Gå til innhold

"Må" man føde vaginalt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er jo ikke bare det økonomiske som gjør at sykehusene anbefaler vaginal fødsel for de fleste. Når det er nødvendig er det fantastisk at man kan utføre keisersnitt, men det innebærer noen risikofaktorer, som økt blødningsfare, infeksjonsfare og evt. ekstra risiko dersom det gjøres i narkose. For barnet viser det seg også helsebringende å bli født vaginalt, da ks-barn har noe forhøyet risiko for å utvikle astma bl.a. Og så har du dette med om du ønsker flere barn, hvor du da har ett arr i livmoren. Dette gjør at risikoen for at livmoren revner i neste svangerskap er høyere (selv om sannsynligheten fortsatt er liten), noe som kan være livstruende for barnet, men antakelig også mor. Og man ser en økt forekomst av fastsittende morkake i takt med at andel ks har økt, noe som også kan være en alvorlig komplikasjon for mor.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 7.11.2017 den 23.53, AnonymBruker skrev:

Er det bare om noe står i veien for vaginal fødsel at man får keisersnitt? Helt ærlig så vil jeg ikke rippe opp underlivet mitt og bli inkontinent, og om jeg skal ha barn så vil jeg faktisk ha keisersnitt. Men det får man da vel ikke velge om ingenting står i veien for å føde vaginalt, eller?

Anonymkode: 36e49...1e6

Virker ikke moden nok til å få barn heller akkurat..
Du er vel fullt klar over at å ta keisersnitt ikke er bare bare det heller? Det er ingen lett utvei..
Du får ikke automatisk inkontinent osv ved vaginalt fødsel. Hva som skjer med din kropp under og etter fødsel, det kan være noe helt annet enn mange andre opplevde..alle fødsler er ulike..

Jeg fødte vaginalt. Det gikk veldig fint. Måtte klippes, men var bedøvet, så kjente ingenting. Ble sydd sammen, og etter det gikk det jo veldig fint. Plagdes litt med stingene i underlivet, men det gikk over etter 1 uke :) Vondt er det å føde, men det finnes ulike bedøvende metoder man kan bruke. Skal aldri ta keisersnitt,om jeg blir gravid igjen. Føder heller vaginalt.

Det er ikke hvem som helt som får keisersnitt. Du må ha en grunn til det. Det er ikke bare å skjære deg opp, få ut babyen, sy deg sammen igjen og så er du klar for å hjem. Les litt her (handler om tiden etter keisersnittet) : https://www.plusstid.no/gravid/barsel/etter-keisersnitt-tips/?gclid=Cj0KCQiAlpDQBRDmARIsAAW6-DPiM3dD2gXxeMZuXVWX6rnrdM-lCe_RMv1i_j1Auz54RFm76zV0KnwaAm_cEALw_wcB

Annet:
http://www.lommelegen.no/artikkel/keisersnitt

http://www.kk.no/mamma/hva-skjer-med-kroppen-etter-keisersnitt-63713671

Endret av Minlillesky
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Faren for komplikasjoner er jo til stede uansett.Har en venninne som tok planlagt keisersnitt,var bestemt lenge i forveien. Hun fikk skikkelig infeksjon og nytt sykehusopphold. Det hadde nok ikke skjedd hvis hun hadde kunnet føde normalt. Det er uansett tryggest å føde normalt,spør hvilken som helst ekspert på området. Det er DET jeg vil frem til!

Anonymkode: 4185c...e78

Det er greit det. Det ingen som tviler på at vaginal fødsel som regel er det beste. 

Men jeg synes uansett ikke bør tvinges hvis de virkelig ikke vil. De fleste vil jo føde vaginalt om de kan. 

Anonymkode: ded3e...5e9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Minlillesky skrev:

Virker ikke moden nok til å få barn heller akkurat..
Du er vel fullt klar over at å ta keisersnitt ikke er bare bare det heller? Det er ingen lett utvei..
Du får ikke automatisk inkontinent osv ved vaginalt fødsel. Hva som skjer med din kropp under og etter fødsel, det kan være noe helt annet enn mange andre opplevde..alle fødsler er ulike..

Jeg fødte vaginalt. Det gikk veldig fint. Måtte klippes, men var bedøvet, så kjente ingenting. Ble sydd sammen, og etter det gikk det jo veldig fint. Plagdes litt med stingene i underlivet, men det gikk over etter 1 uke :) Vondt er det å føde, men det finnes ulike bedøvende metoder man kan bruke. Skal aldri ta keisersnitt,om jeg blir gravid igjen. Føder heller vaginalt.

