AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #101 Skrevet 27. oktober 2017 14 hours ago, AnonymBruker said: Bekrefter bare at det er alt for lett å få diagnosen. Anonymkode: bfc45...f23 Eller at du har feil inntrykk av hva diagnosen innebærer. Når det er snakk om at 80% feildiagnostiseres, så snakker vi ikke bare om diagnosekriteriene- vi snakker også om hva de ulike menneskene mener at diagnosen skal være og hvem den skal inkludere. Noen mener sikkert at det kun er det mest hardt rammede som skal inkluderes, mens andre mener at mer høyt fungerende også går under fenomenet "asperger" Asperger er ikke noe vi per idag kan måle matematisk eller fysisk, så vi avhenger av hva menneskene selv bestemmer grensen er. Noe som vil si at både alle tar feil og har rett, for når alt kommer til alt er asperger det menneskene bestemmer at asperger er, og hvor høyt fungerende mennesker som skal få lov å få diagnosen 40 minutes ago, AnonymBruker said: Jeg tviler også på at du har AS. Bare fordi du er utrdreted av hab så betyr ikke det at det er riktig. Mange personer må gjennom en rekke utredninger og feildiagnostiseringer før dem endelig får rette diagnosen. Hvordan var du som barn? Hadde masse venner, var den populære jenta, elska å prate med folk å være sosial da også, sminka deg og kledde deg veltilpasset du passet rett og slett inn. No problems liksom? Anonymkode: d5144...636 Sminka seg som barn? Alle har ikke vokst opp i Oslo Anonymkode: 8cdb8...850
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #102 Skrevet 27. oktober 2017 På 10/24/2017 den 13.12, AnonymBruker skrev: Om asperger er et fenomen som eksisterer i hjernen, så ja, da er det mange av dem som ville levd normale liv, mange av dem ville aldri få diagnosen. Men de har fortsatt det fenomenet i hjernen Det finnes mennesker med bipolar, depresjon eller personlighetsfortyrrelser der noen blir i stand til å leve normale liv. Vi kan ikke basere diagnoser på sannsynligheten for at noen blir i stand til det, det kan man jo ikke vite på forhånd. Samtidig så blir det jo da et "dødsbudskap" å få diagosen, fordi alle da vet at man aldri vil kunne klare noe som helst. Jeg synes vi skal være forsiktige med å hevde at aspergerdiagnosen betyr at man aldri kan jobbe litt eller fulltid, det blir en selvoppfyllende profeti om alle inkludert en selv forventer og "vet" at man failer. Å kjempe mot ideen om at aspergere kan ha gode liv er irrasjonelt og nedlatende. Det er destruktivt. Jeg lurer også på hvorfor vi ikke ser 20 tråder der noen med bipolar sier at ingen noensinne kan ha et normalt liv med bipolar. Hvorfor skal asperger være så mye mer jævlig enn alle de andre diagnosene? Fordi det ikke finnes meds/behandling for asperger. Og statistikken viser at de fleste er ensome venneløse trygdemottakere utenfor arbeidslivet. Anonymkode: bfc45...f23
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #103 Skrevet 27. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tviler også på at du har AS. Bare fordi du er utrdreted av hab så betyr ikke det at det er riktig. Mange personer må gjennom en rekke utredninger og feildiagnostiseringer før dem endelig får rette diagnosen. Hvordan var du som barn? Hadde masse venner, var den populære jenta, elska å prate med folk å være sosial da også, sminka deg og kledde deg veltilpasset du passet rett og slett inn. No problems liksom? Anonymkode: d5144...636 Jeg føler meg sikker på at det er riktig. Jeg kjenner meg igjen i symptomene og scoret veldig høyt på det meste. Jeg har vært utredet og gått til psykolog fra jeg var liten, og nå er altså min fastlege samt. 3 psykologer enige om at asperger forklarer "alt". Alle mine psykiske plager kan relateres til den diagnosen. Det finnes ikke noen andre alternativer der. Scorer heller ikke på noen andre diagnoser (utenom angst), og jeg har vært utredet MANGE ganger. Også etter jeg fikk asperger. Jeg tror ikke vi skal ta noen utredning her inne. Men jeg kan si så mye som at jeg svarte på spørreskjema om barndommen min, som mamma og pappa også svarte på. Det bekreftet diagnosen. 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eller at du har feil inntrykk av hva diagnosen innebærer. Når det er snakk om at 80% feildiagnostiseres, så snakker vi ikke bare om diagnosekriteriene- vi snakker også om hva de ulike menneskene mener at diagnosen skal være og hvem den skal inkludere. Noen mener sikkert at det kun er det mest hardt rammede som skal inkluderes, mens andre mener at mer høyt fungerende også går under fenomenet "asperger" Asperger er ikke noe vi per idag kan måle matematisk eller fysisk, så vi avhenger av hva menneskene selv bestemmer grensen er. Noe som vil si at både alle tar feil og har rett, for når alt kommer til alt er asperger det menneskene bestemmer at asperger er, og hvor høyt fungerende mennesker som skal få lov å få diagnosen Sminka seg som barn? Alle har ikke vokst opp i Oslo Anonymkode: 8cdb8...850 Slik jeg har fått vite det, regnes det som en diagnose hvis man er plaget av det i hverdagen og går ut over livet. Anonymkode: 945f0...45e
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #104 Skrevet 27. oktober 2017 1 minute ago, AnonymBruker said: Slik jeg har fått vite det, regnes det som en diagnose hvis man er plaget av det i hverdagen og går ut over livet. Anonymkode: 945f0...45e Slik stilles jo depresjonsdiagnose også, men det betyr ikke at man aldri har perioder i livet der man er bedre. Det samme kan skje for asperger, at det er et større problem i perioder av livet, mens så enten får man bedre oversikt eller så lærer man seg å håndtere livet bedre og sliter ikke lenger. Har man fortsatt asperger eller har man blitt frisk? Dersom man fortsatt har asperger, så betyr det at man kan ha asperger selv om man klarer seg fint i livet. Det betyr at det er mulig for aspergere å ha aspergers, men fortsatt klare seg fint Anonymkode: 8cdb8...850
lurings Skrevet 27. oktober 2017 #105 Skrevet 27. oktober 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slik stilles jo depresjonsdiagnose også, men det betyr ikke at man aldri har perioder i livet der man er bedre. Det samme kan skje for asperger, at det er et større problem i perioder av livet, mens så enten får man bedre oversikt eller så lærer man seg å håndtere livet bedre og sliter ikke lenger. Har man fortsatt asperger eller har man blitt frisk? Dersom man fortsatt har asperger, så betyr det at man kan ha asperger selv om man klarer seg fint i livet. Det betyr at det er mulig for aspergere å ha aspergers, men fortsatt klare seg fint Anonymkode: 8cdb8...850 Du blir ikke kvitt aspergeren. Den er der konstant og plager deg til du dør. 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #106 Skrevet 27. oktober 2017 45 minutter siden, lurings skrev: Du blir ikke kvitt aspergeren. Den er der konstant og plager deg til du dør. Ikke nødvendigvis. Noen lærer å kompensere så mye i sosiale situasjoner at andre tilslutt ikke merker noe. Anonymkode: 0b364...498
lurings Skrevet 27. oktober 2017 #107 Skrevet 27. oktober 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke nødvendigvis. Noen lærer å kompensere så mye i sosiale situasjoner at andre tilslutt ikke merker noe. Anonymkode: 0b364...498 Da våger jeg å påstå man er feildiagnoistisert, eventuelt lå hårfint over cutoff.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #108 Skrevet 27. oktober 2017 12 minutes ago, AnonymBruker said: Ikke nødvendigvis. Noen lærer å kompensere så mye i sosiale situasjoner at andre tilslutt ikke merker noe. Anonymkode: 0b364...498 8 minutes ago, lurings said: Da våger jeg å påstå man er feildiagnoistisert, eventuelt lå hårfint over cutoff. ! Det var dette jeg tok opp i mitt innlegg men som visst blir kjekt ignorert Er asperger et nevrologisk fenomen? Eller er det symptomer? Om asperger er et nevrologisk fenomen sier det seg selv at det er nødt å eksistere tilfeller som klarer seg bedre enn andre. Da er asperger noe man kan måle (om vi hadde hatt teknologien og viten). Dvs at asperger kan være noe som finnes hos mennesker som ikke sliter like sterkt som en som typisk får diagnosen. Det betyr at i stedet for å se hovedsaklig på symptomene, må vi se på fenomenet i hjernen. Og hva dette fenomenet innebærer vet vi lite om. Fenomenet kan eksistere i mange mennesker som klarer seg fint i livet. Om vi bare skal se på symptomer, så betyr det at en person som kvalifiserer til diagnosen som tenåring, men ikke voksen kan bli sett på som kurert. Ser vi bare på symptomer kan vi se noen som klarer seg dårlig i livet som ung, men klarer seg bra senere, mister symptomene og har blitt frisk. Anonymkode: 8cdb8...850
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #109 Skrevet 27. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: ! Det var dette jeg tok opp i mitt innlegg men som visst blir kjekt ignorert Er asperger et nevrologisk fenomen? Eller er det symptomer? Om asperger er et nevrologisk fenomen sier det seg selv at det er nødt å eksistere tilfeller som klarer seg bedre enn andre. Da er asperger noe man kan måle (om vi hadde hatt teknologien og viten). Dvs at asperger kan være noe som finnes hos mennesker som ikke sliter like sterkt som en som typisk får diagnosen. Det betyr at i stedet for å se hovedsaklig på symptomene, må vi se på fenomenet i hjernen. Og hva dette fenomenet innebærer vet vi lite om. Fenomenet kan eksistere i mange mennesker som klarer seg fint i livet. Om vi bare skal se på symptomer, så betyr det at en person som kvalifiserer til diagnosen som tenåring, men ikke voksen kan bli sett på som kurert. Ser vi bare på symptomer kan vi se noen som klarer seg dårlig i livet som ung, men klarer seg bra senere, mister symptomene og har blitt frisk. Anonymkode: 8cdb8...850 Asperger er en slags