Gå til innhold

"Må" man føde vaginalt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk innvilget KS begge fødslene mine. Den første pga fødselsangst og den andre pga traumatisk første-fødsel. Jeg fødte vaginalt begge gangene. Det skjedde noe med meg når det nærmet seg slutten av svangerskapene.. SÅ redd som jeg var følte jeg det likevel som en umulighet å ta KS. 

Første fødsel var tung; epidural, lammelser, vakuum, revning og mistet masse blod. Fødestua full av folk og jeg skjønte ingenting. Likevel ble alt helt stille og perfekt i sekundet jeg fikk baby opp på brystet og vi var der alene i bobla vår - med 12-13 helsepersonell vi ikke enset. Fin fødsel, tross alt. 

Andre fødsel var fantastisk! Styrtfødsel, rakk så vidt å få av klærne og hoppe i badekaret på fødestua, et par pressrier og baby ute. Duftlys på kar-kanten og bare meg, mannen og jordmor. Fødte uten så mye som en Paracet, revnet ikke og skrek ikke. Det var helt rolig og fint. Var oppe å dusjet etter 10 mins, lå litt i senga, surret rundt og ventet på rom på hotellet. 

Var frisk og rask etter begge fødslene, jogget etter en uke og kjente meg helt fin i kroppen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

44 minutter siden, FantasDick skrev:

Jeg fikk innvilget KS begge fødslene mine. Den første pga fødselsangst og den andre pga traumatisk første-fødsel. Jeg fødte vaginalt begge gangene. Det skjedde noe med meg når det nærmet seg slutten av svangerskapene.. SÅ redd som jeg var følte jeg det likevel som en umulighet å ta KS. 

Første fødsel var tung; epidural, lammelser, vakuum, revning og mistet masse blod. Fødestua full av folk og jeg skjønte ingenting. Likevel ble alt helt stille og perfekt i sekundet jeg fikk baby opp på brystet og vi var der alene i bobla vår - med 12-13 helsepersonell vi ikke enset. Fin fødsel, tross alt. 

Andre fødsel var fantastisk! Styrtfødsel, rakk så vidt å få av klærne og hoppe i badekaret på fødestua, et par pressrier og baby ute. Duftlys på kar-kanten og bare meg, mannen og jordmor. Fødte uten så mye som en Paracet, revnet ikke og skrek ikke. Det var helt rolig og fint. Var oppe å dusjet etter 10 mins, lå litt i senga, surret rundt og ventet på rom på hotellet. 

Var frisk og rask etter begge fødslene, jogget etter en uke og kjente meg helt fin i kroppen. 

Ah! Jeg misunner deg! Skulle ønske jeg hadde muligheten til slike fødsler, virkelig!

Endret av Minlillelykke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, FantasDick skrev:

Jeg fikk innvilget KS begge fødslene mine. Den første pga fødselsangst og den andre pga traumatisk første-fødsel. Jeg fødte vaginalt begge gangene. Det skjedde noe med meg når det nærmet seg slutten av svangerskapene.. SÅ redd som jeg var følte jeg det likevel som en umulighet å ta KS. 

Første fødsel var tung; epidural, lammelser, vakuum, revning og mistet masse blod. Fødestua full av folk og jeg skjønte ingenting. Likevel ble alt helt stille og perfekt i sekundet jeg fikk baby opp på brystet og vi var der alene i bobla vår - med 12-13 helsepersonell vi ikke enset. Fin fødsel, tross alt. 

Andre fødsel var fantastisk! Styrtfødsel, rakk så vidt å få av klærne og hoppe i badekaret på fødestua, et par pressrier og baby ute. Duftlys på kar-kanten og bare meg, mannen og jordmor. Fødte uten så mye som en Paracet, revnet ikke og skrek ikke. Det var helt rolig og fint. Var oppe å dusjet etter 10 mins, lå litt i senga, surret rundt og ventet på rom på hotellet. 

Var frisk og rask etter begge fødslene, jogget etter en uke og kjente meg helt fin i kroppen. 

Sånne historier hjelper no enormt. Takk! Prøver å finne fødselshistorier nå på slutten, men syns mange blir så sinnsykt dystre... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Minlillelykke skrev:

Alt dette er en risiko uavhengig av hva du kaller snitter. Mitt barn ble tatt med hastesnitt, han har barneastma som er veldig vanlig å få når de blir tatt med sitt

Du må lese deg opp før du uttaler deg vedr astma og barn ved ks. Det er ikke veldig vanlig. Det er en liten økt risiko. Stor forskjell. 

Anonymkode: 08c59...0ec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ingen planer om å føde vaginalt. Blir faktisk fysisk kvalm av å bare tenke på det. Har akkurat bikket 30 og ennå ikke orket tanken på å bli gravid, nettop fordi jeg er så redd for føding. Har sett fødeavdelingen på FEM og det er det verste jeg har sett i hele mitt liv.

All ære til de tøffe mødrene som tørr gå gjennom noe sånt der! 

Anonymkode: f7cf8...6e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har heller ingen planer om å føde vaginalt. Blir faktisk fysisk kvalm av å bare tenke på det. Har akkurat bikket 30 og ennå ikke orket tanken på å bli gravid, nettop fordi jeg er så redd for føding. Har sett fødeavdelingen på FEM og det er det verste jeg har sett i hele mitt liv.

All ære til de tøffe mødrene som tørr gå gjennom noe sånt der! 

Anonymkode: f7cf8...6e6

Da kan du få innvilget ks :)

Det er håp for sånne som oss :)

Ikke la fødselsangsten hindre deg i å få barn, det trenger du ikke. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må lese deg opp før du uttaler deg vedr astma og barn ved ks. Det er ikke veldig vanlig. Det er en liten økt risiko. Stor forskjell. 

Anonymkode: 08c59...0ec

Jeg trenger ikke lese meg opp når dette blir opplyst av helsepersonel. Senest ds ci var til barnelege med barnet vårt filk vi beskjed om at det er økt fare ved keisersnitt. På sykehuset sa fødselslege at rundt 30% kunne få dette. Menerdu de lyver når de sier dette?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Problemet med en svært høy keisersnittrate er ikke at det tillater "at kvinner får velge selv". I (altfor) mange land er keisersnittratene høye på grunn at legene er redde for søksmål, de vil heller ta planlagte ks på dagtid i stedet for å ha vakt etc. Kvinner tar, uten å vite det selv, et "valg", basert på feilaktig informasjon og et uheldig system, som ikke er det beste for deres egen helse eller deres barns helse. På grunn av ytre omstendigheter. Høy keisersnittrate er et folkehelseproblem i mange deler av verden. Spør enhver gynekolog. 

Og nei, nå snakker jeg ikke om ekstrem fødselsangst. Det er en medisinsk årsak til ks.

Anonymkode: 9b8bb...349

Da tenker jeg løsningen på det ‘problemet’ er bedre informasjon, ikke å nekte folk ks. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Minlillelykke skrev:

Jeg trenger ikke lese meg opp når dette blir opplyst av helsepersonel. Senest ds ci var til barnelege med barnet vårt filk vi beskjed om at det er økt fare ved keisersnitt. På sykehuset sa fødselslege at rundt 30% kunne få dette. Menerdu de lyver når de sier dette?

Har du skjønt forskjellen på absolutt og relativ risiko? 

Anonymkode: 9b8bb...349

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke særlig vanskelig å få innvilget ks for min del.

Og jeg var oppe og gikk rett etterpå. Var i god form. Også slapp jeg å ligge å hyle i smerte og risikere vakum, tang og et rasert underliv. 

Jeg fødte for 6 uker siden og da jeg var på barsel gikk jeg forbi fødestua... De skrikene derfra glemmer jeg ikke! Det var dødsrop! Jeg ble helt svimmel og kvalm av å høre det.

Jeg hadde lite smerter og alt foregikk i ro og mak, fikk baby rett på brystet... Var en utrolig fin opplevelse.  Ikke noe hyl og skrik,  bare harmoni 

Anonymkode: ded3e...5e9

Du fødte ikke barnet ditt via ls.. det blei tatt ut. 

Anonymkode: 3f8b7...4c9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rart hvor mange nå for tiden som har fødselsangst.. 

Ta dere sammen! 

Anonymkode: 3f8b7...4c9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du skjønt forskjellen på absolutt og relativ risiko? 

Anonymkode: 9b8bb...349

Når prosenten er såppas høy, så tar legene dette som en risiko. Jeg har nettopp vært igjennom samtaler for ks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er rart hvor mange nå for tiden som har fødselsangst.. 

Ta dere sammen! 

Anonymkode: 3f8b7...4c9

Tror ikke det var færre før

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du fødte ikke barnet ditt via ls.. det blei tatt ut. 

Anonymkode: 3f8b7...4c9

Ks er også fødsel. Slutt å døm

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du fødte ikke barnet ditt via ls.. det blei tatt ut. 

Anonymkode: 3f8b7...4c9

Jaja what ever. Det kalles likevel fødsel. 

Skal vi ikke feire FØDSELSdagen hennes om et år da mener du? Vi bør feire keisersnitt dagen? 

Anonymkode: ded3e...5e9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er rart hvor mange nå for tiden som har fødselsangst.. 

Ta dere sammen! 

Anonymkode: 3f8b7...4c9

Dust... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, Minlillelykke skrev:

Når prosenten er såppas høy, så tar legene dette som en risiko. Jeg har nettopp vært igjennom samtaler for ks. 

Mao: nei, det gjør du ikke. Det er forskjell på 30% økt risiko og 30 prosents risiko. Hvis barn født ved keisersnitt hadde hatt 30% risiko for å få astma, skal jeg love deg at keisersnitt-tallene hadde vært helt annerledes enn det de er.

Anonymkode: 9b8bb...349

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du fødte ikke barnet ditt via ls.. det blei tatt ut. 

Anonymkode: 3f8b7...4c9

Det kalles likevel en fødsel. En fødsel er ikke forbeholdt vagina. En fødsel er når et barn kommer til verden, uansett metode. 

Anonymkode: 08c59...0ec

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mao: nei, det gjør du ikke. Det er forskjell på 30% økt risiko og 30 prosents risiko. Hvis barn født ved keisersnitt hadde hatt 30% risiko for å få astma, skal jeg love deg at keisersnitt-tallene hadde vært helt annerledes enn det de er.

Anonymkode: 9b8bb...349

Jeg gir videre informasjon sykehuset har gitt meg. Av en eller grunn tror jeg legene har rett. Det er økt fare for astma, slik er det bare. Men, de lever godt selvom de har det. Vår er ihvertfall veldig aktiv og blid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Må" man føde vaginalt?

Nei, men det er jo helt klart lettere enn å føde analt...

Anonymkode: 6a137...c08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...