AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #61 Skrevet 25. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Wow. Jeg tviler på at jeg har denne diagnosen lenger. Men jeg skal utredes på nytt ettersom det er mistanke fra fastlege og DPS at diagnosen ikke stemmer. Anonymkode: 0b364...498 Hvordan var det du fikk diagnosen "in the first place" da? Var det du selv eller fastlege/psykolog som dro opp temaet? Anonymkode: d5144...636
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #62 Skrevet 25. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvordan var det du fikk diagnosen "in the first place" da? Var det du selv eller fastlege/psykolog som dro opp temaet? Anonymkode: d5144...636 Jeg fikk den da jeg var 11. Stod ikke for noe av ansvaret. Følte den ble litt prakket på meg. Har just vært på ny utredning og fått diagnosen: "Uspesifisert reaksjon på alvorlig belastning". Etter komplekse traumer i barndommen (alvorlig omsorgssvikt+ omsorgssovertakelse). Dette føler jeg er mye mer riktig. Anonymkode: 0b364...498
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #63 Skrevet 25. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg fikk den da jeg var 11. Stod ikke for noe av ansvaret. Følte den ble litt prakket på meg. Har just vært på ny utredning og fått diagnosen: "Uspesifisert reaksjon på alvorlig belastning". Etter komplekse traumer i barndommen (alvorlig omsorgssvikt+ omsorgssovertakelse). Dette føler jeg er mye mer riktig. Anonymkode: 0b364...498 Da jeg fikk min diagnose følte jeg at " alle brikkene falt på plass" eller hva dem sier.. så viss du ikke føler at den passer og du ikke har symptomene liksom så ja da har du den ikke. Anonymkode: d5144...636
Horten Market Skrevet 25. oktober 2017 #64 Skrevet 25. oktober 2017 Siterer "gåten" som referanse: Når Mari har eksamen, leser hun på biblioteket. Når biblioteket er åpent, leser hun på biblioteket. Mari har eksamen. Leser hun på biblioteket? 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er typisk svar for de med autisme her? Jeg ville svart at ja, hvis biblioteket er åpent så leser hun der. Anonymkode: 8e512...2f6 Dette er det normale/forventede svaret. Hvis vi fjerner setningen i midten, blir svaret ganske enkelt "ja", det er ren logikk. Opplysningen i midten innfører et element av kontekst som må vurderes og forutsettes i svaret. Men som du ser av svarene under, er det lett å gå seg vill i selve tolkningen av situasjonen, dette er en enda snevrere kontekst som noen er blinde for. 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Merkelig spørsmål, hvorfor leser hun på biblioteket under eksamen? Anonymkode: bfc45...f23 Dette er et typisk asperger-svar (uten at det sier noe sikkert om deg). Du tolker bokstavelig. Hun har ikke eksamen i dag, hun er i en eksamensperiode. Det morsomme er at hadde du svart dette i en hvilken som helst annen tråd, ville du blitt anklaget for å være et troll. Aspergere misforstår andre, men troll lager et poeng av å misforstå med vilje. Det er ikke lett å skille de to, så normale har en tendens til å misforstå aspergere og feiltolke dem til å være troll. Men fortell at du har aspergers, så vil den normale hjernen straks ta hensyn til det (tilpasser seg fleksibelt en ny kontekst, forutsatt at de kjenner disse trekkene ved aspergers). 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener at hun ikke leser på biblioteket når hun har eksamen. Men at hun i eksamensperioden forbereder seg ved å lese på biblioteket - altså FØR eksamen. På selve eksamen, så sitter hun i et klasserom el.l. og besvarer oppgaven. Med mindre de får lov til å bruke bøker på eksamen, da leser hun sikkert på biblioteket akkurat mens hun er på eksamen. Anonymkode: 36843...863 Også et typisk asperger-svar (uten at det sier noe sikkert om deg), som tilsvarende for svaret ovenfor kan tolkes som et trollesvar i andre tråder. Misforståelsen her er at du tolker "Mari har eksamen" helt bokstavelig, mens det er ment at hun er i en eksamensperiode. Hvorfor sier vi ikke det da, istedenfor å uttrykke oss tvetydig? Vel, det er tvetydig kun for den som ikke ser konteksten (aspergere), for andre (NT) er dette en kortere og mer effektiv uttrykksmåte, og like tydelig. 1 time siden, Eneri skrev: Denne var artig. Jeg har ikke asperger, men tenker mens jeg blar nedover: to runde, oransje ting kan høre sammen. Men oi, her er en skistaver, den hører ilag med appelsinen for skitur med appelsin. Deretter så jeg agurken, og tenkte at både den og appelsinen en spiselige. Tilslutt reflekterte jeg over at agurk og skistav er 'lange, smale ting' . Kjenner jeg lurer litt på hvilken diagnose jeg har ;-) Du får diagnosen "kreativ". Du startet resonnementet normalt og endte som autist. Tenker du hadde endt som normal om du hadde fortsatt et steg til, og reflektert over skistaven og ballen. Du ga deg for fort, altså. 1 time siden, lurings skrev: Hvorfor vektlegges dette så lite i diagnosekriteriene? Kriteriene forteller mest om symptomene, mens kontekstproblematikken er en teori om årsaken til symptomene. Sitat Manglende evne til å vise empati overfor andre er muligvis det mest dysfunksjonelle aspektet ved Aspergers syndrom. Slik oppleves aspergere for andre, men går vi dypere for å finne årsaken, så viser det seg at aspergere egentlig ikke mangler empati. Tenk deg at du sitter ved et bord i et hyggelig selskap, så ringer telefonen til en av gjestene. Han drar mobilen opp fra lommen og holder en lang og høylydt samtale. Dette irriterer de andre fordi det er forstyrrende og det setter selskapets hygge på vent. Han viser mangel på empati. Men hvis han er en asperger, vil han (så vidt jeg har skjønt) få en empatisk respons og korrigere seg hvis han blir gjort oppmerksom på hvordan de andre oppfatter dette. En som mangler empati vil ikke skjønne dette når det blir forklart heller (mens psykopater vil ikke bry seg selv om de skjønner det). Det som mangler er dermed ikke empati, men det som trigger den empatiske responsen. Og det er konteksten.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #66 Skrevet 25. oktober 2017 8 minutter siden, Horten Market skrev: Siterer "gåten" som referanse: Når Mari har eksamen, leser hun på biblioteket. Når biblioteket er åpent, leser hun på biblioteket. Mari har eksamen. Leser hun på biblioteket? Dette er det normale/forventede svaret. Hvis vi fjerner setningen i midten, blir svaret ganske enkelt "ja", det er ren logikk. Opplysningen i midten innfører et element av kontekst som må vurderes og forutsettes i svaret. Men som du ser av svarene under, er det lett å gå seg vill i selve tolkningen av situasjonen, dette er en enda snevrere kontekst som noen er blinde for. Dette er et typisk asperger-svar (uten at det sier noe sikkert om deg). Du tolker bokstavelig. Hun har ikke eksamen i dag, hun er i en eksamensperiode. Det morsomme er at hadde du svart dette i en hvilken som helst annen tråd, ville du blitt anklaget for å være et troll. Aspergere misforstår andre, men troll lager et poeng av å misforstå med vilje. Det er ikke lett å skille de to, så normale har en tendens til å misforstå aspergere og feiltolke dem til å være troll. Men fortell at du har aspergers, så vil den normale hjernen straks ta hensyn til det (tilpasser seg fleksibelt en ny kontekst, forutsatt at de kjenner disse trekkene ved aspergers). Også et typisk asperger-svar (uten at det sier noe sikkert om deg), som tilsvarende for svaret ovenfor kan tolkes som et trollesvar i andre tråder. Misforståelsen her er at du tolker "Mari har eksamen" helt bokstavelig, mens det er ment at hun er i en eksamensperiode. Hvorfor sier vi ikke det da, istedenfor å uttrykke oss tvetydig? Vel, det er tvetydig kun for den som ikke ser konteksten (aspergere), for andre (NT) er dette en kortere og mer effektiv uttrykksmåte, og like tydelig. Du får diagnosen "kreativ". Du startet resonnementet normalt og endte som autist. Tenker du hadde endt som normal om du hadde fortsatt et steg til, og reflektert over skistaven og ballen. Du ga deg for fort, altså. Kriteriene forteller mest om symptomene, mens kontekstproblematikken er en teori om årsaken til symptomene. Slik oppleves aspergere for andre, men går vi dypere for å finne årsaken, så viser det seg at aspergere egentlig ikke mangler empati. Tenk deg at du sitter ved et bord i et hyggelig selskap, så ringer telefonen til en av gjestene. Han drar mobilen opp fra lommen og holder en lang