Horten Market Skrevet 25. oktober 2017 #41 Skrevet 25. oktober 2017 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Kunne De utdype dette litt? Tenker du at definisjonen på Asperger er feil, og dermed bruker psykologene feil definisjon som grunnlag, eller tenker du at deifnisjonen er riktig, men psykologene feiltolker definisjonen og dermed bruker feil grunnlag Anonymkode: fc39d...302 Jeg tenker at psykologene setter diagnosen feil. Se for eksempel her: Rundt 80 prosent av henviste personer med diagnosen eller personer som blir henvist for utredning, oppfyller ikke kriteriene. Dette kommer fra en anerkjent psykolog som har skrevet flere bøker om autisme og asperger. Selv om diagnosen er på vei ut, så vil personer med asperger-trekk bli fanget opp under autismespekterdiagnosen, som er eller skal bli tilpasset for dette. 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes vi skal være forsiktige med å hevde at aspergerdiagnosen betyr at man aldri kan jobbe litt eller fulltid, det blir en selvoppfyllende profeti om alle inkludert en selv forventer og "vet" at man failer. Anonymkode: 8cdb8...850 Du har rett i at mange aspergere kan jobbe. I dette firmaet har alle ansatte aspergers. Den mangelen aspergere har som gjør at de ikke (i normal grad) tar hensyn til kontekst, er samtidig en fordel i oppgaver som ikke krever kontekst. Slike oppgaver kan aspergere typisk prosessere raskere enn andre, nettopp fordi de har mindre å ta hensyn til der normale vurderer kontekst som ikke er relevant for oppgaven. Et uutnyttet potensial ligger i aspergere som kan jobbe under tilpasninger.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #42 Skrevet 25. oktober 2017 18 timer siden, lurings skrev: Tror jeg ikke. Da har du i såfall en veldig lett versjon. Du har det nok ille med din diagnose men noen har det helt ok. Det er forselige grader av det. Og hvordan du hadde det da du vokste opp har mye å si. Mange klarer seg helt fint . De ble bare beregnet som sære . Anonymkode: 27d0b...d15
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #43 Skrevet 25. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har det nok ille med din diagnose men noen har det helt ok. Det er forselige grader av det. Og hvordan du hadde det da du vokste opp har mye å si. Mange klarer seg helt fint . De ble bare beregnet som sære . Anonymkode: 27d0b...d15 Og noen lærer å kompensere så mye at de blir sett på som normale av andre. Men på innsiden sliter de med masse psykiske problemer. Anonymkode: 0b364...498
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #44 Skrevet 25. oktober 2017 24 minutter siden, Horten Market skrev: Jeg tenker at psykologene setter diagnosen feil. Se for eksempel her: Rundt 80 prosent av henviste personer med diagnosen eller personer som blir henvist for utredning, oppfyller ikke kriteriene. Dette kommer fra en anerkjent psykolog som har skrevet flere bøker om autisme og asperger. Litt dumt at han formulerte det slik da (han ødela litt for informasjonen vi lurte (hvor mange som er feildiagnostisert) på siden han la det sammen med annen informasjon vi ikke lurte på) For å sette det litt på spissen, basert på kun den setningen er det rom for at mellom 0% og 80% av aspergerne han fikk henvist var feildiagnostisert etter hans vurdering, og 0-10% feildiagnostisering er vel kanskje et akseptabelt nivå mens 70%-80% er jo helt tullerusk nå må vi legge ned psykiatrien for de er bare troll nivå ! Men som sagt dette sier jo lite om hva som er faktiske forhold mtp det pga uheldig formulering, men 80% er det neppe tror jeg vi kan si Stusset forøvrig over at han snakket så mye om DSM-IV, definisjonene, trodde vi brukte ICD her til lands, sikkert bare at han var på studietur eller noe men radaren min gikk litt av da men sikkert en logisk forklaring, men viktig at folk bruker samme definisjon om en skal komme til samme konklusjon ihvertfall. Prøve å lese litt opp på det du snakket om forøvrig (perseptuelle eller den konseptuelle) , og klarte ikke helt å finne det men antar det går på autisme delen av diagnosen og jeg ble for sliten i hodet så måtte stoppe forskningen min for nå, men regner med at du vet hva du snakker om ble bare litt mistenksom vettu Mange troll på KG vettu så radaren min er på og tar ingenting for god fisk i utgangspunktet Et lite kontrollspørsmål til slutt, dersom du vil svare, hvor stor andel i arbeidsfør alder med diagnosen Asperger er i fulltidsjobb i Ordinært arbeidsliv, vil du anslå? Det har vært heftig debatt om det på KG og du kan bli utestengt fra forumet om du svarer feil, men om du tar sjangsen og har tid er jeg nysgjerrig på ditt estimat ihvertfall Klemz Anonymkode: fc39d...302
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #45 Skrevet 25. oktober 2017 Man kan både ha asperger og være schizoid så det blir vanskelig å si. Anonymkode: 593aa...f28
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #46 Skrevet 25. oktober 2017 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan både ha asperger og være schizoid så det blir vanskelig å si. Anonymkode: 593aa...f28 Nei http://www.who.int/classifications/icd/en/bluebook.pdf F60.1 Schizoid personality disorder ........ Excludes: Asperger's syndrome (F84.5) For mer info les http://www.who.int/classifications/icd/en/GRNBOOK.pdf Anonymkode: fc39d...302
Horten Market Skrevet 25. oktober 2017 #47 Skrevet 25. oktober 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Litt dumt at han formulerte det slik da (han ødela litt for informasjonen vi lurte (hvor mange som er feildiagnostisert) på siden han la det sammen med annen informasjon vi ikke lurte på) Ja, det er jeg enig i. Det var dumt for oss at han slo sammen de to gruppene, men jeg tenker at de som er henvist for utredning har fått en foreløpig mistanke om diagnose av lege/psykolog, som så henviser videre til en annen psykolog som har spesialkompetanse på dette feltet. Vi kan vel slutte av anslaget at de innledende fasene ofte gir feil diagnose. Sitat Prøve å lese litt opp på det du snakket om forøvrig (perseptuelle eller den konseptuelle) , og klarte ikke helt å finne det Du kan finne mer om dette for eksempel i denne boken. Forfatteren argumenterer godt for at autisme/aspergers først og fremst er et problem med kontekst. Her er et eksempel fra boken på en type spørsmål autister oftere har problemer med å besvare: Når Mari har eksamen, leser hun på biblioteket. Når biblioteket er åpent, leser hun på biblioteket. Mari har eksamen. Leser hun på biblioteket? Sitat Et lite kontrollspørsmål til slutt, dersom du vil svare, hvor stor andel i arbeidsfør alder med diagnosen Asperger er i fulltidsjobb i Ordinært arbeidsliv, vil du anslå? Det har vært heftig debatt om det på KG og du kan bli utestengt fra forumet om du svarer feil, men om du tar sjangsen og har tid er jeg nysgjerrig på ditt estimat ihvertfall Klemz Anonymkode: fc39d...302 Nei, det våger jeg ikke å gjette på. Men det er klart at noen aspergere også kan fungere i ordinært arbeidsliv uten spesielle tilpasninger. Jeg vet om en professor i fysikk, for eksempel. Hva tror du om andelen? Hvorfor kan noen bli utestengt av å diskutere dette?
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #48 Skrevet 25. oktober 2017 13 minutter siden, Horten Market skrev: Du kan finne mer om dette for eksempel i denne boken. Forfatteren argumenterer godt for at autisme/aspergers først og fremst er et problem med kontekst. Her er et eksempel fra boken på en type spørsmål autister oftere har problemer med å besvare: Når Mari har eksamen, leser hun på biblioteket. Når biblioteket er åpent, leser hun på biblioteket. Mari har eksamen. Leser hun på biblioteket? Hva er typisk svar for de med autisme her? Jeg ville svart at ja, hvis biblioteket er åpent så leser hun der. Anonymkode: 8e512...2f6
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #49 Skrevet 25. oktober 2017 2 minutter siden, Horten Market skrev: Du kan finne mer om dette for eksempel i denne boken. Forfatteren argumenterer godt for at autisme/aspergers først og fremst er et problem med kontekst. Ok 3 minutter siden, Horten Market skrev: Nei, det våger jeg ikke å gjette på. Men det er klart at noen aspergere også kan fungere i ordinært arbeidsliv uten spesielle tilpasninger. Jeg vet om en professor i fysikk, for eksempel. Hva tror du om andelen? Hvorfor kan noen bli utestengt av å diskutere dette? Det var mest et lurespørsmål siden jeg brukte en uvanlig streng definisjon på jobb (som vil gi lavt % svar for alle grupper), slik at selv for folk UTEN asperger vil nok andelen bare være rundt 55%. Men hevder du at bare 55% av aspergerne er i fulltidsjobb i ordinært arbeidsliv vil nok det bli oppfattet som hets her (selv om det er samme %andel som folk uten asperger...). Og det virkelige tallet er nok betydelig lavere skulle jeg tippe ville jeg gått for <25% men hva fasit er vet jeg ikke, det er uansett en interessant tematikk som tydeligvis vekker sterke følelser her på forumet så det gjelder å tråkke varsomt Men det er offtopic her selvsagt var bare et kontrollspørsmål Anonymkode: fc39d...302
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #50 Skrevet 25. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ok Det var mest et lurespørsmål siden jeg brukte en uvanlig streng definisjon på jobb (som vil gi lavt % svar for alle grupper), slik at selv for folk UTEN asperger vil nok andelen bare være rundt 55%. Men hevder du at bare 55% av aspergerne er i fulltidsjobb i ordinært arbeidsliv vil nok det bli oppfattet som hets her (selv om det er samme %andel som folk uten asperger...). Og det virkelige tallet er nok betydelig lavere skulle jeg tippe ville jeg gått for <25% men hva fasit er vet jeg ikke, det er uansett en interessant tematikk som tydeligvis vekker sterke følelser her på forumet så det gjelder å tråkke varsomt Men det er offtopic her selvsagt var bare et kontrollspørsmål Anonymkode: fc39d...302 En del av "symptombildet", altså en del av symptomene på asperger er tilleggsvansker som sosial angst, tvangslidelse og depresjon. De aspergerne som er så heldoge å ikke ha noen av disse tilleggssyptomene stiller seg klart bedre i dagliglivet. Anonymkode: d5144...636
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #51 Skrevet 25. oktober 2017 16 minutes ago, AnonymBruker said: Ok Det var mest et lurespørsmål siden jeg brukte en uvanlig streng definisjon på jobb (som vil gi lavt % svar for alle grupper), slik at selv for folk UTEN asperger vil nok andelen bare være rundt 55%. Men hevder du at bare 55% av aspergerne er i fulltidsjobb i ordinært arbeidsliv vil nok det bli oppfattet som hets her (selv om det er samme %andel som folk uten asperger...). Og det virkelige tallet er nok betydelig lavere skulle jeg tippe ville jeg gått for <25% men hva fasit er vet jeg ikke, det er uansett en interessant tematikk som tydeligvis vekker sterke følelser her på forumet så det gjelder å tråkke varsomt Men det er offtopic her selvsagt var bare et kontrollspørsmål Anonymkode: fc39d...302 Det er ikke det som provoserer i de trådene du refererer til. Når noen snakker om aspergere i jobb, så blir det fremstilt som om aspergere bare burde legge seg ned og gi opp, for de kommer da aaaaaaaaaldri til å få seg jobb eller ha bra liv. bare se på statistikken. Noen brukere gjør det personlig og til noe dommedagsaktig. Synes dette er et symptom på kg generelt, alt blir så bombastisk. Alenemødre, stemøre, fysisk eller psykisk syk osv. Om du har en form for lyte eller vanskelighet i livet får du masse negative tilbakemeldinger om hvor grusomt vanskelig alt er, hvor udugelig du er osv. Det samme gjelder når ordet asperger blir nevnt. Det er ganske ekstremt, og jeg mener disse holdningene er med på å SKAPE problemet. Det er det samme som når det blir sagt at mange uføre snylter, at ingen med lett psykisk lidelse kan bli foreldre osv osv. Selvsagt kan noe være sant i mer eller mindre grad, men det betyr ikke at det er en endelig sannhet som gjelder alle mennesker i alle situasjoner Anonymkode: 8cdb8...850 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #52 Skrevet 25. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: En del av "symptombildet", altså en del av symptomene på asperger er tilleggsvansker som sosial angst, tvangslidelse og depresjon. De aspergerne som er så heldoge å ikke ha noen av disse tilleggssyptomene stiller seg klart bedre i dagliglivet. Anonymkode: d5144...636 Men de er i mindretall da 70% omtrent har slike tilleggsvansker. Anonymkode: bfc45...f23
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #53 Skrevet 25. oktober 2017 2 timer siden, Horten Market skrev: Her er et eksempel fra boken på en type spørsmål autister oftere har problemer med å besvare: Når Mari har eksamen, leser hun på biblioteket. Når biblioteket er åpent, leser hun på biblioteket. Mari har eksamen. Leser hun på biblioteket? Merkelig spørsmål, hvorfor leser hun på biblioteket under eksamen? Anonymkode: bfc45...f23 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #54 Skrevet 25. oktober 2017 På 10/23/2017 den 20.05, Horten Market skrev: Her er en enkel test. Grupper objektene som hører sammen: Går ikke det mer på IQ? Anonymkode: bfc45...f23
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #55 Skrevet 25. oktober 2017 4 timer siden, Horten Market skrev: Her er et eksempel fra boken på en type spørsmål autister oftere har problemer med å besvare: Når Mari har eksamen, leser hun på biblioteket. Når biblioteket er åpent, leser hun på biblioteket. Mari har eksamen. Leser hun på biblioteket? Jeg mener at hun ikke leser på biblioteket når hun har eksamen. Men at hun i eksamensperioden forbereder seg ved å lese på biblioteket - altså FØR eksamen. På selve eksamen, så sitter hun i et klasserom el.l. og besvarer oppgaven. Med mindre de får lov til å bruke bøker på eksamen, da leser hun sikkert på biblioteket akkurat mens hun er på eksamen. På 24.10.2017 den 14.52, AnonymBruker skrev: Dersom ICD-11 er uten "Asperger Syndrom" som diagnose, noe som er veldig sannsynlig, så vil ikke lenger denne diagnosen gis i Norge når vi en gang tar i bruk den nye versjonen av diagnosemanualen. Det vil da hete Autismespekterforstyrrelse. Anonymkode: 8e512...2f6 Virker som folk tror at Aspergere blir friskmeldt ved en ny diagnosemanual. Men det er jo bare at det grupperes annerledes og får andre typer navn og graderinger. Anonymkode: 36843...863
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #56 Skrevet 25. oktober 2017 Jeg tror at når man snakker om Asperger og jobb, så er det viktig å tenke på at det er en nokså ny diagnose. Dermed vil mange voksne med Asperger bare ha fått diagnosen dersom de har såpass mye problemer i forhold til enten jobb eller privatliv at de har behov for tilrettelegging. Disse har ofte heller ikke fått tilrettelegging i skolen og slite psykisk pga. dårlig tilrettelegging, manglende forståelse og dårlig psykososialt miljø i oppveksten. Derfor tror jeg ikke nødvendigvis at man kan bruke disse tallene som en prognose på hvordan det kommer til å gå med de barna som får diagnose nå. For det er ikke spesielt oppløftende tall. Det er også et problem at mange nav-kontor gjør lite for å hjelpe dem i arbeid og heller vil få dem over på uføretrygd. Jeg kjenner en far som valgte å la seg utrede etter at sønnen fikk diagnosen. Denne faren er en høyt utdannet akademiker i full jobb. Etter utredningen sa psykologen at han hadde Asperger, men at han anbefalte at det ikke ble satt en diagnose. Fordi han hadde kontroll på livet sitt og det offentlige ofte undervurderte/feilvurderte de som har en diagnose. Slik at det kunne bli mer til hinder dersom han en gang skulle bli arbeidsledig. Jeg tenker at det er viktig å ha håp på vegne av barna, samtidig som man er litt realistisk og leder dem på rett vei. Dersom man ikke liker småprat er det lite lurt å utdanne seg til frisør. Anonymkode: 03ea7...1ef
Eneri Skrevet 25. oktober 2017 #57 Skrevet 25. oktober 2017 På Monday, October 23, 2017 den 20.05, Horten Market skrev: Her er en enkel test. Grupper objektene som hører sammen: Denne var artig. Jeg har ikke asperger, men tenker mens jeg blar nedover: to runde, oransje ting kan høre sammen. Men oi, her er en skistaver, den hører ilag med appelsinen for skitur med appelsin. Deretter så jeg agurken, og tenkte at både den og appelsinen en spiselige. Tilslutt reflekterte jeg over at agurk og skistav er 'lange, smale ting' . Kjenner jeg lurer litt på hvilken diagnose jeg har ;-)
lurings Skrevet 25. oktober 2017 #58 Skrevet 25. oktober 2017 5 timer siden, Horten Market skrev: Nei, det våger jeg ikke å gjette på. Men det er klart at noen aspergere også kan fungere i ordinært arbeidsliv uten spesielle tilpasninger. Jeg vet om en professor i fysikk, for eksempel. Hva tror du om andelen? Hvorfor kan noen bli utestengt av å diskutere dette? Fra autismesiden.no: Gjennom litteratur om Asperger Syndrom og arbeid dukker det til stadighet opp påstander om at yrkesdeltagelsen hos denne gruppen er på mellom 2 og 20 % ! Tony Attwood hevder at det sannsynligvis er en høy andel aspergere blant langtidsledige. Lynne Moxon refererer til Barnard m. fl. og sier med ham at bare 12 % av høytfungerende voksne autister er heltidsansatte. Gail Hawkins hevder arbeidsløsheten blant aspergere er oppe i godt over 80%. Dette er meget høye tall. Det skulle tilsi at mellom 80 og 98% av personer med Asperger Syndrom er uten arbeid. Tallene er nok usikre ettersom det er mange udiagnostiserte personer der ute, og feilmarginene er nok store. Til tross for dette gir tallene en meget tydelig beskjed om at de aller fleste aspergere er uten jobb.
lurings Skrevet 25. oktober 2017 #59 Skrevet 25. oktober 2017 (endret) 5 timer siden, Horten Market skrev: Du kan finne mer om dette for eksempel i denne boken. Forfatteren argumenterer godt for at autisme/aspergers først og fremst er et problem med kontekst. Hvorfor vektlegges dette så lite i diagnosekriteriene? https://no.wikipedia.org/wiki/Aspergers_syndrom Kjennetegn Sosial interaksjon Manglende evne til å vise empati overfor andre er muligvis det mest dysfunksjonelle aspektet ved Aspergers syndrom. Snevre interesser og stereotyp atferd Personer med Aspergers syndrom har ofte en stereotyp atferd, smale interesser og en preferanse for aktiviteter preget av gjentakelser. De kan være unormalt intense eller fokuserte, ha lite fleksible rutiner, bevege seg på stereotype og repetitive måter. Tale og språk Det atypiske kan vise seg i detaljnivået, brå overganger, bokstavelige tolkninger og misforståelser av nyanser, bruk av metaforer som kun er meningsfulle for personen selv, usedvanlig pedantisk innhold, formell eller særegen tale, eller særegenheter knyttet til hvor mye vedkommende snakker, hvor hurtig, og med hvilken intonasjon, uttale, og rytme. Annet Personer med Aspergers syndrom kan ha symptomer som ikke kreves for å stille diagnosen, men som kan påvirke den enkelte eller familien. Symptomene kan handle om endret bearbeiding av sanseinntrykk, og problemer med motoriske ferdigheter, søvn og følelser. * https://stolav.no/behandlinger/asperger-syndrom-hos-voksne Kriterier for aspergers syndrom Ifølge ICD-10 innebærer tilstanden en unormal sosial samhandling som viser seg ved minst to av følgende kriterier (1-4): 1. Svekkelse i bruk av blikkontakt, ansiktsuttrykk, kroppsspråk og gester for å regulere sosial samhandling. 2. Manglende utvikling av forhold til jevnaldrende som samsvarer med alderen, til tross for nok anledninger til å utvikle det. 3. Mangel på sosial eller emosjonell gjensidighet som viser seg ved svekkete eller avvikende reaksjoner på andre personers følelser, eller mangel på tilpasning av atferd etter sosial sammenheng, eller svak sammenheng mellom sosial, emosjonell og kommunikativ atferd. 4. Mangel på spontan deling av glede, interesser eller prestasjoner med andre (som mangel på å vise, hente eller peke ut ting for andre som personen er interessert i). Asperger krever også begrensede, repeterende og stereotype atferdsmønstre, interesser og aktiviteter som viser seg ved minst ett av følgende kriterier: 1. Omfattende opptatthet av en eller flere stereotype og snevre interessemønstre som er unormale i innhold eller fokus, eller en eller flere interesser som er unormalt intense eller snevre, om enn ikke unormale i innhold eller fokus. 2. Tilsynelatende tvangsmessig følging av spesielle, ikke-funksjonelle rutiner og ritualer. 3. Stereotype og repeterende motoriske fakter (vridning eller vifting med hånd eller fingre, eller komplekse bevegelser med hele kroppen). 4. Vedvarende opptatthet av deler av objekter (slik som lukt, kjenne på overflate eller lyd eller vibrering som de lager). I tillegg krever diagnose at de kvalitative avvikene i sosial samhandling og i interesser er gjennomgripende. Det betyr at grunnleggende, spesielle væremåter er mer eller mindre framtredende hele tiden. Det medfører at dess mer «normalt» personen opptrer i noen situasjoner, dess mer taler det imot asperger. Endret 25. oktober 2017 av lurings
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #60 Skrevet 25. oktober 2017 19 minutter siden, lurings skrev: Hvorfor vektlegges dette så lite i diagnosekriteriene? https://no.wikipedia.org/wiki/Aspergers_syndrom Kjennetegn Sosial interaksjon Manglende evne til å vise empati overfor andre er muligvis det mest dysfunksjonelle aspektet ved Aspergers syndrom. Snevre interesser og stereotyp atferd Personer med Aspergers syndrom har ofte en stereotyp atferd, smale interesser og en preferanse for aktiviteter preget av gjentakelser. De kan være unormalt intense eller fokuserte, ha lite fleksible rutiner, bevege seg på stereotype og repetitive måter. Tale og språk Det atypiske kan vise seg i detaljnivået, brå overganger, bokstavelige tolkninger og misforståelser av nyanser, bruk av metaforer som kun er meningsfulle for personen selv, usedvanlig pedantisk innhold, formell eller særegen tale, eller særegenheter knyttet til hvor mye vedkommende snakker, hvor hurtig, og med hvilken intonasjon, uttale, og rytme. Annet Personer med Aspergers syndrom kan ha symptomer som ikke kreves for å stille diagnosen, men som kan påvirke den enkelte eller familien. Symptomene kan handle om endret bearbeiding av sanseinntrykk, og problemer med motoriske ferdigheter, søvn og følelser. * https://stolav.no/behandlinger/asperger-syndrom-hos-voksne Kriterier for aspergers syndrom Ifølge ICD-10 innebærer tilstanden en unormal sosial samhandling som viser seg ved minst to av følgende kriterier (1-4): 1. Svekkelse i bruk av blikkontakt, ansiktsuttrykk, kroppsspråk og gester for å regulere sosial samhandling. 2. Manglende utvikling av forhold til jevnaldrende som samsvarer med alderen, til tross for nok anledninger til å utvikle det. 3. Mangel på sosial eller emosjonell gjensidighet som viser seg ved svekkete eller avvikende reaksjoner på andre personers følelser, eller mangel på tilpasning av atferd etter sosial sammenheng, eller svak sammenheng mellom sosial, emosjonell og kommunikativ atferd. 4. Mangel på spontan deling av glede, interesser eller prestasjoner med andre (som mangel på å vise, hente eller peke ut ting for andre som personen er interessert i). Asperger krever også begrensede, repeterende og stereotype atferdsmønstre, interesser og aktiviteter som viser seg ved minst ett av følgende kriterier: 1. Omfattende opptatthet av en eller flere stereotype og snevre interessemønstre som er unormale i innhold eller fokus, eller en eller flere interesser som er unormalt intense eller snevre, om enn ikke unormale i innhold eller fokus. 2. Tilsynelatende tvangsmessig følging av spesielle, ikke-funksjonelle rutiner og ritualer. 3. Stereotype og repeterende motoriske fakter (vridning eller vifting med hånd eller fingre, eller komplekse bevegelser med hele kroppen). 4. Vedvarende opptatthet av deler av objekter (slik som lukt, kjenne på overflate eller lyd eller vibrering som de lager). I tillegg krever diagnose at de kvalitative avvikene i sosial samhandling og i interesser er gjennomgripende. Det betyr at grunnleggende, spesielle væremåter er mer eller mindre framtredende hele tiden. Det medfører at dess mer «normalt» personen opptrer i noen situasjoner, dess mer taler det imot asperger. Wow. Jeg tviler på at jeg har denne diagnosen lenger. Men jeg skal utredes på nytt ettersom det er mistanke fra fastlege og DPS at diagnosen ikke stemmer. Anonymkode: 0b364...498
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå