Gå til innhold

Dusje på psykiatrisk

Fremhevede innlegg

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor skitten må ts være for at de tvinger gjennom en dusj?

Anonymkode: 46617...f77

Det skal MYE til. Først blir privilegier fjernet. Som å feks å sitte i tv-stua sammen med andre, eller at pasienten må spise alle måltider på eget rom. ( pga sjenerende lukt) Er du frivillig  innlagt, kan du risikere å miste plassen din. Ved tvangsinnleggelse har jeg vært med å dusje pasienter etter ca én måned. Ingen hyggelig opplevelse. Verken for pasienten selv, eller pleiere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
13 minutter siden, Hårstrikk79 skrev:

Hvorfor svarer du så bastant? Jo. Man KAN bruke tvangstiltak for å dusje en pasient. Jeg har jobbet i psykiatrien i mange år, og har selv opplevd å måtte være med å dusje pasienter med tvang. 

Jeg svarer bastant fordi jeg har erfaring innen området.  Man får ikke/ sjelden hjemler for tvang til å dusje en pasient, så enkelt er det.  Bryter vi dette kan vi bli anmeldt og miste jobben.  Tvang innebefatter tre strenge definisjoner som går på både frihetsberøvelse og legemsfornærmelse. Vi fikk avslag, vi har også fått avslag på søknad om bruk av tvang for å få til å stelle et høyst dødelig sår (med fare for sepsis) på en ung pasient, her VAR det virkelig fare for liv og helse men likevel ble det avslått.  En søknad går til fylkesmannen og har vanligvis lang behandlingstid.   Hvorfor dusjet dere disse pasientene med tvang, og hvor lang tid tok behandlingstiden fra dere søkte til dere fikk hjemler for tvangsbruk?

Endret av Mystix
  • Liker 2
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
1 minutt siden, Hårstrikk79 skrev:

Det skal MYE til. Først blir privilegier fjernet. Som å feks å sitte i tv-stua sammen med andre, eller at pasienten må spise alle måltider på eget rom. ( pga sjenerende lukt) Er du frivillig  innlagt, kan du risikere å miste plassen din. Ved tvangsinnleggelse har jeg vært med å dusje pasienter etter ca én måned. Ingen hyggelig opplevelse. Verken for pasienten selv, eller pleiere.

Uff... Det man i praksis gjør her er å isolere en psyk person som kanskje trenger sosial omgang. Å straffe en person som er så langt nede at h*n ikke klarer å dusje. Det er å ydmyke og så dårlig samvittighet i pasienten. Og det er å gjøre denne mye mer utrygg: "Istedenfor å hjelpe meg og motivere meg, ved å fortelle at dette skal jeg klare, så straffer de meg som om at jeg var i et fengsel"

Å fysisk kle av en pasient, er overgrep. Uten tvil. 

Skrevet
2 minutter siden, Mystix skrev:

Jeg svarer bastant fordi jeg har erfaring innen området.  Man får ikke/ sjelden hjemler for tvang til å dusje en pasient, så enkelt er det.  Bryter vi dette kan vi bli anmeldt og miste jobben.  Tvang innebefatter tre strenge definisjoner som går på både frihetsberøvelse og legemsfornærmelse. Vi fikk avslag, vi har også fått avslag på søknad om bruk av tvang for å få til å stelle et høyst dødelig sår (med fare for sepsis) på en ung pasient, her VAR det virkelig fare for liv og helse men likevel ble det avslått.  En søknad går til fylkesmannen og har vanligvis lang behandlingstid.   Hvorfor dusjet dere disse pasientene med tvang, og hvor lang tid tok behandlingstiden fra dere søkte til dere fikk hjemler for tvangsbruk?

Det var avdelingslederen i samråd med institusjonens fastlege, som søkte om disse tiltakene. Jeg syns det var helt jævlig å være med på det. Men fikk klar beskjed om å finne meg noe annet å gjøre, hvis jeg ikke taklet oppgaven. (En ny jobb altså) En gang var vi tre pleiere som regelrett slepte en pasient inn i dusjen. Jeg syns det var et skikkelig overgrep. Og dette gjorde de helt lovlig. (Utrolig nok)

Skrevet
Akkurat nå, Hårstrikk79 skrev:

Det var avdelingslederen i samråd med institusjonens fastlege, som søkte om disse tiltakene. Jeg syns det var helt jævlig å være med på det. Men fikk klar beskjed om å finne meg noe annet å gjøre, hvis jeg ikke taklet oppgaven. (En ny jobb altså) En gang var vi tre pleiere som regelrett slepte en pasient inn i dusjen. Jeg syns det var et skikkelig overgrep. Og dette gjorde de helt lovlig. (Utrolig nok)

Var pasienten inngnidd fra topp til tå i avføring?  

Skrevet
5 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Uff... Det man i praksis gjør her er å isolere en psyk person som kanskje trenger sosial omgang. Å straffe en person som er så langt nede at h*n ikke klarer å dusje. Det er å ydmyke og så dårlig samvittighet i pasienten. Og det er å gjøre denne mye mer utrygg: "Istedenfor å hjelpe meg og motivere meg, ved å fortelle at dette skal jeg klare, så straffer de meg som om at jeg var i et fengsel"

Helt enig. Det er et overgrep. Et grovt overgrep!

Skrevet
Akkurat nå, Mystix skrev:

Var pasienten inngnidd fra topp til tå i avføring?  

Skulle ønske jeg kunne svare ja på det. Men sånn var det ikke. Pasienten luktet stramt ja. Og var til sjenanse for medpasienter. Men overhodet ikke nok til at tvangsdusjing burde vært iverksatt. 

Skrevet

Jeg vet at sykehus har mulighet til å bruke tvang i hvertfall. Vi må av og til få pasienter innlagt rett og slett fordi de er så skitne at de blir syke og vi får ikke vedtak på å gjøre slikt. Ikke har vi kapasitet til å holde på slik heller der jeg jobber... 

Anonymkode: efb3a...7d7

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at sykehus har mulighet til å bruke tvang i hvertfall. Vi må av og til få pasienter innlagt rett og slett fordi de er så skitne at de blir syke og vi får ikke vedtak på å gjøre slikt. Ikke har vi kapasitet til å holde på slik heller der jeg jobber... 

Anonymkode: efb3a...7d7

Man blir ikke syk av å bare være skitten.

Skrevet
8 timer siden, Mystix skrev:

??   Ingen har godt av å bli tvunget til noe som helst.  Tvang er et overgrep!

Det er ikke et overgrep å tvinges til å dusje. Det er heller ikke et overgrep å tvinge noen til å spise. Det handler om å ivareta helsen til personer som ikke evner å gjøre det selv. 

Jeg er selv innlagt på psykiatrisk, så ikke kom her og si at jeg ikke aner hva jeg snakker om. ;) 

Anonymkode: ac044...d1f

Skrevet

Det er ikke et overgrep å tvinges til å dusje. Det er heller ikke et overgrep å tvinge noen til å spise. Det handler om å ivareta helsen til personer som ikke evner å gjøre det selv. 

Jeg er selv innlagt på psykiatrisk, så ikke kom her og si at jeg ikke aner hva jeg snakker om. ;) 

Skulle ikke være anonym.

Skrevet

Skulle ikke være anonym.

Skrevet

TS: Hvordan orker du å sitte å diskutere  på internett, men ikke ta en klut å vaske deg litt ? Det 

Anonymkode: 296ea...a89

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hygiene har alt å si for psyken? Så de som er deprimerte som bare ta seg en dusj så er de bra da??? Tror det bare er i ditt hode.

Anonymkode: b2829...759

Snakk om å misforstå med vilje

Anonymkode: 01a5e...650

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Snakk om å misforstå med vilje

Det var en helt idiotisk setning! Hygiene har alt å si! Er det bedre å bli tvunget til å kle seg naken og dusjet med vilje, tatt på av fremmede mennesker enn å være skitten og lukte svette og fett hår til man endelig lar seg frivillig overtales til å dusje? Det er ikke snakk om å misfortå med vilje, men at vedkommende er helt uviten og korttenkt! Hadde vi psykisk friske blitt tvunget til noe slikt hadde vi fått en knekk, hva me de som allerede er helt knekt og nedbrutt??

Skrevet
10 hours ago, Jegskulleønskeat said:

Problemet er jo at når man er så psykisk syk så blir man per definisjon ren egoist, man ser bare seg selv. Her er det også snakk om å ta hensyn til de andre beboerne om man har så dårlig hygiene at man lukter kraftig. 

Anonymkode: 9e2c6...67e

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS: Hvordan orker du å sitte å diskutere  på internett, men ikke ta en klut å vaske deg litt ? Det 

Anonymkode: 296ea...a89

Jeg sa ikke at dette var nåtid. 

Jeg bare reagerte på en kommentar jeg fikk fra en sykepleier om at "det er ikke mitt problem at du ligger der og er skitten og ekkel", når jeg ikke orket å dusje eller vaske meg. Da hadde jeg vel gått ca 2 uker uten(hadde dog skiftet undertøy noen ganger), og det gikk vel nesten en uke til før jeg orket å dusje. Derfor jeg lurer. 

Anonymkode: a883a...35e

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det var en helt idiotisk setning! Hygiene har alt å si! Er det bedre å bli tvunget til å kle seg naken og dusjet med vilje, tatt på av fremmede mennesker enn å være skitten og lukte svette og fett hår til man endelig lar seg frivillig overtales til å dusje? Det er ikke snakk om å misfortå med vilje, men at vedkommende er helt uviten og korttenkt! Hadde vi psykisk friske blitt tvunget til noe slikt hadde vi fått en knekk, hva me de som allerede er helt knekt og nedbrutt??

En føler seg bedre når man har vasket seg. En skal ikke bruke psykisk sykdom som unnskyldning for ikke å ta vare på egen helse og hygiene.

Steller man seg ikke, vil det gå utover de som er rundt en og da er det bedre at en blir vasket med litt klut og såpe. En trenger ikke nødvendigvis dusje

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

At du selv er innlagt kvalifiserer deg ikke til å vite spesielt mye om hjemler for tvang hvis du selv ikke har satt deg grundig inn i lovverket. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...