Gå til innhold

"Må" man føde vaginalt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, Minlillelykke skrev:

Jeg gir videre informasjon sykehuset har gitt meg. Av en eller grunn tror jeg legene har rett. Det er økt fare for astma, slik er det bare. Men, de lever godt selvom de har det. Vår er ihvertfall veldig aktiv og blid.

Økt fare er det nok men 30% tror jeg ikke på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På ‎10‎.‎11‎.‎2017 den 4.23, Ruccula skrev:

Da kan du få innvilget ks :)

Det er håp for sånne som oss :)

Ikke la fødselsangsten hindre deg i å få barn, det trenger du ikke. 

Hva mener du? Får man innvilget keisersnitt "bare" fordi man har angst for å føde vaginalt og ikke vil revne osv? 
Trodde ikke det var god nok grunn... Trodde det måtte gjelde fysisk dårlig helse jeg. 

Men er det noen som kan oppsummere risikoene ved keisersnitt? Er det ikke sånn at man faktisk blir frarådet det da, med mindre man virkelig virkelig MÅ av helsemessige grunner? 
Jeg vil jo helst ta KS selv men lest både risiko for død, komplikasjoner i forb med narkose, komplikasjoner i forb med operasjonen, ødelagt livmor så man ikke kan bære barn igjen (skjærer de opp livmoren for å få ut morkaka og barnet eller drar de livmoren opp og presser ungen ut gjennom magen og legger livmoren på plass igjen eller hva??) og stor risiko for nedsatt immunforsvar og hjerneskade og sykdom på barnet osv???? 

Anonymkode: bdd11...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Maleficenta skrev:

Økt fare er det nok men 30% tror jeg ikke på

Neivel, da får du ta det med legene. Selv var jeg på sykehuset onsdag hvor de igjen gav meg disse tallene. Astma er blandt de største grunnene til at de ville fraråde meg ks ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Minlillelykke skrev:

Neivel, da får du ta det med legene. Selv var jeg på sykehuset onsdag hvor de igjen gav meg disse tallene. Astma er blandt de største grunnene til at de ville fraråde meg ks ihvertfall.

De vil jo bare skremme folk fra å ta ks. Jeg hadde krevd å sett kilder på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Maleficenta skrev:

De vil jo bare skremme folk fra å ta ks. Jeg hadde krevd å sett kilder på det.

Selv jordmødrene sier dette. Du finner det sikkert ved ett google søk. Min har barneastma, som forsovidt er ganske uskyldig og noe han trolig vokser av seg. Barneastma merkes best ved sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Minlillelykke skrev:

Selv jordmødrene sier dette. Du finner det sikkert ved ett google søk. Min har barneastma, som forsovidt er ganske uskyldig og noe han trolig vokser av seg. Barneastma merkes best ved sykdom.

Selvsagt sier de det. Jeg sier ikke at jeg nekter for at risikoen for barneastma øker. Det er tallet jeg reagerer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 8.11.2017 den 0.29, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke hvorfor så mange er såpass «fiendtlig innstilt» til de som ikke vil føde vaginalt.

Er selv i slutten av 30-årene, barnløs, så har jo aldri født og vet ikke egentlig hva dette dreier seg om. Men VET at det er ikke sjans i he****** for at jeg noensinne skal føde et barn. Da jeg fortsatt vurderte å få barn, var dette et sterkt element, og hvis ikke jeg kunne bli lovet å få keisersnitt, ville jeg ikke ha barn. Ville heller ta abort hvis jeg ble gravid og ikke kunne få garantert keisersnitt.

Jada, jeg skjønner hva du rasjonelt sier at kvinnens kropp er laget for å føde og at kvinner siden tidenes morgen har tålt dette. Men likevel - selv om jeg ellers liker å tro at jeg er en ganske rasjonell person, er det ingen sjanse for å nå gjennom til meg med rasjonelle argumenter her. Ingen lovnad om keisersnitt - vel da var det ikke aktuelt å bli gravid. 

Njet, no way, glem det.

Og forståelse for dette synspunktet syns jeg dessverre mange kvinner mangler. 

Anonymkode: 8e9a3...8d8

Det er fordi kvinner som har født vaginalt ønsker at andre kvinner skal oppleve samme helvete, og ikke slippe "billig unna". 

Anonymkode: f4577...db2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Minlillelykke skrev:

Selv jordmødrene sier dette. Du finner det sikkert ved ett google søk. Min har barneastma, som forsovidt er ganske uskyldig og noe han trolig vokser av seg. Barneastma merkes best ved sykdom.

Hvis du googler selv, vil du se at det ikke er 30 % sjangse for barneastma ved keisersnitt. Det er en økt risiko, men 30 % av alle keisersnitt barn er faktisk en veldig høy andel hvis du tenker deg litt om. 

Anonymkode: 71beb...4cd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Minlillelykke skrev:

Selv jordmødrene sier dette. Du finner det sikkert ved ett google søk. Min har barneastma, som forsovidt er ganske uskyldig og noe han trolig vokser av seg. Barneastma merkes best ved sykdom.

https://forskning.no/bakterier-immunforsvaret-svangerskap-dna-barn-og-ungdom/2014/12/gigantstudie-kobler-keisersnitt-til

Anonymkode: 71beb...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Minlillelykke skrev:

Jeg velger å stole på legene, gidder ikke bruke mer tid på det enn jeg allerede gjør.

Ja det må du gjerne gjøre, men forskning er forsking (som legevitenskapen også baserer seg på..) Greit å ikke spre feilinformasjon :) 

Anonymkode: 71beb...4cd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutes ago, Maleficenta said:

De vil jo bare skremme folk fra å ta ks. Jeg hadde krevd å sett kilder på det.

Å skremme pasienter er uetisk, og en systematisk tilnærming til dette gjennom skremselsretorikk ville blitt slått hardt ned på. Keisersnitt medfører økt risiko for luftveissykdommer, neonatal lungesykdom, visse hjertelidelser, unormal tarmflora og sent utviklet immunforsvar, samt alle mekaniske komplikasjoner som kan oppstå under forløsningen. Mor har betydelig øket  risiko for infeksjon og store blødninger, samt alvorlige komplikasjoner for senere svangerskap, samt at den økede risikoen for store blødninger også øker risikoen for Sheehans syndrom.

Keisersnitt medfōrer betydelig økt risikomfor mor og barn. Vanlige pasienter har ikke kunnskap til å gjøre et informert valg.

Anonymkode: 2f797...a0f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du? Får man innvilget keisersnitt "bare" fordi man har angst for å føde vaginalt og ikke vil revne osv? 
Trodde ikke det var god nok grunn... Trodde det måtte gjelde fysisk dårlig helse jeg. 


Men er det noen som kan oppsummere risikoene ved keisersnitt? Er det ikke sånn at man faktisk blir frarådet det da, med mindre man virkelig virkelig MÅ av helsemessige grunner? 
Jeg vil jo helst ta KS selv men lest både risiko for død, komplikasjoner i forb med narkose, komplikasjoner i forb med operasjonen, ødelagt livmor så man ikke kan bære barn igjen (skjærer de opp livmoren for å få ut morkaka og barnet eller drar de livmoren opp og presser ungen ut gjennom magen og legger livmoren på plass igjen eller hva??) og stor risiko for nedsatt immunforsvar og hjerneskade og sykdom på barnet osv???? 

Anonymkode: bdd11...662

Ja det får du. Du må kjempe for det og insistere, men de nekter deg det ikke hvis du er fast bestemt.

 

Det er risikoer ved keisersnitt og det får du veldig masse informasjon om hvis du velger dette, i motsetning til vaginal fødsel, da føler ikke jordmor at det er nødvendig å informere om risikoene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Minlillelykke skrev:

Jeg gir videre informasjon sykehuset har gitt meg. Av en eller grunn tror jeg legene har rett. Det er økt fare for astma, slik er det bare. Men, de lever godt selvom de har det. Vår er ihvertfall veldig aktiv og blid.

Ja, det er økt fare for astma. Jeg har ikke nektet på det. Men poenget mitt er at du ikke har skjønt hvor stor risikoen er. Du har sannsynligvis misforstått det legen sa.

Anonymkode: 9b8bb...349

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Minlillelykke skrev:

Neivel, da får du ta det med legene. Selv var jeg på sykehuset onsdag hvor de igjen gav meg disse tallene. Astma er blandt de største grunnene til at de ville fraråde meg ks ihvertfall.

30% økt risiko kan bety to ting: enten at den relative risikoøkningen er 30% (mest vanlig, og sannsynligvis det som er tilfellet her), eller at den absolutte risikoøkningen er  30% (sjeldnere, men ofte mer presis/gir et bedre bilde). 

La meg illustrere det med et eksempel. La oss si at 10% av alle barn som ikke blir født ved keisersnitt får astma. 

En relativ risikoøkning på 30% innebærer at 13% av barn som blir født ved ks får astma. 

Men absolutt risikoøkning på 30% betyr at 40% av barn som blir født ved ks får astma. 

Hvis sistnevnte hadde vært tilfellet, hadde man hatt en helt annen keisersnittrate! 

Anonymkode: 9b8bb...349

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du? Får man innvilget keisersnitt "bare" fordi man har angst for å føde vaginalt og ikke vil revne osv? 
Trodde ikke det var god nok grunn... Trodde det måtte gjelde fysisk dårlig helse jeg. 

Men er det noen som kan oppsummere risikoene ved keisersnitt? Er det ikke sånn at man faktisk blir frarådet det da, med mindre man virkelig virkelig MÅ av helsemessige grunner? 
Jeg vil jo helst ta KS selv men lest både risiko for død, komplikasjoner i forb med narkose, komplikasjoner i forb med operasjonen, ødelagt livmor så man ikke kan bære barn igjen (skjærer de opp livmoren for å få ut morkaka og barnet eller drar de livmoren opp og presser ungen ut gjennom magen og legger livmoren på plass igjen eller hva??) og stor risiko for nedsatt immunforsvar og hjerneskade og sykdom på barnet osv???? 

Anonymkode: bdd11...662

Jeg tror kanskje du forveksler de som har ANGST og de som bare ikke har så lyst til å føde...det er to forskjellige ting!

Og som du sikkert vet er angst noe irrasjonelt som det ikke alltid er lett å styre. 

Min angst gikk på nakenhet, miste kontrollen,  ikke få bestemme over egen kropp. Denne angsten har jeg hatt hele mitt liv, den fører til at jeg får panikkanfall hvor det svartner helt for meg.  

Jeg har lest meg opp om alt muuulig som kan skje under keisersnitt. Jeg er svært godt informert om absolutt alle konsekvenser.  Likevel hadde ikke jeg noe valg..det var helt umulig for meg å skulle føde vaginalt. 

Legen skjønte med en gang at jeg hadde skikkelig angst og ikke bare var normalt nervøs. Så han innvilget med en gang uten å prøve å overtale eller fortelle meg om konsekvensene ved et ks, for det skjønte han at jeg var godt informert om. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, Minlillelykke skrev:

Jeg gir videre informasjon sykehuset har gitt meg. Av en eller grunn tror jeg legene har rett. Det er økt fare for astma, slik er det bare. Men, de lever godt selvom de har det. Vår er ihvertfall veldig aktiv og blid.

Ja, det er en økt risiko. Men du må tolke svaret du får riktig. Det er forskjell på 30% økt risiko og 30 % risiko. Spør legen neste gang. Og vær glad for at det er slik, og at ikke 30% av alle barn forløst med ks får Astma. Du skjønner sikkert at det ikke kan være tilfellet. Igjen, spør legen.

Anonymkode: 08c59...0ec

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis folk er for fine på det til å føde vaginalt, så får de la være å lage barn da. Istedenfor å belaste samfunnet med unødvendige operasjoner og eventuelle medisinske oppfølginger av barnet i tillegg. 

Anonymkode: bd215...b15

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis folk er for fine på det til å føde vaginalt, så får de la være å lage barn da. Istedenfor å belaste samfunnet med unødvendige operasjoner og eventuelle medisinske oppfølginger av barnet i tillegg. 

Anonymkode: bd215...b15

Jada å ha angst er det samme som å være fine på det...  Tror mange her inne bør lese seg opp på hva angst faktisk er

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...