AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #21 Skrevet 16. oktober 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke tillatt å vaske folk med tvang. Anonymkode: c9534...c4c Jo, med tvangsvedtak. Å ikke vaske seg medfører en betydelig infeksjonsfare og det vil være en fare for ens egen helse. Anonymkode: 97d7f...be0 7
Minitroll Skrevet 16. oktober 2017 #22 Skrevet 16. oktober 2017 Det skal mye til før noen tar tak i deg med tvang og dusjer deg. Men det er et minstekrav til renslighet om du skal være i fellesområdene sammen med andre. De vil nok prøve å motivere deg først og fremst. Jeg synes også det kan være et ork å gå i dusjen, men husk at det er godt etterpå når man er ren. 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #23 Skrevet 16. oktober 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg syns det er så mye gøyere å bare ligge i senga, under dyna med gardinene for, og grine, skjønner du. Frisk luft, mat og renslighet er jo bare ekkelt. Anonymkode: a883a...35e Hvis du ikke ønsker hjelp, og synes at frisk luft, mat og renslighet bare er ekkelt - hva gjør du på en psykiatrisk avdeling? Hvorfor ikke gi plassen til noen som trenger den mer enn deg? Du har faktisk ett valg om å ikke være der. Det lyser egoisme ut av deg som ikke er takknemlig for å få hjelp. Noen må jo jobbe med dere psyke også, så er jo en grunn for at det er mennesker som er der for å hjelpe dere. Du forstår jo du også at dere ikke kan forlates alene på en avdeling. Anonymkode: 1682e...522 10
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #24 Skrevet 16. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis du ikke ønsker hjelp, og synes at frisk luft, mat og renslighet bare er ekkelt - hva gjør du på en psykiatrisk avdeling? Hvorfor ikke gi plassen til noen som trenger den mer enn deg? Du har faktisk ett valg om å ikke være der. Det lyser egoisme ut av deg som ikke er takknemlig for å få hjelp. Noen må jo jobbe med dere psyke også, så er jo en grunn for at det er mennesker som er der for å hjelpe dere. Du forstår jo du også at dere ikke kan forlates alene på en avdeling. Anonymkode: 1682e...522 Du skjønner tydeligvis ikke at det var sarkasme. Tror du folk velger å være syke? Anonymkode: a883a...35e 11
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #25 Skrevet 16. oktober 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg syns det er så mye gøyere å bare ligge i senga, under dyna med gardinene for, og grine, skjønner du. Frisk luft, mat og renslighet er jo bare ekkelt. Anonymkode: a883a...35e Frisk luft, mat og renslighet løser absolutt ingen andre problemer enn at man lever lenger om man gjør bare gjør det. Men hadde ikke satset på sykepleierne for noen av de behovene. De folka der har null skrupler med å la det gå fluelarver i folks sår før de letter på rumpa. Anonymkode: 46617...f77
Luckiness Skrevet 16. oktober 2017 #26 Skrevet 16. oktober 2017 46 minutter siden, Antoinette skrev: Ikke teit, du ødelegger arbeidsdagen til de som forsøker å hjelpe deg. Du har veldig liten sykdomsforståelse. 12
Minitroll Skrevet 16. oktober 2017 #27 Skrevet 16. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jo, med tvangsvedtak. Å ikke vaske seg medfører en betydelig infeksjonsfare og det vil være en fare for ens egen helse. Anonymkode: 97d7f...be0 Da må det være avføring rundt omkring, og folk som ikke vet sitt eget beste. Skal veldig mye til. Har hendt at vi har måttet "tvinge" eldre demente inn i dusjen fordi det har vært mye avføring i sengen og fare for infeksjon. Men det er svært uvanlig at folk nekter å dusje fordi de ikke vil bli ren. Motviljen kommer ofte av helt andre årsaker. 5
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #28 Skrevet 16. oktober 2017 1 minutt siden, Minitroll skrev: Da må det være avføring rundt omkring, og folk som ikke vet sitt eget beste. Skal veldig mye til. Har hendt at vi har måttet "tvinge" eldre demente inn i dusjen fordi det har vært mye avføring i sengen og fare for infeksjon. Men det er svært uvanlig at folk nekter å dusje fordi de ikke vil bli ren. Motviljen kommer ofte av helt andre årsaker. Nei, trenger ikke være avføring rundt om kring hverken for å lage tvangsvedtak eller at det blir en betydelig økt infeksjonsfare. Anonymkode: 97d7f...be0
Luckiness Skrevet 16. oktober 2017 #29 Skrevet 16. oktober 2017 (endret) Det skal mye til for at noen skal tvinges til dusjing. Isåfall må det lages eget vedtak for det og begrunnes hvorfor. Det må være fare/risiko for helseskade dersom vedtaket skal være gyldig. Det vil selvfølgelig medføre infeksjonsfare (f.eks. urinveisinfeksjon) ved å ikke vaske seg jevnlig nedentil f.eks. Men det er ikke slik at vedtak for dusjing blir iverksatt etter kun en uke uten vask/dusj. Det er et stort inngrep å bli tvunget til dusj. Lages det først et vedtak vil vedtaket trolig gjelde f.eks. kun nedentil vask. Og ikke dusj som første vedtak. Det vil isåfall komme siden dersom ikke vask nedentil holder. Jeg vet om personer som har vært innlagt på psykiatrisk som ikke har dusjet/vasket seg på maaaange uker. Det ble ikke fatet vedtak av den grunn. Ingen av de tok skade av det heller. Men etterhvert som de kom seg under oppholdet vasket/dusjet de seg selv. Det måtte selvfølgelig motivasjon til, men de slapp heldigvis tvang. Forøvrig kan man utføre tvang i unntakstilfeller/engangstilfeller. F.eks. dersom en er tilgriset med avføring. Dette kan f.eks. medføre smittefare. Men da gjelder tvangen kun der og da. Det er ikke slik at tvangen da kan brukes når pasienten er synlig "ren". Endret 16. oktober 2017 av Luckiness 7
Minitroll Skrevet 16. oktober 2017 #30 Skrevet 16. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, trenger ikke være avføring rundt om kring hverken for å lage tvangsvedtak eller at det blir en betydelig økt infeksjonsfare. Anonymkode: 97d7f...be0 Vet om infeksjonsfaren. Men det er en ting med folk som er på psykiatrisk og har normalt immunforsvar kontra sykehus. Og nå har jeg heller ikke jobbet innenfor helse så grusomt lenge, men vil se for meg at det blir stygge overskrifter om noen tar en ung jente eller gutt med makt inn i dusjen og skrubber de mot deres vilje etter bare noen dager uten dusj. Eller har jeg misforstått dette innlegget igjen? TS har vel ikke gått en evighet uten vask? 1
Honey Dew Skrevet 16. oktober 2017 #31 Skrevet 16. oktober 2017 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dine meninger for meg totalt likegyldig. Anonymkode: a883a...35e Hvis svarene som du får her inne er totalt likegyldige for deg, forstår jeg ikke hvorfor du har spurt om råd her inne i det hele tatt 8
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #32 Skrevet 16. oktober 2017 6 minutter siden, Minitroll skrev: Vet om infeksjonsfaren. Men det er en ting med folk som er på psykiatrisk og har normalt immunforsvar kontra sykehus. Og nå har jeg heller ikke jobbet innenfor helse så grusomt lenge, men vil se for meg at det blir stygge overskrifter om noen tar en ung jente eller gutt med makt inn i dusjen og skrubber de mot deres vilje etter bare noen dager uten dusj. Eller har jeg misforstått dette innlegget igjen? TS har vel ikke gått en evighet uten vask? Jeg jobber på psyk. Det er ikke snakk om 2 dager uten dusj jeg snakker om, og det later ikke til å være det TS snakker om heller, så det går ikke an å diskutere med deg på det premisset. Anonymkode: 97d7f...be0 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #33 Skrevet 16. oktober 2017 3 minutter siden, Honey Dew skrev: Hvis svarene som du får her inne er totalt likegyldige for deg, forstår jeg ikke hvorfor du har spurt om råd her inne i det hele tatt Jeg spurte da heller ikke om råd eller meninger, men om fakta. Anonymkode: a883a...35e 1
Honey Dew Skrevet 16. oktober 2017 #34 Skrevet 16. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg spurte da heller ikke om råd eller meninger, men om fakta. Anonymkode: a883a...35e Da spør du de som faktisk vet det, nemlig pleierne 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #35 Skrevet 16. oktober 2017 Hvis det er noen grunner til at du synes det er vanskelig å dusje og vaske seg så lønner det seg vel å jobbe med det der. Hvis du nekter å dusje er det fare for at du blir der lenger enn nødvendig. Just saying.... Anonymkode: cee61...a31 2
Skadeskutt Skrevet 16. oktober 2017 #36 Skrevet 16. oktober 2017 (endret) Det skal veldig mye til før det kan fattes vedtak om tvang til dusjing, men før eller siden vil det nok skje bare det blir ille nok. Jeg slet mye med motivasjon til å opprettholde personlig hygiene da jeg var innlagt pga alvorlig depresjon. Men jeg begynte å sette på musikk også satt jeg meg i dusjen. Gjerne en time. Lukket øynene og slappet av. Etter en stund ble det et godt avbrekk i den mørke hverdagen. Begynte ofte å gråte når jeg satt i dusjen, men for meg ble dette nesten en daglig kveldsrutine. Endret 16. oktober 2017 av lillesky 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #37 Skrevet 16. oktober 2017 (endret) 1 time siden, Skadeskutt skrev: Det skal veldig mye til før det kan fattes vedtak om tvang til dusjing, men før eller siden vil det nok skje bare det blir ille nok. Jeg slet mye med motivasjon til å opprettholde personlig hygiene da jeg var innlagt pga alvorlig depresjon. Men jeg begynte å sette på musikk også satt jeg meg i dusjen. Gjerne en time. Lukket øynene og slappet av. Etter en stund ble det et godt avbrekk i den mørke hverdagen. Begynte ofte å gråte når jeg satt i dusjen, men for meg ble dette nesten en daglig kveldsrutine. En kan gi psykisk sykdom skylden for at en ikke vasker seg. Hygiene har alt å si for psyken. Jeg var innlagt på en psykiatrisk klinikk og der ble en medpasient tvangsvasket siden han var så skitten og luktet noe helt vannvittig Anonymkode: 01a5e...650 Endret 16. oktober 2017 av lillesky
lillesky Skrevet 16. oktober 2017 #38 Skrevet 16. oktober 2017 Tråden er ryddet for latterliggjøring og brukerdebatt. /lillesky (mod)
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #39 Skrevet 16. oktober 2017 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: En kan gi psykisk sykdom skylden for at en ikke vasker seg. Hygiene har alt å si for psyken. Jeg var innlagt på en psykiatrisk klinikk og der ble en medpasient tvangsvasket siden han var så skitten og luktet noe helt vannvittig Anonymkode: 01a5e...650 Kan IKKE gi, mente jeg Anonymkode: 01a5e...650 1
Skadeskutt Skrevet 16. oktober 2017 #40 Skrevet 16. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: En kan gi psykisk sykdom skylden for at en ikke vasker seg. Hygiene har alt å si for psyken. Jeg var innlagt på en psykiatrisk klinikk og der ble en medpasient tvangsvasket siden han var så skitten og luktet noe helt vannvittig Anonymkode: 01a5e...650 Skjønte ikke helt hvorfor du siterte meg? Jeg er klar over at mange psykisk syke har dårlig personlig hygiene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå