Gå til innhold

Asperger eller Schizoid

Fremhevede innlegg

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste med asperger klarer neppe å ha noe særlig forhold. Isåfall bare de som er lettest rammet

Anonymkode: d5144...636

Hvorfor klarer de ikke det?

Alle med diagnosen er forskjellig. Ja, det finnes likhetstrekk men likevel er det ikke sånn at ingen har venner. Noen har kjempestort nettverk og blir sett på som søte, oppmuntrende, empatiske og forståelsesfulle. Utfordringene deres ligger mer på innsiden, men er kanskje ikke like synlige på utsiden. Andre igjen har få venner fordi problematikken er veldig synlig og skaper problemer med å holde på venner. 

Anonymkode: 0b364...498

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Alle med diagnosen er forskjellig. Ja, det finnes likhetstrekk men likevel er det ikke sånn at ingen har venner. Noen har kjempestort nettverk og blir sett på som søte, oppmuntrende, empatiske og forståelsesfulle.

Det tror jeg gjelder et mindretall, og i hovedsak kvinner.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Alle med diagnosen er forskjellig. Ja, det finnes likhetstrekk men likevel er det ikke sånn at ingen har venner. Noen har kjempestort nettverk og blir sett på som søte, oppmuntrende, empatiske og forståelsesfulle. Utfordringene deres ligger mer på innsiden, men er kanskje ikke like synlige på utsiden. Andre igjen har få venner fordi problematikken er veldig synlig og skaper problemer med å holde på venner. 

Det ligger i diagnosen. En med asperger har gjerne problemer med å vise medfølelse og varme ovenfor andre. Vanskeligheter med såkalt "gi og ta". Du nevner også at de er forståelsesfulle, men faktum er at de med asperger er dårlig på å tolke ansiktsuttrykk, kroppsråk og andres intensjoner. Alt dette er ting som skaper problemer på venne, og kjærestefronten.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ligger i diagnosen. En med asperger har gjerne problemer med å vise medfølelse og varme ovenfor andre. Vanskeligheter med såkalt "gi og ta". Du nevner også at de er forståelsesfulle, men faktum er at de med asperger er dårlig på å tolke ansiktsuttrykk, kroppsråk og andres intensjoner. Alt dette er ting som skaper problemer på venne, og kjærestefronten.

Vel, jeg fikk diagnosen for noen år siden, men er ikke sånn. 

Jeg synes det er enkelt å forstå andre og har mye empati. Jeg hører stadig av foreldrene mine at jeg er flink til å forstå folks følelser. Og jeg får høre av venninner at jeg er søt, snill, overempatisk og oppmuntrende. 

Nå har jeg en mild grad da. Har blitt henvist på nytt til habiliteringstjenesten for å vurdere diagnosen på nytt. Men det eneste jeg vet sikkert er at jeg har tilknytningsproblemer (etter alvorlig omsorgssvikt) og en traumediagnose. Jeg sliter mye med meg selv. Torturerer meg fysisk og psykisk, men er alltid overbæren overfor andre. Flink til å vise at jeg er glad i dem. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er enkelt å forstå andre og har mye empati. Jeg hører stadig av foreldrene mine at jeg er flink til å forstå folks følelser. Og jeg får høre av venninner at jeg er søt, snill, overempatisk og oppmuntrende. 

Nå har jeg en mild grad da. Har blitt henvist på nytt til habiliteringstjenesten for å vurdere diagnosen på nytt. Men det eneste jeg vet sikkert er at jeg har tilknytningsproblemer (etter alvorlig omsorgssvikt) og en traumediagnose. Jeg sliter mye med meg selv. Torturerer meg fysisk og psykisk, men er alltid overbæren overfor andre. Flink til å vise at jeg er glad i dem. 

For meg høres det ikke ut som at du har Asperger. Mye av det du sier at andre sier om deg er jo direkte motsigende til diagnosen. 

Anonymkode: 4b968...96f

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, Horten Market skrev:

Også et typisk asperger-svar (uten at det sier noe sikkert om deg), som tilsvarende for svaret ovenfor kan tolkes som et trollesvar i andre tråder.

Misforståelsen her er at du tolker "Mari har eksamen" helt bokstavelig, mens det er ment at hun er i en eksamensperiode. Hvorfor sier vi ikke det da, istedenfor å uttrykke oss tvetydig? Vel, det er tvetydig kun for den som ikke ser konteksten (aspergere), for andre (NT) er dette en kortere og mer effektiv uttrykksmåte, og like tydelig. :)

Jeg har to barn med Asperger, og har selv blitt utredet men ble erklært "normal". Jeg har en del trekk, men vanskene jeg mente jeg hadde, var jeg som hadde for store krav til meg selv og altså helt normale vansker. Så jeg er et sted mellom Asperger-diagnose og normal-punktet. Artig at du så det ut i fra kommentaren min :D

Anonymkode: 36843...863

• Liker 1
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vil kalle det språklig slurv og unøyaktigheter. 

Anonymkode: bfc45...f23

Ja, det er vel hva det er. 

Anonymkode: 53bbc...249

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var det ikke du som kommenterte tidligere her om at du neppe hadde as alikevel, men isteden hadde traumer? Isåfall er det jo unødvendig av deg å si at de med as er søte, overempatiske, snille og oppmuntrende folk siden du ikke har diagnosen selv. Du representerer jo ikke de med as.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er urovekkende. Jeg håper du er under behandling?

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var det ikke du som kommenterte tidligere her om at du neppe hadde as alikevel, men isteden hadde traumer? Isåfall er det jo unødvendig av deg å si at de med as er søte, overempatiske, snille og oppmuntrende folk siden du ikke har diagnosen selv. Du representerer jo ikke de med as.

Hei, Jo det var meg. Men foreløpig har jeg diagnosen frem til habiliteringstjenesten vurderer den på nytt. Men jeg håper jeg blir kvitt den, for jeg føler ikke den er noe beskrivende til det jeg sliter med

Skrevet
6 minutter siden, Arabella skrev:

Dette er urovekkende. Jeg håper du er under behandling?

Ja, jeg er det. Får oppfølging i kommunen og på DPS. Skal snart til habiliteringstjenesten også, og videre derifra har jeg lyst til å be om kognitiv/traumebasert terapi, eller om henvisning til psykiater for å prøve ut noen medisiner. Men alle behandlerne jeg har vært i kontakt med mener at medisiner ikke løser noe, så ikke vet jeg.

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste med asperger klarer neppe å ha noe særlig forhold. Isåfall bare de som er lettest rammet

Det er ikke helt riktig. Selv har jeg mange venner, er gift og har godt forhold til familie og arbeidskolleger (som også inviterer meg meg på ting privat).

Jeg har gått på kurs for de med asperger og jeg har møtt en del andre på treff for folk med AS. Det er veldig varierte situasjoner der ute, men de fleste har venner og kjæreste der.

Anonymkode: 945f0...45e

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke helt riktig. Selv har jeg mange venner, er gift og har godt forhold til familie og arbeidskolleger (som også inviterer meg meg på ting privat).

Jeg har gått på kurs for de med asperger og jeg har møtt en del andre på treff for folk med AS. Det er veldig varierte situasjoner der ute, men de fleste har venner og kjæreste der.

Bekrefter bare at det er alt for lett å få diagnosen.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bekrefter bare at det er alt for lett å få diagnosen.

Nå vet du vel lite om min situasjon ellers, så det er vel intet å bekrefte utifra et par innlegg på et diskusjonsforum.

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå vet du vel lite om min situasjon ellers, så det er vel intet å bekrefte utifra et par innlegg på et diskusjonsforum.

Eksperten over sier jo at 80% er feildiagnostisert.

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eksperten over sier jo at 80% er feildiagnostisert.

Hva er det for en slags ekspert?

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det for en slags ekspert?

Psykolog Børge Holden.

http://www.atferd.no/loadfile.aspx?IdFile=110

Rundt 80 prosent av henviste personer med diagnosen eller personer som blir henvist for utredning, oppfyller ikke kriteriene. Dette kommer fra en anerkjent psykolog som har skrevet flere bøker om autisme og asperger.

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Psykolog Børge Holden.

http://www.atferd.no/loadfile.aspx?IdFile=110

Rundt 80 prosent av henviste personer med diagnosen eller personer som blir henvist for utredning, oppfyller ikke kriteriene. Dette kommer fra en anerkjent psykolog som har skrevet flere bøker om autisme og asperger.

Jeg er utredet av en spesialist ved habiliteringstjenesten. Det er ikke noen tvil.

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er utredet av en spesialist ved habiliteringstjenesten. Det er ikke noen tvil.

Jeg tviler også på at du har AS.

Bare fordi du er utrdreted av hab så betyr ikke det at det er riktig. Mange personer må gjennom en rekke utredninger og feildiagnostiseringer før dem endelig får rette diagnosen.

Hvordan var du som barn? Hadde masse venner, var den populære jenta, elska å prate med folk å være sosial da også,  sminka deg og kledde deg veltilpasset du passet rett og slett inn. No problems liksom?

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er utredet av en spesialist ved habiliteringstjenesten.

Det er nok de fleste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...