Gå til innhold

Når blir man flau for gammel bil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 20.10.2017 den 17.57, AnonymBruker skrev:

Har det virkelig skjedd en utvikling som er så stor at min 98-modell ikke er trygg lenger? Den har xenonlys, airbag på begge sider og blokkeringsfrie bremser som blir jevnlig ettersett. 

Det er så lett å slenge ut en påstand om trafikksikkerhet og teknologisk utvikling, men er det egentlig hold i det? Det er godt mulig at en ny modell er enda mer supertrygg, men hvis min bil likevel er mer enn god og trygg nok, så må da det være bra nok. En bil er ikke en skraphaug fordi om den runder 10 eller 20 år. 

Anonymkode: ecb6e...c61

Det skjedde mye midt på 2000 tallet i forhold til sikkerhet. 

Om din bil er bra i forhold til sikkerhet, mens en annen bil er mye bedre; hvilken velger du?

Det foreligger en større oversikt over hvor sikre de ulike bilene er på: http://mb.cision.com/Public/1524/9459408/90be3407a262b773.pdf

Dessverre er denne gjennomgangen fra 2013, så mange er dessverre ikke med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 20.10.2017 den 14.37, AnonymBruker skrev:

Jeg har en 16 år gammel bil som er velholdt. Var nedbetalt for 12 år siden, koster meg omtrent ingenting å eie. Folk ymter frempå at det er på tide å skaffe ny, men ærlig talt...hvorfor?

Anonymkode: 68df9...5f8

 

Jeg opplevde det samme for 30-35 år siden med første bilen jeg eide, (som jeg fremdeles eier). Nå er det ingen som maser om at den er gammel. De bilene folk hadde den gangen er borte for lenge siden, mens den har mangedoblet seg i verdi.

Anonymkode: 66c4e...a51

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Illuminatum said:

Om din bil er bra i forhold til sikkerhet, mens en annen bil er mye bedre; hvilken velger du?

Endelig et lett spørsmål. Er prisen lik, vil jeg selvfølgelig mye heller ha en god bil enn en sikker bil.
Et forbehold: Driftssikkerhet er viktig. Men kollisjoner er så sjeldent forekommende at sikkerhet ved kollisjoner ikke er en viktig egenskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10/20/2017 den 14.49, AnonymBruker skrev:

Bruker du 20 år gamle klær også?

Anonymkode: d82b2...662

Ja. Bruker til og med over 70 år gamle klær:sjarmor:

Alder på bil har ingenting å si så lenge den er trygg å kjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 16 år gammel bil er ikke flaut å kjøre. En rævkjørt 5 år gammel bil kan være i mye dårligere forfatning enn en velholdt bil på 16 år. Jeg byttet ut min forrige bil da den var 14 år, men det var kun fordi jeg fikk en gunstig firmaavtale på ny bil. Ellers hadde jeg fortsatt kjørt rundt i den gamle. Den var jeg superfornøyd med. Både komfort og utseende. Gikk som en klokke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis sikkerhet er det viktigste burde man jo kjøpe en gammel Buddy. Statistisk sett er det ingen biler som slår den på sikkerhet. 0 dødsulykker noen sinne. 

Anonymkode: 583f7...0df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.10.2017 den 14.37, AnonymBruker skrev:

Jeg har en 16 år gammel bil som er velholdt. Var nedbetalt for 12 år siden, koster meg omtrent ingenting å eie. Folk ymter frempå at det er på tide å skaffe ny, men ærlig talt...hvorfor?

Anonymkode: 68df9...5f8

Skjønner deg godt jeg.

Jeg stusser heller på folk som legger penger i en fancy bil, som samtidig bor i leid bolig. Da har man ikke mye økonomisk sans.

Anonymkode: 0a472...ef3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.10.2017 den 14.37, AnonymBruker skrev:

Jeg har en 16 år gammel bil som er velholdt. Var nedbetalt for 12 år siden, koster meg omtrent ingenting å eie. Folk ymter frempå at det er på tide å skaffe ny, men ærlig talt...hvorfor?

Anonymkode: 68df9...5f8

Du, det er helt i orden! Våg å gå foran! 🙂🔆👍🏻

Anonymkode: 874d9...9a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis sikkerhet er det viktigste burde man jo kjøpe en gammel Buddy. Statistisk sett er det ingen biler som slår den på sikkerhet. 0 dødsulykker noen sinne. 

Anonymkode: 583f7...0df

Det er en god grunn til det. Det er jo "ingen" som kjører den:fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe tull. Da har de for lite å bry seg om, virkelig. Selv synes jeg eldre biler har mye mer sjarm enn nyere biler, ikke minst er det ting jeg heller vil bruke penger på enn et tapsobjekt. Jeg er dog veldig bilinteressert og liker å skru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den kjente "hva andre tenker, hva andre syns" man ofte er opptatt av. Og det skjønner jeg, sliter litt med den selv også av og til.
Akkurat når det gjelder bil er det ikke så veldig nøye da syns jeg. Klær og møbler er verre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 hours ago, AnonymBruker said:

nei, selvfølgelig. Men realiteten for mange er at man låner til bil. Poenget står seg for de som må låne, selv om andre folk har formue. 

Anonymkode: ecb6e...c61

Man ikke låne til bil om man ikke har formue. Min nåværende bil kostet 22000, jeg har faktisk ikke rådt til å låne og har aldri hatt det.

Anonymkode: 8dc63...d8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man ikke låne til bil om man ikke har formue. Min nåværende bil kostet 22000, jeg har faktisk ikke rådt til å låne og har aldri hatt det.

Anonymkode: 8dc63...d8e

Du understreker bare poenget.... Du får ikke en ny bil for 22000 kroner.

Anonymkode: ecb6e...c61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
På 20.10.2017 den 14.37, AnonymBruker skrev:

Jeg har en 16 år gammel bil som er velholdt. Var nedbetalt for 12 år siden, koster meg omtrent ingenting å eie. Folk ymter frempå at det er på tide å skaffe ny, men ærlig talt...hvorfor?

Anonymkode: 68df9...5f8

Det kan være to grunner til dette:

1: Bil er statussymbol for veldig mange menn og kvinner - selv om de egentlig ikke eier bilen men har lånt et skittlass med penger for å kunne kjøre rundt i den. (Har forresten lest nylig at el-bil er en motegreie nå og folk føler seg utenfor om de ikke har det... )

2. Du har en diesel eller bensinbil og du snakker med miljøvernere som vil du skal skifte til el-bil

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Åh, jeg elsker min 16 år gamle bil <3 Kostet på den rep til og med jeg, for å få den til å vare lenger. Snart nedbetalt lånet på den, for meg er den en trofast sliter som jeg har til den dagen det ABSOLUTT ikke går lenger. Og hvorfor skal jeg være flau?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alder på bil har ingenting å si så lenge bilen fungerer til sitt bruk og er i god teknisk stand. Vi har alle forskjellige preferanser for hva vi ønsker av en bil og så lenge bilen oppfyller eiers (og statens krav) så drit i hva alle andre mener.

Selv kjører jeg mye bil og setter sikkerhet, driftsikkerhet og kjørekomfort høyt på listen over hva jeg ønsker i en bil. Jeg har derfor landet på en ca 10år gammel Mercedes som oppfyller alle mine krav. Tidligere kjørte jeg eldre biler da jeg stort sett bare kjørte småturer. Etterhvert som jeg har blitt eldre har også for min del sikkerheten blitt viktigere og jeg har derfor valgt å kjøpe en noe nyere bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.10.2017 den 14.41, AnonymBruker skrev:

Når bilen er mer enn 10 år gammel. Fordi det er flaut å kjøre med en gammel bil på samme måte som det er flaut å gå med gamle klær.

Anonymkode: d82b2...662

Mener grensa går ved ca. 6 år, med mindre det er snakk om bil nr 2.

Anonymkode: 8627f...d99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...