Pølsevann Skrevet 13. februar 2018 #1001 Del Skrevet 13. februar 2018 12 minutter siden, miore skrev: "Lege eller jordmor" i følge NAV. Jeg ble for øvrig veldig positivt overrasket i dag, jeg fikk beskjed om at søknaden ble innvilget bare en uke etter at jeg sendte den. På nett sto det at det var forventet 12 ukers behandlingstid, men det gikk jo i en fei Deilig å vite at alt er i orden! Takk Oi, det var da raskt! Du har truffet på en stille periode eller en rask saksbehandler da Jeg har lagt frem planen min for arbeidsgiver i dag, så da er hvertfall de informert om det. Også har jeg legetime på torsdag og skal få en etterlengtet 20% sykemelding. Håper jeg. Kjenner at jeg trenger det. Men jeg har aldri bedt om en sykemelding før, så jeg gruer meg litt føler jeg må ha en tale klar for å overbevise om at jeg trenger det. Skal ikke til fastlegen min heller, for hun hadde ikke tid, men til en annen på legekontoret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pølsevann Skrevet 13. februar 2018 #1002 Del Skrevet 13. februar 2018 Min går sikkert ikke så raskt, siden jeg skal søke om å overta fars permisjon + at jeg skal ha gradert permisjon i 3 mnd. Jeg merker at jeg må nok ta en sånn chat med NAV for å være sikker på at jeg fyller ut det skjemaet for gradering riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tonio Skrevet 13. februar 2018 Forfatter #1003 Del Skrevet 13. februar 2018 Min jordmor hadde ferdige papirer for det, så hun fylte bare inn dagens dato, termindato, navn og fødselsnr. Før hun stemplet det. Skjønner at du gruer deg, men det trenger du ikke. dette er de vandt til! Uff, var nettopp en tur på butikken. Så merket jeg at magen strammet seg, sånn helt ytterst mot huden. Tenkte, ooh, er dette en kynner?! Men på gåturen hjem putret det litt, og nå når jeg satte meg kom en stor en. Så var nok nok bare luft. Sorry for å være udelikat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tonio Skrevet 13. februar 2018 Forfatter #1004 Del Skrevet 13. februar 2018 2 minutter siden, Omo skrev: Min går sikkert ikke så raskt, siden jeg skal søke om å overta fars permisjon + at jeg skal ha gradert permisjon i 3 mnd. Jeg merker at jeg må nok ta en sånn chat med NAV for å være sikker på at jeg fyller ut det skjemaet for gradering riktig. Jeg startet å sende inn min for en uke siden, skal jo også ha gradert. Hadde fått beskjed om at skjemaet for det ikke kunne fylles inn (trenger fødsels nr til barn), men da jeg søkte fikk jeg beskjed om at jeg får avslag om jeg ikke sender det inn. Ny beskjed var at det IKKE trengtes å fylle inn fødselsnr eller navn på barnet. I tillegg jobber jeg på timer med svært variert antall, så måtte sende inn rundt 25-30 ark som vedlegg. Tok sin tid å få inntektsskjema fra jobben, tenkte det var fordi de måtte regne ut hva jeg hadde i lønn i snitt.. Men nei, de var bare trege. Så brukte de januarlønningen min bare.. Noe som er kjempebra, for den går fra 25.12, som vil si at jeg har rundt 30 røde timer inni der (dobbelt betalt). Plutselig fikk jeg 50% høyere lønn i følge dem enn jeg vanligvis har (har ikke stor stilling). Med andre ord er jeg veeeldig spent på hva jeg får under permisjonen. I motsetning til deg er jeg ikke nærheten av 6G engang. Hvorfor kan du overta fars permisjon? Vi skal prøve det vi også, men trodde ikke det var hastverk med å søke om det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pølsevann Skrevet 13. februar 2018 #1005 Del Skrevet 13. februar 2018 6 minutter siden, Tonio skrev: Jeg startet å sende inn min for en uke siden, skal jo også ha gradert. Hadde fått beskjed om at skjemaet for det ikke kunne fylles inn (trenger fødsels nr til barn), men da jeg søkte fikk jeg beskjed om at jeg får avslag om jeg ikke sender det inn. Ny beskjed var at det IKKE trengtes å fylle inn fødselsnr eller navn på barnet. I tillegg jobber jeg på timer med svært variert antall, så måtte sende inn rundt 25-30 ark som vedlegg. Tok sin tid å få inntektsskjema fra jobben, tenkte det var fordi de måtte regne ut hva jeg hadde i lønn i snitt.. Men nei, de var bare trege. Så brukte de januarlønningen min bare.. Noe som er kjempebra, for den går fra 25.12, som vil si at jeg har rundt 30 røde timer inni der (dobbelt betalt). Plutselig fikk jeg 50% høyere lønn i følge dem enn jeg vanligvis har (har ikke stor stilling). Med andre ord er jeg veeeldig spent på hva jeg får under permisjonen. I motsetning til deg er jeg ikke nærheten av 6G engang. Hvorfor kan du overta fars permisjon? Vi skal prøve det vi også, men trodde ikke det var hastverk med å søke om det? 25-30 ark som vedlegg ja! Wow!! Heldig at de brukte januarlønna bare da! De skal egentlig bruke et representativt utvalg av tidligere lønn når man har variabel lønn. Fordi han ikke har mulighet til å ta ut pappaperm siden han driver sitt eget selskap. Han er bedriften sin på en måte, så hvis han skal stenge sjappa i 10 uker så går han konk. Og han kunne jo tatt den gradert, men da måtte jeg hatt permisjon uten lønn de dagene han ikke var hjemme, det det taper vi veldig mye penger på. Så derfor skal han ikke ta ut lønn i 6 av 10 mnd før permisjon for da kvalifiserer han ikke for permisjon. Han tar uansett nesten ikke ut lønn nå, så det blir ikke noe særlig forskjell. Jeg trodde man måtte søke om å overta når det nærmet seg pappaperm, men det var et kryss for det på skjemaet jeg fyller ut på nett, så da krysset jeg bare av der jeg. Men vi må sikkert sende inn noen ekstra skjemaer når det nærmer seg uansett. NAV er så masse skjemaer at det er lett å gå seg vill hvertfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tonio Skrevet 13. februar 2018 Forfatter #1006 Del Skrevet 13. februar 2018 10 minutter siden, Omo skrev: 25-30 ark som vedlegg ja! Wow!! Heldig at de brukte januarlønna bare da! De skal egentlig bruke et representativt utvalg av tidligere lønn når man har variabel lønn. Fordi han ikke har mulighet til å ta ut pappaperm siden han driver sitt eget selskap. Han er bedriften sin på en måte, så hvis han skal stenge sjappa i 10 uker så går han konk. Og han kunne jo tatt den gradert, men da måtte jeg hatt permisjon uten lønn de dagene han ikke var hjemme, det det taper vi veldig mye penger på. Så derfor skal han ikke ta ut lønn i 6 av 10 mnd før permisjon for da kvalifiserer han ikke for permisjon. Han tar uansett nesten ikke ut lønn nå, så det blir ikke noe særlig forskjell. Jeg trodde man måtte søke om å overta når det nærmet seg pappaperm, men det var et kryss for det på skjemaet jeg fyller ut på nett, så da krysset jeg bare av der jeg. Men vi må sikkert sende inn noen ekstra skjemaer når det nærmer seg uansett. NAV er så masse skjemaer at det er lett å gå seg vill hvertfall. Jeg vet de skal som du så fint sier, " bruke et representativt utvalg av tidligere lønn når man har variabel lønn", så ble skikkelig overrasket over at de ikke gjorde det.. Men føler ikke det er noe jeg kan klage på, ikke har jeg lyst til det heller. En slags grei måte å ordne det på da, at han bare ikke tar ut lønn. Hadde ikke fått med meg at det var sånn dere valgte å løse det! Så kjekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pølsevann Skrevet 13. februar 2018 #1007 Del Skrevet 13. februar 2018 (endret) 4 minutter siden, Tonio skrev: Jeg vet de skal som du så fint sier, " bruke et representativt utvalg av tidligere lønn når man har variabel lønn", så ble skikkelig overrasket over at de ikke gjorde det.. Men føler ikke det er noe jeg kan klage på, ikke har jeg lyst til det heller. En slags grei måte å ordne det på da, at han bare ikke tar ut lønn. Hadde ikke fått med meg at det var sånn dere valgte å løse det! Så kjekt. Det ser ut til å bli en OK løsning egentlig. Da er jeg tilbake i full jobb i august 2019 (med gradering og 10 uker ferie), så jeg får vært hjemme leeeeenge. Men jeg skal jobbe 1 dag i uka (noen uker 2 dager) fra januar til juli, så er pappan hjemme når jeg er på jobb. Evt moren min hvis det ikke passer for pappan. Moren min er superklar for å ha bestemorpermisjon hvertfall Hun har sååå masse avspasseringsdager og feridager hun kan bruke sier hun. Mulig jeg må ha en uke eller to ulønnet perm før barnehagestart da. Kommer an på når i august vi får plass. Også er det bare å håpe kontantstøtten ikke blir fjernet før barnehagestart i 2019! De 7500 ekstra kommer veldig godt med fra mai til aug før BHG starter. Endret 13. februar 2018 av Omo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tonio Skrevet 13. februar 2018 Forfatter #1008 Del Skrevet 13. februar 2018 Vi satser også på at kontantstøtten ikke blir fjernet, så vi kan ha gullet hjemme til den fyller to år. Følger spent med, for å si det sånn.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fanteria Skrevet 14. februar 2018 #1009 Del Skrevet 14. februar 2018 Vi diskuterer også den permisjonen om dagen. Jeg er i et vikariat nå, så står uten jobb når permisjonen er ferdig. Tar jeg 80% permisjon, så må jeg være tilgjengelig for nye jobber fra slutten av februar. (Da har jeg ikke tatt ut ferie for 2019). Mannen vet ikke om han får tatt ut sine uker med pappaperm med en gang. Han ente med å dele den opp over to år med førstemann. Vi får ikke barnehageplass før i august om vi skal ha barna i samme barnehage. Om vi går for 100% permisjon får vi kabalen til å gå opp uten stress, men det betyr 5000,- mindre i mnd. Det frister ikke. Så har vi alternativet med ulønna permisjon. Velger jeg første alternativet vil jeg søke dagpenger mens jeg aktivt søker, men da trenger jeg å vite at hun får dagmamma om jeg får jobb. Sist startet jeg i jobben en uke etter jeg søkte. Et fjerde, og et av de viktigste tingene er at det åpner seg flere stillinger da det åpner noen nye barnehager fra 2019 i området. Det er faste stillinger som absolutt er noe jeg vil ha. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pølsevann Skrevet 14. februar 2018 #1010 Del Skrevet 14. februar 2018 Permisjon er vanskelige greier altså. Så mye som må klaffe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fanteria Skrevet 14. februar 2018 #1011 Del Skrevet 14. februar 2018 Ja, hadde vært så deilig om noen kunne funnet beste løsninga for oss. Men da tror jeg den personen må kunne se frem i tid sist var det mye enklere. Vi fikk barnehageplass og jeg hadde fast jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pølsevann Skrevet 14. februar 2018 #1012 Del Skrevet 14. februar 2018 Jeg har så lyst å bestemme navn jeg. Men samboern mener vi må vente til babyen er født. For vi vet jo ikke om hun vil passe et navn vi bestemmer på forhånd. Også synes han ikke vi trenger noen liste med alternativer heller. Han nevnte jo et navn som han liker godt for lenge siden (i uke 15 eller noe) som jeg også likte. Så jeg tenkte liksom nå at det blir det. Men når jeg prøvde å si det her om dagen så var han ikke så på det navnet lenger da. Og det var da et bevis på at det var dumt å velge navn før baby blir født Vi er litt forskjellige på noen punkter. Jeg er en planlegger. Han er impulsiv og hater å planlegge. Og det viser seg i noen sånne ting. Vi har jo blitt vant til å tilpasse oss litt hverandre i hverdagen og sånt, men navnevalg er jo ikke noe vi har gjort før Kanskje om en måned, hvis jeg tar det opp igjen da Har dere andre bestemt navn enda? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fanteria Skrevet 14. februar 2018 #1013 Del Skrevet 14. februar 2018 Jeg har en liste på rundt 15 navn. Venter på at mannen skal sette sammen sin liste. Tror jeg har spurt han snart 10 ganger nå, men han er så treg!!! Er kjempenysgjerrig på hvilke navn han har på sin liste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pølsevann Skrevet 14. februar 2018 #1014 Del Skrevet 14. februar 2018 Disse mannfolka altså Sååå treige! Skjønner de ikke at vi er utålmodige?! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
strawberry Skrevet 14. februar 2018 #1015 Del Skrevet 14. februar 2018 (endret) Så sinnsykt mye å tenke på angående permisjon! Så jeg utsetter det en stund til jeg Men er bare 26+2, og jordmor skal fylle ut skjemaet jeg trenger når jeg skal dit om to uker, så får uansett ikke søkt før da. Men har det sånn halvveis klart oppi hodet. Navn har vi heldigvis bestemt her! Det hadde vi egentlig klart før jeg ble gravid, så når jeg ble gravid visste jeg at "Dette er ei lita *******!" før jeg visste at det var jente engang. Men jeg hadde rett da Men det er kjempevanskelig, spesielt dersom man har flere alternativer, da må man kanskje bare vente til ungen er født og se det an. Ellers synes jeg det er vanskelig å jobbe gradert.. Jobber bare en latterlig liten %, men det gjør det egentlig bare verre. Det er så mye forfallende å gjøre, noen ting MÅ gjøres når jeg er der og noen ting BØR absolutt gjøres. Så i dag hadde jeg egentlig satt grense på 1,5 time, at da skulle jeg gå uansett. Men det gikk 2,5 time før jeg i det hele tatt kunne tenke på å gå, og da var bekkenet allerede mer vondt enn det har vært på 2 uker Gikk inn på jobb uten smerter, og gikk ut med smerter for hvert skritt jeg tok. Det var egentlig det psykiske stresset som var verst, at jeg følte at jeg ikke kunne gå, for ting måtte jo gjøres, og andre som evt kunne gjort de tingene er ikke på jobb før i morgen eller fredag og da ville det vært for sent. Vurderte egentlig å bare ringe legekontoret med en gang og si at dette går ikke allikevel (det var jeg som ville prøve gradert, ikke legen), men jeg ringte heller arbeidsgiver og sa at det må spesifiseres mer hva jeg skal gjøre og ikke, den lille tiden jeg skal være der, for jeg kan ikke ha 10 ting i hodet og bli stresset og ende opp med å være der altfor lenge. Da er det bedre at vi avklarer at "Strawberry kommer hit onsdager og gjør disse oppgavene: .........." og at det er beregnet å ta ca 1-1,5 time totalt. Så slipper jeg å tenke på de tusen andre tingene som bør gjøres, det må heller delegeres til andre ansatte. Så vi skal legge en plan nå over helgen heldigvis. Jeg har bare 2 ganger til jeg skal være på jobb før jeg skal til lege igjen, så da får jeg ta de to ukene som prøveperiode for å se om det går an å tilrettelegge bedre. Jeg har egentlig fungert nokså greit hjemme nå i det siste, ikke vært nødt til å tenke over hver minste bevegelse, men etter jobb i dag så er jeg veldig redusert igjen, og det er utrolig kjipt! Uff, det var dagens klaging fra meg.. Endret 14. februar 2018 av strawberry Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pølsevann Skrevet 14. februar 2018 #1016 Del Skrevet 14. februar 2018 (endret) Jeg også bekymrer meg litt over det å jobbe gradert. Selv om jeg skal spørre om å få 20% sykemelding bare. Men vi har sinnsykt mye å gjøre på jobb på denne tiden av året. Vanligvis jobber jeg minst 10 timer hver dag fra januar til slutten av april (untatt fredager), så det sier litt om mengden og stressnivået. Og jeg er redd for at jeg kommer til å bli stressa av at jeg skal jobbe kortere dager. Jeg blir allerede stressa av å jobbe 7,5 time. For selv om vikaren min har begynt og sånn, så går det bort ganske mye tid til opplæring og oppfølging enda. Som da er tid jeg er borte fra de oppgavene jeg skal gjøre. + at jeg føler jeg flyr til legetimer og blodprøver osv hele tiden og det også tar jo bort tid fra arbeidet. I forrige uke måtte jeg 2 ganger til legen for å ta blodprøver for hun som tok de tok bare ett glass og skulle ha tatt to. Og da går det jo bort 1,5 time totalt bare i det. Også tenker jeg litt på når jeg skal tilbake i jobb og jobbe en dag i uka over flere måneder. Det blir sikkert også veldig stressende dager. Men den tid den sorg. Men så deilig at dere har funnet navn @strawberry! Jeg har forresten spist strawberries I dag Vi har litt ekstra utfordring siden samboern er engelsktalende, så navn må passe på begge språk. Han fant ut at han liker Ashley veldig godt, men det synes ikke jeg funker på norsk siden det starter med Æsj. Og det var han egentlig enig i da. Det er jo kjempemange navn som passer på begge språk, og jeg har en ganske lang liste jeg liker, men vi har litt forskjellige referanser til navn også da. Jeg nevnte Josefine/Josephine f.eks, men det var et skikkelig gammeldame navn for han (så lange og mange innlegg jeg skriver for tiden.. har visst mye på hjertet) Endret 14. februar 2018 av Omo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
strawberry Skrevet 14. februar 2018 #1017 Del Skrevet 14. februar 2018 Ja, det er ikke bare bare! Skjønner godt at mange som er gradert sykemeldt velger 100% istedenfor f.eks 80%, for jeg følte egentlig at alt stresset som jeg ville fått på en hel arbeidsuke, fikk jeg nå på 2,5 time.. I tillegg til tiden etter jobb, hvor jeg satt i flere timer og tenkte at "oi, det må jeg gjøre! Åh, det må jeg gi beskjed om at må gjøres. Oi, det glemte jeg visst i alt stresset". Merka veldig godt hvordan stress kan påvirke bekkenløsning iallefall! Men du tenkte å begynne litt senere hver dag, var det slik å forstå? For det høres jo ut som en ganske grei løsning, istedenfor å f.eks dra tidligere hver dag (jeg hadde en periode som sykemeldt tidligere hvor jeg gjorde det, da jobba jeg bare dobbelt så raskt slik at jeg rakk å gå til kl.** Fungerte ikke i lengden akkurat.. ). Så da får du heller komme uthvilt til jobb, men gå til vanlig tid. Alternativet om det ikke fungerer er jo at du tar en hviledag midt i uken f.eks. Haha, nå fikk jeg også lyst på strawberries! Enig i at Ashley ikke var helt heldig på norsk ja. Josefine er kjempefint! Men det er ikke lett når man har ulike referanser, spesielt når man kommer fra ulike land! Her var vi heldigvis enige i at vi ville ha et litt gammelnorsk navn, men som likevel er litt internasjonalt. Mannen kom med maaaange forslag når vi ennå måtte tenke på eventuelle guttenavn, og jeg måtte si nei gang på gang fordi jeg fikk dårlige assosiasjoner fra jobb (helsesektoren) Det er bare å fortsette å skrive mange og lange innlegg, så er det ikke bare jeg som gjør det! Godt å få luftet tankene litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fanteria Skrevet 14. februar 2018 #1018 Del Skrevet 14. februar 2018 Gjett hvem som sitter å leser i navneboka nå trakk meg bare stille tilbake og venter å spenning Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
strawberry Skrevet 14. februar 2018 #1019 Del Skrevet 14. februar 2018 Akkurat nå, Fanteria skrev: Gjett hvem som sitter å leser i navneboka nå trakk meg bare stille tilbake og venter å spenning Ååååh så spennende!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pølsevann Skrevet 14. februar 2018 #1020 Del Skrevet 14. februar 2018 (endret) Ja, jeg tenkte å starte senere, så jeg får sovet litt lenger om morgenen og gå hjem til vanlig tid 16-16.30. Det er nok kanskje lettere også enn at man skal gå hjem kl 14.30 f.eks. For det er jo liksom rett etter lunsj og man får fortsatt masse telefoner og mailer og ingen andre er klare for å gå. Hvis det ikke funker får jeg teste fri på onsdager f.eks. Jeg driver med ujevene mellomrom å sjekker navnelister fra USA, Sverige og Norge Jeg vil ikke ha topp 10, for jeg har et topp 10 navn selv og vi var 10 stk som heter det samme som meg i trinnet med 100 elever på ungdomsskolen og vgs. Slitsomt å forholde seg til. Så jeg føler jeg må utelukke de. Selv om det er mange navn på topp 10 jeg liker veldig godt. Kanskje jeg må få tak i en navnebok jeg og Endret 14. februar 2018 av Omo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå