Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2018


Tonio

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det var en ting jeg ikke tenkte på da jeg var ung og naiv og dagdrømte om hva de framtidige barne mine skulle hete, at faren også må være enig :fnise: Vi liker norrøne guttenavn best begge to, så det er relativt enkelt. Men jentenavn er full krasj. Vi snakket om navn ei stund før jeg ble gravid, da vi var på kjøretur i en naboby. Til slutt sa vi at neste jentenavn vi ser på en forretning eller i et gatenavn blir det. Det ble Anastasia. Det er forsåvidt et pent navn det, men det passer liksom ikke helt til en liten blond baby med helnorsk etternavn. Så vi har nok en del fundering og diskusjon igjen hvis det er ei Anastasia i magen!

@Omo, du må gjerne oppdatere hvis du finner svaret på barnevognfronten. Jeg er ikke i form til å dra ut å teste barnevogner enda, men jeg har begynt å kikke litt (for mye) på nett. Nå kan det hende vi arver, eller kjøper billig fra slektninger også, så da slipper en jo valget. Men jeg vil tro det lønner seg å test-trille flere forskjellige, og kjenne etter hva man trives med. Hva man trenger eller ikke trenger av tilleggsutstyr er alt for komplisert for meg foreløpig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevogner er kjempevanskelig @Omo :/ 

vi har emmaljunga Edge duo med classic understell. Stor bagdel og fin sovevogn i barnehagen. Vi ente faktisk med å kjøpe ny bil fordi vi ikke fikk plass i gamle bilen... og så sluttet vi å bruke vogna i hverdagen ganske raskt etter vi gikk over til sportsdelen. Vi har heller en Babyzen yoyo som er helt genial i butikker og trilling på asfalt. 

Hadde valgt en annen om jeg kunne. Har sikla litt på Bugaboo, men blir ikke prioritert denne gangen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så vanskelig med navn @Illy .

Vi ente med å lage hver vår liste. Denne holdt vi på med i noen uker før vi byttet. Så strøk vi ut de navnene vi ikke likte. Satt igjen med en felles liste hvor vi «smakte» på hvert navn og brukte god tid på å luke ut de vi likevel ikke hadde en følelse på. Til slutt sto vi igjen med to navn, hvorav guttungen fikk det som passet han :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Babybanden skal de ha en prøvekjørebane hvor man kan teste ulike underlag, så jeg har tenkt meg dit også :jepp:  Den Britax Smile 2 var god å trille og svingte bra inne i butikken hvertfall. 

Den Bugaboo har jeg bare sett på nett,men den sittedelen ser så tynn og hard ut. Er den noe god å sitte i da? Googlet Babyzen yoyo nå og den så jo ut til å bli knøttliten når den er klappet sammen. Og litt lav.. vet ikke om det er bra eller dårlig :vetikke:  Men den hadde også ligge, sitte og bilsete - og det ser jo utrolig praktisk ut da. 

Vi har ikke bil, så for oss hadde det vært supert å få med bilsete i pakken, for da har vi til når vi skal ta taxi eller låne bil av foreldrene mine evt leie bil. Men vi trenger jo ikke noe base og sånne greier. 

Heldigvis har vi god tid enda. Men jeg synes det er deilig å være litt ute i god tid, for da kan man tenke lenge, og se opp for tilbud og slikt. 

Mamma sa i går at hun hadde lyst å kjøpe vogn til oss da! :nordvesta:  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det med navn! Gruer meg til vi bestemme.  Men jeg har av en eller annen grunn begynt å tenke på babyen som det navnet samboern sa han likte så godt. Jentenavnet. Så kanskje vi har bestemt det allerede... Men hva med den lange lista mi da :ler:  Han har jo ikke sett de en gang. Ikke vet jeg om det er jente heller da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå kjenner jeg livmoren min skikkelig godt når jeg ligger på ryggen. Mellom hiftekammene er det vokst og en hard klump. Fascinerende 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vogn: Jeg synes ikke det er en fordel med veldig høy vogn selv om jeg er veldig høy selv. Hvis man skal trille på paddeflat asfalt og unngå alle fortauskanter går det sikkert fint, men generelt får de høyt tyngdepunkt og tipper lettere om vognbaggen sitter veldig høyt. Vi prøvde en fra Stokke før vi fikk dattera, og den var skikkelig veltepetter. Vi har bugaboo buffalo, der er bagen plassert ganske lavt. Men håndtaket er teleskopisk, så det er null problem for meg å trille den behagelig. Jeg tålte fint å bøye meg ned når jeg skulle ta barnet opp eller ned :) Dattera satt behagelig i sittedelen der, og vogna er stabil men lett, og blir relativt liten når den klappes sammen. Materialet er ikke like tykt som på emmaljungavognene, men med lammeskinn og vognpose savnet vi ikke den ekstra polstringen. For oss var det uaktuelt å kjøpe ny bil for å få plass til vogna i bagasjerommet - det var måte på hvor dyr vi ville gjøre den vogna :fnise: 

Vi har en babyjogger city mini gt som vi har brukt som reisetrille og nå når datteren er en del større (hun sover ikke i vogn i barnehagen). Den er ekstremt lett å slå opp og ned og blir utrolig liten og nett, og den er veldig lettkjørt. Men den er også ekstremt mye mindre stabil enn firehjulingen vår, og jeg holder på å tippe den (dvs "vakler" på to hjul før jeg tar meg inn igjen) nesten hver gang det kommer en hump jeg ikke har sett. Så med liten baby hadde jeg holdt meg unna den og andre trehjulinger, tror jeg.

Endret av miore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun i butikken viste meg 3-hjuling og den så veldig ustabil ut når man skulle opp en kant ja. Så det vet jeg ikke om jeg tør. Selv om de er lettere å svinge rundt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Omo skrev:

Jeg har prøvd å navigere meg i jungelen av barnevogner i dag jeg. Skjønner ingenting, men jeg tror jeg fant en som virket bra, og som hadde en bra pakke. Britax smile 2. Det var  kr 7990 for vogna med liggedel, sittedel og bilsetedel som kan klikkes på vognunderstellet. Men jeg aner jo ikke. Må se litt mer og flere steder, søke litt på nett etter priser osv. 

Britax bilstolene skal være ganske tunge har jeg hørt. Med adapter kan f.eks maxicosi brukes på britax smile 2. Jeg skal ha britax smile 2 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt nedtur her :( 

snakket med arb giver i dag og jeg får ikke full lønn i permisjon. Stopper på 6G. Dvs 5900kr mindre før skatt pr måned. Og samboern min har ikke inntekt, så jeg er forsørgeren. Blir trangt. Her må vi tenke veldig. Jeg har 41% skatt også... så det blir veldig trangt fremover. Hvertfall med alle investeringer som kommer. Må nok gå løs på sparekonto i permisjon. Hvertfall hvis jeg trenger permisjon uten lønn pga barnehage også. 

kan jo ikke ta 80% dekning da hvertfall. Da blir det 8000kr mindre utbetalt i mnd. 

Får man noen ekstra fradrag eller noe når man får barn? Stønader? Lignes man sammen om man ikke er gift? 

I tillegg er jeg skikkelig sliten. Har ikkeno energi. Skal se an etter helga hvor jeg skal slappe skikkelig av om jeg føler meg bedre eller om jeg må be om sykemld 20% eller noe sånt. Har jo ikke slappet av på 2 uker, så kan hende jeg bare trenger en helg og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får 970,- i mnd i stønad @Omo 

jeg har nettopp avklart med sjefen om at jeg skal starte å jobbe 1,5 time i uka F.o.m mandag 😀 gleder meg til å være sammen med barna og kollegaene mine ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som har kjent spark ennå egentlig? Har ei venninne med termin 15.4 og en annen i månedsskiftet og begge har følt det i flere uker allerede. Men ikke jeg..:jolie:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, kjenner ingrnting. Kunne like gjerne ikke vært gravid.

Er det første for de? Fra hva jeg har lest meg til pleier man ikke merke spark før rundt uke 20. Men med nr 2 og utover så kan man kjenne det tidligere fordi man vet hva man kjenner etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjente spark i uke 16, men skjønte ikke hva det var før i uke 18 med guttungen. Jeg tror jeg har kjent noe nå, men klarer ikke helt å bli enig med meg selv siden jeg ikke er lenger enn 13+6. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Omo skrev:

Nei, kjenner ingrnting. Kunne like gjerne ikke vært gravid.

Er det første for de? Fra hva jeg har lest meg til pleier man ikke merke spark før rundt uke 20. Men med nr 2 og utover så kan man kjenne det tidligere fordi man vet hva man kjenner etter. 

De er førstegangs begge to. Har jo lest lignende selv, men når de får kjenne vil jo jeg også! :fnise:

Det skulle vært sånn at man fikk beskjed når det var spark og ikke luft!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Første gang kjente jeg ikke noe før 18+3, men da kom det til gjengjeld et spark vi så og kjente på utsiden, så det har nok vært en del romstering på gang som jeg ikke skjønte hva var.

Denne gangen er jeg rimelig sikker på at jeg har kjent noe de siste par-tre dagene (15+2 i dag). Litt leamus/vibrering på veldig riktig sted som minner veldig om det jeg kjente sist gang. Jeg vil ikke si jeg er 100 % sikker, det kan jo hende jeg blir lurt av mage/luft/tarmer, men jeg er 90 % sikker på at det faktisk er romstering jeg kjenner nå :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed når jeg var på forrige ultralyd at jeg kan forvente kjenne spark ganske sent i graviditeten, fordi morkaka ligger foran lille spira i magen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på tidlig UL i dag. Alt så helt fint ut. Nakkefolden og ryggraden var helt fine, termindatoen jeg har på mensdato var også fin mente han. Så ingen grunn til å flytte den, så da er jeg fortsatt 14+4. 

Og vi venter en liten jente. Samboern hadde rett. :nordvesta: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes jeg har kjent noe i livmoren, som en slags vibrering en stund, periodevis. Kjentes ut som bevegelser, så har googlet mye om det. Er bare 13+2, så synes det er vel tidlig for å være første graviditet, men er temmelig sikker. Kjentes ikke akkurat ut som spark, mer som bevegelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...