Gå til innhold

Student, må betale husleie til han med fast jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS havner sikkert også på minst 5820 når alle utgiftene er lagt til. I den leiligheten jeg og samboer eier, betaler vi i snitt 300 hver i utgifter i måneden. Vi bor heller ikke i byen, dvs at det er billigere her vi bor. De 3000 samboeren krever av TS er ren husleie og kommer i tillegg til utgifter. Da er vi plutselig oppe i 6000 kr + i måneden. Dette er utenom mat. Med de rundt 1500 kr Ts har igjen, må hun leve temmelig sparsommelig for å ikke gå tom for penger før neste utbetaling fra Lånekassa. 1500 kr på mat og eventuelle aktiviteter er veldig lite på en mnd.

Anonymkode: 92006...eb6

*3000

Anonymkode: 92006...eb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, AnonymBruker said:

TS havner sikkert også på minst 5820 når alle utgiftene er lagt til. I den leiligheten jeg og samboer eier, betaler vi i snitt 300 hver i utgifter i måneden. Vi bor heller ikke i byen, dvs at det er billigere her vi bor. De 3000 samboeren krever av TS er ren husleie og kommer i tillegg til utgifter. Da er vi plutselig oppe i 6000 kr + i måneden. Dette er utenom mat. Med de rundt 1500 kr Ts har igjen, må hun leve temmelig sparsommelig for å ikke gå tom for penger før neste utbetaling fra Lånekassa. 1500 kr på mat og eventuelle aktiviteter er veldig lite på en mnd.

Anonymkode: 92006...eb6

Men er det samboers ansvar å forbedre TS' økonomi? Eller bør TS vurdere egne tiltak for å få ned kostnadene sine, som for eksempel flytting (om det nå finnes noe billigere), eller deltidsjobb for å spe på inntekt?

Anonymkode: cb301...85f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Tiara07 skrev:

Hva hadde du gjort hvis du ikke hadde samboer? Det er vel det mest relevante spørsmålet her? :) 

Jeg kan ikke svare for Ts, men det ene året jeg selv studerte bodde jeg på en studenthybel til rundt 3000 i mnd. Alt var inkludert. Brukte vel ca.2000 på mat og da hadde jeg ca.2500 igjen til fri bruk, så det gikk veldig fint. Man får også litt mer i august og januar. 

Anonymkode: 92006...eb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener de kan være det så lenge begge tar ansvar for egen økonomi. Og om den ene parten ønsker å være gavmild, så er det greit. Men det må også være greit at man ikke vil være det. Det jeg reagerer på er egentlig at man ser ut til å forvente, eller ta det som en selvfølge, at den andre parten dekker mer. Det bør ikke være noen automatikk i det, med mindre denne selv tilbyr det.

Anonymkode: cb301...85f

Det må være vanskelig å få et forhold til å fungere under slike forutsetninger. Å leve som fattig med en velstående partner. Snu på hver krone mens den andre kjøper det vedkommende har lyst på. Ikke ha råd til å bli med samboeren på ferie. Oppleve at andre tror at "dere har jo så god råd", mens du egentlig ikke har råd å bli med på kino ...

Er forskjellen i inntekt veldig stor, så må jo den ene parten nesten dra kredittkortet hver måned for å få det til å gå rundt. Jeg regner med den parten som sitter best i det ønsker en viss levestandard, og da er det ikke sikkert partneren har mulighet til å betale halvparten ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er det samboers ansvar å forbedre TS' økonomi? Eller bør TS vurdere egne tiltak for å få ned kostnadene sine, som for eksempel flytting (om det nå finnes noe billigere), eller deltidsjobb for å spe på inntekt?

Anonymkode: cb301...85f

Er det Ts' ansvar å forbedre samboers økonomi da? Utfra hva jeg skjønner, så vil samboeren spare ca. 6000 kr i måneden på å ha Ts boende. Det synes jeg er en ganske svimlende sum. 

Anonymkode: 92006...eb6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ærlig talt, hvis dere ønsker at han skal være en sukkerpappa og hun utnytte det som en prostituert, så får dere si det som det er.

Anonymkode: 3fdf5...a24

Hos en sukkerpappa hadde hun vel ikke vært med å betale på utgiftene heller...

Anonymkode: 620da...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han tjener jo på at hun bor der. Hun taper på å bo der. Hadde hun bodd i et bokollektiv så ville hun hatt mer penger å rutte med. Så her blir det skjevfordeling. Han er sikkert dritfornøyd med å få mer penger å rutte med til seg selv. 

Anonymkode: 81920...70e

Hvordan ville hun hatt mer penger å rutte med i kollektiv? I de aller fleste byer må du som regel regne med alt fra 5000-6000 kroner for å bo i kollektiv, så hvordan kan dette være dyrere? Han har jo sikkert også utgifter på boligen han eier. Lån og renter er ikke gratis, og har han en viss størrelse på leiligheten, koster det nok myyye mer enn 3000 per person per måned. 

Anonymkode: fed68...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja folkens, nå må dere lese! De deler alle utgifter likt, i tillegg vil han ha 3000 i leie. Dette taper TS på. Jeg har selv bodd på studenthybel med eget bad, og jeg betalte rundt 3000 i mnd. Dette inkluderte strøm og intenett, og sikkert noe innboforsikring i tillegg. Jeg synes ikke samboeren skal gå i pluss i forhold til hvis ikke TS bodde der. Det er jo mye billigere for samboeren at TS bor der, da de fleste utgifter langt fra dobler seg når man er to. Kommunale avgifter og eventuelle fellesutgifter til sameiet vil ikke stige av at de er to. De bruker heller ikke så mye mer strøm av å være to, og mye av strømregningen er uansett strømleie. Internett og TV er også samme prisen uansett. Samboerens utgifter vil derfor stige minimalt, men summen han må ut med er bare halvparten av det den var før. Han sparer mye utenom denne husleien. 

Anonymkode: 92006...eb6

Det kommer helt an på hvor de bor, og studentsamskipnaden dekker ikke innboforsikring. Det må man betale selv.

Men ellers er jeg enig i at det hadde vært bedre for henne å bo for seg selv når det skal være slik. Bor man i studentbolig har man gjerne ikke noen voldsomme utgifter fordi alt er inkludert, mens å bo sammen med samboeren har en hel del masse ekstra utgifter og på toppen av det skal han være gnien og ikke gå over sin del fordi de må dele likt. Synes selvsagt at hun skal betale sin del, men dette blir for drøyt. Tror jeg hadde søkt på studentbolig, og heller bodd der. Jeg har allerede vært i et forhold med en skjevfordeling, der jeg måtte betale alt det "kjedelige" mens han bare skulle bruker penger på morsomme ting. Det gidder jeg ikke igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

aEr det Ts' ansvar å forbedre samboers økonomi da? Utfra hva jeg skjønner, så vil samboeren spare ca. 6000 kr i måneden på å ha Ts boende. Det synes jeg er en ganske svimlende sum. 

Anonymkode: 92006...eb6

Det du skriver her prøvde jeg å få fram også, men fikk da til svar av noen her at vi ønsket at han skulle være sukkerpappa og at TS skulle utnytte det som prostituert.

Endret av Tutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klokkeblomst90
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, som overskriften sier: Jeg er fulltidsstudent med 7900 kr i mnd, han har fast jobb med en lønn på ca. 30.000 i mnd. 

Vi bor sammen i hans hus.
Deler alt av faste utgifter i to, samt mat. 

Likevel mener han at jeg må betale 3000 kr til han i husleie kun for å ha tak over hodet.
Jeg mener det er urimelig når jeg har så lite penger i måneden og spesielt når han tjener så godt at de 3000 går rett inn på hans sparekonto og jeg må snu på hver krone resten av mnd..

Har jeg ikke råd til å kjøpe inn mat en dag, nekter han å kjøpe inn noe også for at det skal være likt. 

Er det normalt å ha det sånn i et samboerskap?? Jeg trodde man skulle være et team da. 

Anonymkode: 98d4a...db9

Slik er livet!

Likestilling;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Klokkeblomst90 skrev:

Slik er livet!

Likestilling;)

Det er ikke likestilling når hun har 7900 i mnd og må betale halvparten av alle utgifter og 3000 i husleie, mens han har 30000 i mnd og tjener på at hun bor der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker TS egentlig har ordnet seg fint jeg, i forhold til enslige studenter.... Jeg regner med hun hadde tatt denne utdannelsen uansett om hun hadde samboer eller ikke.... så da kan man ikke forvente at samboer skal betale for henne. Han har sikkert vært gjennom studier og lite penger han også.. Hvorfor skal han betale for henne??? Jeg hadde hvertfall ikke forventet det som student uten forpliktelser for andre enn meg selv. Han har heller ingen forpliktelser for TS. Selv om de velger å flytte sammen, så er likevel forholdene allerede til TS beste. Hun hadde hatt det mye dyrere hvis hun skulle leiet leilighet på egenhånd. 

 

Anonymkode: 8e820...5ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Tiara07 skrev:

Hva hadde du gjort hvis du ikke hadde samboer? Det er vel det mest relevante spørsmålet her? :) 

Det skulle da bare mangle om ikke ts skulle få det bedre økonomisk som samboer. Det gjør vel de fleste. Med deres nåværende ordning sparer hennes samboer, som andre har nevnt, ca 6000 i måneden på at hun bor der. Så det er ingen tvil om at han kommer bedre ut av det enn henne. For hun sparer ikke i nærheten av 6000 i måneden på å ikke bo hos han. Likevel er det enkelte her som mener hun er SÅ heldig ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Tutte skrev:

Ja men betale husleie hos sin samboer som er kjæreste? Igjen, han tjener jo på at hun bor der han også. Er det bare han som skal ha alle godene økonomisk her?

Hun tjener jo økonomisk på dette hun også når husleien er så lav. 

Anonymkode: 2dcc9...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bare en liten tanke; Hvis TS hadde bodd tilnærmet gratis under studiene osv, og så senere gjort det slutt med sin greie samboer - hadde samboer fått noen kompensasjon for gratisleien da? 

Anonymkode: 8e820...5ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tutte skrev:

Det er ikke likestilling når hun har 7900 i mnd og må betale halvparten av alle utgifter og 3000 i husleie, mens han har 30000 i mnd og tjener på at hun bor der.

Du må legge fra deg den mentaliteten at du skal leve på andre, og heller tenke at du skal jammen meg stå på litt selv!

Anonymkode: 3fdf5...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Thyra skrev:

Det skulle da bare mangle om ikke ts skulle få det bedre økonomisk som samboer. Det gjør vel de fleste. Med deres nåværende ordning sparer hennes samboer, som andre har nevnt, ca 6000 i måneden på at hun bor der. Så det er ingen tvil om at han kommer bedre ut av det enn henne. For hun sparer ikke i nærheten av 6000 i måneden på å ikke bo hos han. Likevel er det enkelte her som mener hun er SÅ heldig ...

Hvis det blir slutt rett etter studier da? Får ekssamboer tilbakebetalt det hun skulle ha betalt ekstra da? Eller var han i så fall bare en lommebok (tenker ikke at TS gjør det, men f.eks....) 

Anonymkode: 8e820...5ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Thyra said:

Det skulle da bare mangle om ikke ts skulle få det bedre økonomisk som samboer. Det gjør vel de fleste. Med deres nåværende ordning sparer hennes samboer, som andre har nevnt, ca 6000 i måneden på at hun bor der. Så det er ingen tvil om at han kommer bedre ut av det enn henne. For hun sparer ikke i nærheten av 6000 i måneden på å ikke bo hos han. Likevel er det enkelte her som mener hun er SÅ heldig ...

Som student er det da ikke normalt å kunne spare store summer per mnd. Det følger i grunn med denne fasen av livet for de fleste. Før man belager seg på at samboer skal dekke utgifter, så kan man jo bidra til egen økonomi med deltidsjobb.

Anonymkode: cb301...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...