Gå til innhold

Kunne du vært sammen med en ikke så smart mann?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener at en mastergrad gjør deg intelligent? La meg si det slik, bare at du mener dette beviser at du trolig ikke er over snittet intelligent.

Anonymkode: 5f05b...24c

Trenger ikke være supersmart for å komme seg gjennom en master, men en som har lav intelligens vil nok streve mer enn andre.

Det er heller ikke sånn at bare de som er intelligente tar høyere utdanning. Men med høyere utdanning utvikler man evnen til å resonnere og argumentere, og man lærer å innhente og strukturere informasjon. Så det vil ofte være en forskjell i kunnskap og måte å tenke på som gjør at like barn liker best. Og bare det at du ikke tar høyde for dette, beviser at ikke du heller vet hva du snakker om.

Anonymkode: 287f1...f70

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutes ago, AnonymBruker said:

Trenger ikke være supersmart for å komme seg gjennom en master, men en som har lav intelligens vil nok streve mer enn andre.

Det er heller ikke sånn at bare de som er intelligente tar høyere utdanning. Men med høyere utdanning utvikler man evnen til å resonnere og argumentere, og man lærer å innhente og strukturere informasjon. Så det vil ofte være en forskjell i kunnskap og måte å tenke på som gjør at like barn liker best. Og bare det at du ikke tar høyde for dette, beviser at ikke du heller vet hva du snakker om.

Anonymkode: 287f1...f70

Ikke tar høyde for dette? Om noe er jeg heller realistisk i forhold til den jevne student. De fleste studentene spesialiserer seg i så grad at de ikke er mye dugelig utenfor sitt spesialfelt, eller så reker de gjennom med et minimumstempo og akkurat nok innsats til å stå.

Om de med lav intelligens strever mer? Selvsagt? Er dette engang nødvendig å påpeke?

Du sier man utvikler denne evenen, og likevel er det overraskende ofte en stor mangel på en slik evne. På toppen av dette er det langt i fra alle som overfører den akademiske tenkemåten til sitt daglige liv, så det er i det store og det hele ingen vist i å "ta høyde for dette". Hvis jeg skulle ta høyde for absolutt alle måter ting kan tolkes på, hvilke unntak og enkelte forbehold som må regnes med osv. så hadde jeg endt med å aldri skrive innlegg, fordi jeg er ikke på et forum for å skrive en stil eller analysere tekst.

Kort, presist.

Anonymkode: 5f05b...24c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke tar høyde for dette? Om noe er jeg heller realistisk i forhold til den jevne student. De fleste studentene spesialiserer seg i så grad at de ikke er mye dugelig utenfor sitt spesialfelt, eller så reker de gjennom med et minimumstempo og akkurat nok innsats til å stå.

Om de med lav intelligens strever mer? Selvsagt? Er dette engang nødvendig å påpeke?

Du sier man utvikler denne evenen, og likevel er det overraskende ofte en stor mangel på en slik evne. På toppen av dette er det langt i fra alle som overfører den akademiske tenkemåten til sitt daglige liv, så det er i det store og det hele ingen vist i å "ta høyde for dette". Hvis jeg skulle ta høyde for absolutt alle måter ting kan tolkes på, hvilke unntak og enkelte forbehold som må regnes med osv. så hadde jeg endt med å aldri skrive innlegg, fordi jeg er ikke på et forum for å skrive en stil eller analysere tekst.

Kort, presist.

Anonymkode: 5f05b...24c

Du var unyansert og unødvendig frekk, jeg syns du trengte å bli satt på plass. Selvfølgelig er ikke alle med mastergrad kloke mennesker. Men kan du være enig i at fem år med trening på å tenke og argumentere gir større sjans til å være god til det enn å _ikke_ bruke fem år av livet sitt til å trene opp den ferdigheten?

Anonymkode: 287f1...f70

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, AnonymBruker said:

Du var unyansert og unødvendig frekk, jeg syns du trengte å bli satt på plass. Selvfølgelig er ikke alle med mastergrad kloke mennesker. Men kan du være enig i at fem år med trening på å tenke og argumentere gir større sjans til å være god til det enn å _ikke_ bruke fem år av livet sitt til å trene opp den ferdigheten?

Anonymkode: 287f1...f70

Nei. Utdanning har mellom lite og ingenting å gjøre med hvor smart eller intelligent en person er.

Utdanning har derimot noe å gjøre med kunnskap, anvendelse av nevnte kunnskap samt muligheten for lignende interesser. Utdanning har også å gjøre med evnen til å uttrykke seg slik at man fremstår intelligent. Dette er det jeg tror er grunnen til at mange tror at utdannelse og intelligens henger sammen. Det er klart at en som har brukt 5år på å utvikle sin argumentative evne vil være flinkere til å argumentere, men det vil ikke si at personen er mer intelligent eller ser sammenhenger/informasjon/løser problemer ol. som en mindre intelligent person enten ikke ville greid eller ville brukt mer tid på.

Forøvrig er det helt korrekt at jeg var frekk. Unyansert? Muligens noe, men ikke utover det jeg vil anse som rimelig.

Anonymkode: 5f05b...24c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, AnonymBruker said:

Du var unyansert og unødvendig frekk, jeg syns du trengte å bli satt på plass. Selvfølgelig er ikke alle med mastergrad kloke mennesker. Men kan du være enig i at fem år med trening på å tenke og argumentere gir større sjans til å være god til det enn å _ikke_ bruke fem år av livet sitt til å trene opp den ferdigheten?

Anonymkode: 287f1...f70

Nå ser jeg at jeg endte opp med å svare litt feil på innlegget ditt, da jeg tror vi muliggens har penslet oss inn på en noe lignende konklusjon likevel, så da får jeg heller beklage hvis mitt overstående innlegg bommet noe.

Anonymkode: 5f05b...24c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På OkCupid det slik at man svarer på spørsmål og rangerer hvor viktig det er at daten svarer som du ønsker. Du kan velge å ha disse svarene offentlige.
Jeg hadde svart at det var svært viktig at de var klar over at sola var større enn jorda.

Så kom det en og spurte, "What do you mean the sun is bigger than earth, I can see it in the sky and it is clearly smaller!" Jeg forklarte hvordan det hang sammen, viste han bilder og videoer, men ikke faen om det gikk inn. Jorden er visst flat, midt i universet og solen og månen går opp og ned bak et fjell, og big bang er bare tull. Eeeh.

Slike ting ser jeg på som basisk kunnskap, og kunne absolutt ikke vært sammen med noen som ikke vill lære det engang. Heldst burde de være litt over det nivået. Trenger ikke ha noe master eller noe, bare interessen er der og viljen til å tilegne seg ny kunnskap.

Anonymkode: cfae4...398

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært sammen med en mindre smart en, hvor almennkunnskapen var omtrent fraværende. Aldri igjen sier bare jeg!

Han hadde bachlorgrad, men han visste ikke hva f.eks en molo er (umulig å spille Alias med da han ikke visste hva noe av ordene var), han hadde ikke kjennskap til ordtak og hans sosiale antenner var heller fraværende.

Anonymkode: 082a3...5d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man trenger ikke være intellektuell for å være intelligent. Men jeg kunne ikke vært med en lite smart mann med et "godt hjerte". Det har jeg prøvd. Men lite smarte folk har fort så lite innsikt i det aller meste at de gjør ondskapsfulle ting uten dårlig samvittighet fordi de tror det er "det rette" å gjøre. Dumme folk er rett og slett livsfarlige å ha i livet sitt. 

Anonymkode: d16cc...e71

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg har vært sammen med en mindre smart en, hvor almennkunnskapen var omtrent fraværende. Aldri igjen sier bare jeg!

Han hadde bachlorgrad, men han visste ikke hva f.eks en molo er (umulig å spille Alias med da han ikke visste hva noe av ordene var), han hadde ikke kjennskap til ordtak og hans sosiale antenner var heller fraværende.

Anonymkode: 082a3...5d2

Jeg regner med at du vet hva daier, bekkalokk, bosspann, kjørler, sting (nei, ikke sying) og slike ord betyr da? Siden det at noen ikke kan ett enkelt ord (som forsåvidt aldri brukes lengre) skal være et eksempel på at de er mindre intelligent?

Anonymkode: 5f05b...24c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Utdanning har mellom lite og ingenting å gjøre med hvor smart eller intelligent en person er.

Utdanning har derimot noe å gjøre med kunnskap, anvendelse av nevnte kunnskap samt muligheten for lignende interesser. Utdanning har også å gjøre med evnen til å uttrykke seg slik at man fremstår intelligent. Dette er det jeg tror er grunnen til at mange tror at utdannelse og intelligens henger sammen. Det er klart at en som har brukt 5år på å utvikle sin argumentative evne vil være flinkere til å argumentere, men det vil ikke si at personen er mer intelligent eller ser sammenhenger/informasjon/løser problemer ol. som en mindre intelligent person enten ikke ville greid eller ville brukt mer tid på.

Forøvrig er det helt korrekt at jeg var frekk. Unyansert? Muligens noe, men ikke utover det jeg vil anse som rimelig.

Anonymkode: 5f05b...24c

Det er veldig rart hvis det ikke er noe sammenheng mellom utdanningsnivå og iq. Spesielt fordi for en med veldig lav iq vil det være nær umulig å komme seg gjennom feks et medisinstudie. 

Her er noen tall fra USA:

Snitt iq uten utdanning: 87

Snitt iq blant PhD-studenter: 127

https://www.google.no/amp/s/brainsize.wordpress.com/2014/06/02/iq-years-of-education/amp/

Anonymkode: 287f1...f70

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minesveiper

Der jeg kommer i fra var de enkle guttene alltid mer populære enn de intellektuelle. Jeg forstår det godt også. Sykt kjedelig å delta i, og høre på noen diskutere et tema man synes er gørr kjedelig. Enkle menn er det ofte mer liv og sprell i, og de er bare mer stimulerende generelt. Samtidig kommer man ikke bort fra at andre faktorer har større enn effekt på attraktivitet enn hvor intellektuell man er. Man burde uansett gjøre et skille mellom det å være intelligent og det å være intellektuell. 

Jeg husker det har vært postet noen artikler på forumet som viste at intelligente menn var attraktive blant kvinner, men erfaringsmessig så stemmer ikke det med det jeg har observert. De mest intelligente mennene jeg har vært rundt har veldig ofte ikke hatt de beste sosiale ferdighetene, og da kommer de til kort med damer sånn generelt. Jeg tror at sosial intelligens er viktigere enn "vanlig" intelligens når det kommer til hvor attraktiv man er for damer, og jeg tror også at damer er mer opptatt av at en mann har oppnådd noe med intelligensen. Det hjelper ikke å ha sky høy iq hvis man sitter inne hele dagen og spiller dataspill for eksempel. Jeg synes at intelligens og intellekt er ganske oppskrytt når det kommer til attraktivitet for menn. Man kommer lengre med å være kjekk, og eller ha gode sosiale ferdigheter. 

Endret av Minesveiper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm exn min og far til mitt barn er ganske "enkel", har meninger men kanskje ikke så nyanserte og rasjonelle alltid. Jeg føler ikke jeg kan disuktere livets store spørsmål med han akkurat.

 

Han er likevel en fantastisk mann, verdens veste far, hjelsom, handy som få, generøs og veldig morsom. Alt i alt en god mann.

 

Så, ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min har svært lave allmennkunnskaper og kunnskaper om samfunnsspørsmål så han virker fort litt "enkel".  Heldigvis viser han sjeldent disse hullene for vi diskuterer sjeldent de tingene. Samtidig har mannen mye kunnskaper om andre ting så skjønner at han ikke er "dum". Han er også klar over hva han har lave kunnskaper om. Synes det er verre med de som har sterke meninger om ting de tydelig ikke har satt seg inn i.   

Endret av potetstappe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært sammen med en som var lite smart, for å si det sånn. Men han var snill og grei på mange måter. Jeg har høyere utdanning og det hadde ikke han, så forskjellene mellom oss ble for store. Sånn ser jeg at det er for mange og det viser også innleggene her inne. Og dette våset med at utdanning ikke har noe med intelligens å gjøre er fullstendig feil. Utdanning er ikke synonymt med intelligens, men du klarer ikke å ta høyere utdanning hvis du er langt under gjennomsnittet intelligent. Selvsagt er det mange måter å være intelligent på, men evnen til å resonnere, tenke logisk, tenke abstrakt og se sammenhenger er regnet som grunnleggende uttrykk for intelligens. Hvis du ikke er så smart har du mindre av dette, og det merkes av andre som har høyere intelligens. Dere kan prøve å snakke det bort så mye dere bare orker, men dette er dessverre kalde fakta. 

Anonymkode: ec17e...886

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Minesveiper skrev:

Der jeg kommer i fra var de enkle guttene alltid mer populære enn de intellektuelle. Jeg forstår det godt også. Sykt kjedelig å delta i, og høre på noen diskutere et tema man synes er gørr kjedelig. Enkle menn er det ofte mer liv og sprell i, og de er bare mer stimulerende generelt. Samtidig kommer man ikke bort fra at andre faktorer har større enn effekt på attraktivitet enn hvor intellektuell man er. Man burde uansett gjøre et skille mellom det å være intelligent og det å være intellektuell. 

Jeg husker det har vært postet noen artikler på forumet som viste at intelligente menn var attraktive blant kvinner, men erfaringsmessig så stemmer ikke det med det jeg har observert. De mest intelligente mennene jeg har vært rundt har veldig ofte ikke hatt de beste sosiale ferdighetene, og da kommer de til kort med damer sånn generelt. Jeg tror at sosial intelligens er viktigere enn "vanlig" intelligens når det kommer til hvor attraktiv man er for damer, og jeg tror også at damer er mer opptatt av at en mann har oppnådd noe med intelligensen. Det hjelper ikke å ha sky høy iq hvis man sitter inne hele dagen og spiller dataspill for eksempel. Jeg synes at intelligens og intellektualitet er ganske oppskrytt når det kommer til attraktivitet for menn. Man kommer lengre med å være kjekk, og eller ha gode sosiale ferdigheter. 

Det er ikke noe som heter sosial intelligens. De menn du ser som er gode med damer (og gode sosialt) er sannsynligvis ganske intelligente. Det er bare det at veldig mange forbinder intelligens med å være Einstein-smart og keitete, men dette er en myte.

Anonymkode: 287f1...f70

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minesveiper
36 minutes ago, AnonymBruker said:

Det er ikke noe som heter sosial intelligens. De menn du ser som er gode med damer (og gode sosialt) er sannsynligvis ganske intelligente. Det er bare det at veldig mange forbinder intelligens med å være Einstein-smart og keitete, men dette er en myte.

Anonymkode: 287f1...f70

Gardner er uenig med deg når det gjelder det der.

Endret av Minesveiper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, det kunne jeg ikke. Jeg faller for smarte menn. Han jeg giftet meg med, har IQ på 150. Selv er jeg nok middels smart, men jeg er veldig nysgjerrig av meg, og synes veldig mye er spennende, og jeg elsker å diskutere og lære nye ting. Så jeg faller jo lett for en smart mann, som kan lære meg noe nytt.

Anonymkode: 884db...02f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt. Snill og morsom er mye viktigere enn å være så forbanna intelligent synes jeg. 

Anonymkode: 970fe...b51

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Minesveiper skrev:

Gardner er uenig med deg når det gjelder det der.

Okei litt flåsete sagt, tenkte mest på denne berømmelige emosjonelle intelligensen som er så populær. Men poenget mitt står, det er veldig mye misoppfatninger om at folk som er gode med folk er det på tross av intelligens. Jeg mener det er en sammenheng.

Anonymkode: 287f1...f70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trenger ikke være supersmart for å komme seg gjennom en master, men en som har lav intelligens vil nok streve mer enn andre.

Det er heller ikke sånn at bare de som er intelligente tar høyere utdanning. Men med høyere utdanning utvikler man evnen til å resonnere og argumentere, og man lærer å innhente og strukturere informasjon. Så det vil ofte være en forskjell i kunnskap og måte å tenke på som gjør at like barn liker best. Og bare det at du ikke tar høyde for dette, beviser at ikke du heller vet hva du snakker om.

Anonymkode: 287f1...f70

egentlig like greit. alle vet at de som tar master grad og sitter 10 år på skolebenken er like fysisk attraktiv som erna solberg,

de peneste og deiligste damene, de som er øvers på listen til menn  er sykepleiere, frisører, eiendomsmeglere, personelig trener, lærer og i helt vanlige yrker. det er også disse kvinnene menn vil ha , da vi ikke vil ha en som bruker all tiden på jobb og ellers er bedrevitende og irriterende i hverdagen

mastergrad tjener forsåvidt ikke noe særlig mer en disse vanlige yrkene heller

så NEI til mastergrad ! 

Hilsen mann som er bioingeniør

Anonymkode: 3843f...a88

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...