Gå til innhold

Student, må betale husleie til han med fast jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 minutes ago, Thyra said:

Det går opp og ned her i verden. Jeg håper nesten at samboeren til ts og hans like får smake sin egen medisin en dag. Dersom ts får en godt betalt jobb etter studiene og han blir ufør eller arbeidsledig håper jeg at ts insisterer på at han uansett skal betale halvparten av utgifter og mat, og at hun ikke bidrar med mat til han når han er blakk. Så kan han få oppleve å være den fattige i forholdet. Kanskje han blir nødt til å selge huset, og så kan han bli hennes leieboer i stedet...

Den som er så lite raus mot sine nærmeste kan ikke forvente raushet tilbake.

Hva om hun dumper han etter studiene og flytter tilbake til sin hjemby etter å ha bodd gratis gjennom studiene? Er det raushet? Jeg har sett 7-8 eksempler på dette ved mitt studium og i mitt nettverk.

Anonymkode: 03393...61f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva om hun dumper han etter studiene og flytter tilbake til sin hjemby etter å ha bodd gratis gjennom studiene? Er det raushet? Jeg har sett 7-8 eksempler på dette ved mitt studium og i mitt nettverk.

Anonymkode: 03393...61f

Han har jo tjent på henne. Han får jo dobbelt så lite utgifter når hun betaler halvparten av strøm, tv, internett, forsikringel, felleskostnader + halvparten av maten?

Skulle hun betalt 3000 i tillegg til dette, er det jo kun hun som taper på det. Slik burde det vært:

 

Hvis hun skal betale for å bo: ENten 3000 som er inkl fellesutgifter (strom,tv internett osv) + spleise på mat. 

ELLER

Dele på felleskostnader og spleise på mat.

Anonymkode: 1dacf...e75

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner meg ikke på dere som synes dette er en helt grei ordning? Det er helt urelevant at hun er student synes jeg, man betaler da ikke husleie til samboeren sin?? De deler alle utgifter likt, dermed betaler hun for seg, så hvordan dere får det til å bli at hun bor gratis fatter jeg ikke. Er de samboere eller er de huseier og leieboer? 

Anonymkode: 8af03...ab7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle økonomiske argumenter kan brukes begge veier.

Mange skriver: "Hun ville uansett betalt husleie hvis hun hadde bodd et annet sted". Ja, men man kunne like gjerne sagt "Han måtte uansett betalt alle faste utgifter om han hadde fortsatt å bo alene".

Da jeg var student ble jeg samboer med en mann som hadde leilighet fra før uten lån. Jeg betalte ikke leie til ham, det syntes han ble rart. I stedet delte vi på samtlige andre utgifter, som husleie, strøm, internett, mat osv.

Det gjorde selvsagt at jeg hadde mye lavere kostnader enn jeg ellers ville hatt. Men det gjorde også at samboeren min hadde mye lavere kostnader enn han hadde før jeg flyttet inn. De månedlige utgiftene hans ble halvert, og siden han spiste enormt mye mer enn meg fikk han også mindre matutgifter. Jeg ville tenkt på samme måte hvis det var jeg som satt på leiligheten. På den måten hadde vi begge litt ekstra igjen i måneden, og vi tjente begge to på å være samboere.

Det er klart, han kunne leid ut til en han ikke var i et forhold med (vanskelig, dog, med ett soverom ;) ) og tjent mer penger, men det var ikke aktuelt. Det var heller ingen leietaker der før jeg flyttet inn, så han tapte ikke leieinntekter på at jeg tok plassen.

Senere hadde han en periode med veldig dårlig økonomi, da spanderte jeg på ham til han fikk inntekt igjen. Litt raushet begge veier synes jeg er naturlig i et kjærlighetsforhold.

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en selvfølge at du skal betale for deg når du bor i hans hus. 3000 er langt billigere enn du hadde måttet ut med for en studenthybel. 

Anonymkode: dd54e...981

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, som overskriften sier: Jeg er fulltidsstudent med 7900 kr i mnd, han har fast jobb med en lønn på ca. 30.000 i mnd. 

Vi bor sammen i hans hus.
Deler alt av faste utgifter i to, samt mat. 

Likevel mener han at jeg må betale 3000 kr til han i husleie kun for å ha tak over hodet.
Jeg mener det er urimelig når jeg har så lite penger i måneden og spesielt når han tjener så godt at de 3000 går rett inn på hans sparekonto og jeg må snu på hver krone resten av mnd..

Har jeg ikke råd til å kjøpe inn mat en dag, nekter han å kjøpe inn noe også for at det skal være likt. 

Er det normalt å ha det sånn i et samboerskap?? Jeg trodde man skulle være et team da. 

Anonymkode: 98d4a...db9

Nei, det ikke er normalt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja for det er kjempelett for studenter å få seg jobb i dag.. det er nesten umulig faktisk.

TS jeg hadde flyttet ut om jeg var deg, ikke fordi det er urettferdig å betale en symbolsk sum i husleie (for det skulle bare mangle uansett hvor mye han tjener), men jeg synes han er direkte kjip som er så opphengt i at alt skal være helt likt og at du skal betale like mye.

Om du flytter ut og får deg en hybel til 3000-4000 inkl strøm og internett så trenger du bare tenke på deg selv, ofte finnes det leiligheter man kan leie med 1-2 venner også for å få det til billigere. Jeg bor i Trondheim og noen i min klasse leier en leilighet til 8000 i mnd, så kommer det 400 i internett og litt i strøm i tillegg, men de betaler ikke mer enn rundt 3500kr hver, da kan man spise normal mat og gå ut et par ganger i måneden også :)

Anonymkode: 8d0f3...f81

Tull!

du får deg en helgajobb på en bensinstasjon, sykehjem, omsorgsbolig, kassa på en butikk, hvor du også kanskje får en og annen kveldsvakt. Det er faktisk fullt mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er merkelig at så mange ikke leser det som TS skriver.

Det er så mange som argumenterer med at "3000 kr er kjempebillig", og det er jo riktig, men 3000 kr + halvparten av alle fellesutgifter er det ikke.

Jeg bor i en studentby.  Utleieleiligheter med 2 soverom i dette området går for ca 8000 kr mnd. inkludert strøm, tv, internett, renovasjon.
Det vil si at en person ville hatt 48 000 kr i året i boutgifter dersom de leide leiligheten sammen med en annen.

Ts samboer eier et hus.
Fellesutgiftene beløper seg da raskt til 20 000 kr i renovasjon, 20 000 kr året i strøm, 5000 året til tv/internett, og dette skal TS betale 22 500 kr av. 
22 500 kr året i boutgifter er billig, så langt er vi enige.
Men så skal hun betale 36 000 kr året i tillegg til dette, det blir 58 500 kr året, det err 10 000 kr mer enn hvis hun hadde delt en leilighet sammen med en venn.  Da er det plutselig ikke billig lenger.
I tillegg må hun betale for transport, og halvparten av maten de kjøper inn.

Konklusjonen må bli at TS ikke har økonomi til å bo sammen med sin samboer.
Da har hun to valg, enten leie en hybel eller en leilighet sammen med en venn, eller at begge flytter ut, og finner et billigere sted å bo sammen.

 

 

 

Anonymkode: 2324b...ec6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare en liten tanke; Hvis TS hadde bodd tilnærmet gratis under studiene osv, og så senere gjort det slutt med sin greie samboer - hadde samboer fått noen kompensasjon for gratisleien da? 

Anonymkode: 8e820...5ff

Det koster jo ikke samboeren hennes noe som  helst å ha henne boende hos seg, uten henne måtte han uansett tatt alle kostnadene selv. Dersom HI betaler halvparten av alle felleskostnader (strøm, internett, tv-kanaler osv) så sparer han uansett penger på å ha henne boende der. Slitasjen er ubetydelig sammenlignet med at samboer sparer 30-40 000 i året på HI uten å ta husleie på 3000 kr. Hvorfor skulle samboer få kompensasjon for manglende husleie, når han allerede har spart masse penger på at HI bor i hans hus?

Anonymkode: cce1f...774

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

Tull!

du får deg en helgajobb på en bensinstasjon, sykehjem, omsorgsbolig, kassa på en butikk, hvor du også kanskje får en og annen kveldsvakt. Det er faktisk fullt mulig. 

Her er det nesten umulig for ungdommer og studenter å få seg jobb, det er stor rift om de ledige stillingene.
Arbeidsgivere opplever at de kan få opptil 2500 søknader på en 20 % stilling, og da sier det seg selv at en ekstrajobb ikke alltid er mulig.

Anonymkode: 2324b...ec6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med maten er urimelig, men selvsagt skal du betale 3000kr for å bo i hans hus! For det første er det ikke rimelig at du skal bo hos han gratis, og for det andre så er 3000kr kjempe lite å betale i husleie som student. 

Hvis du må snu på vær eneste krone så skjønner ikke jeg hva du driver med. Jeg må betale 4900 i husleie hver måned, og jeg har likevel litt ekstra penger etter at mat og forsikring er betalt. Helt ærlig virker du bortskjemt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye betaler du til alle de andre utgiftene dere deler 50%? Uten om maten.

Anonymkode: 8aeb6...1fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NEI dette er ikke normalt!!  Ikke gidd og lese de urimelige kommentarene du har fått her engang!  Hvis han elsker deg (eller i det hele tatt liker deg litt)  så ber man ikke dama si om penger slik!! Æsj😝  Noe så sinnsykt Turn off!  Hadde ikke klart se han på samme måte uansett hvis typen min var så lite raus og ego og så lite gentleman!!!  Det er ikke slik man oppfører seg mot en man er glad i.  Så lett er det.

Anonymkode: bd56e...1dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Spiteful skrev:

Det med maten er urimelig, men selvsagt skal du betale 3000kr for å bo i hans hus! For det første er det ikke rimelig at du skal bo hos han gratis, og for det andre så er 3000kr kjempe lite å betale i husleie som student. 

Hvis du må snu på vær eneste krone så skjønner ikke jeg hva du driver med. Jeg må betale 4900 i husleie hver måned, og jeg har likevel litt ekstra penger etter at mat og forsikring er betalt. Helt ærlig virker du bortskjemt.

Så du syntes ærlig talt at man ikke kan være litt rausere enn som Så? Når man er blitt samboere og elsker hverandre?  Han taper jo INGENTING  på at hun bor der!!!??   

Anonymkode: bd56e...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Thyra skrev:

Hvorfor er det så viktig å betale husleie når det betyr at man kan bidra minimalt med andre utgifter? Dersom vedkommende f eks har råd til å bidra 5000-6000 i måneden til fellesutgifter, hvorfor er det så viktig å spesifere et visst beløp i "husleie"? Er ikke det å betale mat og regninger for det beløpet bra nok " husleie"?

Ingen annen grunn enn at husleie virket viktig for TS' kjæreste. Jeg ville vært fornøyd med deling av faste utgifter og ikke ønsket husleie i tillegg. Men om TS skal betale husleie er det desto viktigere at de faste utgiftene skeiv deles etter inntekt. Det er ikke rett at TS skal betale mer som samboer enn som særboer, mens TS' kjæreste sitter igjen med ren fortjeneste.

Anonymkode: 8b447...cc8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det hadde ikke falt meg inn og leve som en parasitt på kjæresten. Det koster å bo uansett, og vil man bo gratis får man bo hos foreldrene sine.

Dere er fremdeles så unge at faren er stor for at det ikke varer.

Anonymkode: c7a93...177

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde ikke falt meg inn og leve som en parasitt på kjæresten. Det koster å bo uansett, og vil man bo gratis får man bo hos foreldrene sine.

Dere er fremdeles så unge at faren er stor for at det ikke varer.

Anonymkode: c7a93...177

Hun bor ikke gratis når hun betaler halvparten av alle faste utgifter.

Anonymkode: 8b447...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg tjent veldig bra og kjæresten min hadde tjent veldig dårlig, så hadde jeg faktisk ikke vært så vrang at jeg hadde krevd husleie. Ærlig talt. Så lenge han bidrar til andre felles utgifter, så hadde jeg aldri krevd husleie. Jeg er så ikke så gjerrig.

Anonymkode: 122c1...6a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner meg ikke på dere som synes dette er en helt grei ordning? Det er helt urelevant at hun er student synes jeg, man betaler da ikke husleie til samboeren sin?? De deler alle utgifter likt, dermed betaler hun for seg, så hvordan dere får det til å bli at hun bor gratis fatter jeg ikke. Er de samboere eller er de huseier og leieboer? 

Anonymkode: 8af03...ab7

Signerer. Ts bor jo ikke gratis, så dere må slutte med å si det

Anonymkode: 122c1...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...