og høylydt samtale. Dette irriterer de andre fordi det er forstyrrende og det setter selskapets hygge på vent. Han viser mangel på empati. Men hvis han er en asperger, vil han (så vidt jeg har skjønt) få en empatisk respons og korrigere seg hvis han blir gjort oppmerksom på hvordan de andre oppfatter dette. En som mangler empati vil ikke skjønne dette når det blir forklart heller (mens psykopater vil ikke bry seg selv om de skjønner det). Det som mangler er dermed ikke empati, men det som trigger den empatiske responsen. Og det er konteksten. jeg har asperger og leste denne tidligere. Da tenkte at enten så satt hun og leste for å forberede seg til eksamen eller så hadde hun hjemmeeksamen som hun satt på biblioteket og leste og skrev under. Det kunne man jo ikke vite og det kunne være et slags lurespørsmål på grunn av måten det ble stilt på. Uansett hvilke av de to alternativene det var så tenkte jeg "ja med forbehold" på det siste spørsmålet fordi i den første setningen står det jo at hun leste på biblioteket når hun har eksamen, akkurat sånn som det spørres om i den siste setningen. Siden det ikke står noe i siste setning om biblioteket er stengt eller ikke, så må man ta forbehold om det i svaret sitt og dermed blir riktig svar sånn som en over her skrev: Ja, dersom biblioteket er åpent så leste hun der. Da kom jeg vel frem til riktig svar på riktig måte selv om jeg har asperger? Noen ganger så er det jo lettere å tenke logisk synes jeg, men hvor er det kontekstproblematikken ødelegger for det å tenke logisk? Anonymkode: fa9d3...a1a 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #67 Skrevet 25. oktober 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er typisk svar for de med autisme her? Jeg ville svart at ja, hvis biblioteket er åpent så leser hun der. Anonymkode: 8e512...2f6 Jeg ville svart det samme som deg. Ja, hun leser på biblioteket Og jeg har blitt diagnostisert med Asperger. (Er den personen som skal bli utredet på nytt ettersom jeg har fått ny diagnose i år ift traumene). Anonymkode: 0b364...498
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #68 Skrevet 25. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: jeg har asperger og leste denne tidligere. Da tenkte at enten så satt hun og leste for å forberede seg til eksamen eller så hadde hun hjemmeeksamen som hun satt på biblioteket og leste og skrev under. Det kunne man jo ikke vite og det kunne være et slags lurespørsmål på grunn av måten det ble stilt på. Uansett hvilke av de to alternativene det var så tenkte jeg "ja med forbehold" på det siste spørsmålet fordi i den første setningen står det jo at hun leste på biblioteket når hun har eksamen, akkurat sånn som det spørres om i den siste setningen. Siden det ikke står noe i siste setning om biblioteket er stengt eller ikke, så må man ta forbehold om det i svaret sitt og dermed blir riktig svar sånn som en over her skrev: Ja, dersom biblioteket er åpent så leste hun der. Da kom jeg vel frem til riktig svar på riktig måte selv om jeg har asperger? Noen ganger så er det jo lettere å tenke logisk synes jeg, men hvor er det kontekstproblematikken ødelegger for det å tenke logisk? Anonymkode: fa9d3...a1a Nettopp. Man kan ikke sette alle med diagnosen under en kam. En slik test trenger heller ikke vise noe særlig på om man har diagnosen eller ikke. Ettersom at noen med diagnosen ville svart "riktig", og noen uten diagnosen ville svart "feil", så er ikke dette representativt. Ja, jeg vet. Nå kommer sikkert kommentaren; "Du tolker det på Aspergers vis siden du må jo forstå at en diagnose ikke stilles på et så enkelt grunnlag. Du tenker altfor bokstavelig og svart/hvitt" 😂😂😂 Men jeg er veldig for å ikke sette alle under en kam. Anonymkode: 0b364...498
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #69 Skrevet 26. oktober 2017 10 hours ago, AnonymBruker said: Går ikke det mer på IQ? Anonymkode: bfc45...f23 Man bør vel ta spørsmålet for hva det er og det er jo et spørsmål fra en tilfeldig person på internett. Man har jo ikke noen grunn til å tro det er en test for noe som helst. Anonymkode: 53bbc...249
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #70 Skrevet 26. oktober 2017 Jeg har asperger. Har ingen av symptomene jeg fant på schizoid. Få eller ingen aktiviteter gir glede Følelsesmessig kulde, distanse eller avflatet affekt Begrenset evne til å uttrykke varme, ømme følelser eller sinne overfor andre Åpenbar likegyldighet overfor ros eller kritikk Liten interesse for seksuelle opplevelser med annen person (alder tatt i betraktning) Foretrekker nesten alltid enslige aktiviteter Overdreven opptatthet av fantasi og introspeksjon Mangel på nære venner eller fortrolige forhold (eventuelt bare en/ett) og heller ikke noe ønske om slike forhold Åpenbar ufølsomhet overfor gjeldende sosiale normer og konvensjoner Anonymkode: 945f0...45e
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #71 Skrevet 26. oktober 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har asperger. Har ingen av symptomene jeg fant på schizoid. Få eller ingen aktiviteter gir glede Følelsesmessig kulde, distanse eller avflatet affekt Begrenset evne til å uttrykke varme, ømme følelser eller sinne overfor andre Åpenbar likegyldighet overfor ros eller kritikk Liten interesse for seksuelle opplevelser med annen person (alder tatt i betraktning) Foretrekker nesten alltid enslige aktiviteter Overdreven opptatthet av fantasi og introspeksjon Mangel på nære venner eller fortrolige forhold (eventuelt bare en/ett) og heller ikke noe ønske om slike forhold Åpenbar ufølsomhet overfor gjeldende sosiale normer og konvensjoner Anonymkode: 945f0...45e Jeg har asperger. Har så godt som pull pott på både asperger og schizoide trekk, jeg vant visst jackpoten Anonymkode: fc39d...302
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #72 Skrevet 26. oktober 2017 3 timer siden, Horten Market skrev: Siterer "gåten" som referanse: Når Mari har eksamen, leser hun på biblioteket. Når biblioteket er åpent, leser hun på biblioteket. Mari har eksamen. Leser hun på biblioteket? Dette er det normale/forventede svaret. Hvis vi fjerner setningen i midten, blir svaret ganske enkelt "ja", det er ren logikk. Opplysningen i midten innfører et element av kontekst som må vurderes og forutsettes i svaret. Men som du ser av svarene under, er det lett å gå seg vill i selve tolkningen av situasjonen, dette er en enda snevrere kontekst som noen er blinde for. Dette er et typisk asperger-svar (uten at det sier noe sikkert om deg). Du tolker bokstavelig. Hun har ikke eksamen i dag, hun er i en eksamensperiode. Det morsomme er at hadde du svart dette i en hvilken som helst annen tråd, ville du blitt anklaget for å være et troll. Aspergere misforstår andre, men troll lager et poeng av å misforstå med vilje. Det er ikke lett å skille de to, så normale har en tendens til å misforstå aspergere og feiltolke dem til å være troll. Men fortell at du har aspergers, så vil den normale hjernen straks ta hensyn til det (tilpasser seg fleksibelt en ny kontekst, forutsatt at de kjenner disse trekkene ved aspergers). Også et typisk asperger-svar (uten at det sier noe sikkert om deg), som tilsvarende for svaret ovenfor kan tolkes som et trollesvar i andre tråder. Misforståelsen her er at du tolker "Mari har eksamen" helt bokstavelig, mens det er ment at hun er i en eksamensperiode. Hvorfor sier vi ikke det da, istedenfor å uttrykke oss tvetydig? Vel, det er tvetydig kun for den som ikke ser konteksten (aspergere), for andre (NT) er dette en kortere og mer effektiv uttrykksmåte, og like tydelig. Jeg vil kalle det språklig slurv og unøyaktigheter. Anonymkode: bfc45...f23 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #73 Skrevet 26. oktober 2017 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har asperger. Har så godt som pull pott på både asperger og schizoide trekk, jeg vant visst jackpoten Anonymkode: fc39d...302 Jeg får omtrent lik score på begge. Bare tull med disse diagnosene syntes jeg. Hvem vet hva man egentlig «har». Anonymkode: bfc45...f23 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #74 Skrevet 26. oktober 2017 Jeg tolket dette med at Mari har eksamen som at ja, hun er på biblioteket når hun har eksamen. Jeg tolker altså spørsmålet som blir stilt bokstavelig. Det står jo helt tydelig i første setningen at når hun har eksamen så leser hun på biblioteket, så ja, da leser hun på biblioteket når hun har eksamen. Skjønner ikke hvordan du kan mene at en tolkning av at hun sitter i et klaseerom under eksamen er bokstavelig..? Anonymkode: d5144...636
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #75 Skrevet 26. oktober 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har asperger. Har ingen av symptomene jeg fant på schizoid. Få eller ingen aktiviteter gir glede Følelsesmessig kulde, distanse eller avflatet affekt Begrenset evne til å uttrykke varme, ømme følelser eller sinne overfor andre Åpenbar likegyldighet overfor ros eller kritikk Liten interesse for seksuelle opplevelser med annen person (alder tatt i betraktning) Foretrekker nesten alltid enslige aktiviteter Overdreven opptatthet av fantasi og introspeksjon Mangel på nære venner eller fortrolige forhold (eventuelt bare en/ett) og heller ikke noe ønske om slike forhold Åpenbar ufølsomhet overfor gjeldende sosiale normer og konvensjoner Anonymkode: 945f0...45e En med asperger foretrekker ofte enslige aktiviteter og har ofte får venner Anonymkode: d5144...636
Horten Market Skrevet 26. oktober 2017 #76 Skrevet 26. oktober 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Nettopp. Man kan ikke sette alle med diagnosen under en kam. En slik test trenger heller ikke vise noe særlig på om man har diagnosen eller ikke. Ettersom at noen med diagnosen ville svart "riktig", og noen uten diagnosen ville svart "feil", så er ikke dette representativt. Anonymkode: 0b364...498 Du har helt rett. Disse testene viser tilbøyeligheter på gruppenivå, og de kan ikke brukes isolert til å si noe om en diagnose. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg får omtrent lik score på begge. Bare tull med disse diagnosene syntes jeg. Hvem vet hva man egentlig «har». Anonymkode: bfc45...f23 Asperger og schizoid har ulike årsaker som krever ulike behandlinger. Schizoid kan man bli frisk fra, teoretisk sett. Asperger finnes det ingen virksom behandling for, så der er behandlingen å gjøre det enklere å leve med problemene. Fremtiden vil ganske sikkert bringe en løsning, men først må vi forstå bedre hva asperger er.
Horten Market Skrevet 26. oktober 2017 #77 Skrevet 26. oktober 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen ganger så er det jo lettere å tenke logisk synes jeg, men hvor er det kontekstproblematikken ødelegger for det å tenke logisk? Anonymkode: fa9d3...a1a Dette er det sentrale spørmålet. I tilfeller som har en kontekst, så er det ofte konteksten som avgjør hva som er logisk. Det finnes også tilfeller hvor konteksforståelse ødelegger for logikken. Der vil aspergere typisk gjøre færre feil enn andre. Et eksempel er tankefeilen Conjunction fallacy. 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner ikke hvordan du kan mene at en tolkning av at hun sitter i et klaseerom under eksamen er bokstavelig..? Anonymkode: d5144...636 "Når Mari har eksamen, leser hun på biblioteket." Flere av dere som har svart sliter med språklig kontekst. At Mari har eksamen kan forstås enten som at hun sitter og tar eksamen nå (bokstavelig), eller at hun skal ha eksamen snart (hensyntatt kontekst). Den riktige forståelsen fremgår av språklig kontekst: Når vi leser "Når Mari har eksamen", er den nærmeste forklaringen at hun faktisk har eksamen, for det finnes ikke en kontekst som peker mot noe annet. Konteksten følger etter komma: "leser hun på biblioteket." NT-hjerner vil da justere tolkningen ut fra denne konteksten og forstå at hun ikke har eksamen nå, men driver og leser til eksamen. Det hjelper også å vite at det er vanlig at studenter setter seg på biblioteket eller et stille sted for å lese. Det var ikke meningen å fange opp denne problemstillingen i eksemplet (jeg var ute etter en større kontekst angitt av setningen i midten). For å komme forbi noe av problemet med språklig kontekst, kan eksemplet formuleres mer presist slik, først uten konteksten: Når Mari leser til eksamen, sitter hun på biblioteket. Mari leser til eksamen. Sitter hun på biblioteket? Svaret er ja. Dette kan besvares med ren logikk. Så innfører vi konteksten: Når Mari leser til eksamen, sitter hun på biblioteket. Når biblioteket er åpent, sitter hun på biblioteket. Mari leser til eksamen. Sitter hun på biblioteket? NT-svaret er: Ja, hvis biblioteket er åpent. Dette er også logisk, men du må ta hensyn til konteksten om at biblioteket ikke alltid er åpent. Aspergere (som gruppe) oppfatter ikke slike kontekster like raskt og automatisk som andre.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #78 Skrevet 26. oktober 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: En med asperger foretrekker ofte enslige aktiviteter og har ofte får venner Anonymkode: d5144...636 Er klar over det, men mange med asperger er også ensomme og ønsker gjerne venner (fortrinnsvis likesinnede). Jeg er jente da, vet at mange gutter foretrekker å være alene mer enn jenter med AS. Anonymkode: 945f0...45e
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #79 Skrevet 26. oktober 2017 Jeg ble diagnostisert med Asperger i voksen alder. Problemstillingen med Asperger vs. schizoid kom opp hos meg også. Jeg scorer høyt på begge, for det er likhetstrekk. Jeg er ikke noen ekspert bare fordi jeg har diagnosen, men jeg har et litt stort kontrollbehov, og ba om mye utdypelser når jeg ble diagnostisert, og det var noen ting som gjorde at behandleren min ble mer og mer sikker på Asperger. Det første er at jeg alltid har vært utenfor normalen, jeg har ikke blitt sånn. Det var også måten jeg svarte på ting. Foreksempel er mangel på glede et trekk hos de med schizoid. Jeg syns det var vanskelig å svare på om jeg manglet glede eller ikke, fordi glede, og følelser generelt er et abstrakt konsept jeg har problemer med å forholde meg til. Jeg syns det er vanskelig å identifisere følelser, og jeg syns det er vanskelig med abstrakte konsepter uten en klar fasitt. Det er jo bare ett eksempel, men slik tankegang, og det at jeg hang meg mer opp i å skulle definere glede enn å ta innover meg hva spørsmålet var ute etter var visst en god indikator på hvilken leir jeg egentlig hørte hjemme i. Jeg har alltid slitt med å forholde meg til mennesker, men det har ikke blitt tatt på alvor. Jeg har alltid vært "booksmart", så når jeg ikke klarte å oppføre meg som jeg skulle ble det tolket som at det var med vilje, og at jeg bare var en drittunge. Men jeg har genuint ikke forstått hvordan mennesker fungerer. Det gjør jeg egentlig ikke nå heller, men etterhvert som at jeg har blitt voksen har jeg sakte meg sikkert plukket opp små ting her og der, og funnet ut av hva som er forventet av meg i samfunnet. Jeg har funnet ut at man kommer med morsomheter som at ting er gratis i butikken når de ikke har prislapp, for å småprate med de i kassa. Jeg har lært at man ikke trenger å være ærlig når noen viser frem bilder av barnebarna, men at man bare sier at de er nydelige uansett. Jeg har forstått at folk oppfatter meg som frekk hvis jeg svarer "syns du det?" når de sier god morgen. Jeg forstår ikke helt hvorfor, men jeg har forstått at de blir det. Så nå sier jeg god morgen jeg også, selvom jeg syns det ikke er en god morgen i det hele tatt. Et "problem" med Asperger er jo også at det aller meste av informasjonen handler om barn, og når det kommer til personlighetsforstyrrelser er jo det noe de helt ikke vil ta stilling til før man er voksen. Så denne problemstillingen er vel kanskje mest vanlig hos voksne med Asperger. Jeg skulle ønske jeg hadde fått diagnosen mye tidligere. Når alt dette kom opp, og jeg endelig fikk diagnosen og jeg forsto hva den innebar, ble jeg enormt lettet. Jeg har alltid vært sær, men nå er det på en måte greit. Jeg er "feilkoblet", det er ikke fordi jeg ikke gidder, eller bare er vrang og vanskelig for morroskyld. Det er en grunn til det, og det har gitr meg rom til å akseptere meg selv på en måte jeg aldri har klart før. Anonymkode: 4b968...96f 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #80 Skrevet 26. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er klar over det, men mange med asperger er også ensomme og ønsker gjerne venner (fortrinnsvis likesinnede). Jeg er jente da, vet at mange gutter foretrekker å være alene mer enn jenter med AS. Anonymkode: 945f0...45e De fleste med asperger klarer neppe å ha noe særlig forhold. Isåfall bare de som er lettest rammet Anonymkode: d5144...636
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå