Gå til innhold

Student, må betale husleie til han med fast jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun bor ikke gratis når hun betaler halvparten av alle faste utgifter.

Anonymkode: 8b447...cc8

Alle har faste utgifter og alle har boutgifter. Forstår man ikke det bør man holde seg singel ei stund til.

Anonymkode: c7a93...177

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håper du betaler kun faste utgifter, og ikke ned på lånet hans. Er du med på å betale ned på lånet så har du faktisk rett til å eie noen prosenter av boligen. Snakk med en rådgiver i banken din som kan lage en kontrakt for prosentdelen. Betaler du halvparten av lånet, eier du 25 %. 

Anonymkode: 92048...efa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OBS...leste litt feil her. Om dere deler faste utgifter ville jeg ikke krevd noe mer. Å betale på lånet til andre hadde jeg ikke gjort. 

Ingen krise å hjelpe kjæresten sin med litt mat vel :) Men er jo bare å kjøre samme linja tilbake om han ønsker 100%deling på alt. Har dere egne hyller i kjøleskapet også? 

Endret av Nyttig
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg fortsatt reagere mest på er at samboeren eier et hus/leilighet som han har lån på og at han krever at hun skal betale 3000kr i måneden som hjelper å nedbetale HANS LÅN.  Hvis det noen gang blir slutt, så sitter hun med absolutt INGENTING og han har betalt ned en del av gjeldet sitt - som kommer tilbake mangefold når han selge huset.  Dele alle utgiftene .. JA absolutt - men på evne på inntekten.  Hvis han vil at hun skal dele alle utgiftene må de fortsatt ha et budsjett å holde seg til siden hun ikke tjene penge, til tross at han tjene ganske godt.  Hvis han da vil kjøpe mer inn eller gå på ferie, da må han selv betale enten for han alene eller for de begge å dra - ellers ingen ferie på noen av de.  Sann er det å bo sammen i et forhold. Men ts der tjener ikke en dritt med å betale inn til noe kjæresten eier.  

Anonymkode: 246d7...15f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herligtusendusen det er virkelig noe dumme folk som svarer i denne tråden.  

Anonymkode: 246d7...15f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Tuesday, September 19, 2017 den 15.11, Raven.WritingDesk skrev:

Bullshit!! 

Bevis dette!

her i huset tjener jeg mest og det har jeg gjort gjennom hele forholdet som har strekt seg over et tiår. 

Blir skikkelig forbanna over slike idiotiske utsagn! Kjenner mange kvinner som har hatt arv/høyere utdanning og vært sterkere "rustet" økonomisk enn menn, og gladelig delt med mannen!

Faktisk sa BANK RÅDGIVEREN til meg at han anbefalte at jeg ordnet med særavtale, fordi det var TYPISK KVINNER å IKKE gjøre det, fordi menn var mye flinkere til å beskytte sin private økonomi enn hva kvinner var! 

Jeg har anbefalt TS å søke etter en bi-jobb, fordi jeg mener det er lite å leve på kun studielån og lønn, men også fordi jeg mener man bør vite hva arbeidslivet krever av en, selv som student. 

Jeg ville gladelig betalt for en partner, (det har jeg også gjort..) - men ikke om partneren ikke var villig til å jobbe litt vedsidenav studiene. Det handler om å vise arbeidsinnsats. Å vise at man faktisk strekker seg litt ekstra for å bidra med å betale regningene, selv om det kun består av å jobbe ei helg i måneden. 

 

http://forskning.no/kjonn-og-samfunn/2017/02/menn-foler-fortsatt-forsorgeransvar

Ifølge forskning er det færre enn 6% av forholdene hvor kvinner har mer enn 60% av inntektene. At du tjener mest og kjenner flere som betaler mest og mannen bidrar med det han kan stemmer sikkert. Men statistisk er det mer sjeldent. 

Den eneste stedet hvor kommunististiske fellesøkonomi har fungert er innen familier og der er det også normalen. Men normalen er også at menn tjener best. Så mulig vi kan konkludere med at Menn tjener normalt mest i forhold, familien har fellesøkonomi fordi menn føler forsørgeransvar ??. Ref. Overskriften. 

Sånt sitter dypt og er ikke snudd på noen få år.

Hvis TS hadde vært studenten Lars som flyttet inn til Hanne og beklaget seg over at Hanne ikke betalte hans livsopphold hadde det blitt månelyst. 

Vi er vel alle enige om at mannen til TS oppfører seg lite "mandig". Han tar ikke vare på sin kjære. Snu rollene og Lars hadde fått melding om å ta seg sammen.Gjør det som forventes av en mann og sørge for seg selv.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest noe tilfeldig
7 minutter siden, Commander skrev:

http://forskning.no/kjonn-og-samfunn/2017/02/menn-foler-fortsatt-forsorgeransvar

Ifølge forskning er det færre enn 6% av forholdene hvor kvinner har mer enn 60% av inntektene. At du tjener mest og kjenner flere som betaler mest og mannen bidrar med det han kan stemmer sikkert. Men statistisk er det mer sjeldent. 

Den eneste stedet hvor kommunististiske fellesøkonomi har fungert er innen familier og der er det også normalen. Men normalen er også at menn tjener best. Så mulig vi kan konkludere med at Menn tjener normalt mest i forhold, familien har fellesøkonomi fordi menn føler forsørgeransvar ??. Ref. Overskriften. 

Sånt sitter dypt og er ikke snudd på noen få år.

Hvis TS hadde vært studenten Lars som flyttet inn til Hanne og beklaget seg over at Hanne ikke betalte hans livsopphold hadde det blitt månelyst. 

Vi er vel alle enige om at mannen til TS oppfører seg lite "mandig". Han tar ikke vare på sin kjære. Snu rollene og Lars hadde fått melding om å ta seg sammen.Gjør det som forventes av en mann og sørge for seg selv.

 

Misliker at du kaller det "kommunistisk fellesøkonomi"; synes da at du drar det litt ned i søla.

Jeg forstår poenget ditt om Lars og Hanne, jeg mener dog "forsørging" av partner kommer uavhengig av kjønn og avhengig av situasjon; hvem tar utdannelse (til hva?) hvor lenge har den ene forsørget den andre (og hvorfor?) hva leder "forsørgelsen" til (for begge parter, pluss og minus) 

med andre ord så kan "forsørging" av en partner være helt riktig eller helt feil; uavhengig av kjønn på den som forsørger eller blir forsørget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/19/2017 at 6:07 PM, AnonymBruker said:

Det jeg fortsatt reagere mest på er at samboeren eier et hus/leilighet som han har lån på og at han krever at hun skal betale 3000kr i måneden som hjelper å nedbetale HANS LÅN.  Hvis det noen gang blir slutt, så sitter hun med absolutt INGENTING og han har betalt ned en del av gjeldet sitt - som kommer tilbake mangefold når han selge huset.  Dele alle utgiftene .. JA absolutt - men på evne på inntekten.  Hvis han vil at hun skal dele alle utgiftene må de fortsatt ha et budsjett å holde seg til siden hun ikke tjene penge, til tross at han tjene ganske godt.  Hvis han da vil kjøpe mer inn eller gå på ferie, da må han selv betale enten for han alene eller for de begge å dra - ellers ingen ferie på noen av de.  Sann er det å bo sammen i et forhold. Men ts der tjener ikke en dritt med å betale inn til noe kjæresten eier.  

Anonymkode: 246d7...15f

Jf. "Hvis det noen gang blir slutt, så sitter hun med absolutt INGENTING ..."

1. Hun får jo faktisk husvære for pengene. Om hun lar samme summen gå til å leie eget så sitter hun uansett ikke igjen med noe annet enn at hun har hatt tak over hodet. Tak over hodet må hun ha.

2. Det er vel ingen studenter fra vanlige kår som kjøper seg inn i en leilighet samtidig som de betaler lav husleie. Altså; husleien skal da ikke gå til å bli deleier av en annens bolig.

Så kan jeg være enig i at forholdet og økonomien burde vært avklart på forhånd, og at det er uheldig å blande samboerrollen med leietakerrollen. Men å forvente at husvære skal komme gratis - det blir feil for meg.

Anonymkode: cb301...85f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Raven.WritingDesk skrev:

Misliker at du kaller det "kommunistisk fellesøkonomi"; synes da at du drar det litt ned i søla.

Jeg forstår poenget ditt om Lars og Hanne, jeg mener dog "forsørging" av partner kommer uavhengig av kjønn og avhengig av situasjon; hvem tar utdannelse (til hva?) hvor lenge har den ene forsørget den andre (og hvorfor?) hva leder "forsørgelsen" til (for begge parter, pluss og minus) 

med andre ord så kan "forsørging" av en partner være helt riktig eller helt feil; uavhengig av kjønn på den som forsørger eller blir forsørget. 

Var faktisk ikke meningen å snakke ned fellesøkonomi. Har alltid praktisert det. Det gjorde mine foreldre og har vært normalen for meg. Har også alltid tjent mest i forhold. 

Men det er jo kommunisme i praksis? Levestandarden blir lik i forholdet selv med forskjellig inntekt:)

Endret av Commander
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig tror jeg alle studenter har godt av å en periode av livet der de må leve nøkternt. Sånn er det for alle studenter, med mindre man har rike foreldre eller lignende. 3000 kroner i leie er ganske passe vil jeg si, dersom det er snakk om flere tusen i andre delte inntekter blir det desto verre, men antar det er snakk om deling av utgifter til mat, som selvsagt er helt logisk når man i tillegg sparer noe når man lager/kjøper mat til flere. Du har ingen rett til å få store fordeler av han, både fordi han tjener forholdsvis lite selv og fordi han trolig har vesentlig utgifter til huslånet. 

Når det er sagt virker han kjip dersom han skal være så prinsipiell at han ikke vil kjøpe mat til deg, må være mulig å vise en viss forståelse at du tross alt har lite penger som student, men bortsett fra det har du ingenting å klage på. 

En annen ting er at dere trolig bør formalisere en leiekontrakt hvis dere ikke allerede har det. Om det oppstår bokontroll må du dokumentere at du betaler husleie til lånekassen, og da holder det ikke å vise til at du betaler varmtvannet og matvarer hos kjæresten din. Du risikerer i verste fall å å blir fratatt all støtte.

Anonymkode: a8c25...674

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.9.2017 den 6.44, Thyra skrev:

Det går opp og ned her i verden. Jeg håper nesten at samboeren til ts og hans like får smake sin egen medisin en dag. Dersom ts får en godt betalt jobb etter studiene og han blir ufør eller arbeidsledig håper jeg at ts insisterer på at han uansett skal betale halvparten av utgifter og mat, og at hun ikke bidrar med mat til han når han er blakk. Så kan han få oppleve å være den fattige i forholdet. Kanskje han blir nødt til å selge huset, og så kan han bli hennes leieboer i stedet...

Den som er så lite raus mot sine nærmeste kan ikke forvente raushet tilbake.

Hva hvis lånekassen ber henne dokumentere leien for de pengene hun FÅR av staten? Dette handler ikke bare om raushet mellom samboere, men rettferdighet. Hun er ikke noe verre stilt enn andre studenter når hun må betale husleie, men du mener altså hun, i motsetning til andre studenter, skal sponses av staten til ekstra klær og sminke? Det er ikke LOV og kan føre til ingen støtte overhodet og muligens at alt blir gjort om til lån.

Anonymkode: a8c25...674

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig
46 minutter siden, Commander skrev:

Var faktisk ikke meningen å snakke ned fellesøkonomi. Har alltid praktisert det. Det gjorde mine foreldre og har vært normalen for meg. Har også alltid tjent mest i forhold. 

Men det er jo det i praksis? Levestandarden blir lik i forholdet selv med forskjellig inntekt:)

Ok, da forstår jeg! 

Vedrørende lik levestandard..Tja, jo.. må jo kanskje inrømme at jeg er flinkere til å svi av kortet mer enn noen andre i husholdningen da.. :sjenert:

IMG_2681.JPG

Endret av noe tilfeldig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 18.9.2017 den 20.42, Clostebol skrev:

Menn spiser mer. 

Å ja. Så menn burde få mer i stipend altså?

Anonymkode: 86b55...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Å ja. Så menn burde få mer i stipend altså?

Anonymkode: 86b55...d16

Hvorfor tillegger du meg noe jeg ikke har skrevet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

Ok, da forstår jeg! 

Vedrørende lik levestandard..Tja, jo.. må jo kanskje inrømme at jeg er flinkere til å svi av kortet mer enn noen andre i husholdningen da.. :sjenert:

IMG_2681.JPG

Hehe. Som mann er man inneforstått at noen kroner faller mellom sprekkene og forsvinner til ting som er på tilbud/ønsket seg lenge/ virkelig hadde lyst på.

Det hender det dukker opp ting i verkstedet som jeg ikke snakker høyt om heller. 

Tillit og raushet må til...😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 18.9.2017 den 23.57, AnonymBruker skrev:

Ca.14 000 studenter bor på studenthybel. Er ikke 14 000 "mange"? 

Anonymkode: 92006...eb6

Nei, ikke sammenlignet med det totale antall studenter. 

Anonymkode: 2dcc9...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Personlig tror jeg alle studenter har godt av å en periode av livet der de må leve nøkternt. Sånn er det for alle studenter, med mindre man har rike foreldre eller lignende. 3000 kroner i leie er ganske passe vil jeg si, dersom det er snakk om flere tusen i andre delte inntekter blir det desto verre, men antar det er snakk om deling av utgifter til mat, som selvsagt er helt logisk når man i tillegg sparer noe når man lager/kjøper mat til flere. Du har ingen rett til å få store fordeler av han, både fordi han tjener forholdsvis lite selv og fordi han trolig har vesentlig utgifter til huslånet. 

Når det er sagt virker han kjip dersom han skal være så prinsipiell at han ikke vil kjøpe mat til deg, må være mulig å vise en viss forståelse at du tross alt har lite penger som student, men bortsett fra det har du ingenting å klage på. 

En annen ting er at dere trolig bør formalisere en leiekontrakt hvis dere ikke allerede har det. Om det oppstår bokontroll må du dokumentere at du betaler husleie til lånekassen, og da holder det ikke å vise til at du betaler varmtvannet og matvarer hos kjæresten din. Du risikerer i verste fall å å blir fratatt all støtte.

Anonymkode: a8c25...674

Ts sier jo at de fordeler alle utgifter likt og at hun i tillegg må betale husleie til en som eier sin egen bolig. Det har da ingenting å si at hun er student. Når man blir samboere og flytter inn der den ene eier sin egen bolig og man ikke kjøper seg inn så legger man inn en viss sum til utgifter ELLER deler 50/50. Man betaler ikke husleie i tillegg til utgifter fordi fyren vil ha hjelp til å betale ned huslånet sitt?! Da får han heller skaffe seg en leieboer og ikke ha samboer. 

Anonymkode: 8af03...ab7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts sier jo at de fordeler alle utgifter likt og at hun i tillegg må betale husleie til en som eier sin egen bolig. Det har da ingenting å si at hun er student. Når man blir samboere og flytter inn der den ene eier sin egen bolig og man ikke kjøper seg inn så legger man inn en viss sum til utgifter ELLER deler 50/50. Man betaler ikke husleie i tillegg til utgifter fordi fyren vil ha hjelp til å betale ned huslånet sitt?! Da får han heller skaffe seg en leieboer og ikke ha samboer. 

Anonymkode: 8af03...ab7

Da har hun ikke rett på stipend! Blir man valgt ut i bokontroll er man ille ute.

Anonymkode: a8c25...674

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har hun ikke rett på stipend! Blir man valgt ut i bokontroll er man ille ute.

Anonymkode: a8c25...674

Det der er bare tull! Du kan ikke bo på samme adresse som foreldrene dine hvis du skal ha rett på stipend, det er kriteriet. Du må bo et annet sted. Om du betaler leie eller ei det andre stedet, er helt likegyldig. 

Anonymkode: 92006...eb6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...