strawberry Skrevet 7. oktober 2017 #181 Del Skrevet 7. oktober 2017 7 minutter siden, Omo skrev: Er det bare jeg som noen ganger tenker VELDIG langt frem? Jeg har begynt å tenke på og fundere på hvordan babyen skal lære å snakke. Vi må jo lære baby to språk, både norsk og engelsk. Samboer er engelskspråkelig, og vi snakker engelsk sammen. Jeg har hørt at barn med to språk henger litt etter språkmessig når de begynner i barnehagen. De blir språkforvirra. Så jeg har jo da begynt å tenke på hvordan det er lurest å gå frem... Jeg kommer jo til å snakke norsk til baby, og han engelsk, også kommer h*n til å høre oss snakke engelsk hjemme. Jeg tenker også veldig langt frem 🙈 Har tospråkelige unger i familien. Ene (gutt) var ganske sen å begynne å snakke, andre var vel nokså vanlig (jente). De snakker engelsk med mor, norsk med far, engelsk hjemme og norsk i barnehagen. De snakker en god blanding nå, men de kommer til å ha en stor fordel senere! Når de begynte i barnehagen kom norsken veldig raskt, de var da 2 og 3,5 år gamle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pølsevann Skrevet 7. oktober 2017 #182 Del Skrevet 7. oktober 2017 Akkurat nå, strawberry skrev: Jeg tenker også veldig langt frem 🙈 Har tospråkelige unger i familien. Ene (gutt) var ganske sen å begynne å snakke, andre var vel nokså vanlig (jente). De snakker engelsk med mor, norsk med far, engelsk hjemme og norsk i barnehagen. De snakker en god blanding nå, men de kommer til å ha en stor fordel senere! Når de begynte i barnehagen kom norsken veldig raskt, de var da 2 og 3,5 år gamle. Ja, det blir vel MYE læring i barnehagen, og det er jo der de prater mest også. Så norsken kommer nok ganske greit når h*n begynner der. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pølsevann Skrevet 8. oktober 2017 #183 Del Skrevet 8. oktober 2017 Sovet rundt 11 timer i natt, og nettopp hatt en times blund på sofaen. Stort sett sittet i sofaen under pleddet i dag også. Kakao og pledd er jo deilig da, men føler meg ganske uopplagt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fanteria Skrevet 8. oktober 2017 #184 Del Skrevet 8. oktober 2017 18 timer siden, Omo skrev: Er det bare jeg som noen ganger tenker VELDIG langt frem? Jeg har begynt å tenke på og fundere på hvordan babyen skal lære å snakke. Vi må jo lære baby to språk, både norsk og engelsk. Samboer er engelskspråkelig, og vi snakker engelsk sammen. Jeg har hørt at barn med to språk henger litt etter språkmessig når de begynner i barnehagen. De blir språkforvirra. Så jeg har jo da begynt å tenke på hvordan det er lurest å gå frem... Jeg kommer jo til å snakke norsk til baby, og han engelsk, også kommer h*n til å høre oss snakke engelsk hjemme. Tror ikke jeg ville lagt så mye i det. Jeg har en i barnehagen som er trespråklig. Han hang litt etter i starten, men har slått full blomst språkmessig og han er ikke mer enn 2,5! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pølsevann Skrevet 9. oktober 2017 #185 Del Skrevet 9. oktober 2017 Om 3 timer skal jeg på første kontroll. jeg får litt dårlig samvittighet mtp jobb. Vi er i en prossess for tiden der vi ser på arbeidsoppgaver og fordeling. Planlegger 2018 osv. Jeg har i utg punktet VELDIG mange oppgaver, og fullstappet timeplan. Så jeg prøver diskret å overføre noen av mine oppgaver til kollegaer. Det kommer nok til å bli litt "krise" når jeg sier fra om noen uker at jeg bare skal jobbe 4 mnd i 2018. Veldig mange av mine oppgaver er vanskelige og kompliserte og ikke veldig lett å overføre til andre eller vikar heller. Men det må vi jo få til på et vis. Jeg er også veldig spent på formen min etter nyttår. Vi har mye overtid de første 4 mnd av året, og jeg tror ikke vi kan beregne at jeg skal kunne jobbe så mye som jeg pleier. Kanskje det går, kanskje ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fanteria Skrevet 9. oktober 2017 #186 Del Skrevet 9. oktober 2017 (endret) 15 minutter siden, Omo skrev: Om 3 timer skal jeg på første kontroll. jeg får litt dårlig samvittighet mtp jobb. Vi er i en prossess for tiden der vi ser på arbeidsoppgaver og fordeling. Planlegger 2018 osv. Jeg har i utg punktet VELDIG mange oppgaver, og fullstappet timeplan. Så jeg prøver diskret å overføre noen av mine oppgaver til kollegaer. Det kommer nok til å bli litt "krise" når jeg sier fra om noen uker at jeg bare skal jobbe 4 mnd i 2018. Veldig mange av mine oppgaver er vanskelige og kompliserte og ikke veldig lett å overføre til andre eller vikar heller. Men det må vi jo få til på et vis. Jeg er også veldig spent på formen min etter nyttår. Vi har mye overtid de første 4 mnd av året, og jeg tror ikke vi kan beregne at jeg skal kunne jobbe så mye som jeg pleier. Kanskje det går, kanskje ikke. Så spennende! Du må gjerne dele hvordan det gikk kanskje snart på tide å fortelle sjefen det så han/hun kan hjelpe deg med fordelingen? Endret 9. oktober 2017 av Fanteria Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pølsevann Skrevet 9. oktober 2017 #187 Del Skrevet 9. oktober 2017 2 timer siden, Fanteria skrev: Så spennende! Du må gjerne dele hvordan det gikk kanskje snart på tide å fortelle sjefen det så han/hun kan hjelpe deg med fordelingen? Det skal jeg gjøre jeg tenker å fortelle til sjefene i slutten av okt. Da er jeg nærme 12 uker. Og en jobbtur første uka i nov gjør at jeg blir nødt til å fortelle til kollegaene mine når vi er der. Greit at sjefene vet det før det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pølsevann Skrevet 9. oktober 2017 #188 Del Skrevet 9. oktober 2017 (endret) Første kontroll ferdig. Fylt ut helsekort, veid og målt, søkt OUL og fødeplass, fikk med skjema for å bestille time til glukosebelastningstest (siden jeg er over 25) i uke 24-28, fått ny time til blodprøver om 3 uker, info om å bestille meg time til jordmor i uke 24. Også sksl jeg tilbake i nov også for å sjekke toxoplasmose etter en reise. Unnagjort på ca 20-25 min. Har gått opp 100 gram siden august før jeg ble gravid. Endret 9. oktober 2017 av Omo 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fanteria Skrevet 9. oktober 2017 #189 Del Skrevet 9. oktober 2017 2 timer siden, Omo skrev: Det skal jeg gjøre jeg tenker å fortelle til sjefene i slutten av okt. Da er jeg nærme 12 uker. Og en jobbtur første uka i nov gjør at jeg blir nødt til å fortelle til kollegaene mine når vi er der. Greit at sjefene vet det før det. Blir det samme her. Har TUL 31. okt. 3. nov skal vi ut å spise med jobben. Har ordna meg time hos jordmor til neste uke for første kontrollen. Regner med at sjefen får vite det da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fanteria Skrevet 9. oktober 2017 #190 Del Skrevet 9. oktober 2017 1 time siden, Omo skrev: Første kontroll ferdig. Fylt ut helsekort, veid og målt, søkt OUL og fødeplass, fikk med skjema for å bestille time til glukosebelastningstest (siden jeg er over 25) i uke 24-28, fått ny time til blodprøver om 3 uker, info om å bestille meg time til jordmor i uke 24. Også sksl jeg tilbake i nov også for å sjekke toxoplasmose etter en reise. Unnagjort på ca 20-25 min. Har gått opp 100 gram siden august før jeg ble gravid. 100gr var jo ikke mye en dråpe i havet Regner med du mener 35år? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pølsevann Skrevet 9. oktober 2017 #191 Del Skrevet 9. oktober 2017 (endret) 1 time siden, Fanteria skrev: 100gr var jo ikke mye en dråpe i havet Regner med du mener 35år? Hun sa alle over 25 år skulle testes for det. Og jeg er jo 35 når jeg skal føde, så jeg er godt over den grensa hun sa at det er innført så mye tester nå og de favner mange fler en tidligere. Sånn generelt. Jeg trodde jeg hadde gått opp mer enn 100 gram. Føler meg større, men det er vel bare oppblåstheten. Endret 9. oktober 2017 av Omo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pølsevann Skrevet 9. oktober 2017 #192 Del Skrevet 9. oktober 2017 1 time siden, Fanteria skrev: Blir det samme her. Har TUL 31. okt. 3. nov skal vi ut å spise med jobben. Har ordna meg time hos jordmor til neste uke for første kontrollen. Regner med at sjefen får vite det da. Hvor langt er du igjen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fanteria Skrevet 9. oktober 2017 #193 Del Skrevet 9. oktober 2017 7 minutter siden, Omo skrev: Hun sa alle over 25 år skulle testes for det. Og jeg er jo 35 når jeg skal føde, så jeg er godt over den grensa hun sa at det er innført så mye tester nå og de favner mange fler en tidligere. Sånn generelt. Jeg trodde jeg hadde gått opp mer enn 100 gram. Føler meg større, men det er vel bare oppblåstheten. Æsj... håpte du hadde skrevet feil. Jeg tok den ikke sist. Får se hva jordmor sier under kontrollen. Jeg er rett bak deg. 8+3 i dag og den oppblåstheten er helt reell. Får ikke igjen buksene lenger og går med strikk eller i skjørt om dagen. Det er så ømt 😕 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pølsevann Skrevet 9. oktober 2017 #194 Del Skrevet 9. oktober 2017 1 time siden, Fanteria skrev: Æsj... håpte du hadde skrevet feil. Jeg tok den ikke sist. Får se hva jordmor sier under kontrollen. Jeg er rett bak deg. 8+3 i dag og den oppblåstheten er helt reell. Får ikke igjen buksene lenger og går med strikk eller i skjørt om dagen. Det er så ømt 😕 Kan jo hende hun sa feil i farten da. Jeg pleier ikke å gå så mye til lege, så jeg føler jo nå at jeg kommer til å renne ned legekontoret Skal om 3 uker, så skulle vi da ordne ny time til nye blodprøver etter jeg kommer hjem fra tur (toxoplasmose), så måtte jeg bestille time til glukosebelastning, og jordmor i uke 24. Og før det en gang skal jeg jo på OUL. Hun sa jeg får innkalling til OUL i løpet av et par uker. Også satt systemet hennes termin til selveste 17.mai. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pølsevann Skrevet 9. oktober 2017 #195 Del Skrevet 9. oktober 2017 Googlet glukosebelastningstest nå, og fant dette 3. Hvem må ta testen?Ifølge de nye retningslinjene er det kvinner som oppfyller ett eller flere av disse kriteriene:– er førstegangsfødende og over 25 år– er over 40 år og har født barn før– har hatt svangerskapsdiabetes tidligere– har BMI på over 25– har etnisk bakgrunn fra land utenom Europa– har foreldre med diabetes Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
strawberry Skrevet 9. oktober 2017 #196 Del Skrevet 9. oktober 2017 Da er det bare å grue seg til glukosebelastning, for jeg har foreldre med diabetes. 🙈 Har sååå lite lyst å få det selv, så jeg er heldigvis veldig obs på kostholdet pga det. Har kontaktet jordmor i dag, hun skal kontakte meg i morgen. Håper egentlig jeg får komme til ganske raskt, for jeg har hatt litt vonde tanker nå de siste dagene, så kunne vært godt med noen profesjonelle å snakke med om det. Merker at det er mer hormoner i kroppen ja! Også har kvalmen begynt å komme litt mer, men på natten. Våkner av kvalme og ligger og snur meg i en time før jeg sovner. Egentlig glad jeg jobber turnus, for da får jeg sovet ut noen dager og har ikke nødt til å stå opp tidlig mer enn to dager på rad 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pølsevann Skrevet 9. oktober 2017 #197 Del Skrevet 9. oktober 2017 Uff, håper du får time kjapt Strawberry, så du får snakket om de vonde tankene. Kvalmen min er også om natten egentlig. Mest på natta nå, lite på dagen. Jeg føler at jeg ikke vet noen ting Jeg trodde jordmødre holdt til på sykehus, så jeg trodde at man dro på sykehuset hvis man hadde jordmor som man gikk til kontroll til. Men det var visst på helsestasjonen Jeg trodde det bare var helsesøstre der jeg.. Amatør! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fanteria Skrevet 9. oktober 2017 #198 Del Skrevet 9. oktober 2017 Jeg var heller ikke klar over at du fant jordmødre på helsestasjonen når jeg gikk gravid med førstemann, Omo jeg er fryktelig spent på om jeg må ta den glukosebelastningen. Får spørre når jeg skal ha timen min. Håper du kommer til noen som kan hjelpe deg, Strawberry. Å gå rundt med vonde tanker er ikke noe ålreit :/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pølsevann Skrevet 9. oktober 2017 #199 Del Skrevet 9. oktober 2017 Godt det ikke bare er meg da, som føler meg uvitende Det ser ut som du kanskje slipper unna da Fanteria? Hvis ikke du har foreldre med diabetes eller for høy BMI. Tok du forrige svangerskap? Kanskje de nye reglene gjør at du må ta likevel pga alder hvis du ikke tok sist gang? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fanteria Skrevet 9. oktober 2017 #200 Del Skrevet 9. oktober 2017 1 minutt siden, Omo skrev: H Godt det ikke bare er meg da, som føler meg uvitende Det ser ut som du kanskje slipper unna da Fanteria? Hvis ikke du har foreldre med diabetes eller for høy BMI. Tok du forrige svangerskap? Kanskje de nye reglene gjør at du må ta likevel pga alder hvis du ikke tok sist gang? Jeg tok ikke forrige svangerskap. Har en fetter med diabetes, men det er jo ikke nær familie sånn sett. Heller ikke høy BMI. Får jeg beskjed om at hun anbefaler meg den, så tar jeg den. Selv om jeg kjenner jeg kommer til å gå i sukkersjokk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå