Gå til innhold

Kona brød vikeplikten ogmistet lappen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, dillyduzit skrev:

Er du morsom nå eller? De fleste ulykker skjer jo nettopp pga vikepliktsbrudd, filbytte, kryss, påkjørsel (vikeplikt for gående), de fleste av disse ulykkene blir det tatt et førerkortbeslag. Er det skade involvert vil lappen ryke uansett. 

Man kan si at hun var uheldig for at det tilfeldigvis var en politibil der, hadde det vært en vanlig personbil ville førerkortet uansett ha blitt fradratt intill en undersøkelse er foretatt av politi. 

Den gangen en bilist kjørte inn i meg omtrent på samme måte så ble det kun skademelding og forsikring, politiet ble ikke tilkalt.

Anonymkode: 219cc...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan du si det er så alvorlig uhell? OK la oss si en mild kollisjon da, for det var ikke stort, ble bare noen bulker og riper i hver av bilene

Anonymkode: 219cc...6cb

Jeg ordla meg litt feil. Feilen hun gjorde, kunne ført til et alvorlig uhell. Det at det gikk så bra, var jo flaks. Jeg skjønner at du vil frem til at akkurat denne gangen, ble det kun riper - og "ingen skade skjedd". Men det er nok heller det at man "overser vikeplikten" man straffes for - uansett utfall.

Som sagt, så skjønner jeg tankegangen din - med at hun ikke burde straffes fordi det gikk så bra, men som jeg skrev - så er det nok selve handlingen som det reageres på. Sjåfører må være skjerpet hele tiden, ellers kan det ende katastrofalt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skal ikke kategoriseres som et førerkortbeslag om kona di sier hele sannheten om ulykken. Dra til stasjonen imorgen og forlang sertifikatet tilbake

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
4 minutter siden, dillyduzit skrev:

Er du morsom nå eller? De fleste ulykker skjer jo nettopp pga vikepliktsbrudd, filbytte, kryss, påkjørsel (vikeplikt for gående), de fleste av disse ulykkene blir det tatt et førerkortbeslag. Er det skade involvert vil lappen ryke uansett. 

Man kan si at hun var uheldig for at det tilfeldigvis var en politibil der, hadde det vært en vanlig personbil ville førerkortet uansett ha blitt fradratt intill en undersøkelse er foretatt av politi. 

Jeg prøver ikke å være morsom nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ho var da nervøs og litt i sjokk så ho tenkte ikke så langt der og da. Man skal jo kunne stole på politiet

Med en slik innstilling går det som det går, du blir totalt overkjørt av politiet. Det blir en fort vekk uansett, men det hjelper litt å ha som leveregel aldri å stole på politiet. Regn med at politiet er din fiende som ønsker deg alt vondt. Ikke innrøm noe som helst, la de få jobben med å bevise din skyld. Til politiet oppgir en personalia, punktum. Da har du i hvert fall litt bedre sjanser.

Anonymkode: 4cffc...310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Coolaid
1 time siden, Måbarefåsiat... skrev:

Høres veldig riktig ut, men jeg kan ikke vegtrafikkloven utenat. Å bryte vikeplikten OG i tillegg dra rett inn i en politibil må vel være jackpot... Dette handler om mer enn en "liten kollisjon" og for alle oss andre trafikanter, er det ikke urettferdig.

Det skal ikke ha noe å si at det var en politibil.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loven er helt klar på dette.

Dama har ikke noe på veien å gjøre,bare flaks at dette ikke har skjedd tidligere. Å ikke se/overse en bil man har vikeplikt for er livsfarlig.

Anonymkode: 1704e...255

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med en slik innstilling går det som det går, du blir totalt overkjørt av politiet. Det blir en fort vekk uansett, men det hjelper litt å ha som leveregel aldri å stole på politiet. Regn med at politiet er din fiende som ønsker deg alt vondt. Ikke innrøm noe som helst, la de få jobben med å bevise din skyld. Til politiet oppgir en personalia, punktum. Da har du i hvert fall litt bedre sjanser.

Anonymkode: 4cffc...310

Hvordan fungerer du ellers i hverdagen?

Dette er KG, ikke blitz.no eller hjernevaska.no. Politiet er ikke din fiende.

Anonymkode: 1704e...255

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Politiet er ikke din fiende.

Du kan jo forsøke å leve etter den "visdommen" om du kommer i skade for å sovne ved rattet og havner i grøfta. Er du så steike dum at du nevner for dine "venner" at du sovnet, ryker lappen. Din eneste sjanse er å skylde på et dyr som du prøvde å styre unna.

Anonymkode: 4cffc...310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen kvinne har gjort dette i år. Ikke i fjor heller

Anonymkode: 886d3...cb2

Ja, sånt lar seg jo sjekke...

Anonymkode: 9d3ef...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo forsøke å leve etter den "visdommen" om du kommer i skade for å sovne ved rattet og havner i grøfta. Er du så steike dum at du nevner for dine "venner" at du sovnet, ryker lappen. Din eneste sjanse er å skylde på et dyr som du prøvde å styre unna.

Anonymkode: 4cffc...310

https://www.rb.no/lillestrom/aurskog-holand/sorum/retten-dodsulykken-skyldes-at-tiltalte-sovnet-bak-rattet/s/5-43-20451

Her har du historien til en av de som "bare" sovnet ved rattet. Mange har blitt drept på grunn av slike uvettige personer.

Anonymkode: 9d3ef...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må ta sitt jævla ansvar når de ferdes i trafikken, det er ingen menneskerett å kjøre bil!

Jeg pendler selv til jobb på MC hver dag så lenge føret tillater det, og det mest skremmende jeg ser er bilister som "ser" seg rundt ... dvs jeg ser at de tilsynelatende "ser" men de får faen ikke med seg hva de ser, det virker som om det er null kobling mellom hjerne og øyne! En total mangel på konsentrasjon! Dette gjelder selvsagt de færreste, jeg er faktisk veldig positivt overrasket over mine medtrafikanter. Men det er nok med ett uoppmerksomt fjols på veien for å miste livet, og jeg er veldig glad for at politiet reagerer og luker vekk sjåfører som ikke evner å oppfatte forholdene rundt seg og som ikke forstår ... eller kan ... grunnleggende trafikkregler.

Google søk vikepliktsbrudd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, AnonymBruker said:

Du kan jo forsøke å leve etter den "visdommen" om du kommer i skade for å sovne ved rattet og havner i grøfta. Er du så steike dum at du nevner for dine "venner" at du sovnet, ryker lappen. Din eneste sjanse er å skylde på et dyr som du prøvde å styre unna.

Anonymkode: 4cffc...310

Du kommer ikke i skade for å sovne ved rattet, du er uaktsom fordi du kjører når du ikke er tilstrekkelig uthvilt!

TS: Din kome får be politiet om grunnen til førerkortinndragelsen, sannsynligvis får dere et bedre svar da enn fra alle oss som sitter på KG og synser, Men det er alvorlig, altså, å ikke overholde vikeplikten. I 50-sone kunne det, som noen allerede sa, vært en syklist. Ikke sikkert konsekvensen hadde vært en "ripe i lakken" da....

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det ho pleier å gjøre, ho har kjørt skadefritt i 11 år, et uhell kan såklart skje

Anonymkode: 219cc...6cb

Kan like gjerne være at flaksen er oppbrukt etter 11 år.

Anonymkode: 8f203...a35

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er mye føleri og trynefaktor i Norge er jo denne saken et bevis på. Man får ikke straff utifra hva man har gjort galt, man får straff utifra hvor uheldig man er i etterkant av hva man har gjort galt. Din kone har ikke gjort noe mer galt enn de som ikke mister lappen på samme grunnlag. Loven er ulik. Synes man skal ha et noelunde klar strafferamme på alle typer for vikepliktsbrudd.

Anonymkode: c6149...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja mer uflaks får man omtrent ikke. Det har ikke jeg heller før denne saken. Forskjell på de som kolliderer støtt og stadig men ikke når kona har kjørt skadefritt i 11 år. De gjør det nok kun for pur faen, de leker jo at de er guder når de har på politiklærne

Anonymkode: 219cc...6cb

Bare i går opplevde jeg to biler som holdt på å kollidere med meg. En brøt vikeplikten og andre kjørte forbi en syklist og la seg i midt felt rundt en sving. Begge disse ungikk skade. Ikke fordi de er habile sjåfører, men fordi jeg har klart å redde dem. Å ha flaks med hvem man møter er ikke det samme som å være en god sjåfør. 

Jeg håper beslaget blir langt nok til at hun vil trenge ny oppkjøring, hun trenger å lære hvordan man bruker blikket. Jeg er sjokkert over at hun klarte å havne i en slik ulykke. Hun må jo ha låst blikket til venstre og ikke sjekket høyresiden i det hele tatt. Enten mangler hun evne til å kjøre bil eller så handlet hun grovt uaktsomt.

Å kjøre sakte ut på en forkjørsvei virker også som en rar strategi, og når man ikke viser tydelig at man kjører kan man selvsagt ikke forvente at andre stopper. Dess saktere en bil fra siden nærmer seg, dess lavere er sannsynligheten for at jeg stopper for den dersom jeg ikke har vikeplikt.

Tenker dere ikke over at hun kunne drept eller skadet noen for livet? Hvis det var en lastebil og ikke en politibil kunne hun selv blitt alvorlig skadet (sidekollisjoner gir ofte nakkeskader). Jeg kan ikke fatte at noen kan være så lite reflektert. Hun hadde flaks.

13 timer siden, EkteMannen skrev:

Så lenge det ikke medfører personskade vil politiet vanligvis ikke bli involvert i sånne kollisjoner. Da blir det jo litt urettferdig å miste lappen... 

Men man får jo heller ikke bot når man kjører på rødt lys hvis ikke politiet er der, da er det jo litt urettferdig at de som kjører på rødt mens politiet ser på får bot....skjønner du hvor jeg vil? ☺️ det eneste vesentlige er om brudd på vikeplikt kvalifiserer til inndragning eller ikke 

For et merkelig resonnement. I de fleste voldtekter blir ikke politiet innvolvert. Er det urettferdig at de som politiet blir oppmerksom på får dom? Slik er det med nesten all kriminalitet, fra nasking til urinering på gaten til vold.

Selvsagt kvalifiserer det til inndragning når det er potensiale for personskade eller betydelige materielle skader. Hvis det var en bil der noen satt med føttene på airbaggen, eller hadde en laptop på hattehyllen kunne noen blitt alvorlig skadet eller drept. Hadde hun blitt truffet av en lastebil ville hun blitt skadet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At det er mye føleri og trynefaktor i Norge er jo denne saken et bevis på. Man får ikke straff utifra hva man har gjort galt, man får straff utifra hvor uheldig man er i etterkant av hva man har gjort galt. Din kone har ikke gjort noe mer galt enn de som ikke mister lappen på samme grunnlag. Loven er ulik. Synes man skal ha et noelunde klar strafferamme på alle typer for vikepliktsbrudd.

Anonymkode: c6149...20c

https://lovdata.no/forskrift/2003-12-19-1660/§2-5

Om bare vi hadde en forskrift som var krystallklar på akkurat dette punktet. Hmm...

Sitat

 

Ileggelse av straff etter vegtrafikkloven § 3 første ledd, gir grunnlag for tap av førerett dersom forholdet eller adferden har ført til trafikkuhell med personskade eller omfattende materielle skader, eller ført til situasjoner der slike skader lett kunne ha oppstått. Tapsperioden fastsettes etter nedenstående bestemmelser i punktene 1 til 15. Også andre typer overtredelser av vegtrafikkoven § 3 første ledd kan gi grunnlag for tap av førerett.

Sitat
2. Vikeplikt, påkjørsel bakfra

Ved ileggelse av straff for overtredelse av reglene om vikeplikt eller reglene om stans foran hindring, jf. trafikkreglene § 7 og § 13 nr. 1, bør perioden for tap av førerett fastsettes fra 3 til 6 måneder, dersom overtredelsen har ført til trafikkuhell med mindre omfattende personskader og/eller omfattende materielle skader, eller til situasjoner der slike skader lett kunne ha oppstått.

Denne kollisjonen kunne lett ha drept eller skadet noen eller totalvraket biler. Så hun mister førekortet i 3 til 6 måneder.

At all kriminalitet ikke magisk kan oppklares er en utfordring, men er ikke unikt for trafikklovbrudd. De fleste kriminelle handlinger blir ikke oppklart. De fleste kriminelle handlinger blir heller ikke straffet.

Jeg kan tagge ned rådhuset uten å bli straffet. Hvis jeg tagger der når politiet ser det blir jeg straffet. Eneste du kan argumentere for er mer politi på veiene slik at flere uegnede sjåfører blir luket bort. Vi kan ikke la være å straffe lovbrudd fordi de fleste lovbrudd ikke blir oppklart. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor ble påkjørt av ei som brøt vikeplikten. Kraftig smell og bilen ble kondemnert. Da fikk den andre sjåføren førerkortet beslaglagt når politiet kom til stedet. Så tror ikke det er så uvanlig.

Anonymkode: f1267...e5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bagatelliserer dette. Ja,hun har hatt flaks i 11 år,eller dyktig. Det vet vi ikke. Du kan gjøre mye galt i 11 år,ikke bli tatt og du kan slå deg på brystet og si:jeg har kjørt skadefritt i 11 år.

Her var en sjåfør som brøt vikeplikten. Han har aldri fått en bot engang. Denne gangen gikk det galt. Kjørte på et menneske. Personen måtte amputere en fot. Hvordan tror du denne personen har det? Var jo heldig? Ble ikke drept?

Jeg har kjørt bil i 25 år. Ikke fått en bot engang. Bare flaks. For jeg har brudd fartsgrensen flere ganger. Nå ble jeg tatt. Og fikk en stor bot. Det var i 50 sone. Og jeg brukte tiden som unnskyldning. Skulle rekke ferge. Jeg bruker unnskyldning som alle andre gjør. Det gikk jo bra,utenom boten. 

Anonymkode: 886d3...cb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...