Gå til innhold

Når blir man flau for gammel bil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er vel knapt noen andre gjenstander som synker såpass mye i verdi som en bil gjør. Så lenge en har en bil som er god nok til det man trenger den til så er det jo egentlig ikke grunn til å bytte den ut? Om noen ser rart på deg når du parkerer eller setter deg i bilen så jaja, drit i det. Å stadig kjøpe seg ny bil eller kjøpe seg en veldig dyr bil er noe jeg aldri har forstått.

Anonymkode: ef6fe...042

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Supernova17 skrev:

Fornuftig sagt ;-) Men jeg mener at hvis bilen blir godkjent i EU-kontroll er den trafikksikker nok.

Det er jeg enig i. :)  Da er i alle fall alt (?) som kan gå ut over andre trafikanter sjekket og godkjent. 

Anonymkode: 8232e...4c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, FrittgåendeBurugle skrev:

Bor du i yngre enn 20 år gammelt hus?

Vedkommende er nok yngre en 20 år, så idiotisk som han svarer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruker du 20 år gamle klær også?

Anonymkode: d82b2...662

Jepp, om de er hele og pene;) bor også i 100 år gammelt hus og har snart 10 år gammel bil som går som ei klokke og jeg skammer meg ikke :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C.Tramell

Det er så mye jåleri blant nordmenn at jeg nesten må le. De kjører rundt i dyre biler, later som de er rikinger og kommer med stikk til folk som deg som velger å kjøre gamle men gode biler, mens alt de eier er kjøpt for lånte penger. Jada, det er så fint og fjongt, så :P

Fortsett å gjøre som du selv vil, du. Jeg kjørte også en gammel bil før jeg kjøpte denne jeg har nå, av samme grunn som deg, og opplevde det samme maset. Noen ganger var jeg fristet til å spørre dem om vi skulle sammenligne gjeld, men jeg greide å bite det i meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når bilen er mer enn 10 år gammel. Fordi det er flaut å kjøre med en gammel bil på samme måte som det er flaut å gå med gamle klær.

Anonymkode: d82b2...662

Ehm.. jeg er 22 og skal kjøpe første bil om ikke så lenge. Gjør meg ingenting å kjøpe en 2005 modell for eksempel. Det er da absolutt ikke flaut. Kanskje for de aller mest fisefine på Oslos vestkant, men her jeg bor er det helt vanlig at ungdom som ikke blir sponset av rike foreldre har biler som er 10 år eller eldre. Som student er det vel heller ikke dårlig å kunne kjøpe en bil til 75000.  

Anonymkode: 7ec53...d7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke flau over gammel bil, dog flau over slitt viftereim😂

Anonymkode: 8b86e...a7f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke kjøre rundt i en 20 år gammel bil, men ikke fordi det er flaut på noen måte. Derimot har det skjedd en ganske rivende teknisk utvikling på disse årene og jeg vil gjerne ha best mulig bremser, lys, kollisjonsputer etc. Og det er dessverre ikke alt som oppdages på EU-kontroll så det finnes mange potensielt farlige skraphauger på veiene fremdeles :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Leo skrev:

Jeg vil ikke kjøre rundt i en 20 år gammel bil, men ikke fordi det er flaut på noen måte. Derimot har det skjedd en ganske rivende teknisk utvikling på disse årene og jeg vil gjerne ha best mulig bremser, lys, kollisjonsputer etc. Og det er dessverre ikke alt som oppdages på EU-kontroll så det finnes mange potensielt farlige skraphauger på veiene fremdeles :(

Har det virkelig skjedd en utvikling som er så stor at min 98-modell ikke er trygg lenger? Den har xenonlys, airbag på begge sider og blokkeringsfrie bremser som blir jevnlig ettersett. 

Det er så lett å slenge ut en påstand om trafikksikkerhet og teknologisk utvikling, men er det egentlig hold i det? Det er godt mulig at en ny modell er enda mer supertrygg, men hvis min bil likevel er mer enn god og trygg nok, så må da det være bra nok. En bil er ikke en skraphaug fordi om den runder 10 eller 20 år. 

Anonymkode: ecb6e...c61

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 16-20 år gammel bil er flaut å kjøre fordi den ikke har ny teknologi som er bra for miljøet og innretninger som gjør sikkerheten bedre. Teknologien har rett og slett løpt fra bilen, og da spiller det ingen rolle hvor velholdt den er. 

Anonymkode: fbe7c...350

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har det virkelig skjedd en utvikling som er så stor at min 98-modell ikke er trygg lenger? Den har xenonlys, airbag på begge sider og blokkeringsfrie bremser som blir jevnlig ettersett. 

Det er så lett å slenge ut en påstand om trafikksikkerhet og teknologisk utvikling, men er det egentlig hold i det? Det er godt mulig at en ny modell er enda mer supertrygg, men hvis min bil likevel er mer enn god og trygg nok, så må da det være bra nok. En bil er ikke en skraphaug fordi om den runder 10 eller 20 år. 

Anonymkode: ecb6e...c61

Det er nok ikke så mange biler fra 1998 som har xenonlys og uansett har lys på biler generelt blitt mye bedre. I nye biler er det jo dessuten ikke bare airbag på begge sider, men også i dører og ratt. Blokkeringsfrie bremser har eksistert lenge, men i nyere biler er jo det jo gjerne langt mer avansert enn som så med forskjellige hjelpesystemer som retter opp bilen hvis man mister styringen osv. Det er jo heller ikke bare påstander jeg kaster ut. For det første synker antallet døde og skadede i trafikken stadig og en viktig grunn til det er at bilene blir sikrere. For det andre har jeg hatt førerkort i snart 30 år og eid forskjellige biler nesten like lenge. Dermed merker jeg jo godt forskjellen på bilen jeg kjøpte nesten ny midt på 90-tallet og den jeg har nå som er fra 2013. 

Etter min mening kan en bil egentlig aldri bli god og trygg nok og mange biler som har passert 20 år er skraphauger. Enkelte er det allerede etter 10. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja må innrømme jeg er litt flau over den bilen jeg kjører for tiden men har ikke økonomi til å bytte den ut ennå. Den ser egentlig ikke så ille ut utenom litt rust....men jeg vet hvor gammel den er:alice:

Rusten sprayes over med lakk men forsvinner med jevne mellomrom med alle rustflakene som faller av. Den bruker også mye mer bensin og olje enn tidligere så det er ikke spesielt økonomisk. 

Anonymkode: 8e744...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for mange gode svar - jeg føler meg mer normal igjen. 👍

Bilen ble attpåtil lakket opp et sted i fjor etter en mindre parkeringsbulk. De fleste sier "Å, er den gammel?" når det blir snakk om bil. Men på jobb, trening osv er det fryktelig mange som har lån på hus, hytte, båt og bil - og de skjønner ikke hvorfor man ikke bare skulle eie det nyeste av alt. Av og til føler jeg meg litt som en rar skrotnisse. Men det er ingen indre motiver for å føle seg slik, for å si det sånn.

Anonymkode: 68df9...5f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Har det virkelig skjedd en utvikling som er så stor at min 98-modell ikke er trygg lenger?

Din gamle bil er ikke trygg. Ingen biler er det. Alt babbel om trafikksikre biler har et eneste mål: å rettferdiggjøre eierens gutteaktige glede over å ha det nyeste nye av teknologi og dingser. Hvis de virkelig var så feige som de påstår, livredde for å bli skadet eller drept i trafikken, hadde de i stedet iverksatt et tiltak som virkelig er effektivt: senke farten betydelig. Men nei, just så om å gjøre er det nå ikke, må vite! 
Løgn og bedrag fra ende til annen. Vi andre kan bare  smile i skjegget og undres over om de også har klart å bedra seg selv, eller om selvinnsikten er intakt, bare godt skjult.

Endret av GauteS
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan trøste deg med at du er mer miljøvennlig enn de som bytter bil etter status. Skader miljøet mer å produsere nye biler enn å vedlikeholde gamle 😉 Vet om en som fikk takkekort fra transportstyrelsen i Sverige fordi han kjørte en -57 amerikaner, og dermed ikke var med å øke nybil etterspørselen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 hours ago, AnonymBruker said:

Bruker du 20 år gamle klær også?

Anonymkode: d82b2...662

Jepp.

Anonymkode: 8dc63...d8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter tre år begynner bilene å bli mer og mer flaue å eie. 

Anonymkode: 1c852...2f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, AnonymBruker said:

Etter tre år begynner bilene å bli mer og mer flaue å eie. 

Anonymkode: 1c852...2f1

Jeg syns det må være flaut å eie en splitter ny bil. Har man så dårlig selvtillit at man må alltid ha det siste nye står det dårlig til.

Anonymkode: 8dc63...d8e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Leo skrev:

Det er nok ikke så mange biler fra 1998 som har xenonlys og uansett har lys på biler generelt blitt mye bedre. I nye biler er det jo dessuten ikke bare airbag på begge sider, men også i dører og ratt. Blokkeringsfrie bremser har eksistert lenge, men i nyere biler er jo det jo gjerne langt mer avansert enn som så med forskjellige hjelpesystemer som retter opp bilen hvis man mister styringen osv. Det er jo heller ikke bare påstander jeg kaster ut. For det første synker antallet døde og skadede i trafikken stadig og en viktig grunn til det er at bilene blir sikrere. For det andre har jeg hatt førerkort i snart 30 år og eid forskjellige biler nesten like lenge. Dermed merker jeg jo godt forskjellen på bilen jeg kjøpte nesten ny midt på 90-tallet og den jeg har nå som er fra 2013. 

Etter min mening kan en bil egentlig aldri bli god og trygg nok og mange biler som har passert 20 år er skraphauger. Enkelte er det allerede etter 10. 

Jeg har og hatt førerkort i 30 år, og eid biler like lenge. Jeg har hatt gamle biler før, men ikke så gamle som den 98-modellen jeg har nå. Men den har altså alle de finessene du nevner, og dette bekrefter for meg at det lønner seg med kvalitet - både for miljøet og privatøkonomien. Den 20 år gamle mercedesen er uansett en utrolig mye bedre bil enn andre biler jeg har beholdt lenge, så jeg er enig i at ikke alle biler holder så lenge. Men noen gjør det.

 

Anonymkode: ecb6e...c61

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...