Gå til innhold

Kunne du vært sammen med en ikke så smart mann?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 4.11.2017 den 18.15, AnonymBruker skrev:

Kunne du vært sammen med en mann som var litt enkel intellektuelt sett, men som fortsatt hadde godt hjerte?

Anonymkode: 939f4...a55

Nei, jeg tror ikke det. Jeg prøvde en gang, i to-tre år, men det var et....dødsdømt forhold. Han mente bl.a. at at man ikke burde ha bøker i bokhyller i stuen med mindre alle var helt like. Ulike bøker synes han ikke noe om, de skulle se like ut, som ferdigkjøpte serier av Readers Digest eller leksikoner, som ingen noensinne åpnet og leste. Selv hadde han aldri lest en bok, unntatt de som de ble tvunget til å lese i skoletimene.

En gang satt vi og så nyhetene på tv, og det var opprør i gatene i Port-Au-Prince. Han lurte på hvor dette var. Jeg svarte at det var Haiti, en del av de vest-indiske øyer. "Hvor er det?"spurte han. "Øh...det er sør for og nedenfor USA" svarte jeg. En liten taushet mens han fordøyde dette. Så neste spørsmål "Men hvorfor reiste amerikanerne da helt til Afrika for å hente slaver? Kunne de ikke bare hente dem på de Vest-indiske øyer?"........

Jeg elsker bøker og leser i perioder mye, har alltid gjort det. Bokhyllene mine er fulle av bøker som ser ULIKE ut... :-)

Anonymkode: 290b9...218

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Beklager at jeg har vært sen til å ta ballen her, har vært opptatt.

Slik jeg ser det er det ingen korrelasjon mellom utdanning og intelligens i dent formen av at man kan si at noen er intelligent fordi de har tatt høyere utdanning da, såvidt jeg kan se, det ikke er noen utdanninger som gjør deg mer intelligent. Det som heller ER lett å forstå er om mer intelligente folk ser et behov for å utfordres mentalt, eller ser nytten i å ta høyere utdanning, eller er nyskjerrige på hvordan verden rundt dem fungerer i en større grad enn mindre intelligente mennesker. Dette vil jo derved naturlig føre til at mer intelligente mennesker gjerne trekkes mot høyere utdanning (da mener jeg noen av de mer vanskelige/nyttige utdanningene og ikke ting som kjønnsstudier ol.), som da vil øke snittet blandt den delen av befolkningen med høyere utdanning, uten at dette er på grunn av utdanningen i seg selv (jeg har aldri sagt at det ikke er sammenheng mellom utdanningsnivå og intelligens, bare at selve utdanningen ikke har noe med intelligensen til en person å gjøre). Og det er selvsagt en haug med folk med lav intelligens med høyere utdanning.

Nå viser også studien din til folk som tar PHDs, noe som er betydelig lengre OG vanskeligere enn bachelorer og masterer (som etter min mening alle som er mer eller mindre oppegående burde greie) og er som så ikke representativ for høyere utdanning som så, da det her er klart at høy intelligens vil gi en fordel og derved enda mer sansynlig at intelligente folk kommer inn, selv om det her også finnes mye ymse etter hva jeg har erfart.

Anonymkode: 5f05b...24c

Det ER korrelasjon mellom iq og høyere utdanning, de tallene viser jo akkurat det.

Forøvrig er det en gradvis økning:

Vgs 99, Bachelor 113, Master 117

hvor 100 er gjennomsnittet i befolkningen.

Men korrelasjon sier bare noe om at når den ene forandrer seg gjør også den andre det, så du har rett i at det ikke er noe bevis for hva som er høna og egget. Det er nok helt riktig at smarte folk trekkes mot utdanninger hvor de får utviklet evnene sine. Jeg har nok rett i at de som scorer veldig lavt i intelligens vil få store problemer med å komme seg gjennom en tung teoretisk utdannelse.

Alt i alt sier dette at skal man lete etter intelligente folk er det størst sannsynlighet for å finne noen hvis man leter blant de med høy utdanning. Det betyr ikke at alle uten utdanning er uintelligente. Men det er tilsvarende større sjanse for å finne noen med lav iq der.

Anonymkode: 287f1...f70

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om du refererer til meg er det selvsagt ikke kun min høye utdanning, eller utdanningen til partner som gjør en intelligent.. 

 

Anonymkode: db2ff...664

Flott, da er vi enige.

Anonymkode: 40131...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minesveiper
19 hours ago, AnonymBruker said:

Korrekt. Ser de hele tiden. Dessverre er jeg veldig sterk logisk og matematisk, men når det kommer til emosjonell og sosial intelligens har jeg slitt lenge. Min erfaring er at sosial og emosjonell intelligens trumfer alt når det kommer til damer. Heldigvis har jeg bygd meg emosjonell og sosial intelligens gjennom masse erfaringer. Men det har vært tøft.

Skulle ønske jeg bare var en enkel mann drevet av instinkter. Hvor lett hadde ikke livet vært. Nå høres jeg sikkert ut som en douche, men å se verden på en kompleks måte har bare vært en byrde for meg. Skulle ønske jeg var enkel og mindre smart. Da hadde jeg garantert klart meg bedre med damene.

Anonymkode: e65af...727

Jeg har ikke noe statistikk som kan underbygge dette, men hvis det var slik at det ble selektert for høy iq, og et høyt intellekt så burde man kunne ha observert dette hyppig. Som noen av damene har påpekt så er det ikke nødvendigvis viktig at mannen har veldig høy iq, men at mannen er kapabel slik at de er på samme bølgelengde. 

Jeg synes det å være intellektuell både har vært til hjelp og et hinder når det kommer til damer. Problemet med å være analyserende er at man kan bruke for mye tid på å tenke istedenfor å bare gå bort til damen, introdusere seg og spørre om hun vil ta en kaffe for eksempel. Jeg skulle gjerne sagt til en yngre minesveiper at han bare burde hoppe i det uten å tenke så mye. Samtidig har det at jeg har vært analyserende hjulpet når det kommer til å forstå, og forbedre hvordan man burde gå fram. Jeg vet for å være ærlig ikke om jeg hadde foretrukket å være mer enkel :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.11.2017 den 8.32, AnonymBruker skrev:

Nei det er ikke noe måleinstrument, men det er faktisk ganske krevende å komme seg gjennom en master. Det er en sammenheng mellom iq og utdanningsnivå. Det sier seg selv, tror du alle kan komme seg gjennom et medisinstudie, hvis de bare vil? Jus? Ingeniør?

Anonymkode: 287f1...f70

Her viser du jo selv at du har veldig lite peiling på hva intelligens er for noe. Medisin og jus er puggefag. Logikk og romforståelse som er målet på IQ har veldig lite med det å gjøre. Også blander du det sammen med ingeniør fag som jo er et fag som faktisk har med logikk og matte å gjøre.

Anonymkode: cf512...aee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her viser du jo selv at du har veldig lite peiling på hva intelligens er for noe. Medisin og jus er puggefag. Logikk og romforståelse som er målet på IQ har veldig lite med det å gjøre. Også blander du det sammen med ingeniør fag som jo er et fag som faktisk har med logikk og matte å gjøre.

Anonymkode: cf512...aee

 

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her viser du jo selv at du har veldig lite peiling på hva intelligens er for noe. Medisin og jus er puggefag. Logikk og romforståelse som er målet på IQ har veldig lite med det å gjøre. Også blander du det sammen med ingeniør fag som jo er et fag som faktisk har med logikk og matte å gjøre.

Anonymkode: cf512...aee

Jeg er så lei av at folk uttaler seg så skråsikkert om noe de ikke har greie på. Det er mange forskjellige iq-tester og teorier om hva iq er. WAIS er vel den vanligste, og den inneholder elementer om logikk og romforståelse ja, men også om ordforståelse, arbeidsminne, «prosessorhastighet» og allmennkunnskap. 

Hukommelse, arbeidsminne og hvor fort du klarer å prosessere informasjon kan du vel være enig i er viktig når du må pugge mye pensum?

Anonymkode: 287f1...f70

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 11/6/2017 at 2:47 AM, AnonymBruker said:

Sukk. Jeg tror jeg må slutte å få KG til å forstå noe som helst. Dette er et utrolig ublidt klima for folk som tenker og er bitte litt annerledes enn gjennomsnittsmennesket. 

Anonymkode: c1f24...8bc

Haha!

"Ublidt klima"  for dyrking  av  uempatisk, dyssosiale folk , åhhh stakkars dere to  da!

Anonymkode: e19e0...dff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært morsomt, men ikke bare morsomt, å lese hele tråden fram til hit.

Så skal jeg på min vanlige måte bryte ned TS sin problemstilling. Smart?

IQ.
Det er allerede i definisjonen av intelligens/ IQ at IQ og det å være smart ikke nødvendigvis har noe med hverandre å gjøre. Det står faktisk midt på hjemmesida til Mensa det, og der burde de [være intelligente nok til å] vite det. IQ er evne til logisk tenking, se mønstre, evnen til å asorbere og analysere informasjon. En intelligent person vil gjerne finne på å ta med seg et stykke lærdom h*n ikke har bruk for der og da, for det kan komme til nytte senere. En slik person kan bli facinert av noe vedkommende ikke visste noe om og kan være temmelig irriterende å ha med å gjøre når vitebegjæret slår til og utspørringa om noe som egentlig ikke har noe med saka å gjøre tar fart. Det er ikke for ingenting at 'overintelligent' har vært (er?) en diagnose på lik linje med 'imbesill' (hhv. over 130 og under 70, iflg normalfordeling treffer det på 2% av befolkninga i hver ende).

EQ.
Det neste som er diskutert er EQ. Emosjonell intelligens. Smak på det. Begrepet er en umulighet. Joda det er det. intelligensen henger sammen med det kognitive, mens det emosjonelle enten ligger dypere eller i det minste på et annet sted i personligheten. Nå er det faktisk slik at med mindre man er psykopat, så er man et følende vesen, så denne evnen har alle. Men så er det det å omgås: sosiale ferdigheter - og det er der vi ofte henter oss mening til pseudobegrepet EQ. Men sosiale ferdigeter er et resulatat av trening. Du kan ha ganske lite å fare med, men enda sveve gjennom de fasjonable salongene evig populær. Vi kan vel være ganske enige om at vi har møtt både menn og kvinner som lykkes godt sosialt men ikke er videre smarte.

Så smart er ikke målbart på IQtest, og smart henger ikke nødvendigvis sammen med EQ.

Men hva er smart? Det er jo en positiv karakteristikk, ikke sant? I motsetning til begreper som f.eks "Skoleflink," "Nerd" "Teoretiker" kanskje. I steden for å anerkjenne noen dyktighet og problemløsningsevne, kommer man med spørsmålet "hvorfor i alle dager orker h*n å holde på med slikt [den tullingen]?" Og om du kan anerkjenne at noen er flink til noe du sjøl ikke er så fryktelig interessert i, så er du i alle fall forsiktig med å betrakte noen du er uenig med som smart...

Jeg tror jeg ender opp med å konkludere med at smart er et positivt begrep, men at definisjonen er såpass løs at oppfatninga om smart eller ikke blir subjektiv. Det blir om man synes vedkommende er smart eller ikke. Da er de man liker smarte (i det minste "veldig smart når det kommer til...") og de man ikke liker.., ja der er man vel litt mer krass i karakteristikken. Og da blir svaret ganske enkelt å komme fram til:

Nei, hun ville ikke vært sammen med en hun ikke synes er smart. (Om andre, derimot, kanskje har problemer med å innse at han er spesielt smart han typen hennes, ja det er ei anna sak.)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11/7/2017 den 16.28, AnonymBruker skrev:

En gang satt vi og så nyhetene på tv, og det var opprør i gatene i Port-Au-Prince. Han lurte på hvor dette var. Jeg svarte at det var Haiti, en del av de vest-indiske øyer. "Hvor er det?"spurte han. "Øh...det er sør for og nedenfor USA" svarte jeg. En liten taushet mens han fordøyde dette. Så neste spørsmål "Men hvorfor reiste amerikanerne da helt til Afrika for å hente slaver? Kunne de ikke bare hente dem på de Vest-indiske øyer?"........

 

Anonymkode: 290b9...218

At du ikke satte en kniv i halsen hans er beundringsverdig. Jeg hadde kanskje nøyd meg med å kjøre hodet hans igjennom vinduet :laugh:

Nei, jeg må ha en intelligent mann. 

Endret av Antoinette
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.11.2017 den 18.15, AnonymBruker skrev:

Kunne du vært sammen med en mann som var litt enkel intellektuelt sett, men som fortsatt hadde godt hjerte?

Anonymkode: 939f4...a55

Nei. De to henger sammen. Det er teknisk umulig å være snill og dum, fordi snillhet av noen form for betydning er et resultat av veloverveide beslutninger. 

En person som er dum er i beste fall velmenende. Og det hjelper ingen, for som vi vet ender «velmenende» som oftest med å gjøre vondt verre enn om en med vilje var slem.

Anonymkode: 061c9...72a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.11.2017 den 15.26, AnonymBruker skrev:

Eller han stod på meningen sin selv om jeg hadde rett. (Vi hadde en diskusjon om et lovverk en gang, vi kom ingen vei. Så begynte jeg å google, og fant dokumentasjon på at det var ulovlig. Selv om jeg kunne vise til lovparagrafen, stod han på sitt. Føltes som å snakke til en vegg.)

Anonymkode: 9cf9b...c8c

Jeg var sammen med en som hadde mastergrad. Vi kunne ha en diskusjon der jeg googlet eller fant ut på annet vis at jeg hadde rett, men da sto han på sitt og mente at det sto feil i bøkene eller på nettet, og at jeg ikke måtte tro alt jeg leste (selv om han hadde lest det og et sted.) Jeg har også vært borti andre med mastergrader og høyere, som er snørrhovne og tror de vet best. Jeg foretrekker et bredt spekter fremfor disse smale menneskene. 

(Jeg har for øvrig en mastergrad selv, men har vært åpen for andre og er nå i et forhold med en som er akkurat slik jeg vil ha ham, "old-fashioned" som jeg er.) 

Anonymkode: 8df40...875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, AnonymBruker said:

Nei. De to henger sammen. Det er teknisk umulig å være snill og dum, fordi snillhet av noen form for betydning er et resultat av veloverveide beslutninger. 

En person som er dum er i beste fall velmenende. Og det hjelper ingen, for som vi vet ender «velmenende» som oftest med å gjøre vondt verre enn om en med vilje var slem.

Anonymkode: 061c9...72a

Den tekniske definisjonen av snill er kjærlig og omsorgsfull, og det kan man være selv om man er dum. 

Anonymkode: 98e04...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei!

Har prøvd å gi det en kjangs en gang, men det fungerte veldig dårlig. 

En ting er at han ikke var spesielt intellektuell av seg, men jeg innbilte meg den gang (nok feilaktig) at jeg kunne leve uten de dypeste diskusjonene og uten å bli utfordret veldig av partner på det planet. 

Men det som virkelig var dealbreakeren var mangelen på logisk sans og evne til å forstå og lære, han skjønte jo rett og slett ofte ikke en dritt. Ansiktet hans så ut som et stort spørsmålstegn flere ganger om dagen og man kunne høre tannhjulene knirke sakte der inni, mot slutten fikk jeg lyst å slå han i trynet hver gang han fikk det tomme blikket fordi jeg hadde sagt noe han ikke forsto. Skjønte jo da at det aldri kom til å gå og at jeg måtte gi slipp på den ellers fine fyren.

Endret av Cuntzilla
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...