hjerneskade. Denne hjerneskaden gjør sosial interaksjon mellom mennesker vanskelig. En kan sikkert ha venner dersom en har tolerante venner, men symptomene som kommer av hjerneskaden forsvinner ikke. En vil fortsatt ha vansker med å samhandle. En blir, som alle, bedre til samhandling etterhvert som en blir eldre, men dette er ikke noe som går bort. Anonymkode: d5144...636 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #110 Skrevet 27. oktober 2017 39 minutes ago, AnonymBruker said: Asperger er en slags hjerneskade. Denne hjerneskaden gjør sosial interaksjon mellom mennesker vanskelig. En kan sikkert ha venner dersom en har tolerante venner, men symptomene som kommer av hjerneskaden forsvinner ikke. En vil fortsatt ha vansker med å samhandle. En blir, som alle, bedre til samhandling etterhvert som en blir eldre, men dette er ikke noe som går bort. Anonymkode: d5144...636 Dette svarer ikke på spørsmålet mitt i det hele tatt. Det virker som om du er ute etter å sverte aspergere, ikke forsøke forstå mekanismene Anonymkode: 8cdb8...850 2
lillesky Skrevet 27. oktober 2017 #111 Skrevet 27. oktober 2017 Tråden er ryddet for latterliggjøring. /lillesky (mod)
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #113 Skrevet 27. oktober 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke nødvendigvis. Noen lærer å kompensere så mye i sosiale situasjoner at andre tilslutt ikke merker noe. Anonymkode: 0b364...498 At ANDRE ikke merker noe? Hva med en selv - betyr ikke det noe? Kompensering fører til overbelastning - stress, angst, depresjon osv. Det er derfor så mange kvinnelige aspergere blir diagnostisert i voksen alder, vi har kompensert oss syke gjennom hele livet og blir først fanget opp når stressbelastningen blir for stor. Anonymkode: f83d6...ec1 4
lurings Skrevet 27. oktober 2017 #114 Skrevet 27. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette svarer ikke på spørsmålet mitt i det hele tatt. Det virker som om du er ute etter å sverte aspergere, ikke forsøke forstå mekanismene Anonymkode: 8cdb8...850 Jeg vil si h*n er realistisk. 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #115 Skrevet 27. oktober 2017 3 minutes ago, lurings said: Jeg vil si h*n er realistisk. Det er realistisk å ikke gidde diskutere noe men bastant hevde egne meninger? Anonymkode: 8cdb8...850
lurings Skrevet 27. oktober 2017 #116 Skrevet 27. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er realistisk å ikke gidde diskutere noe men bastant hevde egne meninger? Anonymkode: 8cdb8...850 Det er akkurat det du gjør. Jeg blir stadig forundret over hvor friske og velfungerende de såkalte aspergerene på Kvinneguiden er. Det er det stikk motsatte av det inntrykket man får etter å ha lest på diverse asperger-forum.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #117 Skrevet 27. oktober 2017 Just now, lurings said: Det er akkurat det du gjør. Jeg blir stadig forundret over hvor friske og velfungerende de såkalte aspergerene på Kvinneguiden er. Det er det stikk motsatte av det inntrykket man får etter å ha lest på diverse asperger-forum. Du blir forundret over at det finnes forskjeller innenfor individer? Anonymkode: 8cdb8...850
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #118 Skrevet 27. oktober 2017 Autisme/asperger er et spektrum. Dessuten er det en kvinnelig profil og en mannlig profil. Den mannlige er den man typisk tenker på når man hører "asperger". Den kvinnelige er mye mer subtil i sin fremtoning og blir ofte oversett. Det betyr ikke at den oppleves mindre vanskelig for oss. Anonymkode: f83d6...ec1 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #119 Skrevet 27. oktober 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Slik stilles jo depresjonsdiagnose også, men det betyr ikke at man aldri har perioder i livet der man er bedre. Det samme kan skje for asperger, at det er et større problem i perioder av livet, mens så enten får man bedre oversikt eller så lærer man seg å håndtere livet bedre og sliter ikke lenger. Har man fortsatt asperger eller har man blitt frisk? Dersom man fortsatt har asperger, så betyr det at man kan ha asperger selv om man klarer seg fint i livet. Det betyr at det er mulig for aspergere å ha aspergers, men fortsatt klare seg fint Anonymkode: 8cdb8...850 Asperger er jo en kronisk sykdom, det er ikke depresjon. Selvom man overkompenserer herfra til helvete og for andre kan virke normal, vil det fortsatt gi den rammede plager. Anonymkode: 945f0...45e
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #120 Skrevet 27. oktober 2017 2 minutes ago, AnonymBruker said: Asperger er jo en kronisk sykdom, det er ikke depresjon. Selvom man overkompenserer herfra til helvete og for andre kan virke normal, vil det fortsatt gi den rammede plager. Anonymkode: 945f0...45e Noen kompenserer og klarer seg Anonymkode: 8cdb8...850
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå