Gå til innhold

Student, må betale husleie til han med fast jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Virker som mange misforstår. Det er jo ikke snakk om at hun ikke skal betale noe, men at han er utrolig gnien når han ikke kan betale mat om hun ikke har råd fordi han ikke kan gå over sin grense. I et forhold, i hvert slik jeg ser det, så prøver man å bidra med det man kan og deler på ting, men det skal ikke være sånn at "nei, nå blir det ikke mat fordi jeg kan ikke betale mer enn halvparten". Det blir egentlig bare for dumt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Veldig mange gjør jo nettopp det. Det er jo for få studenthybler her i landet fordi etterspørselen er så stor.

Anonymkode: 92006...eb6

Nei, "veldig mange" gjør ikke dette. Hvis dette hadde stemt hadde det ikke vært så stor oppmerksomhet rundt studiestøtten, studieboliger og at de fleste studenter må arbeide for å få det til å gå rundt økonomisk. 

Kjære vene. Kanskje du bør sette deg litt inn i situasjonen til studenter flest? Åpenbart har du veldig lite innsikt i dette. 

Anonymkode: 2dcc9...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det blir slutt rett etter studier da? Får ekssamboer tilbakebetalt det hun skulle ha betalt ekstra da? Eller var han i så fall bare en lommebok (tenker ikke at TS gjør det, men f.eks....) 

Anonymkode: 8e820...5ff

Hva skulle han ha fått tilbakebetalt, han sparer jo selv flere tusen i mnd på at hun bor der ved at de deler på alle andre utgifter. Han kommer jo godt ut av dette selv han.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, "veldig mange" gjør ikke dette. Hvis dette hadde stemt hadde det ikke vært så stor oppmerksomhet rundt studiestøtten, studieboliger og at de fleste studenter må arbeide for å få det til å gå rundt økonomisk. 

Kjære vene. Kanskje du bør sette deg litt inn i situasjonen til studenter flest? Åpenbart har du veldig lite innsikt i dette. 

Anonymkode: 2dcc9...4f3

Ja, jeg har jo bare tatt en master, så hva vet vel jeg om å være student? Så og si alle studenthybler i hele landet er fulle, og det er folk på ventelister.

Anonymkode: 92006...eb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg har jo bare tatt en master, så hva vet vel jeg om å være student? Så og si alle studenthybler i hele landet er fulle, og det er folk på ventelister.

Anonymkode: 92006...eb6

Det er jo poenget mitt. Din situasjon som student har ikke noe med den generelle studiesituasjonen å gjøre. 

Anonymkode: 2dcc9...4f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det blir slutt rett etter studier da? Får ekssamboer tilbakebetalt det hun skulle ha betalt ekstra da? Eller var han i så fall bare en lommebok (tenker ikke at TS gjør det, men f.eks....) 

Anonymkode: 8e820...5ff

Begge parter tjener jo på at de bor sammen, så jeg ser ingen grunn til at hun skal tilbakebetale "det hun skulle ha betalt ekstra". Han har ikke forsørget henne, hun har bidratt økonomisk etter evne. Hadde han hatt samboer med høy inntekt hadde han tjent mer på forholdet, men han har uansett spart på å ikke bo alene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutes ago, Elaine Marley said:

Virker som mange misforstår. Det er jo ikke snakk om at hun ikke skal betale noe, men at han er utrolig gnien når han ikke kan betale mat om hun ikke har råd fordi han ikke kan gå over sin grense. I et forhold, i hvert slik jeg ser det, så prøver man å bidra med det man kan og deler på ting, men det skal ikke være sånn at "nei, nå blir det ikke mat fordi jeg kan ikke betale mer enn halvparten". Det blir egentlig bare for dumt.

TS kunne kanskje med fordel ha utdypet litt i hovedinnlegget sitt. Hva gjør TS for eksempel selv for å få pengene til å strekke til? Hva går pengene til? Har hun satt opp budsjett? Og da tenker jeg på et realistisk budsjett som tar utgangspunkt i at hun er singel, med faste utgifter, og ikke har noen som kan trø til ved behov. Mitt umiddelbare inntrykk etter å ha lest tråden var at hun forventer eller tar for gitt at samboeren skal ordne opp. Det kan være at det inntrykket er feil, selv om jeg personlig mener boutgifter bør være eget ansvar i utgangspunktet.

Anonymkode: cb301...85f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo poenget mitt. Din situasjon som student har ikke noe med den generelle studiesituasjonen å gjøre. 

Anonymkode: 2dcc9...4f3

Ca.14 000 studenter bor på studenthybel. Er ikke 14 000 "mange"? 

Anonymkode: 92006...eb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS kunne kanskje med fordel ha utdypet litt i hovedinnlegget sitt. Hva gjør TS for eksempel selv for å få pengene til å strekke til? Hva går pengene til? Har hun satt opp budsjett? Og da tenker jeg på et realistisk budsjett som tar utgangspunkt i at hun er singel, med faste utgifter, og ikke har noen som kan trø til ved behov. Mitt umiddelbare inntrykk etter å ha lest tråden var at hun forventer eller tar for gitt at samboeren skal ordne opp. Det kan være at det inntrykket er feil, selv om jeg personlig mener boutgifter bør være eget ansvar i utgangspunktet.

Anonymkode: cb301...85f

Ja, og det er jeg enig i. Boutgifter og andre faste utgifter som går på dem begge burde deles, men jeg reagerte litt på at han ikke ville gå over sitt del av matbudsjettet. Det virker for meg rart, men ja, hun kunne utdypet det mer.

Har ts svart i det hele tatt? Eller er dette bare nok en tråd der alle blir sittende og diskutere, og drar det lenger og lenger ut på viddene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Elaine Marley said:

Ja, og det er jeg enig i. Boutgifter og andre faste utgifter som går på dem begge burde deles, men jeg reagerte litt på at han ikke ville gå over sitt del av matbudsjettet. Det virker for meg rart, men ja, hun kunne utdypet det mer.

Har ts svart i det hele tatt? Eller er dette bare nok en tråd der alle blir sittende og diskutere, og drar det lenger og lenger ut på viddene?

Her vil jo detaljene ha litt å si, for en slik situasjon har nok noen variabler og jeg har i hvert fall basert meg dels på antagelser.

Diskusjonen har nok løpt litt, men det er en interessant problemstilling. Det finnes vel ikke noen fasit, heller.

Anonymkode: cb301...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eier du ingen selvrespekt? Naturligvis skal du betale husleie, og naturlig is skal du betale for din del av matutgiftene. Eller er det en sugar dandy du egentlig er ute etter? Naturligvis sparer samboeren din overskuddet av lønna si i stedet for å indirekte kjøpe seg f@tte, slik du tydeligvis mener han skal. 

Det er helt normalt å ikke ha felles økonomi som (ferske) samboere, særlig dersom partene har svært ulike inntekter. Men det dere bør gjøre, er å skaffe en husholdningskonto med to kort, som dere setter inn lik sum på, og som kun brukes til innkjøp til fellesskapet i dagligvareforretning. Så slipper dere styret med hvem som har handlet når. Og du bør skaffe deg deltidsjobb, slik dine medstudenter har gjort, og som samboeren din antagelig også hadde dersom han var student for noen år siden.

Anonymkode: 73794...381

Husleie og mat, ok. Da burde hun slippe halvparten av de andre utgiftene da, som hun betaler i tillegg.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her vil jo detaljene ha litt å si, for en slik situasjon har nok noen variabler og jeg har i hvert fall basert meg dels på antagelser.

Diskusjonen har nok løpt litt, men det er en interessant problemstilling. Det finnes vel ikke noen fasit, heller.

Anonymkode: cb301...85f

Ja, nettopp og derfor trenger vi mer informasjon.

Joda, men av erfaring blir slike diskusjoner mer og mer usaklige jo flere sider den får. Ofte i hvert fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke lest alle innlegg, men forholder meg til HI. 

Det å være samboere betyr at man er et team. Man bidrar så mye man kan både økonomisk, og gjøremål hjemme. Det er rettferdig at TS betaler, mat, TV o.l, men det å skulle betale husleie når man er student er litt rart. Hvis hun hjelper til med utgifter, og vasker i leiligheten osv så er ikke det å leve av kjæresten, men med. Når TS blir ferdig med studier får hun forhåpentligvis en jobb og får mye mer penger. Da er det normalt at man kan bidra mye mer hjemme økonomisk. Det er heller ikke alle studier det er lett å kombinere med jobb ved siden av. Selvfølgelig hadde det vært fint å kunne jobbe ved siden av, men selv om man jobber ved siden av så er man som regel fattig student. 

Kjipt å se at så mange mennesker er så opptatt at hun skal betale husleie. Akkurat som hun skal slite ut, og ødelegge leiligheten. Får kanskje kreve depositum, og ekstra penger for å sitte i sofaen. Viktig at begge bidrar, og viktig å være enige om økonomiske ting når man er samboere, men det finnes en grense på hvor mye samboer skal tjene på at samboer bor der. Han har ikke ekstra utgifter hvis hun hjelper han med det. Lånet på bolig er hans, men det samme er boligen. Verdiøkning osv går jo til samboeren og ikke TS om leiligheten skulle bli solgt. Det å bo med kjæreste, og en leietaker er ikke det samme. Leietaker skal man tjene penger på, kjæreste skal man leve sammen med. 

Anonymkode: 6bb34...5ec

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri helt skjønt meg på denne måten å gjøre det på. Det er klart at man som partnere er et team, men at en systematisk skal betale mye mer enn den andre blir ikke riktig heller, såfremt den som tjener mest er villig til å legge seg på et nivå begge kan takle økonomisk.

Anonymkode: 2b15e...c0b

Det er fair at den som tjener mest betaler mest, syns jeg. Om ikke blir det fort sånn at den som tjener minst bruker alle midlene sine til fellesen, mens den andre har masse lommepenger. Når man skjeivdeler sitter begge igjen med egne midler som man kan bruke som man vil.

Jeg ville betalt husleie, men krevd at dere delte de faste utgiftene prosentvis mellom dere.

Anonymkode: 8b447...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

Hvorfor jobber du ikke vedsidenav studiet ? En ekstrajobb ville gi deg mer penger å rutte med...

 

Ja for det er kjempelett for studenter å få seg jobb i dag.. det er nesten umulig faktisk.

TS jeg hadde flyttet ut om jeg var deg, ikke fordi det er urettferdig å betale en symbolsk sum i husleie (for det skulle bare mangle uansett hvor mye han tjener), men jeg synes han er direkte kjip som er så opphengt i at alt skal være helt likt og at du skal betale like mye.

Om du flytter ut og får deg en hybel til 3000-4000 inkl strøm og internett så trenger du bare tenke på deg selv, ofte finnes det leiligheter man kan leie med 1-2 venner også for å få det til billigere. Jeg bor i Trondheim og noen i min klasse leier en leilighet til 8000 i mnd, så kommer det 400 i internett og litt i strøm i tillegg, men de betaler ikke mer enn rundt 3500kr hver, da kan man spise normal mat og gå ut et par ganger i måneden også :)

Anonymkode: 8d0f3...f81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke lest alle innlegg, men forholder meg til HI. 

Det å være samboere betyr at man er et team. Man bidrar så mye man kan både økonomisk, og gjøremål hjemme. Det er rettferdig at TS betaler, mat, TV o.l, men det å skulle betale husleie når man er student er litt rart. Hvis hun hjelper til med utgifter, og vasker i leiligheten osv så er ikke det å leve av kjæresten, men med. Når TS blir ferdig med studier får hun forhåpentligvis en jobb og får mye mer penger. Da er det normalt at man kan bidra mye mer hjemme økonomisk. Det er heller ikke alle studier det er lett å kombinere med jobb ved siden av. Selvfølgelig hadde det vært fint å kunne jobbe ved siden av, men selv om man jobber ved siden av så er man som regel fattig student. 

Kjipt å se at så mange mennesker er så opptatt at hun skal betale husleie. Akkurat som hun skal slite ut, og ødelegge leiligheten. Får kanskje kreve depositum, og ekstra penger for å sitte i sofaen. Viktig at begge bidrar, og viktig å være enige om økonomiske ting når man er samboere, men det finnes en grense på hvor mye samboer skal tjene på at samboer bor der. Han har ikke ekstra utgifter hvis hun hjelper han med det. Lånet på bolig er hans, men det samme er boligen. Verdiøkning osv går jo til samboeren og ikke TS om leiligheten skulle bli solgt. Det å bo med kjæreste, og en leietaker er ikke det samme. Leietaker skal man tjene penger på, kjæreste skal man leve sammen med. 

Anonymkode: 6bb34...5ec

Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Herr Heftig skrev:

Du kan jo flytte ut og betale 5-6000 til en tilfeldig utleier da.

Ja hun burde flytte ut. Som student får man som regel tak i studenthybler hvor strøm og det meste er inkludert. Blir billigere det enn hva denne mannen krever. Nei TS, flytt ut å la kjæresten din betale alle regninger selv som du nå er med å betaler halvparten av. For all del, du skal i hvert fall ikke være med på å nedbetale HANS hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er fair at den som tjener mest betaler mest, syns jeg. Om ikke blir det fort sånn at den som tjener minst bruker alle midlene sine til fellesen, mens den andre har masse lommepenger. Når man skjeivdeler sitter begge igjen med egne midler som man kan bruke som man vil.

Jeg ville betalt husleie, men krevd at dere delte de faste utgiftene prosentvis mellom dere.

Anonymkode: 8b447...cc8

Hvorfor er det så viktig å betale husleie når det betyr at man kan bidra minimalt med andre utgifter? Dersom vedkommende f eks har råd til å bidra 5000-6000 i måneden til fellesutgifter, hvorfor er det så viktig å spesifere et visst beløp i "husleie"? Er ikke det å betale mat og regninger for det beløpet bra nok " husleie"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går opp og ned her i verden. Jeg håper nesten at samboeren til ts og hans like får smake sin egen medisin en dag. Dersom ts får en godt betalt jobb etter studiene og han blir ufør eller arbeidsledig håper jeg at ts insisterer på at han uansett skal betale halvparten av utgifter og mat, og at hun ikke bidrar med mat til han når han er blakk. Så kan han få oppleve å være den fattige i forholdet. Kanskje han blir nødt til å selge huset, og så kan han bli hennes leieboer i stedet...

Den som er så lite raus mot sine nærmeste kan ikke forvente raushet tilbake.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...