Gå til innhold

"Må" man føde vaginalt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis folk er for fine på det til å føde vaginalt, så får de la være å lage barn da. Istedenfor å belaste samfunnet med unødvendige operasjoner og eventuelle medisinske oppfølginger av barnet i tillegg. 

Anonymkode: bd215...b15

Stakkars uvitende person 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

59 minutter siden, Maleficenta skrev:

Jada å ha angst er det samme som å være fine på det...  Tror mange her inne bør lese seg opp på hva angst faktisk er

Sa jeg noe om de med angst? MÅ folk være så lettkrenkede? 

Jeg refererer til TS som skrev hun ikke vil "revne" og bli "inkontinent". Dét er å være for fin på det.

Anonymkode: bd215...b15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sa jeg noe om de med angst? MÅ folk være så lettkrenkede? 

Jeg refererer til TS som skrev hun ikke vil "revne" og bli "inkontinent". Dét er å være for fin på det.

Anonymkode: bd215...b15

Det er fødselsangst tråden handler om da så når du snakker om å være fin på det så har ikke det noe med tema å gjøre. Er det å være fin på det å risikere å måtte bruke bleier resten av livet fra man er i 20-30 åra? Er ikke normalt å være inkontinent i den alderen

Endret av Maleficenta
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Maleficenta skrev:

Det er fødselsangst tråden handler om da så når du snakker om å være fin på det så har ikke det noe med tema å gjøre. Er det å være fin på det å risikere å måtte bruke bleier resten av livet fra man er i 20-30 åra? Er ikke normalt å være inkontinent i den alderen

Ehh, er ikke SÅ normalt å være inkontinent etter fødsel heller. Skal man først være livredd noe bør man i det minste lese seg opp på fakta.

En skulle tro kvinner aldri har fødd før.

Anonymkode: bd215...b15

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Maleficenta said:

Det er fødselsangst tråden handler om da så når du snakker om å være fin på det så har ikke det noe med tema å gjøre. Er det å være fin på det å risikere å måtte bruke bleier resten av livet fra man er i 20-30 åra? Er ikke normalt å være inkontinent i den alderen

Hvis angsten er basert på at man har feilinformasjon om risikoen for komplikasjoner, bør man kanskje realitetsorientere før man begynner å tenke på kirurgiske inngrep. Det har en langt høyere risikoprofil dersom man har normalt svangerskap og normale anatomiske forhold.

Anonymkode: 2f797...a0f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis angsten er basert på at man har feilinformasjon om risikoen for komplikasjoner, bør man kanskje realitetsorientere før man begynner å tenke på kirurgiske inngrep. Det har en langt høyere risikoprofil dersom man har normalt svangerskap og normale anatomiske forhold.

Anonymkode: 2f797...a0f

Jada alle vet at det er av sjeldenheter at vaginale fødsler ender i alvorluge skader som medfører inkontinens for urin og avf. Likevel så har det hendt med enkelte. Vet om ei som endte med stomi. Men så er det nå da disse enkelthendelsene som skremmer. Man tenker. Skjedde det med henne så kan det skje med meg også også friker man ut og blir livredd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎08‎.‎11‎.‎2017 den 0.06, AnonymBruker skrev:

Du blir ikke inkontinent av å føde vaginalt:fnise: 

Anonymkode: a5216...8e6

Drøssevis av kvinner som blir det dessverre, ingen ting å humre av. Selv måtte jeg ha operasjon noen år etter fødselen på grunn av det og vil aldri bli helt bra. Tilbakefall er vanlig. Fødselsproblematikk blir tiet i hjel i Norge.

Hvis det kommer til at datteren min skal føde en dag håper jeg hun holder alle muligheter åpne og ikke føler seg mindreverdig hvis hun ikke er i stand til, fysisk eller psykisk, å føde vaginalt.

Anonymkode: d2947...35b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.11.2017 den 0.23, AnonymBruker skrev:

Føding er bare en veldig liten del av det å være foreldre. Selvfølgelig bør man få lov til å bli foreldre selv om man har fødselsangst 

Anonymkode: ded3e...5e9

Er ingen selvfølge det nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det har en langt høyere risikoprofil dersom man har normalt svangerskap og normale anatomiske forhold.

Anonymkode: 2f797...a0f

Hvor mye vet vi egentlig om denne problematikken og hvor vanlig fødselsskader er hos mennesket? Det gjøres over hodet ingen kartlegging, det er sannheten. Og ingen syns det er stas å gå og snakke høyt om at de skvetter urin, for eksempel. Med mindre du hadde vært bestevenninna mi hadde du ikke kjent til at jeg har vært operert.

Det fordrer ikke anatomiske avvik for at en vanlig vaginal fødsel skal gi varige skader hos kvinner. Bekkenet har ikke utviklet seg i takt med størrelsen på hodeskallen til barna som skal ut, og dermed har man endt opp med en særdeles lite hensiktsmessig fødsel. Hos alle kvinner, den mest kompliserte fødselen i dyreriket.

Snart er det ingen som er i stand til å føde vaginalt lenger, vi blir chihuahuaer hele gjengen. Men inntil videre er det noe som ties i hjel. Derfor stemmer jeg for å tilby keisersnitt til de som ønsker det, uansett årsak.

Anonymkode: d2947...35b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Maleficenta said:

Jada alle vet at det er av sjeldenheter at vaginale fødsler ender i alvorluge skader som medfører inkontinens for urin og avf. Likevel så har det hendt med enkelte. Vet om ei som endte med stomi. Men så er det nå da disse enkelthendelsene som skremmer. Man tenker. Skjedde det med henne så kan det skje med meg også også friker man ut og blir livredd

Angst er irrasjonelt. Redsel som kommer av misoppfatninger kan man fint klare å takle på forhånd med god informasjon og samtaler. Jeg trodde du snakket om klinisk angst, ikke om usikkerhet knyttet til fødsel og misforstålser rundt risiko.

1 minute ago, AnonymBruker said:

Hvor mye vet vi egentlig om denne problematikken og hvor vanlig fødselsskader er hos mennesket? Det gjøres over hodet ingen kartlegging, det er sannheten. Og ingen syns det er stas å gå og snakke høyt om at de skvetter urin, for eksempel. Med mindre du hadde vært bestevenninna mi hadde du ikke kjent til at jeg har vært operert.

At det ikke gjøres kartlegging av dette er en blank løgn. Hvorfo skulle obstetrikk ha noe mindre incitament for forskning enn andre medisinske spesialiteter? Hvis du er interessert i disse statistikkene og underliggende forskning, finner du det enkelt.

Det fordrer ikke anatomiske avvik for at en vanlig vaginal fødsel skal gi varige skader hos kvinner. Bekkenet har ikke utviklet seg i takt med størrelsen på hodeskallen til barna som skal ut, og dermed har man endt opp med en særdeles lite hensiktsmessig fødsel. Hos alle kvinner, den mest kompliserte fødselen i dyreriket.

Du må sette deg mer inn i hvordan risikovurdering gjøres. De aller fleste fødsler er ukompliserte. Vi har stor kunnskap om hva som utgjør risiko, og hvilke konsekvenser bestemte risiki kan få. Obstetrikk er ingen gjettelek.

Snart er det ingen som er i stand til å føde vaginalt lenger, vi blir chihuahuaer hele gjengen. Men inntil videre er det noe som ties i hjel. Derfor stemmer jeg for å tilby keisersnitt til de som ønsker det, uansett årsak.

Dette er veldig unøyaktig, og vil neppe bli en realitet. Imidlertid vil utstrakt bruk av keisersnitt forsterke problematikken. Ved slik forløsning selekteres nemlig ikke arvelige disposisjoner for trangt bekken vekk, og vi får flere individer med potensielt kompliserte fødsler. Dette er ikke noe som hverken forties eller feies under teppet. Derimot er det et grunnlag for forskning og diskusjon. Det er etiske dilemmaer i obstetrikk som i alle andre medisinske disipliner. Å lyve om at dette ikke blir adressert skaper bare mer angst i befolkningen. Det det tydeligvis bør opplyses mer om, er at alle kirurgiske inngrep medfører en relativ risiko, og at invasiv kirurgi medfører unødvendig risiko, og derfor ikke skal tilbys der det finnes et alternativ.

Anonymkode: d2947...35b

 

Anonymkode: 2f797...a0f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11.11.2017 at 2:15 PM, AnonymBruker said:


Jeg vil jo helst ta KS selv men lest både risiko for død, komplikasjoner i forb med narkose, komplikasjoner i forb med operasjonen, ødelagt livmor så man ikke kan bære barn igjen (skjærer de opp livmoren for å få ut morkaka og barnet eller drar de livmoren opp og presser ungen ut gjennom magen og legger livmoren på plass igjen eller hva??) og stor risiko for nedsatt immunforsvar og hjerneskade og sykdom på barnet osv???? 

Anonymkode: bdd11...662

Ja, de kutter opp livmoren. Jeg hadde historie med endometriose og det var vanskelig å få sydd den sammen igjen. Jeg fikk også sykehusinfeksjon, slett ikke uvanlig, og det ble litt trøbbel med amming. Men jeg var ikke narkose, hadde kun epidural og var tilstede hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, AnonymBruker said:

Hvor mye vet vi egentlig om denne problematikken og hvor vanlig fødselsskader er hos mennesket? Det gjøres over hodet ingen kartlegging, det er sannheten. Og ingen syns det er stas å gå og snakke høyt om at de skvetter urin, for eksempel. Med mindre du hadde vært bestevenninna mi hadde du ikke kjent til at jeg har vært operert.

Det fordrer ikke anatomiske avvik for at en vanlig vaginal fødsel skal gi varige skader hos kvinner. Bekkenet har ikke utviklet seg i takt med størrelsen på hodeskallen til barna som skal ut, og dermed har man endt opp med en særdeles lite hensiktsmessig fødsel. Hos alle kvinner, den mest kompliserte fødselen i dyreriket.

Snart er det ingen som er i stand til å føde vaginalt lenger, vi blir chihuahuaer hele gjengen. Men inntil videre er det noe som ties i hjel. Derfor stemmer jeg for å tilby keisersnitt til de som ønsker det, uansett årsak.

Anonymkode: d2947...35b

Her har du 26.000 treff på akademiske artikler om risiko ved ukomplisert vaginal forløsning:

https://scholar.google.no/scholar?q=risk+assessment+in+uncomplicated+vaginal+delivery&hl=en&as_sdt=0&as_vis=1&oi=scholart&sa=X&ved=0ahUKEwiQhoDCpLnXAhXGF5oKHcHPB8UQgQMIJDAA

Veldig fortiet. Indeed.

Anonymkode: 2f797...a0f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye vet vi egentlig om denne problematikken og hvor vanlig fødselsskader er hos mennesket? Det gjøres over hodet ingen kartlegging, det er sannheten. Og ingen syns det er stas å gå og snakke høyt om at de skvetter urin, for eksempel. Med mindre du hadde vært bestevenninna mi hadde du ikke kjent til at jeg har vært operert.

Det fordrer ikke anatomiske avvik for at en vanlig vaginal fødsel skal gi varige skader hos kvinner. Bekkenet har ikke utviklet seg i takt med størrelsen på hodeskallen til barna som skal ut, og dermed har man endt opp med en særdeles lite hensiktsmessig fødsel. Hos alle kvinner, den mest kompliserte fødselen i dyreriket.

Snart er det ingen som er i stand til å føde vaginalt lenger, vi blir chihuahuaer hele gjengen. Men inntil videre er det noe som ties i hjel. Derfor stemmer jeg for å tilby keisersnitt til de som ønsker det, uansett årsak.

Anonymkode: d2947...35b

Det er jo økt fokus på å unngå fødselsskader/rifter da. Er mindre av det nå enn på 80 tallet f.eks

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 hours ago, AnonymBruker said:

Ehh, er ikke SÅ normalt å være inkontinent etter fødsel heller. Skal man først være livredd noe bør man i det minste lese seg opp på fakta.

En skulle tro kvinner aldri har fødd før.

Anonymkode: bd215...b15

Kvinner har født før, og historisk er det noe av det mest farlige kvinner kan gjøre i løpet av livet. Å være redd for å føde er faktisk en av de aller mest rasjonelle angst-lidelsene man har. Nytter jo ikke å si til en med angst at det er naturlig og noe kvinner alltid har gjort. Det er naturlig å dø, for å si det sånn. 

Skal man få bukt med angst er forståelse for angsten faktisk ganske viktig. Kvinner med angst er ikke dumme, og å bagatellisere det er utrolig lite troverdig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.11.2017 den 6.48, Minlillelykke skrev:

Alt dette er en risiko uavhengig av hva du kaller snitter. Mitt barn ble tatt med hastesnitt, han har barneastma som er veldig vanlig å få når de blir tatt med sitt

Og begge mine ble tatt med ks, ingen av dem har antydning til astma, allergier el lignende. Ikke ble de ammet særlig lenge heller. 

To venninner fødte vanlig, og de ammet for harde livet. Jeg tuller ikke når jeg sier at samtlige av deres barn har astma, atopisk eksem, you name it. Det er nok svært mye som er genetisk. Mer enn folk vil innrømme.

Anonymkode: 9dfd2...05a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, AnonymBruker said:

Og begge mine ble tatt med ks, ingen av dem har antydning til astma, allergier el lignende. Ikke ble de ammet særlig lenge heller. 

To venninner fødte vanlig, og de ammet for harde livet. Jeg tuller ikke når jeg sier at samtlige av deres barn har astma, atopisk eksem, you name it. Det er nok svært mye som er genetisk. Mer enn folk vil innrømme.

Anonymkode: 9dfd2...05a

Du kan ikke trekke konklusjoner ut av egne erfaringer. Man må se på de store tallene for å trekke konklusjoner. Les forskningsstudier, så ser du tendensene.

Anonymkode: 2f797...a0f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Angst sitter i hodet. 

Du får ikke hjelp med angsten ved å unngå det du har angst for! 

Anonymkode: 3f8b7...4c9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Angst sitter i hodet. 

Du får ikke hjelp med angsten ved å unngå det du har angst for! 

Anonymkode: 3f8b7...4c9

Man får ikke hjelp med angsten ved å bli tvunget til å føde heller, snarere tvert i mot. Herregud så uvitende du er angående angst. Det er virkelig ikke sånn at «bare man prøver det, går det over».

Anonymkode: a9bf2...398

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke trekke konklusjoner ut av egne erfaringer. Man må se på de store tallene for å trekke konklusjoner. Les forskningsstudier, så ser du tendensene.

Anonymkode: 2f797...a0f

Jeg vet, men det er på sin plass å få fram at dette langt fra skjer med alle. En annen venninne av meg tok ks med sitt første barn, helt friskt og sunt det og. Folk overdramatiserer ks noe helt utrolig. Samme som med amming. Det er et urnorsk fenomen, du ser ikke samme hysteri i utlandet. 

Når det er sagt så ville jeg ikke anbefalt det med mindre det var medisinsk nødvendig el sterk angst. Og jeg vil heller ikke råde folk til ikke å amme. Men livet er ikke svart/hvitt, og dette skremselspropaganda hysteriet er helt sprøtt!

Anonymkode: 9dfd2...05a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Maleficenta skrev:

Jada alle vet at det er av sjeldenheter at vaginale fødsler ender i alvorluge skader som medfører inkontinens for urin og avf. Likevel så har det hendt med enkelte. Vet om ei som endte med stomi. Men så er det nå da disse enkelthendelsene som skremmer. Man tenker. Skjedde det med henne så kan det skje med meg også også friker man ut og blir livredd

...man friker ut og blir livredd pga. noen tanker, og så får man innvilget KS? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...