Gå til innhold

Å ta i barna

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg setter de gjerne sammen, ( kommer an på situasjon ) så lager jeg faktisk et "avbrekk" kan bruke musikk eller annet jeg vet hjelper ( har brukt en kalender / noe som er "trygt og fast rituale", står opp ekstra tidlig, snakker om hva vi skal, forbereder osv

Har også jobbet med barn i mange år da, vet hva som fungerer :)

Anonymkode: 8fded...ca4

Det har jeg prøvd flere ganger, og det er faktisk ikke alltid at barnet mitt vil høre etter. Han kan fortsette å skrike og brøle uansett hvor godt jeg prøver. 

Du har jobbet med barn i mange år og vet hva som fungerer? Javel. 10 poeng til deg da for at du mest sannsynlig er en hundre prosent bedre mor enn det jeg er!

Anonymkode: e85fd...5b8

• Liker 16
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går aldri ut over barn "at jeg har dålig tid", jeg er den voksne, så da må jeg stå tidligere opp.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Å ta barnet i armen" /vs " Å dra barnet i armen" er to forskjellige ting.

Spar deg for den tonen, har jobbet med mennesker i åresvis, enkle ting foreldre ikke tenker over er med på og utvikle angst.

Men herregud, hva med for 30-50 år siden da, der juling var lov og rektor straffet med pekestokken? Det var ikke så mye angst problemer på den tiden som nå.. Nå skal det ingenting til for å gi barn angst.. Ingen tåler noe ting lenger..  Ingen har respekt for hverandre lenger fordi man læres opp til at "meg selv er aller viktigst og senteret i universet" Barn skal ha det trygt og godt, men også vite hvor grensene går.. De skal ikke komme unna med alt!

Anonymkode: 0e627...871

• Liker 14
Skrevet

Det har jeg prøvd flere ganger, og det er faktisk ikke alltid at barnet mitt vil høre etter. Han kan fortsette å skrike og brøle uansett hvor godt jeg prøver. 

Du har jobbet med barn i mange år og vet hva som fungerer? Javel. 10 poeng til deg da for at du mest sannsynlig er en hundre prosent bedre mor enn det jeg er!

Jeg er ikke bedre enn noen annen, men er den voksne, den gode og trygge, de kan brøle og skrike så mye de vil, står støtt uansett.

Skrevet

Men herregud, hva med for 30-50 år siden da, der juling var lov og rektor straffet med pekestokken? Det var ikke så mye angst problemer på den tiden som nå.. Nå skal det ingenting til for å gi barn angst.. Ingen tåler noe ting lenger..  Ingen har respekt for hverandre lenger fordi man læres opp til at "meg selv er aller viktigst og senteret i universet" Barn skal ha det trygt og godt, men også vite hvor grensene går.. De skal ikke komme unna med alt!

Det gjør de ikke heller, men i stedet for " de skal ikke komme unna med alt" holdning er jeg fokusert på å lære barn hva som er riktig oppførsel med og fremstå som et godt forbilde.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er en feil måte å gjøre det på.

Min erfaring er at barn lærer best når ansvarlige voksne veileder og tar de på alvor, så forebygging har en stor stjerne hos meg.

Selvsagt! Og jeg tviler på at så mange foreldre har så inderlig lyst til å dra barnet i armen hvis det nekter å gå vekk fra godterihylla på coop xtra før en får noe. De fleste starter med å si nei, du får ikke noe i dag, men du kan få godte på lørdag blabla. Men hvis ikke det engang hjelper! Hvis ingenting du sier hjelper? Skal du bare la barnet stå og skrike ved godterihylla? Jeg skal overhodet ikke være en forelder som gir meg hvis barnet ikke skal få noe. Jeg belønner ikke barnet hvis han ikke hører etter!

• Liker 8
Skrevet

Jeg får gi meg, er utdannet bv pedagog og vært i feltet i en lang årrekke, får ta ansvar for hvordan jeg hånterer barn, så får dere ta ansvar for deres.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke bedre enn noen annen, men er den voksne, den gode og trygge, de kan brøle og skrike så mye de vil, står støtt uansett.

Og det får ingen konsekvenser?

• Liker 1
Skrevet

Selvsagt! Og jeg tviler på at så mange foreldre har så inderlig lyst til å dra barnet i armen hvis det nekter å gå vekk fra godterihylla på coop xtra før en får noe. De fleste starter med å si nei, du får ikke noe i dag, men du kan få godte på lørdag blabla. Men hvis ikke det engang hjelper! Hvis ingenting du sier hjelper? Skal du bare la barnet stå og skrike ved godterihylla? Jeg skal overhodet ikke være en forelder som gir meg hvis barnet ikke skal få noe. Jeg belønner ikke barnet hvis han ikke hører etter!

Jerg utsetter ikke barn for slik påvirkning dersom jeg ikke vet på forhånd at det er lørdag og han skal få kjøpe seg  noe :)

Skrevet

Og det får ingen konsekvenser?

Negativ adferd får alltid konsekvenser, men det er alltid respekt og læring tilstede.

Skrevet

Jeg får gi meg, er utdannet bv pedagog og vært i feltet i en lang årrekke, får ta ansvar for hvordan jeg hånterer barn, så får dere ta ansvar for deres.

Så du lar barnet ditt lære seg at skriking og gnåling gjør at barnet får det som en vil? Hvis jeg skjønte hva du mente da

• Liker 1
Skrevet

Jerg utsetter ikke barn for slik påvirkning dersom jeg ikke vet på forhånd at det er lørdag og han skal få kjøpe seg  noe :)

Hæ? Så det går ikke an å ta med seg barnet sitt på butikken utenom på lørdag? 

• Liker 7
Skrevet

Hæ? Så det går ikke an å ta med seg barnet sitt på butikken utenom på lørdag? 

Du forstår hva jeg mente, gå og legg deg. Dette er bare tull.

Skrevet
2 minutter siden, Bottega skrev:

Så du lar barnet ditt lære seg at skriking og gnåling gjør at barnet får det som en vil? Hvis jeg skjønte hva du mente da

Nei.

Skrevet

Du forstår hva jeg mente, gå og legg deg. Dette er bare tull.

Nei jeg forstod ikke hva du mente, derfor jeg spør.

• Liker 4
Skrevet

Nei.

Men du gir deg? Hva mener du da

• Liker 1
Skrevet

Trøtte, varme og sultne barn er lurt å holde hjemme, uansett hvor veloppdragne de er. Dra på kjøpesenter like etter at det åpner med uthvilt og mett unge. avtal på forhånd hva dere skal, f eks nå skal mamma på er pae butikjer, og så skal vi kose oss på cafe med lekerom, og så skal du få bli mrd på lekebutikk og vise hva du ønsker deg, men vi skal ikke kjøpe noe i dag, for det er hemmelig hva du får til jul. 

Anonymkode: 185e4...fc2

• Liker 1
Skrevet

Trøtte, varme og sultne barn er lurt å holde hjemme, uansett hvor veloppdragne de er. Dra på kjøpesenter like etter at det åpner med uthvilt og mett unge. avtal på forhånd hva dere skal, f eks nå skal mamma på er pae butikjer, og så skal vi kose oss på cafe med lekerom, og så skal du få bli mrd på lekebutikk og vise hva du ønsker deg, men vi skal ikke kjøpe noe i dag, for det er hemmelig hva du får til jul. 

Anonymkode: 185e4...fc2

Men det har hendt at jeg har tatt med meg sønnen min som har spist og hvilt seg, på butikken. Jeg sier nesten hver gang at vi ikke skal kjøpe noe godte i dag, men at det blir på lørdag osv. Ofte går det veldig, veldig greit. MEN det har da hendt noen ganger at når vi har kommet i nærheten av godterihylla, at han ikke gir seg. Han SKAL absolutt ha kinderegg, eller det kule bladet pakket i plast og noe fancy inni. Og uansett hvor godt jeg prøver, og hvor "pedagogisk rett" jeg er, så har jeg måttet dra han bestemt med meg eller løfte han bestemt fordi han hyler og skriker og nekter å flytte på seg.

• Liker 4
Skrevet

Men det har hendt at jeg har tatt med meg sønnen min som har spist og hvilt seg, på butikken. Jeg sier nesten hver gang at vi ikke skal kjøpe noe godte i dag, men at det blir på lørdag osv. Ofte går det veldig, veldig greit. MEN det har da hendt noen ganger at når vi har kommet i nærheten av godterihylla, at han ikke gir seg. Han SKAL absolutt ha kinderegg, eller det kule bladet pakket i plast og noe fancy inni. Og uansett hvor godt jeg prøver, og hvor "pedagogisk rett" jeg er, så har jeg måttet dra han bestemt med meg eller løfte han bestemt fordi han hyler og skriker og nekter å flytte på seg.

Hva har du tenkt og gjøre med det?

..

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Å ta barnet i armen" /vs " Å dra barnet i armen" er to forskjellige ting.

Spar deg for den tonen, har jobbet med mennesker i åresvis, enkle ting foreldre ikke tenker over er med på og utvikle angst.

Det heter angst nettopp fordi det er ubegrunnet og irrasjonell frykt. 

Tror du virkelig at angst alltid har en årsak?

Og tror du virkelig at foreldre som oftest skaper den?

Da har du mye nytt innen forskningen på området å sette deg inn i....

Å dra en 3- åring i armen så lenge det gjøres i gangfart, tenker jeg også at er innafor om det skjer en svært sjelden gang. Bena til barnet vil følge etter. Å slå på fingrene synes jeg ikke er ok.

Anonymkode: f5b88...99c

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...