Det er ikke hvem som helt som får keisersnitt. Du må ha en grunn til det. Det er ikke bare å skjære deg opp, få ut babyen, sy deg sammen igjen og så er du klar for å hjem. Les litt her (handler om tiden etter keisersnittet) : https://www.plusstid.no/gravid/barsel/etter-keisersnitt-tips/?gclid=Cj0KCQiAlpDQBRDmARIsAAW6-DPiM3dD2gXxeMZuXVWX6rnrdM-lCe_RMv1i_j1Auz54RFm76zV0KnwaAm_cEALw_wcB

Annet:
http://www.lommelegen.no/artikkel/keisersnitt

http://www.kk.no/mamma/hva-skjer-med-kroppen-etter-keisersnitt-63713671

Det var ikke særlig vanskelig å få innvilget ks for min del.

Og jeg var oppe og gikk rett etterpå. Var i god form. Også slapp jeg å ligge å hyle i smerte og risikere vakum, tang og et rasert underliv. 

Jeg fødte for 6 uker siden og da jeg var på barsel gikk jeg forbi fødestua... De skrikene derfra glemmer jeg ikke! Det var dødsrop! Jeg ble helt svimmel og kvalm av å høre det.

Jeg hadde lite smerter og alt foregikk i ro og mak, fikk baby rett på brystet... Var en utrolig fin opplevelse.  Ikke noe hyl og skrik,  bare harmoni 

Anonymkode: ded3e...5e9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Minlillesky skrev:

Virker ikke moden nok til å få barn heller akkurat..
Du er vel fullt klar over at å ta keisersnitt ikke er bare bare det heller? Det er ingen lett utvei..
Du får ikke automatisk inkontinent osv ved vaginalt fødsel. Hva som skjer med din kropp under og etter fødsel, det kan være noe helt annet enn mange andre opplevde..alle fødsler er ulike..

Jeg fødte vaginalt. Det gikk veldig fint. Måtte klippes, men var bedøvet, så kjente ingenting. Ble sydd sammen, og etter det gikk det jo veldig fint. Plagdes litt med stingene i underlivet, men det gikk over etter 1 uke :) Vondt er det å føde, men det finnes ulike bedøvende metoder man kan bruke. Skal aldri ta keisersnitt,om jeg blir gravid igjen. Føder heller vaginalt.

Det er ikke hvem som helt som får keisersnitt. Du må ha en grunn til det. Det er ikke bare å skjære deg opp, få ut babyen, sy deg sammen igjen og så er du klar for å hjem. Les litt her (handler om tiden etter keisersnittet) : https://www.plusstid.no/gravid/barsel/etter-keisersnitt-tips/?gclid=Cj0KCQiAlpDQBRDmARIsAAW6-DPiM3dD2gXxeMZuXVWX6rnrdM-lCe_RMv1i_j1Auz54RFm76zV0KnwaAm_cEALw_wcB

Annet:
http://www.lommelegen.no/artikkel/keisersnitt

http://www.kk.no/mamma/hva-skjer-med-kroppen-etter-keisersnitt-63713671

For noen er det faktisk slik. Jeg var oppe av sengen morgenen etter vår eldste ble tatt med hastesnitt. Det er ikke sånn at ks automatisk gir masse komplikasjoner og smerter, men det kan det. Det verste for min del var kløingen i arret noen uker i etterkant. Nå er jo heller ikke sånn at å føde vaginalt er risikofritt, med revning osv. Når det er sagt var det flere fødende på avdelingen når jeg fikk min som både lå lenger og hadde mer smerter. Veldig dumt å være så klar på at ks gir så mye plager, når man ikke har hatt det selv. Det er heller ikke så vanskelig å få det, ihvertfall ikke her i distriktet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke særlig vanskelig å få innvilget ks for min del.

Og jeg var oppe og gikk rett etterpå. Var i god form. Også slapp jeg å ligge å hyle i smerte og risikere vakum, tang og et rasert underliv. 

Jeg fødte for 6 uker siden og da jeg var på barsel gikk jeg forbi fødestua... De skrikene derfra glemmer jeg ikke! Det var dødsrop! Jeg ble helt svimmel og kvalm av å høre det.

Jeg hadde lite smerter og alt foregikk i ro og mak, fikk baby rett på brystet... Var en utrolig fin opplevelse.  Ikke noe hyl og skrik,  bare harmoni 

Anonymkode: ded3e...5e9

Asså... Vesla ble hentet med vakuum. Jeg ble klippet. Og underlivet mitt er langt fra rasert. Det er ikke akkurat noe stress. Ikke mye hyl og skrik heller. Både epidural og lokalbedøvelse i dåsa er kjekt å ha i sånne tilfeller. 

Keisersnitt er bra når det er eneste alternativ, men vaginal fødsel er helt greit det også. 

Anonymkode: c1a2e...e11

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går fint ann, bare stå på ditt og si du er redd for å føde vaginalt, så får du nok innvilget keisersnitt. Med så mange konsekvenser vaginal fødsel kan ha, og hvordan det ka ødelegge livskvalitet, samliv og helse, så er det natulig å være redd for det.

Anonymkode: ccc87...20a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Puny skrev:

Nei det ER ikke valgfritt, at det ikke ‘skal’ være valgfritt er din personlige mening. Jeg mener noe annet. Jeg syntes du umyndiggjør pasienter veldig, mange land opererer med valgfri forløsningsmetode med stor suksess. 

Synes du keisersnittrater på over 50% er suksess? Det synes ikke jeg. Det synes ikke WHO heller. Du må bare forholde deg til at pasienten kan ikke selv bestemme når det skal utføres en operasjon.

Anonymkode: 9b8bb...349

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Joda, det kan man. Det er katastrofesnitt som er spesielt. Alt som ikke er planlagt går som hastesnitt. Altså et snitt som må tas i løpet av noen timer er et hastesnitt. Det er ikke ofte at et hastesnitt gjøres i hui og hast. Det er et katastrofesnitt. 

Et hastesnitt gjøres som regel med spinalbedøvelse og området vaskes og steriliseres godt. 

Anonymkode: 06aae...337

Nei, det kan ikke sammenlignes. Det er betydelig  høyere risiko ved et akutt ks (ikke inkludert katastrofeks, som har enda høyere risiko ) enn planlagte ks.

Anonymkode: 9b8bb...349

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men ikke når det gjelder de vanligste risikoene ved KS. Som infeksjoner, smerter, sammenvoksninger inni magen, blødninger under operasjon, barn med astma osv. 

Anonymkode: 06aae...337

Feil.

Anonymkode: 9b8bb...349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var jo poenget. Et planlagt snitt har de samme risikoene som jeg nevnte som et hastesnitt.

Det er ikke sånn at et hastesnitt er verre.

Anonymkode: 06aae...337

Feil. Hastesnitt er forbundet med betydelig økt risiko ift et planlagt ks. Jo større åpning man har fått (altså jo senere ut i fødselen snittet tas) jo høyere risiko.

Anonymkode: 9b8bb...349

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kropp som skulle vise seg å være laget for å gå gravid. Hadde svært lite plager og var i storform hele svangerskapet til tross for at jeg var såkalt eldre førstegangsfødende.

Imidlertid var ikke kroppen min skapt for å føde. Jeg hadde ingen åpning, ingen egne rier og det endte med keisersnitt. Jeg må innrømme jeg ble litt lettet, jeg vet ikke hvor tøff jeg er og jeg er av dem som mener det ER en bragd å føde. Men det skulle altså ikke jeg få oppleve. Det jeg fikk oppleve var jævlig vondt i operasjonssåret, sykehusinfeksjon, vansker med å ta meg av ungen min. Halvannet år etterpå ble jeg også operert på nytt, for frozen pelvis, dvs hele buken full av gugge. Kom det fra keisersnittet og den påfølgende infeksjonen? Vel, det vet ingen, men jeg tror nå mitt.

Jeg ble frarøvet noe "enhver idiot" får til og føler at jeg har gått glipp av noe. I tillegg er nederste del av magen fortsatt nummen, nå flere år etterpå.

Skulle jeg fått barn igjen, hadde jeg virkelig håpet på en vaginal fødsel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Joda, det kan man. Det er katastrofesnitt som er spesielt. Alt som ikke er planlagt går som hastesnitt. Altså et snitt som må tas i løpet av noen timer er et hastesnitt. Det er ikke ofte at et hastesnitt gjøres i hui og hast. Det er et katastrofesnitt. 

Et hastesnitt gjøres som regel med spinalbedøvelse og området vaskes og steriliseres godt. 

Anonymkode: 06aae...337

Det er nok stor forskjell på hastesnitt også du. Jeg hadde hastesnitt og det gikk veldig fort,de sprang med meg.De visste ikke om de skulle gi meg narkose eller spinal før vi var på operasjonsstua. Hadde allerede epidural. Fikk spinal. Men alt gikk veldig fort og jeg fikk feks. infeksjon etterpå. Tror nok dette skjer med mange som har hastesnitt.Du risikerer mer med keisersnitt,planlagt eller ikke, enn med vaginal fødsel uansett.Spør hvilken som helst ekspert. 

 

Anonymkode: 4185c...e78

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går fint ann, bare stå på ditt og si du er redd for å føde vaginalt, så får du nok innvilget keisersnitt. Med så mange konsekvenser vaginal fødsel kan ha, og hvordan det ka ødelegge livskvalitet, samliv og helse, så er det natulig å være redd for det.

Anonymkode: ccc87...20a

Eh, for det kan ikke ks ha?

Skjerp deg. Skal du først gjøre kvinner ops på konsekvenser ved vaginal fødsel, får du faenmeg gjøre det samme med ks. 

Anonymkode: 63f49...2e1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.11.2017 den 0.13, Maleficenta skrev:

Det er jo ikke en bragd. Man trenger jo ikke hjernekapasitet for å føde. Det er jo noe kroppen gjør. Tror du et dyr går rundt og er stolt over at barnet deres kom ut av fødselskanalen?

Er det bare ting hjernen gjør som er en bragd? Alle som har tatt OL-gull med sin kropp er ingen bragd? Kun vitenskapelige wins er en bragd?

Jeg synes også det er en bragd å bære frem og føde et barn. Fødsel er for mange kvinner det fysisk vanskeligste de gjør i sitt liv. Dessuten har mennesket de tyngste fødslene i dyreriket, vanskeligere enn noen andre dyr. Det kommer av evolusjonens tilfeldige veier, vi har fått stadig større hjerne/skalle, og stadig mindre bekken etter at vi reiste oss opp på to.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.11.2017 den 0.16, AnonymBruker skrev:

Om du gidder å nevne disse fordelene og ulempene så skal jeg lytte, jeg. 

Anonymkode: 36e49...1e6

Et enkelt googelsøk gir deg raskt svaret på det. Eller du kan spørre jordmor/lege. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går fint ann, bare stå på ditt og si du er redd for å føde vaginalt, så får du nok innvilget keisersnitt. Med så mange konsekvenser vaginal fødsel kan ha, og hvordan det ka ødelegge livskvalitet, samliv og helse, så er det natulig å være redd for det.

Anonymkode: ccc87...20a

Uff, så uviten... Man får ikke ks ved å bare «stå på sitt». 

Anonymkode: 08c59...0ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Synes du keisersnittrater på over 50% er suksess? Det synes ikke jeg. Det synes ikke WHO heller. Du må bare forholde deg til at pasienten kan ikke selv bestemme når det skal utføres en operasjon.

Anonymkode: 9b8bb...349

Ja jeg anser det som en stor suksess at kvinner selv får velge hvordan deres forløsning skal være. Jeg har selv vært igjennom en vaginal fødsel og er glad for at jeg fikk føde på den måten jeg helst ville, det samme unner jeg andre kvinner. Nei jeg må ikke bare passivt  ‘forholde meg’ til det, jeg kan aktivt jobbe og snakke imot det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Puny skrev:

Ja jeg anser det som en stor suksess at kvinner selv får velge hvordan deres forløsning skal være. Jeg har selv vært igjennom en vaginal fødsel og er glad for at jeg fikk føde på den måten jeg helst ville, det samme unner jeg andre kvinner. Nei jeg må ikke bare passivt  ‘forholde meg’ til det, jeg kan aktivt jobbe og snakke imot det. 

Problemet med en svært høy keisersnittrate er ikke at det tillater "at kvinner får velge selv". I (altfor) mange land er keisersnittratene høye på grunn at legene er redde for søksmål, de vil heller ta planlagte ks på dagtid i stedet for å ha vakt etc. Kvinner tar, uten å vite det selv, et "valg", basert på feilaktig informasjon og et uheldig system, som ikke er det beste for deres egen helse eller deres barns helse. På grunn av ytre omstendigheter. Høy keisersnittrate er et folkehelseproblem i mange deler av verden. Spør enhver gynekolog. 

Og nei, nå snakker jeg ikke om ekstrem fødselsangst. Det er en medisinsk årsak til ks.

Anonymkode: 9b8bb...349

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Problemet med en svært høy keisersnittrate er ikke at det tillater "at kvinner får velge selv". I (altfor) mange land er keisersnittratene høye på grunn at legene er redde for søksmål, de vil heller ta planlagte ks på dagtid i stedet for å ha vakt etc. Kvinner tar, uten å vite det selv, et "valg", basert på feilaktig informasjon og et uheldig system, som ikke er det beste for deres egen helse eller deres barns helse. På grunn av ytre omstendigheter. Høy keisersnittrate er et folkehelseproblem i mange deler av verden. Spør enhver gynekolog. 

Og nei, nå snakker jeg ikke om ekstrem fødselsangst. Det er en medisinsk årsak til ks.

Anonymkode: 9b8bb...349

Skrev feil i første setning - problemet er at det IKKE tillater at kvinner får velge selv. 

Anonymkode: 9b8bb...349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...