Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2018


Tonio

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Omo skrev:

Hvordan har det gått med deg @Fanteria i dag? 

Dagen startet med fysioterapeuten som ba meg ta det med ro videre og bruke tiden på ting som ga meg positiv energi. Legen sykemeldte meg 100% i ytterligere 3 uker og så fikk vi se en liten, sprellende plutt i magen ❤️❤️❤️ Alt så fint ut :) hun satte meg tre dager tilbake, noe som stemmer på en prikk i forhold til unnfangelsen :) så da er jeg 11+1 i dag :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, Omo skrev:

Åhh! Fastlegen min hadde (eldgammel) UL apparat :mynona: så jeg fikk se!! Heldigvis bare 1 inni der, og h*n var veldig aktiv! Viftet med armer og bein og tok salto og svømte rundt! Det gikk opp for meg nå! Jeg føler meg helt rar! Og emosjonell! 

Jeg fikk tatt bilder med mobilen og filmet. Maskinen var så gammel at den ikke kunne printe. Samboern ville vente med å se de til jeg kom hjem så han kunne se de sammen med meg. 

Så koselig at du også fikk se i dag! :) det blir så mye mer virkelig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Fanteria skrev:

Dagen startet med fysioterapeuten som ba meg ta det med ro videre og bruke tiden på ting som ga meg positiv energi. Legen sykemeldte meg 100% i ytterligere 3 uker og så fikk vi se en liten, sprellende plutt i magen ❤️❤️❤️ Alt så fint ut :) hun satte meg tre dager tilbake, noe som stemmer på en prikk i forhold til unnfangelsen :) så da er jeg 11+1 i dag :) 

Da har vi sprellende småttiser begge to :) Hun tok ikke noen vurdering av termin da, vi bare så. Hun sa etter at jeg hadde sagt at jeg hadde bestilt tidlig UL "men, vi kan jo ta en titt nå også hvis du vil? jeg kan hente apparratet jeg" og jeg bare "hæ? Har du og?" :ler: 

Så bra at at stod bra til hos deg og! Fikk du noen øvelser som kan hjelpe da? Som du klarer å gjennomføre?

39 minutter siden, Fanteria skrev:

Så koselig at du også fikk se i dag! :) det blir så mye mer virkelig! 

Ja, det gikk skikkelig opp for meg altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Omo skrev:

Fikk du noen øvelser som kan hjelpe da? Som du klarer å gjennomføre?

Jeg skal legge meg ned å slappe av 5 ganger i løpet av dagen, 5 min hver gang. Om jeg har gått ute skal jeg strekke ut under på underside av lår/bekken. Så det er helt klart gjennomførbart :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fanteria skrev:

Jeg skal legge meg ned å slappe av 5 ganger i løpet av dagen, 5 min hver gang. Om jeg har gått ute skal jeg strekke ut under på underside av lår/bekken. Så det er helt klart gjennomførbart :P 

Slappe av er jeg en mester i hvertfall :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen ba meg tenkte på om jeg ville ta influensa vaksine... Jeg har aldri tatt den før og har vel bare hatt influensa en gang for mange herrens år siden. Jeg jobber jo på kontor også, så jeg er ikke i risiko for å bli smittet egentlig. Veldig usikker. Det skal jo være trygt.. men.. 

Hva har dere tenkt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke gjort meg noen tanker om temaet enda. Har ikke hatt influensa meg bekjent. Tok den heller ikke sist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært i noenlunde form ville jeg tatt det. Immunforsvaret som gravid er dårligere, og risikoen for komplikasjoner hvis man får influensa er større. Både for mor og baby. 

Mener ikke å skremme altså. Bare det er en grunn til at gravide i andre og tredje trimester anbefales å ta det. :yvonne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Tonio skrev:

Hadde jeg vært i noenlunde form ville jeg tatt det. Immunforsvaret som gravid er dårligere, og risikoen for komplikasjoner hvis man får influensa er større. Både for mor og baby. 

Mener ikke å skremme altså. Bare det er en grunn til at gravide i andre og tredje trimester anbefales å ta det. :yvonne:

Hmm.. ok.. skal lese litt om det... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal definitivt ta den. Planen er neste uke. Gravide anses som risikogruppe for influensa, så det anbefales av helsemyndighetene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke å putte kjemikalier i kroppen, så jeg er liksom litt skeptisk... Men de sier jo den er trygg, så da er den sikkert det... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er vel om du synes det å putte som du sier, kjemikalier i kroppen, er verdt det for å senke sannsynligheten for hva influensa kan gjøre for dere. :) Følgende sitat er fra Helsenorge.no. Det er litt sånn at man må veie ting opp mot hverandre i blant.

Sitat

Folkehelseinstituttet anbefaler influensavaksine til gravide etter 12. svangerskapsuke. Dette er fordi gravide i andre og tredje trimester og spedbarn har en økt risiko for alvorlig sykdom hvis de får influensa.

Gravide i første trimester som også har annen tilleggsrisiko bør ta vaksine.

Hvis du tar influensavaksinen mens du er gravid, kan vaksinen beskytte barnet ditt mot influensa den første tiden etter fødselen.

De aller fleste gravide som får influensa blir friske uten komplikasjoner og uten at fosteret blir skadet.

Gravide har likevel en noe økt risiko for komplikasjoner av influensasykdom, for eksempel lungebetennelse. Denne risikoen ser ut til å øke utover i svangerskapet. Hvis du utvikler alvorlige komplikasjoner, utgjør dette også en fare for fosteret.

Influensa under svangerskapet øker risikoen for dødfødsel.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg har skrevet her nå føler meg, men jeg er innom og leser daglig :fnise: Har hatt litt fullt opp med jobb, og ellers vært mye trøtt, så har sovet endel. Kvalmen begynner å avta litt her, men fikk også vitamin B6-tabletter (Pyridoksin) med fastlegen min, det hjalp veldig! Greit å slippe å henge over en bøtte i tilfelle jeg må spy når jeg er på jobb. 

Skal til første jordmortime i dag, er veldig spent! Har lest at noen faktisk får hørt hjertelyden i uke 11, men jeg tviler på at jeg får det. De vil vel egentlig unngå å lete etter hjertelyd, i tilfelle de ikke finner den?Jeg får prøve å overtale henne til å lete:P Uansett så skal jeg til ultralyd på mandag, så da er det ikke mange dagene å vente i tilfelle hun ikke finner hjertelyden, eller dersom hun ikke vil lete. 

Angående influensavaksine så kommer jeg ikke til å ta den. Jeg er ikke vaksinemotstander, jeg mener at barn skal vaksineres for alt de kan gjennom barnevaksinasjonsprogrammet, men etter at både jeg og mange andre som jeg kjenner ble liggende syke i flere uker noen uker etter å ha tatt svineinfluensavaksinen, mens de som bodde i samme hus, sov i samme seng som oss osv holdt seg friske (de som ikke hadde tatt vaksinen), har jeg blitt mye mer skeptisk til å ta influensavaksiner, og er derfor mer redd for å ta den nå som jeg er gravid. Jeg synes selv ikke at jeg har økt risiko for å bli smittet selv om jeg jobber innen helse- og omsorg, og jeg vet at dersom det skulle bli influensa i avdelingen jeg jobber i, så kommer jeg som er gravid til å slippe å gå inn på og i nærheten av smitterommene. Dessuten er det flere der som velger å vaksinere seg, så det reduserer risikoen for å få smitte i avdelingen. Egentlig får hver av oss bare skikkelig influensa hvert 10.-20. år også, og jeg var rimelig dårlig for fire år siden, så jeg tror og håper at jeg fikk min del da :P  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei dere! Sniker meg inn til dere jeg også! Har fulgt med en stund, men foreløpig tatt graviditeten med en klype salt da jeg har hatt 2 spontanaborter tidligere. Begge i uke 8. Er nå 8+3, krysser fingrene! Gleder meg til å bli bedre kjent med dere 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei @Miss moneypenny :vinke: da håper jeg virkelig du får være med på ferden videre :)  skjønner godt at du har vært tilbakeholden. Hadde en i uke 8 selv og syns enda det er vanskelig å skulle dele. 

Har du hatt tidlig ultralyd eller gjort deg noen tanker om det? Det hjalp for min egen del å få se hjertet banke. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lov å le litt når mannen kommer hjem og forteller at nå vet frisøren det! ...og du ikke har fortalt det til den kommende oldemor enda? :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Velkommen!! Vi krysser fingrene for deg og den lille! 

Jeg har delt til mange nå. Jeg synes det var veldig vanskelig frem til jeg fikk se at det var liv og at det var mye liv. Da ble det ekte og føltes mye tryggere. Alle på jobb vet det nå. 

Men samboern er ikke klar for å dele enda. Han sier at kompisene bryr seg ikke. Gutter/menn bryr seg ikke. Pluss at han er veldig privat av seg. 

Jeg merket hormonene i går. Jeg reagerte kraftig på en spøk fra samboern og begynte å gråte. Selv om jeg vet at han tuller med mye i grenseland. Får se hvordan dette går fremover :ler: 

 

jeg har ikke sagt noe til familien min enda da. Mine onkler/tanter/besteforeldre på ene siden osv. Lurer på om jeg liksom må ringe rundt til alle sammen. Det føles så unaturlig. Jeg snakker jo aldri med de i telefonen. Snapchat blir kanskje litt upersonlig... får høre med mamma tror jeg. 

Men først: Gran Canaria i morgen! :sol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fanteria skrev:

Er det lov å le litt når mannen kommer hjem og forteller at nå vet frisøren det! ...og du ikke har fortalt det til den kommende oldemor enda? :P 

Vel, her vet flere venninner og kollegaer om det, men besteforeldre og onkler/tanter osv vet ikke om det.. :fnise: Jeg har vært veldig påpasselig med å si at vi ikke har sagt det til familie ennå, så de må holde helt stilt om det inntil jeg gir beskjed. Blir godt når vi kan fortelle det, så slipper det å være så hemmelig! Venter nok ca 2 uker til, da har vi en fin anledning å kunne si det til familie. Mamma har allerede begynt å strikke, selv om hun ikke vet at det er barnebarn på vei engang. Hun bare "Åh, denne babyjakka her var så fin, jeg tenker jeg strikker den så har jeg den på lur til det kommer barnebarn jeg!" :fnise: Ja du skulle bare visst du, "mormor".. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...