Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2018

Tonio

Anbefalte innlegg

Det er heldigvis ikke nødvendigvis sånn at det blir veldig tungt og slitsomt i tredje trimester! Jeg var i knallform hele andre og tredje trimester sist gang, i alle fall. Siste treningsøkt dagen før fødsel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håper det blir likt for meg. Men forbereder meg på det verste :ler: da kan jeg bare bli positivt overrasket. Jeg har jo et håp om å trene hele svangerskapet. Har lyst til å være i så god form som mulig så jeg er sterk og frisk til fødsel og barseltid. Men vi får se, treningen min er ikke så gravidvennlig, så mulig jeg bytter om til svømming og/eller gravidyoga etterhvert. Tar det som det kommer. 

Jeg kjenner jeg allerede er litt lei av at folk skal mene så mye om hvilke valg man tar når man er gravid. Altså hva jeg unngår å spise. Hvorfor gidder de å legge seg opp i det. Ja, ok, anbefalingene var anderledes når du var gravid for 20 år siden, men  jeg følger dagens anbefalinger likevel. "Du må være litt mer laidback", "Ja, man er jo alltid sånn hysterisk med nr 1, bare vent til nr 3 da driter man i alt sånt", "jøss, kan du ikke spise det? det spiste jeg masse av når jeg var gravid" :daane:  Har så lyst å slenge tilbake at "det driter jeg i" :ler: Kan bli utfordrende i mange måneder til dette her. Må finne et godt svar å slenge tilbake så de holder munn. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satser på et fint andre og tredje semester. Merket i 1. semester at jeg var mindre aktiv fordi jeg var trøtt, kvalm og sliten. Jeg har noen fysiske plager fra før graviditeten som blir bedre av at jeg klarer å holde meg aktiv, så det er egentlig veldig viktig for 3. semester at jeg klarer å trene meg sterkere nå. Men jeg kjenner heldigvis at det har blitt mye lettere nå :) 

Har heldigvis ikke merket så mye til at andre skal si noe om hva jeg spiser, men det kommer vel når vi forteller flere om graviditeten :P Jeg er nok ganske streng, og passer på omtrent hver eneste ting jeg spiser.. I tillegg unngår jeg for tunge løft men det har også med de fysiske plagene jeg har fra før å gjøre. Er ikke noen grunn til å ta unødvendige risikoer tenker jeg. Jeg følger anbefalingene om mat, og googler litt (ehh.. mye) om jeg er usikker på om jeg kan spise noe. Blir spennende i jula da, å sitte rundt folk som frister med røkelaks, spekemat og alt annet godt som jeg ikke kan/bør spise. Hva tenker dere om røkelaks? Jeg har så innmari lyst på det, og man kan vel spise det om det er ferskest mulig, men jeg kjenner at jeg vil prøve å unngå det allikevel.. Men det frister jo såååånn :(

Ble plutselig misunnelig på venninna mi som ble gravid i februar og får baby nå snart, for hun slapp å være gravid i jula.. :fnise: 

Endret av strawberry
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke røkelaks, så det er problemfritt for meg. :ler: Jeg er glad vi slipper å være høygravide på sommern jeg. Det ser så slitsomt ut med varmen. :fnise: 

Jeg har mest lyst på salami jeg. Men det har gitt seg litt denne uka. Men nå har jeg skikkelig cravings på salat og rå grønnsaker, for det har jeg ikke fått noe av her nede. Blir godt å komme hjem til samboern også da. Grønnsaker og samboer :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Omo skrev:

Jeg liker ikke røkelaks, så det er problemfritt for meg. :ler: Jeg er glad vi slipper å være høygravide på sommern jeg. Det ser så slitsomt ut med varmen. :fnise: 

Jeg har mest lyst på salami jeg. Men det har gitt seg litt denne uka. Men nå har jeg skikkelig cravings på salat og rå grønnsaker, for det har jeg ikke fått noe av her nede. Blir godt å komme hjem til samboern også da. Grønnsaker og samboer :ler: 

Jaa sommeren er det egentlig greit å slippe! 😄 Salamicravingen har sluttet her også endelig, etter maaaange uker 😂  Fikk cravings på leverpostei, har nok litt jernmangel for jeg har blitt litt mer svimmel også, så tenker å ta jerntilskudd nå. 

Da blir det nok godt å komme hjem igjen ja! 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leverpostei hadde jeg dilla på før jeg reiste og. Og jeg gleder meg til å komme hjem til knekkebrød med leverpostei nå :ler:  Er jo ikke de verste cravingsene å ha. Grønnsaker og leverpostei. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere må gjerne sende noen cravings over hit! Ikke den på salami da, helst :fnise: Halvveis i uke 14, og fortsatt like kvalm, så jeg er skuffet over 2. trimester. Det er ikke noe problem å unngå matvarer i det miste. Men jeg får kommentarer på at det er skummelt med den kvalmestillende medisinen jeg tar, og influensavaksinen, i stedet. Stort sett fra den eldre generasjonen, folk som samtidig er oppgitt over at gravide i dag er så hysteriske når det kommer til mat. Jeg har forøvrig en plan om å ikke spy mer når jula kommer, og da skal jeg spise litt røykelaks, men bare helt fersk fra nyåpnet pakning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste røkelaks under sist svangerskap så sant jeg visste at den kom fra en rimelig nyåpnet pakke. Matportalen sier det er ok :)

Sitat

Gravet eller røkt fisk bør spises godt innenfor holdbarhetsdato (bakterier).

Ligger under "fisk og sjømat" her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg inntatt en herlig skive med leverpostei og agurk! :spise:  Så fornøyd!

Håper kvalmen din gir seg. Det sies jo at det skal gi seg etter uke 14 for de aller aller fleste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg var en av dem... Er 16+2 i dag og sliter fortsatt  med ekstrem kvalme. Er så lei av å ikke gjøre noe, men orker så vidt å lese her inne på forumet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melder meg inn her jeg også. Akkurat 15 uker i dag! Virker som kvalmen endelig har gitt seg, nå sliter jeg bare med svimmelhet. Jeg er 33 år, og har termin 9 Mai. Var på ultralyd på fredag og det var så koselig se den lille danse rundt der inne. Måtte stadig opp fra benken og hoppe litt rundt så baby skulle snu seg tilbake mot «kamera»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen whateverusay 😊

Nå er de andre barna mine så store at jeg ikke husker når jeg var på første kontroll. Mener å ha lest her i terminklubben at legen ønsker første kontroll i uke 12? Var uke 9 da jeg gikk gravid med de andre. Når var dere på første?

Og når kan man høre hjertelyd hos jordmor? Husker ikke... 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen i klubben! 😄

Legen vil ta blodprøver i uke 12, iallefall ikke før. Jeg var til lege både 4+3 og i uke 8, men har grunner til at jeg trengte litt ekstra oppfølging i begynnelsen. skal tilbake nå neste uke, og skal ta blodprøver da. 

Jordmor kan vel høre fra uke 14, men ikke alltid? Hun prøvde 11+2 hos meg, men fant ikke. Hun ville egentlig ikke prøve, men siden jeg skulle til UL bare noen dager etterpå så gikk hun med på å lete etter hjertelyd allikevel. Hun fant ikke hjertet da, men på UL var der absolutt et levende og dansende lite foster 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velkommen!!

Jeg var på første kontroll i uke 8 mener jeg det var, da søkte vi fødeplass og fylte ut helsekort, men jeg måtte tilbake i uke 12 å ta blodprøver og sånt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen i gjengen @Whateverusay :) 

jeg har vært å fylt ut skjema hos jordmor og søkt fødeplass. Skal til legen om litt over en uke, det samme med jordmor. Da er jeg 14+Et eller annet :P

Snakka litt om navn med mannen, selv om vi ikke vet kjønn. Jeg har noen favoritter når det gjelder jentenavn og han liker ingen av de..! Akkurat det samme skjedde da vi leita etter navn til guttungen. Selv om vi ble enige til slutt. Men de som er tydelige favoritter hos meg blir slakta. Må innrømme at det var veldig sårt denne gangen. :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjedlig å ikke være enige om navn, Fanteria! :( Men dere finner nok et til slutt! Anbefaler dere å finne ut hvilken retning (F.eks gammelnorsk, tysk ++) navn dere kunne blitt enige om, og om dere vil ha dobbeltnavn eller ikke. Kort eller langt? Da går det nok litt raskere å finne noe. Ei venninne av meg hadde en krukke hjemme med lapper ved siden av, slik at paret og folk som var på besøk hos dem kunne skrive navneforslag og legge i krukken :) 

Her har vi heldigvis diskutert navn i flere år allerede :fnise: På jentenavn er vi helt enige. Det er et navn som betyr mye for meg, og mannen var heldigvis enig i at ja, det kan vi kalle en eventuell datter. Med guttenavn hadde vi derimot ikke funnet et navn som vi virkelig ville begge to. Vi fant heldigvis to aktuelle navn, men når jeg ble gravid så føltes ingen av de riktige. Derfor fikk jeg veldig jentefølelse, helt til vi for noen dager siden faktisk fant et navn! Vi snakket litt om guttenavn, og plutselig bare bryter han ut "*****"! Og jeg bare "*****! Ja!". Dagen etterpå var vi fremdeles enige om at jo, dersom mini magen er gutt, så blir det det navnet. Så da fikk jeg plutselig følelse på at det er gutt vi venter, og ikke jente, så nå aner jeg ikke hva jeg håper på heller :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk ikke lov å bestille time hos jordmor før i uke 24 jeg. :klo: og jeg måtte vente med å bestille den timen til jeg var i uke 18 også. Synes det var litt rart jeg. 

Vi har bare snakket løst om navn og det virker som vi liker samme stil hvertfall. Han nevnte ett jentenavn han liker godt og det liker jeg og. Og et guttenavn, men det er jeg usikker på om funker på norsk. Selv om jeg forsåvidt likte det. Jeg har lange lister med navn jeg har skrevet ned over et par år :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er enige om type navn, at det skal kunne uttales på engelsk (mannen er mye utdenlands i jobben) og at vi ikke skal ha dobbeltnavn. Det er bare de assosiasjonene som ødelegger... altså William -> Will I Am. Og sånn som nå; Jenny, et navn som ligger i familien, klinger bra med etternavn og med guttungens navn. Men nei. Det heter jo dama til en bekjent som han treffer to ganger i året...? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Fanteria skrev:

Vi er enige om type navn, at det skal kunne uttales på engelsk (mannen er mye utdenlands i jobben) og at vi ikke skal ha dobbeltnavn. Det er bare de assosiasjonene som ødelegger... altså William -> Will I Am. Og sånn som nå; Jenny, et navn som ligger i familien, klinger bra med etternavn og med guttungens navn. Men nei. Det heter jo dama til en bekjent som han treffer to ganger i året...? 

Åh, så kjipt at han henger seg opp i sånne ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å navigere meg i jungelen av barnevogner i dag jeg. Skjønner ingenting, men jeg tror jeg fant en som virket bra, og som hadde en bra pakke. Britax smile 2. Det var  kr 7990 for vogna med liggedel, sittedel og bilsetedel som kan klikkes på vognunderstellet. Men jeg aner jo ikke. Må se litt mer og flere steder, søke litt på nett etter priser osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...