uforutsett kan skje med deg da? Da må du jo være helt spesiell og den eneste i verden. Jeg legger alltid til 20-30 minutter mer enn vi trenger for å komme oss et sted tilfelle en kaster opp, slår seg, slår seg vrang, osv. Men tog- og bussinnstillinger samt trafikkulykker kan jeg nesten ikke gjøre noe med. Kanskje du kan komme med noen tips siden du er så perfekt? Anonymkode: 72237...462 Jeg er ikke perfekt, men med en tidligere psykopat av en arbeidsgiver der jeg måtte ha ansvar for 19 små mellom 3-6 år og en middelmådig assistent lærte jeg alle knep i boken. Money talks. Anonymkode: 8fded...ca4 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2017 #55 Skrevet 9. desember 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke perfekt, men med en tidligere psykopat av en arbeidsgiver der jeg måtte ha ansvar for 19 små mellom 3-6 år og en middelmådig assistent lærte jeg alle knep i boken. Money talks. Anonymkode: 8fded...ca4 Dessuten er jeg oppriktig glad i barn, de betyr faktisk alt for meg, er vel der det ligger, enn ønske om "perfekt", Barn respekterer meg, de tar beskjedene mine, så det har ikke vært et problem.. eget barn tar beskjeder og, mulig jeg er flink til å skape smil og MAGI Anonymkode: 8fded...ca4
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2017 #56 Skrevet 9. desember 2017 Jeg tror alle som har svart her inne er glad i barn, det skal vi hvertfall være enige om:) Anonymkode: 8fded...ca4 5
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2017 #57 Skrevet 9. desember 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Dra barnet etter armen? klapse det på fingerne??? ( det stod i hi ) NEI, det er ikke greit, det er heler ikke greit å "skremme barn" for å få de til å lye, Det finnes andre måter å gjøre dette på, selv setter jeg meg alltid ned og snakker med barn. Funker hver gang. Slike metoder ( nevnt over ) er med på å skape angst hos mennesker, det begynner et sted. Anonymkode: 8fded...ca4 3 timer siden, AnonymBruker skrev: "Å ta barnet i armen" /vs " Å dra barnet i armen" er to forskjellige ting. Spar deg for den tonen, har jobbet med mennesker i åresvis, enkle ting foreldre ikke tenker over er med på og utvikle angst. Anonymkode: 8fded...ca4 Er dette din personlige mening, eller noe som faktisk er bevist? 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det går an "og sette barn på plass" uten og rope og dra, det finnes alternativer hvis en forebygger. Anonymkode: 8fded...ca4 Så du har klart å forebygge alle eventualiteter? 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det går aldri ut over barn "at jeg har dålig tid", jeg er den voksne, så da må jeg stå tidligere opp. Anonymkode: 8fded...ca4 Den eneste måten at det blir dårlig tid er fordi man har stått opp for sent, virkelig? Ingenting uforutsette og utenfor din kontroll har noen gang gitt deg dårlig tid? 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke bedre enn noen annen, men er den voksne, den gode og trygge, de kan brøle og skrike så mye de vil, står støtt uansett. Anonymkode: 8fded...ca4 Siste delen av setningen slår i hjel første delen av den. Det lyser gjennom at du mener du er mye bedre enn mange av oss andre. 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg får gi meg, er utdannet bv pedagog og vært i feltet i en lang årrekke, får ta ansvar for hvordan jeg hånterer barn, så får dere ta ansvar for deres. Anonymkode: 8fded...ca4 Skremmende... 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jerg utsetter ikke barn for slik påvirkning dersom jeg ikke vet på forhånd at det er lørdag og han skal få kjøpe seg noe Anonymkode: 8fded...ca4 Hvordan løser du det? Ved å ikke ha med barnet på butikken annet enn lørdag? Eller unngå og gå rundt alle fristelser? En gang slo mitt barn seg vrang pga en pakke servietter det ikke fikk, og jeg kunne ikke forutse det. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har da en utdannelse innen den retning jeg og Anonymkode: 8fded...ca4 Kanskje du trenger litt oppfriskning av kunnskapen, etter mange år i gamet.. Anonymkode: 42ead...45d 6
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2017 #58 Skrevet 9. desember 2017 Det er viktig ikke å bli hysterisk. Alle bortsett fra enkelte ekstrene tilfeller er enig med at man kan dra med seg barnet etter armen, løfte, bære over skuldra osv ved trass eller fare. Å dytte bort klåfingra hender er også helt innafor. Ikke alle situasjoner lar seg løse med samtale når man står der med baby i den hene armen, handleposer i den andre, stress for å rekke bussen og en fireåring som ligger å hyler på gulvet. Anonymkode: d18ec...329 6
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2017 #59 Skrevet 9. desember 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg setter de gjerne sammen, ( kommer an på situasjon ) så lager jeg faktisk et "avbrekk" kan bruke musikk eller annet jeg vet hjelper ( har brukt en kalender / noe som er "trygt og fast rituale", står opp ekstra tidlig, snakker om hva vi skal, forbereder osv Har også jobbet med barn i mange år da, vet hva som fungerer Anonymkode: 8fded...ca4 Så perfekt du er da Anonymkode: 06eb7...3f0 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2017 #60 Skrevet 9. desember 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Men herregud, hva med for 30-50 år siden da, der juling var lov og rektor straffet med pekestokken? Det var ikke så mye angst problemer på den tiden som nå.. Nå skal det ingenting til for å gi barn angst.. Ingen tåler noe ting lenger.. Ingen har respekt for hverandre lenger fordi man læres opp til at "meg selv er aller viktigst og senteret i universet" Barn skal ha det trygt og godt, men også vite hvor grensene går.. De skal ikke komme unna med alt! Anonymkode: 0e627...871 Godt poeng. At dagens unge sliter mer med angst enn noengang før, har med helt andre ting å gjøre enn om de ble tatt litt hardt i armen da de var barn. Anonymkode: c587d...771 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå