Gå til innhold

Når blir man flau for gammel bil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en 16 år gammel bil som er velholdt. Var nedbetalt for 12 år siden, koster meg omtrent ingenting å eie. Folk ymter frempå at det er på tide å skaffe ny, men ærlig talt...hvorfor?

Anonymkode: 68df9...5f8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en 16 år gammel bil som er velholdt. Var nedbetalt for 12 år siden, koster meg omtrent ingenting å eie. Folk ymter frempå at det er på tide å skaffe ny, men ærlig talt...hvorfor?

Anonymkode: 68df9...5f8

Nei, hvorfor? Kos deg med bilen din, du. :)

Anonymkode: 0dc75...c53

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når bilen er mer enn 10 år gammel. Fordi det er flaut å kjøre med en gammel bil på samme måte som det er flaut å gå med gamle klær.

Anonymkode: d82b2...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært flau over bilen og kommer aldri til å bli det. Å kjøpe ny bil er snobberi syns jeg og helt meningsløst. Har alltid hatt ca. 20 år gammel bil og kommer til å fortsette med det.

Anonymkode: 8dc63...d8e

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den er full av rust skjønner jeg at folk sier det, men så lenge ingenting er galt med bilen er det ingen grunn til å bytte den ut. En annen grunn kan være at bilen ikke er like trafikksikker og at den forurenser mye?

Anonymkode: 6c462...b2b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En velholdt bil er aldri flaut å eie, uansett alder. :)  

Anonymkode: 8232e...4c6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri vært flau over bilen og kommer aldri til å bli det. Å kjøpe ny bil er snobberi syns jeg og helt meningsløst. Har alltid hatt ca. 20 år gammel bil og kommer til å fortsette med det.

Anonymkode: 8dc63...d8e

Bruker du 20 år gamle klær også?

Anonymkode: d82b2...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bruker du 20 år gamle klær også?

Anonymkode: d82b2...662

Bor du i yngre enn 20 år gammelt hus?

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte rundt i Opel Corsaen min til den var 18 år gammel, uten å være flau en eneste gang. Da gikk den ikke gjennom eu-kontrollen, etter å ha fått store indre skader etter at en dritt kjørte på den på parkeringsplassen :(

Jeg fikk plenty av kommentarer, men om man spør "hvorfor skal jeg skifte bil når den fungerer?" så sliter folk som regel med å begrunne det. 

Eneste grunnen må være å skaffe seg en mer miljøvennlig og sikrere bil, men altså, om jeg selger bilen så er den jo da like fremt på veiene og forurenser, og om jeg kondemnerer en fungerende bil, er ikke det spesielt miljøvennlig heller. 

Anonymkode: 820c1...56b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, FrittgåendeBurugle skrev:

Bor du i yngre enn 20 år gammelt hus?

Selvsagt. :nigo:

Hvis du trives med bilen din er det vel ikke noe i veien for å beholde den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, AnonymBruker said:

Fordi det er flaut å kjøre med en gammel bil på samme måte som det er flaut å gå med gamle klær.

Det er ikke flaut hverken å kjøre gammel bil eller å gå i gamle klær. Blir de utslitte, så er det bare å kjøpe nye.
Det er mye verre å være dum, for hodet ditt går dessverre ikke an å bytte ut.

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruker du 20 år gamle klær også?

Anonymkode: d82b2...662

Hva slags rett har du til å bestemme over hva slags biler andre kjører, eller hva slags klær de skal gå i. Ærlig talt! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruker du 20 år gamle klær også?

Anonymkode: d82b2...662

Bunaden min er over 20 år, den. 

Jeg har vel også et par penkjoler som er så gamle. Og en ekstremt velbrukt joggebukse. Som jeg går med helt uten å være det minste flau (ok, joggebuksen blir ikke brukt lenger unna huset enn til postkassen, men kjolene er helt fine). 

Anonymkode: 820c1...56b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruker du 20 år gamle klær også?

Anonymkode: d82b2...662

Plagg av god kvalitet som har blitt tatt godt vare på kan være pene og brukbare etter både 20 og 30 år..
Samme med bil.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjørte rundt i Opel Corsaen min til den var 18 år gammel, uten å være flau en eneste gang. Da gikk den ikke gjennom eu-kontrollen, etter å ha fått store indre skader etter at en dritt kjørte på den på parkeringsplassen :(

Jeg fikk plenty av kommentarer, men om man spør "hvorfor skal jeg skifte bil når den fungerer?" så sliter folk som regel med å begrunne det. 

Eneste grunnen må være å skaffe seg en mer miljøvennlig og sikrere bil, men altså, om jeg selger bilen så er den jo da like fremt på veiene og forurenser, og om jeg kondemnerer en fungerende bil, er ikke det spesielt miljøvennlig heller. 

Anonymkode: 820c1...56b

Jeg er helt enig. Jeg kjører en nesten 20 år gammel Mercedes. Den gikk rett gjennom både EU-kontroll og ordinær service uten noen anmerkninger av noe slag. Men den er ikke så fin utenpå da, for jeg har ikke prioritert å rette ut bulker, og man blir fort litt uvøren med gammel bil - er liksom ikke så farlig om du traff et skilt eller en stor stein...

Den bruker mye bensin, men jeg tenker at det likevel er mer miljøvennlig å beholde denne gamle bilen så lenge jeg kan, enn at det må produseres en nye bil, selv om den nye ville vært el-bil.

Hver gang noen foreslår ny bil, tenker jeg på hvor mange måneders permisjon uten lønn jeg kunne tatt i stedet for å kjøpe ny bil, og da forsvinner trangen ganske fort.

Det dummeste jeg hører er når venninner sitter og snakker om "den deilige nybil-lukten". Jeg kan komme på veldig mange veldig eksklusive parfymer som lukter langt bedre, og koster langt mindre....

Anonymkode: ecb6e...c61

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når bilen er mer enn 10 år gammel. Fordi det er flaut å kjøre med en gammel bil på samme måte som det er flaut å gå med gamle klær.

Anonymkode: d82b2...662

Nei. Jeg syntes det er flott at ikje alle er så overfladiske. Hvorfor kaste bort penger når du er fornøyd med det du har? Spar pengene du ellers ville brukt på billån og kjøp den noe annet eller dra på ferie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruker du 20 år gamle klær også?

Anonymkode: d82b2...662

Det er ikke særlig miljøvennlig eller god økonomi å kaste ting som fungerer fordi du er så usikker på deg selv  at du må ha det nyeste. Eller så kjøper så dårlig kvalitet at det må kastes med en gang?

Anonymkode: 66c4e...a51

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis den er full av rust skjønner jeg at folk sier det, men så lenge ingenting er galt med bilen er det ingen grunn til å bytte den ut. En annen grunn kan være at bilen ikke er like trafikksikker og at den forurenser mye?

Anonymkode: 6c462...b2b

Jeg skjønner det fortsatt ikke. Uansett trenger ikke folk å blande seg, det koster mye penger å kjøpe seg ny bil. Om den er trafikksikker derimot er et kjempegodt poeng! Men det blir bileieren sin sak. Folk må passe på seg selv. De har ikke mye å gjøre hvis de bare ser rust på andres biler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Supernova17 skrev:

Jeg skjønner det fortsatt ikke. Uansett trenger ikke folk å blande seg, det koster mye penger å kjøpe seg ny bil. Om den er trafikksikker derimot er et kjempegodt poeng! Men det blir bileieren sin sak. Folk må passe på seg selv. De har ikke mye å gjøre hvis de bare ser rust på andres biler.

Jeg er nesten enig med deg, men å kjøre rundt i en bil som ikke er trafikksikker er ikke en privatsak. Den kan skade mange flere enn eieren om ting går galt. Dette er en av grunnene til at vi har EU-kontroll. 

Anonymkode: 8232e...4c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nesten enig med deg, men å kjøre rundt i en bil som ikke er trafikksikker er ikke en privatsak. Den kan skade mange flere enn eieren om ting går galt. Dette er en av grunnene til at vi har EU-kontroll. 

Anonymkode: 8232e...4c6

Fornuftig sagt ;-) Men jeg mener at hvis bilen blir godkjent i EU-kontroll er den trafikksikker nok.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...