Gå til innhold

Asperger eller Schizoid

Fremhevede innlegg

Skrevet
5 timer siden, Horten Market skrev:

Tester må avdekke hvordan hjernens ubevisste prosesser fungerer før bevisst overstyring. For eksempel om informasjon blir analysert og tolket ubevisst på bakgrunn av kontekst, og hvilken kontekst som vektlegges, den perseptuelle eller den konseptuelle. Dette avdekker nevrologiske forskjeller som finnes hos aspergere.

Jeg tok ikke sånne tester, men svarte på omtrent 200 spørsmål på to spørreskjema + samtaler med spesialist da.

Anonymkode: bfc45...f23

Videoannonse
Annonse
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok ikke sånne tester, men svarte på omtrent 200 spørsmål på to spørreskjema + samtaler med spesialist da.

Spørreskjemaer er egnet til å fange opp aspergers/autisme, men uten tester som avdekker nevrologiske karakteristikker, vil feilprosenten være stor. Derfor er spørsmålet i denne tråden relevant: Hvordan skille mellom aspergers og schizoid? Eller non-verbale lærevansker, som også har store likheter med aspergers.

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er mye overlappinger på disse diagnosene. Det er ikke mulig å ha begge samtidig. Hvordan være sikker på at riktig diagnose er satt?

Asperger er noe man er født med (altså man har symptomer fra barndommen). Schizoid er noe som utvikles i voksenalder.

Anonymkode: d5144...636

Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Asperger er noe man er født med (altså man har symptomer fra barndommen). Schizoid er noe som utvikles i voksenalder.

Jeg tror en kan ha symptomer på schizoid som barn/ungdom også, selm om diagnosen ikke settes på barn.

• Liker 2
Skrevet
16 timer siden, Horten Market skrev:

Derfor har så mange fått diagnosen på feil grunnlag.

15 timer siden, Horten Market skrev:

Ifølge eksperter.

Kunne De utdype dette litt?

Tenker du at definisjonen på Asperger er feil, og dermed bruker psykologene feil definisjon som grunnlag,
eller tenker du at deifnisjonen er riktig, men psykologene feiltolker definisjonen og dermed bruker feil grunnlag

Uansett hvilke av de to De sikter til gir det jo ingen mening at de nå fjerner diagnosen, dersom ekspertene faktisk mener den har noe for seg, da burde de vel enten endre definisjonen, eller presisere mer spesifikt i definisjonen for å unngå feilsteg fra psykologene

Så det er jo .. noe.. som ikke stemmer her, men ekspertene er kanskje uenige seg imellom ?

Hilsen Asperger :ph34r: 

Anonymkode: fc39d...302

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kunne De utdype dette litt?

Tenker du at definisjonen på Asperger er feil, og dermed bruker psykologene feil definisjon som grunnlag,
eller tenker du at deifnisjonen er riktig, men psykologene feiltolker definisjonen og dermed bruker feil grunnlag

Uansett hvilke av de to De sikter til gir det jo ingen mening at de nå fjerner diagnosen, dersom ekspertene faktisk mener den har noe for seg, da burde de vel enten endre definisjonen, eller presisere mer spesifikt i definisjonen for å unngå feilsteg fra psykologene

Så det er jo .. noe.. som ikke stemmer her, men ekspertene er kanskje uenige seg imellom ?

Hilsen Asperger :ph34r: 

Asperger blir da ikke borte i norge... skjønner ikke hvorfor folk fortsatt henger seg oppi det

Og for å svare deg selvom det ikke var ment til meg. Så mener jeg at mange av psykologene og de som diagnostiserer må tenke på at det finnes grader. F.eks nesten alle mennesker kan oppleve problemer i forhold til samhandling med andre, spørsmålet er bare hvor stort problem er dette? En med asperger har veldig store problemer med dette. En kan dermed ikke diagnostisere alle som har problemer i forhold til andre med asperger. Men dessverre virker mange psykologer alt for sløve. 

For å oppsummere så opplever nesten alle mennesker symptomene på asperger en eller annen gang. Det er bare når symptomene opptrer samlet, ifra bardommen og i en slik alvorlighetsgrad at det går utover ens daglige liv at en har asperger.

En kan jo lure på alle disse "aspergerne" som har en masse venner, er gift og har barn, har en utdanning og jobb og lever et sosialt og aktivt liv, om de virkelig har asperger? Det tror ikke jeg.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Asperger blir da ikke borte i norge... skjønner ikke hvorfor folk fortsatt henger seg oppi det

Og for å svare deg selvom det ikke var ment til meg. Så mener jeg at mange av psykologene og de som diagnostiserer må tenke på at det finnes grader. F.eks nesten alle mennesker kan oppleve problemer i forhold til samhandling med andre, spørsmålet er bare hvor stort problem er dette? En med asperger har veldig store problemer med dette. En kan dermed ikke diagnostisere alle som har problemer i forhold til andre med asperger. Men dessverre virker mange psykologer alt for sløve. 

For å oppsummere så opplever nesten alle mennesker symptomene på asperger en eller annen gang. Det er bare når symptomene opptrer samlet, ifra bardommen og i en slik alvorlighetsgrad at det går utover ens daglige liv at en har asperger.

En kan jo lure på alle disse "aspergerne" som har en masse venner, er gift og har barn, har en utdanning og jobb og lever et sosialt og aktivt liv, om de virkelig har asperger? Det tror ikke jeg.

Selvom man har denne diagnosen kan man lære å kompensere. Jeg har gjort det. Øvd masse på sosiale ting, presset meg til å være rundt mange folk selvom jeg er utslitt osv. Om man jobber med problemene kan man alltid bli bedre. Om man jobber hardt kan man leve et tilnærmet normalt liv. 

Anonymkode: 0b364...498

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Asperger forsvinner fra den neste diagnosemanualen*, så om 2-3 år vil en ikke få Asperger diagnosen lenger i Norge kanskje et lite vedlegg i diagnoseboka om tidligere diagnoser slik at nye behandlere ikke blir helt forvirret eventuelt. Det vil ta lang tid før alle folkene med Asperger forsvinner ja, sikkert 100 år til alle av dem er daue, men nytilskudd av dem blir det ikke. Grunnen til at jeg nevnte det var at brukeren tydeligvis mente at noe var feil med diagnosen, og da tenkte jo jeg på ja kanskje det er derfor diagnosen forsvinner fordi noe var feil med diagnosen, men om det var samme feil som han snakket om eller andre feil eller noe helt annet klarte jeg ikke se helt derfor spurte jeg om utdyping 

*altså jeg har ikke fulgt med så mye siste året om de har ombestemt seg så er jo det flott? men det har jeg ikke hørt noe om så tror ikke det men gjerne utdyp om de ombestemte seg er jo det interessant 

Skrevet
11 minutes ago, AnonymBruker said:

Om asperger er et fenomen som eksisterer i hjernen, så ja, da er det mange av dem som ville levd normale liv, mange av dem ville aldri få diagnosen. Men de har fortsatt det fenomenet i hjernen

Det finnes mennesker med bipolar, depresjon eller personlighetsfortyrrelser der noen blir i stand til å leve normale liv. Vi kan ikke basere diagnoser på sannsynligheten for at noen blir i stand til det, det kan man jo ikke vite på forhånd. Samtidig så blir det jo da et "dødsbudskap" å få diagosen, fordi alle da vet at man aldri vil kunne klare noe som helst. 

Jeg synes vi skal være forsiktige med å hevde at aspergerdiagnosen betyr at man aldri kan jobbe litt eller fulltid, det blir en selvoppfyllende profeti om alle inkludert en selv forventer og "vet" at man failer. 

Å kjempe mot ideen om at aspergere kan ha gode liv er irrasjonelt og nedlatende. Det er destruktivt. Jeg lurer også på hvorfor vi ikke ser 20 tråder der noen med bipolar sier at ingen noensinne kan ha et normalt liv med bipolar. Hvorfor skal asperger være så mye mer jævlig enn alle de andre diagnosene?

Anonymkode: 8cdb8...850

• Liker 2
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Asperger forsvinner fra den neste diagnosemanualen*, så om 2-3 år vil en ikke få Asperger diagnosen lenger i Norge kanskje et lite vedlegg i diagnoseboka om tidligere diagnoser slik at nye behandlere ikke blir helt forvirret eventuelt. Det vil ta lang tid før alle folkene med Asperger forsvinner ja, sikkert 100 år til alle av dem er daue, men nytilskudd av dem blir det ikke. Grunnen til at jeg nevnte det var at brukeren tydeligvis mente at noe var feil med diagnosen, og da tenkte jo jeg på ja kanskje det er derfor diagnosen forsvinner fordi noe var feil med diagnosen, men om det var samme feil som han snakket om eller andre feil eller noe helt annet klarte jeg ikke se helt derfor spurte jeg om utdyping 

*altså jeg har ikke fulgt med så mye siste året om de har ombestemt seg så er jo det flott? men det har jeg ikke hørt noe om så tror ikke det men gjerne utdyp om de ombestemte seg er jo det interessant 

Hvor har du dette fra? Har du kilder?

I Norge så brukes forresten ICD, så for det om USA fjerner asperger-diagnosen så betyr ikke det at den ikke lenger gis i Norge...

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor har du dette fra? Har du kilder?

I Norge så brukes forresten ICD, så for det om USA fjerner asperger-diagnosen så betyr ikke det at den ikke lenger gis i Norge...

Dersom ICD-11 er uten "Asperger Syndrom" som diagnose, noe som er veldig sannsynlig, så vil ikke lenger denne diagnosen gis i Norge når vi en gang tar i bruk den nye versjonen av diagnosemanualen. Det vil da hete Autismespekterforstyrrelse.

Anonymkode: 8e512...2f6

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Masse venner, er gift og har barn, har en utdanning og jobb og lever et sosialt og aktivt liv, om de virkelig har asperger? Det tror ikke jeg.

Nei, det tror ikke jeg heller. Å ha asperger er et helvete.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om man jobber hardt kan man leve et tilnærmet normalt liv. 

Tror jeg ikke. Da har du i såfall en veldig lett versjon.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

. Jeg lurer også på hvorfor vi ikke ser 20 tråder der noen med bipolar sier at ingen noensinne kan ha et normalt liv med bipolar. 

Det finnes det medisiner mot. 

Skrevet

Jeg tenker at så lenge en diagnose fører til forståelse og tilrettelegging som personen med diagnose og de rundt har nytte av, så er ikke diagnosenavn så viktig. 

Utifra det jeg har lest har ikke mennesker med scizoid problemer med å lese ansikter og de har en normal forståelse av verden rundt seg. De har heller ikke den typiske interessen for logikk og det visuelle som mange med asperget har. Det med å ikke vise glede som er et symptom på schizod er ikke noe jeg kjenner igjen fra mitt barn med Asperger. Så selv om det har mange fellestrekk vil jeg tro at det også er mange symptomer som er ulike  

Når det gjelder diagnosemanualen så blir det spennende å se. Jeg vil tro at de aller fleste som i dag ville fått en Asperger diagnose da vil få en autismespekterdiagnose som er klassifisert som høytfungerende. Det er vel også derfor de har ønsket å endre dette, fordi det i noen tilfeller bare skiller språkutvikling før 3års alderen hos mennesker med Asperger og med høytfungerende barneautisme. 

Sånne tester som det med appelsinen og basketballen vil jeg tro at kun kan si noe på gruppebasis og ikke på individnivå. Det er mye man kan lære seg for å kompensere. Mitt barn som har en IQ på langt over gjennomsnittet klarte å score over grensen for autisme på ADOS, men fikk allikevel diagnosen fordi hun scoret så høyt på WISC der hun hadde et ujevnt evnenivå som er typisk for Asperger og basert på ADI av oss og observasjoner gjort på BUP og i skolen. 

Anonymkode: 03ea7...1ef

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt og svar til dette.

Kragebein, mod

Skrevet
4 timer siden, lurings skrev:

Nei, det tror ikke jeg heller. Å ha asperger er et helvete.

Ja, det er skikkelig dritt å ha det. Helt enig

Skrevet
4 timer siden, lurings skrev:

Tror jeg ikke. Da har du i såfall en veldig lett versjon.

Ja, jeg har en lett versjon av den diagnosen. Jeg har blitt henvist på nytt for å vurdere om jeg ikke har den. Jeg har altfor mange traumer som forklarer bedre problematikken min. 

Men jeg har slitt uhorvelig mye. Liter på liter med tårer og masse psykiske problemer gjennom mange år pga traumer i barndommen. Har nå kompleks PTSD/uspesifisert reaksjon på alvorlig belastning. 

Skrevet
3 hours ago, Kragebein said:

Tråden er ryddet for brukerdebatt og svar til dette.

Kragebein, mod

???

Innlegget mitt der jeg sa at man ikke burde dømme alle aspergere under en kam ble ryddet som brukerdebatt? Innlegget jeg siterte er der enda, og mitt innlegg var positivt og støttende for aspergere. Veldig snålt at det ble ryddet..... Jeg skrev ikke noe om brukeren jeg siterte en gang. Ble jeg rapportert og du slettet uten å lese innlegget eller hva?

Anonymkode: 8cdb8...850

Skrevet
On 10/23/2017 at 8:05 PM, Horten Market said:

Her er en enkel test. Grupper objektene som hører sammen:

images?q=tbn:ANd9GcTVB3Tl357VRv69sUsawy2

latest?cb=20130612154303

cool-basic-alpine-skdistavar-svart_58000

images?q=tbn:ANd9GcTDnRcx-RsnID0G9jZIwME

De er alle i en gruppe kalt ting.

Anonymkode: 593aa...f28

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...