Gjest NotNaomi Skrevet 16. oktober 2017 #41 Skrevet 16. oktober 2017 2 timer siden, Honey Dew skrev: Hvis svarene som du får her inne er totalt likegyldige for deg, forstår jeg ikke hvorfor du har spurt om råd her inne i det hele tatt H*n spurte ikke om råd! Det ble stilt to spørsmål i HI.
Djungelvrål Skrevet 16. oktober 2017 #42 Skrevet 16. oktober 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis man er innlagt på psykiatrisk og ikke orker å dusje eller vaske seg og sånn. Lar de deg bare gå skitten, eller ev hvor lenge før de reagerer? Anonymkode: a883a...35e Ja det gjør de. Avdelingen må ha tvangsvedtak for å kunne dusje deg med makt. Tvangsvedtak får man bare hvis det er fare for liv og helse, og man bør helst være umyndigjort som individ. Man kan heller ikke tvinge noen uten vedtak til å bytte klær. Det er ikke farlig å ikke dusje. 3
Djungelvrål Skrevet 16. oktober 2017 #43 Skrevet 16. oktober 2017 3 timer siden, Antoinette skrev: De kan vaske folk med tvang - bare så du vet det. Psyken din er en ting men å la seg selv gro ned i møkk og fornedrelse er virkelig dråpen. Nei, det kan de ikke. 2
Djungelvrål Skrevet 16. oktober 2017 #44 Skrevet 16. oktober 2017 3 timer siden, Antoinette skrev: Jeg tolker det som at TS er en ung pasient, kanskje tvangsinnlagt eller i fare for å bli det. Dette virker litt som ren trass. Minner meg litt om de jentene som stelte i stand masse bråk hos legen fordi de måtte ta av seg t-skjorten når han skulle sjekke ryggraden (skoliose) Det forundrer meg at noen brukere her er så ignorante at de i det hele tatt kan komme på å sammenligne vanlig fjortistrass med psykisk sykdom...... Jeg lærer stadig noe nytt! 3
Djungelvrål Skrevet 16. oktober 2017 #45 Skrevet 16. oktober 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jo, med tvangsvedtak. Å ikke vaske seg medfører en betydelig infeksjonsfare og det vil være en fare for ens egen helse. Anonymkode: 97d7f...be0 Nei. 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #46 Skrevet 16. oktober 2017 De vil prøve å motivere deg, men det skal ekstremt mye til for å tvangsvaske noen. Om det i det hele tatt er lov. Jeg jobber på lukket avdeling og har aldri sett noen bli tvangsvasket. Det er noen som går i måneder uten vask. Men de fleste lar seg overtale til slutt. Men det er jo klart et problem for ansatte og andre pasienter når det begynner å lukte, og det kan skje at den som ikke vil vaske seg blir bedt om å holde rommet om det går langt nok, av hensyn til medpasienter. Anonymkode: c2168...e47 1
Runnershigh Skrevet 16. oktober 2017 #47 Skrevet 16. oktober 2017 3 timer siden, Antoinette skrev: De kan vaske folk med tvang - bare så du vet det. Psyken din er en ting men å la seg selv gro ned i møkk og fornedrelse er virkelig dråpen. Vaske folk med tvang? Mulig du er sarkastisk? Tvangsloverket er sterkt regulert, og det skal svært alvorlige forhold til for at tvangstiltak tas i bruk i psykiatrien.
bobleplast_ Skrevet 16. oktober 2017 #48 Skrevet 16. oktober 2017 Men TS, hva prøver du å oppnå med å ikke dusje? Noe av det viktigste når man er deprimert er å gjøre noe. Om det så bare er å vaske ansiktet med en klut . Å ikke dusje er ekkelt for både deg og de som må omgås deg, og du oppnår ikke noe som helst. Du har godt av å tvinges i dusjen. Både for psyken og for hygienen. 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #49 Skrevet 16. oktober 2017 1 time siden, bobleplast_ skrev: Men TS, hva prøver du å oppnå med å ikke dusje? Noe av det viktigste når man er deprimert er å gjøre noe. Om det så bare er å vaske ansiktet med en klut . Å ikke dusje er ekkelt for både deg og de som må omgås deg, og du oppnår ikke noe som helst. Du har godt av å tvinges i dusjen. Både for psyken og for hygienen. Jeg prøver ikke å oppnå noe, men når man så vidt orker å spise, så er det ikke så enkelt å komme seg i dusjen og få vasket seg. Anonymkode: a883a...35e 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #50 Skrevet 16. oktober 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du ikke ønsker hjelp, og synes at frisk luft, mat og renslighet bare er ekkelt - hva gjør du på en psykiatrisk avdeling? Hvorfor ikke gi plassen til noen som trenger den mer enn deg? Du har faktisk ett valg om å ikke være der. Det lyser egoisme ut av deg som ikke er takknemlig for å få hjelp. Noen må jo jobbe med dere psyke også, så er jo en grunn for at det er mennesker som er der for å hjelpe dere. Du forstår jo du også at dere ikke kan forlates alene på en avdeling. Anonymkode: 1682e...522 Hørt om ironi ? Anonymkode: 933ce...9ab 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #51 Skrevet 16. oktober 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg prøver ikke å oppnå noe, men når man så vidt orker å spise, så er det ikke så enkelt å komme seg i dusjen og få vasket seg. Anonymkode: a883a...35e Ta en stol. Sett under rennende vann og sett deg. Voila. Verre er det ikke. Anonymkode: 6decc...b76 1
Djungelvrål Skrevet 16. oktober 2017 #52 Skrevet 16. oktober 2017 2 timer siden, bobleplast_ skrev: Men TS, hva prøver du å oppnå med å ikke dusje? Noe av det viktigste når man er deprimert er å gjøre noe. Om det så bare er å vaske ansiktet med en klut . Å ikke dusje er ekkelt for både deg og de som må omgås deg, og du oppnår ikke noe som helst. Du har godt av å tvinges i dusjen. Både for psyken og for hygienen. ?? Ingen har godt av å bli tvunget til noe som helst. Tvang er et overgrep! 2
Djungelvrål Skrevet 16. oktober 2017 #53 Skrevet 16. oktober 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du ikke ønsker hjelp, og synes at frisk luft, mat og renslighet bare er ekkelt - hva gjør du på en psykiatrisk avdeling? Hvorfor ikke gi plassen til noen som trenger den mer enn deg? Du har faktisk ett valg om å ikke være der. Det lyser egoisme ut av deg som ikke er takknemlig for å få hjelp. Noen må jo jobbe med dere psyke også, så er jo en grunn for at det er mennesker som er der for å hjelpe dere. Du forstår jo du også at dere ikke kan forlates alene på en avdeling. Anonymkode: 1682e...522 Det er helt utrolig hvor uvitende folk er om psykiatri! Ikke uttal deg om ting du kan mindre om enn en 9 åring! 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #54 Skrevet 16. oktober 2017 Enkelte av de svarene i denne tråden altså... herregud. Nei, de kan ikke vaske eller dusje ts med tvang eller makt. De kan oppfordre, motivere og legge til rette. Med mindre ts har eller får sår som utgjør en infeksjonsfare og dermed fare for helsen forøvrig, går rundt med urin og/eller avføring i klærne, kan de gjøre lite. Å få et menneske erklært som ikke samtykkekompetent er en enorm prosess og lovverket krever en hel del tiltak før det kan skje. Umyndiggjøring skjer vel ikke lengre? Det går på om en person kan regnes som samtykkekompetent innenfor de ulike områder eller ei, og veien dit er som sagt lang. Om man er psykisk syk er ofte manglende personlig hygiene et symptom. Det handler ikke om latskap, å ikke orke, man er rett og slett for dårlig til å ivareta den delen av seg selv. Og å si at man skal ta hensyn til de som behandler en? Tror du ikke vi helsepersonell er vante med mennesker som lukter? Vi tåler såpass. Vi bryr oss mer om årsaken til lukta, enn lukta i seg sjøl, og manglende dusjing regnes ikke som årsak for den som skulle ønske å pirke. Anonymkode: d56c7...4c1 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #55 Skrevet 16. oktober 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: En kan gi psykisk sykdom skylden for at en ikke vasker seg. Hygiene har alt å si for psyken. Jeg var innlagt på en psykiatrisk klinikk og der ble en medpasient tvangsvasket siden han var så skitten og luktet noe helt vannvittig Anonymkode: 01a5e...650 Hygiene har alt å si for psyken? Så de som er deprimerte som bare ta seg en dusj så er de bra da??? Tror det bare er i ditt hode. Anonymkode: b2829...759 1
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 16. oktober 2017 #56 Skrevet 16. oktober 2017 7 timer siden, Antoinette skrev: De kan vaske folk med tvang - bare så du vet det. Psyken din er en ting men å la seg selv gro ned i møkk og fornedrelse er virkelig dråpen. De kan ikke kle av folk, putte den i dusjen og vaske dem! Dette ville jeg regnet som et seksuelt overgrep, og ville forverret traumene jeg allerede har. Jeg ville blitt livredd, utrygg, hadde ikke stolt på menneskene der, hadde prøvd å undertrykke alle følelser jeg hatt hatt (selvskadet meg etterpå), fått panikkanfall, følt at jeg mistet kontroll over meg selv... Muligens dissosisert. Man skal ikke utføre makt over en psyk person. Selvfølgelig er det viktig å dusje, men når man er så syk så forstår man ikke det. Triggerne slår seg på, og man blir helt overveldet. Tvinger man personen til å kle av seg, skader man den kraftig psykisk!
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #57 Skrevet 16. oktober 2017 Jeg la meg inn på psykiatrisk pga alvorlig depresjon. På det tidspunktet så dusjet jeg ca en gang i uken. Var så uendelig sliten at jeg orket ikke. Pusset ikke tennene, var et uhygienisk vrak. Spiste ikke. Når jeg begynte å få mye tanker om å skade meg selv så la jeg meg inn frivillig. Ville bort fra alt, på en plass der slikt var akseptert. Når jeg kom dit så dusjet jeg med en gang, det var på en måte blitt nødvendig for å bli bedre. Etterhvert begynte jeg å spise igjen. Jeg la meg inn fordi jeg ville ha hjelp, og ble sakte med sikkert bedre. Håper du finner utav det TS, og ikke motarbeider deg selv. Det er mulig å bli bedre, med samtaler og evt. medisin. Jeg vil aldri tilbake til den tilstanden og jobber med meg selv hver dag. Ta imot hjelp. Lykke til videre. Anonymkode: 2c664...b3e 2
Hårstrikk79 Skrevet 16. oktober 2017 #58 Skrevet 16. oktober 2017 4 timer siden, Mystix skrev: Nei, det kan de ikke. Hvorfor svarer du så bastant? Jo. Man KAN bruke tvangstiltak for å dusje en pasient. Jeg har jobbet i psykiatrien i mange år, og har selv opplevd å måtte være med å dusje pasienter med tvang.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #59 Skrevet 16. oktober 2017 3 minutter siden, Hårstrikk79 skrev: Hvorfor svarer du så bastant? Jo. Man KAN bruke tvangstiltak for å dusje en pasient. Jeg har jobbet i psykiatrien i mange år, og har selv opplevd å måtte være med å dusje pasienter med tvang. Hvor skitten må ts være for at de tvinger gjennom en dusj? Anonymkode: 46617...f77
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #60 Skrevet 16. oktober 2017 Blir helt matt av noen av svarene her inne. Mye vitner om at en del folk har null peiling på hva det vil si å være alvorlig psykisk syk. Dere svarer så bastant "det er jo bare å..." men nei det er ikke bare bare når man så vidt makter å ta på seg sokker fordi det føles så utrolig tungt. Anonymkode: 81289...8f0 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå