Gå til innhold

Student, må betale husleie til han med fast jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 18.9.2017 den 20.39, AnonymBruker skrev:

Om hun betaler 3000,- i husleie uansett hvordan hun bor (med han eller kollektiv) så må hun kun bruke penger på egen mat i kollektiv. Hun slipper å betale halve matbudsjettet til en mann som faktisk koster mye mer enn matbudsjettet til en dame. 

Anonymkode: 81920...70e

Nåja.
Ikke alle menn spiser så forbaska mye heller, kommer helt an på person og aktivitetsnivå det.
Hos oss; er det jeg som spiser mest. (men han betaler likevel mest for maten :fnise:  )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 timer siden, Commander skrev:

http://forskning.no/kjonn-og-samfunn/2017/02/menn-foler-fortsatt-forsorgeransvar

Ifølge forskning er det færre enn 6% av forholdene hvor kvinner har mer enn 60% av inntektene. At du tjener mest og kjenner flere som betaler mest og mannen bidrar med det han kan stemmer sikkert. Men statistisk er det mer sjeldent. 

Den eneste stedet hvor kommunististiske fellesøkonomi har fungert er innen familier og der er det også normalen. Men normalen er også at menn tjener best. Så mulig vi kan konkludere med at Menn tjener normalt mest i forhold, familien har fellesøkonomi fordi menn føler forsørgeransvar ??. Ref. Overskriften. 

Sånt sitter dypt og er ikke snudd på noen få år.

Hvis TS hadde vært studenten Lars som flyttet inn til Hanne og beklaget seg over at Hanne ikke betalte hans livsopphold hadde det blitt månelyst. 

Vi er vel alle enige om at mannen til TS oppfører seg lite "mandig". Han tar ikke vare på sin kjære. Snu rollene og Lars hadde fått melding om å ta seg sammen.Gjør det som forventes av en mann og sørge for seg selv.

 

For meg er det revnende likegyldig om det er mannen eller kvinnen som tjener mest. Men når den ene parten tjener betydelig mer, er det også rimelig at vedkommende betaler mest. Hvis alt skal deles på krona vil det i ytterste konsekvens bety at forhold mellom mennesker som tjener ulikt ikke kan fungere, da den parten med dårligst økonomi ikke har råd til den levestandarden den andre parten vil ha, og vil ende opp med å gå i minus hver måned. Dersom en lavtlønnet person flytter inn i villaen til en med millionlønn, vil det å betale husleie til markedspris og halvparten av alle utgifter koste mer enn det vedkommende tjener.

Etter min mening er det kommunistiske prinsippet med å yte etter evne og motta etter behov det riktige i et forhold. Dette gjelder ikke bare på det økonomiske området.

Men her var det ikke snakk om å bli forsørget. Det var ikke snakk om at ts sin samboer skulle betale hennes livsopphold. Det betaler hun selv. Samboeren har ingen utgifter på at hun bor der, tvert i mot. Han kommer mye bedre ut av det enn om han hadde bodd alene. Så da skulle det bare mangle om ikke hun også skulle komme bedre ut av det enn om hun bodde alene. Det er ikke riktig at han alene skal ha hele/storparten av den økonomiske fordelen med å bo sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva hvis lånekassen ber henne dokumentere leien for de pengene hun FÅR av staten? Dette handler ikke bare om raushet mellom samboere, men rettferdighet. Hun er ikke noe verre stilt enn andre studenter når hun må betale husleie, men du mener altså hun, i motsetning til andre studenter, skal sponses av staten til ekstra klær og sminke? Det er ikke LOV og kan føre til ingen støtte overhodet og muligens at alt blir gjort om til lån.

Anonymkode: a8c25...674

Jeg er usikker på hvordan reglene her er, men flere har skrevet at det ikke har noen betydning. Det er ihvertfall stor forskjell på hvilke boutgifter studenter har, hvor mye de betaler i leie, om de bor alene eller flere som deler på utgiftene, uten at det påvirker stipendet og lånet. 

Hvordan folk som bor sammen deler utgiftene er vel neppe Lånekassens sak. Om person A betaler sin samboer 6000 i måneden i husleie og samboer betaler alle utgifter og kjøper all maten mener du vedkommende fortjener stipend. Men om person B betaler sin samboer 0 i husleie, men betaler all maten fir dem begge, samt strøm, internett, TV og andre utgifter til 7000 til sammen i måneden er vedkommende en snylter?!?

Endret av Thyra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Det er ikke LOV og kan føre til ingen støtte overhodet og muligens at alt blir gjort om til lån.

Det er lov jo, jeg bor gratis med min søster - det er helt greit for lånekassen, sjekket på forhånd. Jeg får også omgjort lån til stipend da vi ikke bor med våre foreldre.

Anonymkode: 8d0f3...f81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.9.2017 den 23.00, strawberry skrev:

Selvsagt skal du betale. 3000 er jo kjempebillig, du kommer godt unna med det sammenlignet med en hybel, og i tillegg bor du i et hus! Skaff deg en jobb, skjønner ikke at folk kommer seg gjennom studietiden uten det. 

Enig. 3.000,- er billig å betale i leie! Hvorfor skal man leve gratis på en kjæreste? Da virker man jo bare utspekulert som har funnet seg en flink kjæreste med jobb og hus. Dersom man har lite penger etter at faste utgifter er betalt, må man faktisk ta grep om økonomien. Enten ved å bruke mindre penger, eller skaffe jobb. Helst bør man gjøre begge deler.

På 18.9.2017 den 23.27, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker TS egentlig har ordnet seg fint jeg, i forhold til enslige studenter.... Jeg regner med hun hadde tatt denne utdannelsen uansett om hun hadde samboer eller ikke.... så da kan man ikke forvente at samboer skal betale for henne. Han har sikkert vært gjennom studier og lite penger han også.. Hvorfor skal han betale for henne??? Jeg hadde hvertfall ikke forventet det som student uten forpliktelser for andre enn meg selv. Han har heller ingen forpliktelser for TS. Selv om de velger å flytte sammen, så er likevel forholdene allerede til TS beste. Hun hadde hatt det mye dyrere hvis hun skulle leiet leilighet på egenhånd. 

 

Anonymkode: 8e820...5ff

Nei, helt enig med deg. Man kan faktisk ikke forvente å snylte på en kjæreste som har vært flink med å kjøpe seg hus og har god jobb. Da utnytter man jo bare andre. Mitt inntrykk i denne tråden er at det er mange som forventer å kunne leve gratis på en flink kjæreste. TS må faktisk kunne ta ansvar for eget liv.

På 18.9.2017 den 23.28, AnonymBruker skrev:

Bare en liten tanke; Hvis TS hadde bodd tilnærmet gratis under studiene osv, og så senere gjort det slutt med sin greie samboer - hadde samboer fått noen kompensasjon for gratisleien da? 

Anonymkode: 8e820...5ff

Ikke sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...