AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #221 Del Skrevet 13. oktober 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Veldig mange kan tåle en inntektsnedgang om de firer på levestandard. Det er IKKE spesielt tungt å være fødende kvinne i Norge. Fødselsdepresjon har komplekse årsaker. Men hva er egentlig sammenhengen fødselsdepresjon og pappaperm? Fødselsdepresjon oppstår i tiden rundt fødsel, det er lenge før pappaen tar sin del. Mange som uttaler seg om egne erfaringer uttaler også at det var en lettelse at far tok over. Anonymkode: 38d8b...234 Har ingen erfaring med fødselsdepresjon selv så kan ikke sette meg inn i situasjonen. Men har inntrykk av at det er et nyere fenomen, hørte ihvertfall aldri om det tidligere. Nå virker det jo som om det er veldig vanlig. Man ser jo og den høye andelen av samlivsbrudd som er nå kontra tidligere. Spørs om ikke tidsklemma og "likestillingen" har mye av skylda i det. Anonymkode: 63374...f38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #222 Del Skrevet 13. oktober 2017 8 minutes ago, AnonymBruker said: Har vert tilbake 3 ganger igjen etter barnefødsler allerede så vet godt at det lar seg gjøre men at det er krevende og skjønner derfor at mange kvinner ikke orker å være næringsdrivende.. Har selvfølgelig fått med meg at det har gått ned til 30000 og det er null stress å få til det. Men man mister likevel alle trygderettigheter når man tar ulønnet perm AS eller ei.. I tillegg beregnes foreldrepengene utifra 3 siste år og ikke 6 mnd som får lønnstakere derfor taper kvinner mye på å gå gravid/føde/ta permisjon og ihvertfall ulønnet permisjon. Man må uansett ha regnskapsfører ved AS. Anonymkode: 63374...f38 Regnskapsfører koster heller ikke mye. Og som sagt har ikke pappakvoten noe med grunnlaget for næringsdrivende å gjøre. Det virker ikke som du ser etter annet enn argumenter mot farspermisjonen. At kvinner ikke i større grad er næringsdrivende kan ha mange grunner, en viktig forklaring er at flere kvinner er mer risikoavers enn menn og foretrekker tryggheten i et vanlig ansettelsesforhold. Nå snakker jeg om lønnet, standard permisjon. Ulønnet vil kreve omdisponeringer uansett jobb. Jeg har møtt mange menn (og koner med menn) som enten er åpent oppfordret av arbeidsgiver til å ikke ta perm eller som mer indirekte opplever at det karrieremessig straffer seg; mister bonus eller opprykk, eller får til og med kompensasjon for å ikke ta permisjon. Dette er også et argument fra mange kvinner mot pappakvoten (typisk i diskusjoner på Aftenposten, VGs og Dagbladets Facebook-sider), at det er så vanskelig for pappa å ta ut permisjon og at sjefen ikke vil at han skal være borte så lenge fra jobb. Alt fra bygg og og anleggsbransjen, til industri og finans. I hovedsak privat sektor. Anonymkode: 38d8b...234 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sisti Skrevet 13. oktober 2017 #223 Del Skrevet 13. oktober 2017 2 minutes ago, AnonymBruker said: Har ingen erfaring med fødselsdepresjon selv så kan ikke sette meg inn i situasjonen. Men har inntrykk av at det er et nyere fenomen, hørte ihvertfall aldri om det tidligere. Nå virker det jo som om det er veldig vanlig. Man ser jo og den høye andelen av samlivsbrudd som er nå kontra tidligere. Spørs om ikke tidsklemma og "likestillingen" har mye av skylda i det. Anonymkode: 63374...f38 Haha, fødselsdepresjon er IKKE et nyere fenomen. At du ikke hørte om det tidligere kan vel kanskje ha noe med at det ikke var like vanlig å snakke om før? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #224 Del Skrevet 13. oktober 2017 23 hours ago, AnonymBruker said: Har du noen dokumentasjon på at mange mister melken når ammingen reduseres? Jeg jobber med disse mødrene og min oppfatning er at dette skjer meget sjelden, og da er det gjerne mødre som har hatt lite melk gjennom hele ammeperioden, og slik jeg ser det faglig/erfaringsmessig ville mistet melken tidlig uansett. Anonymkode: 071d8...a81 Glem det - denne AB'n der er bare sur fordi hun får ikke fri i ett år og pappaen skal ta fritiden hennes. Klag klag klag! I tillegg får folk i permisjon fortsatt 5 uker ferie. Helt uhørt i alle andre land unntatt Skandinavia. Men klag så mye du vil, det er endelig bra for fedre å bli sett som like bra omsorgspersoner som mødrene! Anonymkode: 2eb68...9bb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #225 Del Skrevet 13. oktober 2017 Hvem vedder med meg at sykemeldinger økes på grunn av dette? Anonymkode: 2eb68...9bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #226 Del Skrevet 13. oktober 2017 3 minutes ago, AnonymBruker said: Har ingen erfaring med fødselsdepresjon selv så kan ikke sette meg inn i situasjonen. Men har inntrykk av at det er et nyere fenomen, hørte ihvertfall aldri om det tidligere. Nå virker det jo som om det er veldig vanlig. Man ser jo og den høye andelen av samlivsbrudd som er nå kontra tidligere. Spørs om ikke tidsklemma og "likestillingen" har mye av skylda i det. Anonymkode: 63374...f38 Permisjonstiden har økt og det har også fødselsdepresjoner, med din logikk skulle man jo da kunne slutte at jo mer permisjon desto hyppigere forekomst av fødselsdepresjon! Men nå gjelder tilsynelatende økning all type depresjon, det er bare det at dere ikke holdepunkter for å si at det er mer av det nå enn før, da msn før ikke hadde navn på det eller behandling av det. Det ble ikke registrert. Uansett - pappakvoten kan ikke få skylden når den har vært så lav. Anonymkode: 38d8b...234 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #227 Del Skrevet 13. oktober 2017 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Glem det - denne AB'n der er bare sur fordi hun får ikke fri i ett år og pappaen skal ta fritiden hennes. Klag klag klag! I tillegg får folk i permisjon fortsatt 5 uker ferie. Helt uhørt i alle andre land unntatt Skandinavia. Men klag så mye du vil, det er endelig bra for fedre å bli sett som like bra omsorgspersoner som mødrene! Anonymkode: 2eb68...9bb Jeg skal ha fri et år jeg, koser meg glugg. Jeg har ingen problemer med å få tatt ut min permisjon, det er barnets far som sliter ettersom jobben hans ikke er tilrettelagt for dette. Anonymkode: daa7b...3ea 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #228 Del Skrevet 13. oktober 2017 1 hour ago, AnonymBruker said: Har ingen erfaring med fødselsdepresjon selv så kan ikke sette meg inn i situasjonen. Men har inntrykk av at det er et nyere fenomen, hørte ihvertfall aldri om det tidligere. Nå virker det jo som om det er veldig vanlig. Man ser jo og den høye andelen av samlivsbrudd som er nå kontra tidligere. Spørs om ikke tidsklemma og "likestillingen" har mye av skylda i det. Anonymkode: 63374...f38 Så nettopp en dokumentar fra 1979 hvor de diskuterte fødselsdepresjon, så så nytt er det ikke. Anonymkode: 7f5bd...e14 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #229 Del Skrevet 13. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvem vedder med meg at sykemeldinger økes på grunn av dette? Anonymkode: 2eb68...9bb Jeg! Anonymkode: f420a...b17 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #230 Del Skrevet 13. oktober 2017 På 10.10.2017 den 20.14, Minlillelykke skrev: Vel, da må man faktisk begynne tidligere med fast føde. Ikke lag ett problem av at FAR skal få mer tid med barnet sitt! Som andregangs ser jeg kun positive sider ved å tilbakeføre disse 4 ukene til far. Vårt barn hadde vanvittig mye glede av ukene hjemme med pappaen sin, ønsker dere virkelig å frata barna den muligheten? Dette er for barnas beste.. Jeg lurer på hvordan mødrene klarte seg før Og hvordan gikk det med barna?Min mor hadde 3 mnd fødselspermisjon. Far fikk ikke noe. Handre fikk fri og betalt den dagenye mor fødte.Om du ikke kom på jobb etter 3 mnd, så mistet du jobben. Ikke var det bhg , så dagmamma var løsningen Anonymkode: 01ca5...0cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #231 Del Skrevet 13. oktober 2017 På 10.10.2017 den 20.21, NewInTown skrev: Nå er jeg ikke FOR å lovregulere hver eneste del av livet. Jeg er mer liberal sånn sett og anser voksne mennesker fullt og helt i stand til å styre egne liv. Når det er sagt så ser jeg ikke helt problemet med at far har 14 uker i stedet for 10 uker? Når vi først skal regulere hvor mye permisjon far må ta, er det vel bedre at det er 14 uker enn 10 uker. En stor årsak til at fars permisjon er lovregulert, er vel på grunnlag av at mange menn rett og slett ikke tar så mye permisjon av frykt for hvordan jobben (sjefen og andre kollegaer) oppfatter det. Det er fortsatt litt "shame shame" på menn som velger å ta mer permisjon, og det er jo svært negativt. Fedre trenger jo også å knytte tillitsbånd med spedbarnet! Det kan da ikke være annet enn svært positivt for barnet å ha god tid med begge foreldrene. Ja for ikke å snakke om at det er bra for pappaen også. Er det ikke sånn at kvinner vil ha fars uker også? Anonymkode: 01ca5...0cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
draug 75 Skrevet 13. oktober 2017 #232 Del Skrevet 13. oktober 2017 Egentlig mener jeg at permisjonen skulle deles slik: Dere er to foreldre, permisjonen er n uker, dere har lik rett til ukene, del som dere ønsker. Men det går ikke på grunn av, vel, la oss kalle det realitetene. Fra før har jeg trodd arbeidsgiverne var de som stod bak realitetene. De som ikke ansetter kvinner fordi (de blir bare gravide) og til en nybakt far kan finne på å si at "det får mor ta seg av, bare hold deg på arbeid du. Jeg har ikke lov å si det opp hvis du tar permisjon, men personlig kan jeg betrakte det som et svik og gjøre livet surt for deg." og sånn. Men dæven, det kom mange realiteter i innledningen her, f.eks: 1: Jeg har vært gravid. Det er min unge. Det er min permisjon alene. 2: Det blir konkurs for selvstendig næringsdrivende! 3: Det blir konkurs fordi økonomisk grunnlag mangler, han har ikke jobbet nok 4: Far har en jobb som gjør det vanskelig å ta ut pappaperm Motargumenter: 1: Jjf. jeg har tjent de, det er mine penger, ikke våre. 2: Hva med kvinnelige, selvstendige næringsdrivende? 3: Hvis det ikke allerede gjelder, bør det gjelde kvinner også - og forøvrig: få deg arbeid, gutt, og få skikk på liv og karriere, og så kan du grunnlegge du familie! 4: Her vil jeg si at jobben er utidsmessig organisert. Osv. Når vi kommer til kjernen, er argumentene for realitetene lite gjennomtenkt og bærer preg av å være unnskyldninger. Det er en ting: 14 ukers reservering for menn er ubekvemt. Mødrene vil helst ha alt sjøl. Det bærer preg av tanken på at far er forsørgeren og ingen ting annet. Og det bærer preg av en overdreven oppfatning om hvor viktig far er for jobben. Med unntak av enmannsbedrifter: Hvis far er uunnværlig for bedriften, så har jeg ei utfordring: Far kaller sjefen en kuk og ber om en million i lønnspålegg i neste lønnssamtale. Da finnes det fort ut hvor "uunnværlig" han er. Så venstresiden har ikke gjort annet enn å være pragmatisk og gått for et regelverk som styrer oss i den retninga vi vil gå i: At begge foreldre har og tar like mye ansvar for ungene. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minlillelykke Skrevet 13. oktober 2017 #233 Del Skrevet 13. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på hvordan mødrene klarte seg før Og hvordan gikk det med barna?Min mor hadde 3 mnd fødselspermisjon. Far fikk ikke noe. Handre fikk fri og betalt den dagenye mor fødte.Om du ikke kom på jobb etter 3 mnd, så mistet du jobben. Ikke var det bhg , så dagmamma var løsningen Anonymkode: 01ca5...0cf Heldigvis har ting endret seg, og far har fått flere rettigheter. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #234 Del Skrevet 13. oktober 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Veldig få får plass i barnehage så tidlig i Oslo. Dagmamma er uaktuelt pga veldig dårlig erfaring... Anonymkode: 63374...f38 Nå virker du veldig lite fleksibel her. Alt som ikke er i tråd med hvordan du vil ha det er skrekkelig vanskelig . Og sånn kan du selvsagt velge å ha det, men det er ikke pappaperm eller likestillingen sin skyld, dette velger du selv. 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Har ingen erfaring med fødselsdepresjon selv så kan ikke sette meg inn i situasjonen. Men har inntrykk av at det er et nyere fenomen, hørte ihvertfall aldri om det tidligere. Nå virker det jo som om det er veldig vanlig. Man ser jo og den høye andelen av samlivsbrudd som er nå kontra tidligere. Spørs om ikke tidsklemma og "likestillingen" har mye av skylda i det. Anonymkode: 63374...f38 Det har vært et stort fokus på fødselsdepresjon de siste årene. Nå følger de opp på en helt annen måte. Med førstemann var det tilfeldig at de gjennomførte Edinburgh-testen, det var noe nytt de hadde fått. I de andre svangerskapene screenet de rutinemessig. Om jordmor eller helsesøster er i tvil om mors psykiske helse blir du nå henvist til oppfølging og du prioriteres i køen. Et rent gode med andre ord. Men det fører selvsagt til at flere tilfeller oppdages, noe som fører til en generelt bedre psykisk helse for mor, og en negativ statistikken om man velger å vinkle den sånn. Anonymkode: fd75c...778 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minlillelykke Skrevet 13. oktober 2017 #235 Del Skrevet 13. oktober 2017 23 minutter siden, draug 75 skrev: Egentlig mener jeg at permisjonen skulle deles slik: Dere er to foreldre, permisjonen er n uker, dere har lik rett til ukene, del som dere ønsker. Men det går ikke på grunn av, vel, la oss kalle det realitetene. Fra før har jeg trodd arbeidsgiverne var de som stod bak realitetene. De som ikke ansetter kvinner fordi (de blir bare gravide) og til en nybakt far kan finne på å si at "det får mor ta seg av, bare hold deg på arbeid du. Jeg har ikke lov å si det opp hvis du tar permisjon, men personlig kan jeg betrakte det som et svik og gjøre livet surt for deg." og sånn. Men dæven, det kom mange realiteter i innledningen her, f.eks: 1: Jeg har vært gravid. Det er min unge. Det er min permisjon alene. 2: Det blir konkurs for selvstendig næringsdrivende! 3: Det blir konkurs fordi økonomisk grunnlag mangler, han har ikke jobbet nok 4: Far har en jobb som gjør det vanskelig å ta ut pappaperm Motargumenter: 1: Jjf. jeg har tjent de, det er mine penger, ikke våre. 2: Hva med kvinnelige, selvstendige næringsdrivende? 3: Hvis det ikke allerede gjelder, bør det gjelde kvinner også - og forøvrig: få deg arbeid, gutt, og få skikk på liv og karriere, og så kan du grunnlegge du familie! 4: Her vil jeg si at jobben er utidsmessig organisert. Osv. Når vi kommer til kjernen, er argumentene for realitetene lite gjennomtenkt og bærer preg av å være unnskyldninger. Det er en ting: 14 ukers reservering for menn er ubekvemt. Mødrene vil helst ha alt sjøl. Det bærer preg av tanken på at far er forsørgeren og ingen ting annet. Og det bærer preg av en overdreven oppfatning om hvor viktig far er for jobben. Med unntak av enmannsbedrifter: Hvis far er uunnværlig for bedriften, så har jeg ei utfordring: Far kaller sjefen en kuk og ber om en million i lønnspålegg i neste lønnssamtale. Da finnes det fort ut hvor "uunnværlig" han er. Så venstresiden har ikke gjort annet enn å være pragmatisk og gått for et regelverk som styrer oss i den retninga vi vil gå i: At begge foreldre har og tar like mye ansvar for ungene. Veldig bra skrevet! Det er mange mødre som må lære seg å gi slipp og la pappaen få komme til, alene. 14 uker til far er kun positivt, synes nå jeg. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #236 Del Skrevet 13. oktober 2017 På 10.10.2017 den 22.14, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det egentlig så forbanna mye gnål om hvor mye tid som skal fordeles mellom mor og far? Kan det ikke bare stå for eksempel at ""foreldrene skal ha XX antall uker / måneder, til sammen"" og så kan foreldrene heller bestemme helt selv hvordan dette fungerer best for akkurat dem? Anonymkode: 2d7ae...7b6 I utgangspunktet er det ikke en dårlig ide. Problemet er bare, at da vil mange innvandrerkvinner bli tvunget av mannen til å ta ut hele permisjonen. Og det er negativt for integreringen. Anonymkode: 8be8b...481 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 13. oktober 2017 #237 Del Skrevet 13. oktober 2017 På 10.10.2017 den 20.21, AnonymBruker skrev: Det er faktisk biologiske forskjeller på kjønnene. Damer er gravide, føder og ammer. Dette er faktisk en påkjenning, for ikke å snakke om at damer ofte tar flest våkenetter også. Tar ofte lang tid før en er tilbake i fysisk form etter fødsel. Dette går utover kvinner som ikke har råd til å ta ulønnet. Kvinner skal være supermennesker. Anonymkode: cbd1f...3e6 Og det er jo nettopp fordi kvinner tar mest permisjon... Hva med å prøve å se sammenhengene? Mødre som er slitne av våkenetter og grining bør ønske mer permisjon til far velkommen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 13. oktober 2017 #238 Del Skrevet 13. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på hvordan mødrene klarte seg før Og hvordan gikk det med barna?Min mor hadde 3 mnd fødselspermisjon. Far fikk ikke noe. Handre fikk fri og betalt den dagenye mor fødte.Om du ikke kom på jobb etter 3 mnd, så mistet du jobben. Ikke var det bhg , så dagmamma var løsningen Anonymkode: 01ca5...0cf Dagen mødre trenger minst ett år på å "komme seg" etter fødsel, skjønner du... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 13. oktober 2017 #239 Del Skrevet 13. oktober 2017 45 minutter siden, draug 75 skrev: Egentlig mener jeg at permisjonen skulle deles slik: Dere er to foreldre, permisjonen er n uker, dere har lik rett til ukene, del som dere ønsker. Men det går ikke på grunn av, vel, la oss kalle det realitetene. Fra før har jeg trodd arbeidsgiverne var de som stod bak realitetene. De som ikke ansetter kvinner fordi (de blir bare gravide) og til en nybakt far kan finne på å si at "det får mor ta seg av, bare hold deg på arbeid du. Jeg har ikke lov å si det opp hvis du tar permisjon, men personlig kan jeg betrakte det som et svik og gjøre livet surt for deg." og sånn. Men dæven, det kom mange realiteter i innledningen her, f.eks: 1: Jeg har vært gravid. Det er min unge. Det er min permisjon alene. 2: Det blir konkurs for selvstendig næringsdrivende! 3: Det blir konkurs fordi økonomisk grunnlag mangler, han har ikke jobbet nok 4: Far har en jobb som gjør det vanskelig å ta ut pappaperm Motargumenter: 1: Jjf. jeg har tjent de, det er mine penger, ikke våre. 2: Hva med kvinnelige, selvstendige næringsdrivende? 3: Hvis det ikke allerede gjelder, bør det gjelde kvinner også - og forøvrig: få deg arbeid, gutt, og få skikk på liv og karriere, og så kan du grunnlegge du familie! 4: Her vil jeg si at jobben er utidsmessig organisert. Osv. Når vi kommer til kjernen, er argumentene for realitetene lite gjennomtenkt og bærer preg av å være unnskyldninger. Det er en ting: 14 ukers reservering for menn er ubekvemt. Mødrene vil helst ha alt sjøl. Det bærer preg av tanken på at far er forsørgeren og ingen ting annet. Og det bærer preg av en overdreven oppfatning om hvor viktig far er for jobben. Med unntak av enmannsbedrifter: Hvis far er uunnværlig for bedriften, så har jeg ei utfordring: Far kaller sjefen en kuk og ber om en million i lønnspålegg i neste lønnssamtale. Da finnes det fort ut hvor "uunnværlig" han er. Så venstresiden har ikke gjort annet enn å være pragmatisk og gått for et regelverk som styrer oss i den retninga vi vil gå i: At begge foreldre har og tar like mye ansvar for ungene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #240 Del Skrevet 13. oktober 2017 På 10.10.2017 den 21.04, Zienna skrev: Tja.. Jeg kjenner da virkelig mange foreldrepar hvor mor mener at det er både hennes privilegium og det beste for barnet at det er hun som har mest mulig permisjon. Enig, har møtt mange mødre i vår krets som sier det er helt utelukket at far skal få noe av "hennes" permisjon Anonymkode: cdc9b...bf2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå