Gå til innhold

Menneskene som klager på uføre - tapere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 time siden, Anonymus Notarius skrev:

Ressurssvak kan vise til både materielle og intellektuelle ressurser. Som oftest når man sier ressurssvake, mener man folk med lite materielle ressurser (dårlig økonomi). 

Ok, jeg ser det på en litt annen måte enn deg. Ressurssvake for meg er mennesker med dårlige intellektuelle evner. Mennesker som er svært fordomsfulle ser jeg også på som ressurssvake, at de for eksempel ikke skjønner at selv om man kjenner en uføretrygdet som svindler så kan man ikke generalisere det til å gjelde alle uføretrygdede. Mennesker som skriver med stor bravur men som ikke gidder å sjekke om det de skriver er faktisk rett eller ikke. I Norge i dag er det ca 97 000 uføretrygdede mellom 18-49, alderen for mest uføretrygdede er dem mellom 60-64 år. Dette er faktaopplysninger, men hvis man er ressurssvak tar man ikke til seg fakta, man fortsetter å skrive innlegg om hvor j...mange unge uføretrygdede som snyter til seg uføretrygd ;) . Når man snakker om unge uføretrygdede så er det 14 000 mellom 18-29 år som har uføretrygd, i denne gruppen vil det selvsagt være mange som er født med både fysiske og psykiske lidelser. Medisinen har gått fremover, så det er langt flere nyfødte i dag som blir reddet til tross for alvorlige medfødte lidelser som bare for et 10-år siden ville dødd i spedbarnsalder.

Anonymkode: dad60...c44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Da er vi ett steg nærmere. Men hva er hets her mener du?

At temaet blir diskutert er visst hets i seg selv. Man skal HYLLE uføre! Uføre er hedersmennesker, alle som en! Finnes ikke en eneste av de som kunne ha jobbet! Alle de som har vært uføre og er kommet tilbake til jobb er blitt helberedet av høyere makter!

Anonymkode: fa8d6...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok, jeg ser det på en litt annen måte enn deg. Ressurssvake for meg er mennesker med dårlige intellektuelle evner. Mennesker som er svært fordomsfulle ser jeg også på som ressurssvake, at de for eksempel ikke skjønner at selv om man kjenner en uføretrygdet som svindler så kan man ikke generalisere det til å gjelde alle uføretrygdede.

Anonymkode: dad60...c44

Komisk :)

Jeg har aldri hørt om noen som mener ALLE uføretrygdede er svindlere :)

At du i det hele tatt får deg til å skrive en så latterlig påstand får meg til å tenke at du ikke er spesielt ressurssterk :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, jeg ser det på en litt annen måte enn deg. Ressurssvake for meg er mennesker med dårlige intellektuelle evner. Mennesker som er svært fordomsfulle ser jeg også på som ressurssvake, at de for eksempel ikke skjønner at selv om man kjenner en uføretrygdet som svindler så kan man ikke generalisere det til å gjelde alle uføretrygdede. Mennesker som skriver med stor bravur men som ikke gidder å sjekke om det de skriver er faktisk rett eller ikke. I Norge i dag er det ca 97 000 uføretrygdede mellom 18-49, alderen for mest uføretrygdede er dem mellom 60-64 år. Dette er faktaopplysninger, men hvis man er ressurssvak tar man ikke til seg fakta, man fortsetter å skrive innlegg om hvor j...mange unge uføretrygdede som snyter til seg uføretrygd ;) . Når man snakker om unge uføretrygdede så er det 14 000 mellom 18-29 år som har uføretrygd, i denne gruppen vil det selvsagt være mange som er født med både fysiske og psykiske lidelser. Medisinen har gått fremover, så det er langt flere nyfødte i dag som blir reddet til tross for alvorlige medfødte lidelser som bare for et 10-år siden ville dødd i spedbarnsalder.

Anonymkode: dad60...c44

Som sagt, begrepet kan benyttes om ulike typer ressurser. Jeg opplever at det oftest brukes om økonomiske/materielle ressurser (av feks NAV, politikere, media etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev tidligere i denne tråden om hva som er forskjellen på uføre og en som jobber i hverdagen. Jeg ønsker å fortelle dere om hva slags hverdag jeg opplever for å sette det litt mer på spissen. Jeg er fullt klar over at noen vil kjenne seg igjen mens andre ikke. 

Jeg har altså nettopp fått innvilget uføre Trygd men jeg har ikke vært i noe tiltak på over 8 mnd. Det er 8 mnd siden jeg sluttet i praksis hos en ordinær bedrift. Jeg skal ikke utdype det noe mer, men jeg kan utdype hvordan hverdagen min ser ut.

Engang for mange år siden så hadde jeg en drøm om å jobbe som det jeg ville mest her i verden. Jeg tok en utdanning innenfor feltet jeg ønsket meg men endte opp med å jobbe som noe helt annet noe veldig mange andre gjør også av diverse grunner. Jeg har gjennom årene jobbet med litt forskjellig men så en dag ble jeg sykemeldt. I 4 år nesten 5 år etter dette så prøvde jeg å komme tilbake til et arbeidsliv. Jeg tok nevropsykologisk undersøkelse, gikk til psykolog, var utplassert i både skjermet og vanlig bedrift men ingenting fungerte fordi de fant ut at det ikke finnes noen behandling som kan bedre arbeidsevnen. Nå sitter jeg her og ikke bare drømmen jeg hadde engang som liten jente har blitt knust. Jeg sørger også over på en måte og ikke kunne delta eller føle meg tilhørig noen sted. Samtidig er det også litt lettelse at jeg nå endelig fikk ufør. Ikke misforstå jeg skulle gjerne ha jobbet, men nå har jeg tid til å konsentrere meg fullt og helt om helsen min. Jeg har tid til å si nei eller ta hensyn til meg selv fordi kroppen ikke makter. Og mest av alt jeg slipper å forholde meg mer til nav som ikke tror på deg. De trodde på legene og spesialister til slutt, men det tok flere år.

Så kommer jeg til mitt sosiale liv som ufør. Utenpå ser jeg veldig frisk ut akkurat som deg som jobber. Forskjellen er at jeg må ta mye mer begrensninger. Om ei venninne inviterer meg ut på en kaffe må jeg hver gang vurdere hva konsekvensene kan bli av den kaffe turen. Fordi jeg har fått erfare gang på gang at ved en del tilfeller så blir jeg liggende på sofaen i flere timer om ikke dager etterpå fordi den lille kaffe turen på 2 t kan gjøre meg utslitt.  Noen uker går det fint å feks ha sosialt liv 2 til 3 dager på rad i en uke, mens andre uker orker jeg kanskje ikke å møte deg i det hele tatt. Og prisen for å kunne unne seg å være sosial går som regel utover noe annet som feks husarbeid. Jeg må også vurdere om jeg orker kollektiv trafikk en dag for selv det gjør meg utslitt på en dårlig dag.  

I tillegg til at jeg må lytte til kroppens signaler over hva jeg kan orke eller ikke så  må jeg hver gang tenke nøye igjennom om jeg har råd til den kaffen. En kaffe ute ligger på en 40 kr. Det er kanskje småpenger men jeg må kanskje si nei fordi jeg prioterer jo regningene mine først. 

Så pga jeg lytter til kroppen og ser Ann økonomien så befinner jeg meg derfor stort sett hjemme. Det finnes uker hvor eneste person jeg har sett de to siste ukene er samboeren min. Dagene mine hjemme foregår ofte foran TV eller data, eller jeg leser bøker. Det er ingen forskjell på om det er helg eller hverdag. Det er kjedelig og når min samboer kommer hjem og prater masse om hvordan dagen var så har jeg på en måte ingenting å svare han med.. Det er ingen forandringer fra i går. Nei vet du hva kjære idag tok jeg oppvaska og så har jeg sett 10 episoder av xxx.. 

Jeg opplever av og til at det at min samboer jobber mens jeg er ufør er som å leve to forskjelle liv. Han har mye av det sosiale på jobb hver dag mens jeg kun får det når jeg har truffet venner og som sagt er det ikke gitt at jeg får treffe de så ofte. 

Jeg savner ikke det å ha mer penger direkte, men jeg savner mulighetene til å velge. Mulighetene til å bestemme over sitt eget liv på en måte. Jeg savner ikke direkte det å stå opp kl 07 på morgen for å jobbe. Jeg savner tilhørigheten til en jobb. Jeg savner å se kollegaer. Jeg savner å ha gleden av å tenke nå er det endelig helg. Jeg savner å bli verdsatt som person. Jeg savner det å ha håp om at en dag skal jeg gjøre det jeg drømte om å bli. 

Det er veldig mange mennesker jeg betyr noe for i dette livet, men for mange ukjente mennesker der ute er jeg en taper fordi jeg er blitt ufør. Jeg hater til folk å si at jeg er ufør fordi da blir man uglesett. Spesielt blir jeg uglesett fordi det er ingenting i veien fysisk med meg. Hvis du ser meg ute så ser jeg ikke syk ut. Det hadde vært så mye lettere om jeg feks hadde mistet både armer og ben..

Til slike mennesker som dømmer meg og andre mennesker uten å være dem. Du ser ikke meg på de dårlige dagene. De dårlige dagene hvor jeg knapt orker å stå opp av senga. Det er kun han jeg bor med som får oppleve på nært hold hva det vil si å være meg. Hva jeg orker eller ikke orker er nøye vurdert av meg på forhånd. Det å dusje og kle på seg er noe mennesker tar for gitt. Det å være ut søppel er en enkel oppgave. For meg er det ikke nødvendigvis det. 

Alt du friske menneske ser på som lett eller en selvfølge må jeg vurdere om jeg orker. Jeg må sette begrensninger for meg selv iht den helsen og de utfordringene jeg har. 

Jeg ønsker ingen mennesker å bli uføre. Jeg har et lite håp om at en dag vil det bli tilgjengelig en behandling som gjør at jeg i det minste kan fungere i en deltidsstilling, men fram til da så skal jeg pleie helsen min. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, JackIost skrev:

Komisk :)

Jeg har aldri hørt om noen som mener ALLE uføretrygdede er svindlere :)

At du i det hele tatt får deg til å skrive en så latterlig påstand får meg til å tenke at du ikke er spesielt ressurssterk :)

 

Har du hørt om å sette ting på spissen, for å få frem et poeng? :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når så dere sist et høyt utdannet menneske og/eller et menneske som trives i jobben sin ikke unne uføre trygden sin? Gang på gang ser jeg at det er lavt utdannede folk som mistrives i jobben de har som har de hardeste ordene, men jeg har til dags dato aldri lest motsatt.

Da er det lettere å skjønne at sutrekoppene her inne som vil hetse uføre holder seg anonyme. 

Anonymkode: 72679...ca4

De høyt utdannede har nok sine meninger også, men de ytrer dem ikke høyt fordi de vet det er politisk sensitivt. 😊

Anonymkode: 64ea8...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
1 time siden, Mari Y skrev:
 

Tror det er mye av dette som bunner i fordommer 


Det er det. Og det sykeste av alt - hvor kommer fordommene fra....? 

Fra politikerne våre.

Da jeg ble syk og ufør, så var det ikke et problem å si det høyt. Det var null hets og hat mot uføre. 

Det begynte ikke før etter noen år på stønaden - da politikere begynte å bruke spissa og unyansert retorikk omkring uføre og uførestønad. 

På den tiden jeg fikk innvilga var det derimot alenemødre som fikk gjennomgå. De også fordi politikere satte i gang, og dro med seg fordommer i folk flest. 

Det er skikkelig stygt, rett og slett. Hvordan de som i særdeleshet har ansvar for samfunnets svakeste, bevisst gjør seg politisk mynt på å tråkke dem ned. 

Anonymkode: 5309c...646

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.8.2017 den 21.41, Gjest C.Tramell skrev:
 

Jeg kjenner ingen som hater uføre men mange som bekymrer seg for hvor mye vi som er i arbeid må jobbe og skatte etterhvert hvis tallet på uføre fortsetter å stige i det tempoet det har gjort de siste årene. At det vil stige mye enda er vel rimelig sikkert med tanke på den store aldrende befolkningen og antallet innvandrere med lavt utdanningsnivå og liten integreringsvilje. Her kan det bli snakk om flere generasjoner på trygd. 


Antallet uføre stiger ja - men - det stiger i takt med befolkningsveksten.

Altså andelen uføre i befolkningen holder seg jevn - hvor mange uføre i forhold til hvor mange friske. Det er det IKKE økning i. 

Dette er et løgnaktig skremmebilde, skapt av politikere, for å forsvare kutt de egentlig ikke har grunnlag for. Og generelt piske opp stemningen, så de kan gjøre seg populære med å ha de mest strikse holdningene. Til noe som ikke egentlig er et problem.

 

Anonymkode: 5309c...646

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott med uføretrygd da. Hugge ved til salgs svart ved siden av er en hobby blant uføre i mitt nærområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uføre som er tapere. Både økonomisk, sosialt og "tapere" 

Anonymkode: 6d7b7...741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at folk som har et stort behov på å rakke ned på folk som er syke, virkelig ikke har det godt med seg selv. De hater trolig sin egen jobb, og er såpass lite virkelighetsorienterte at de ikke klarer å forstå at mennesker kan bli alvorlig syke og havne utenfor arbeidslivet.

De føler seg kanskje bedre av å sparke folk som allerede ligger nede? 

Anonymkode: 8761d...cd0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:
 


Det er det. Og det sykeste av alt - hvor kommer fordommene fra....? 

Fra politikerne våre.

Da jeg ble syk og ufør, så var det ikke et problem å si det høyt. Det var null hets og hat mot uføre. 

Det begynte ikke før etter noen år på stønaden - da politikere begynte å bruke spissa og unyansert retorikk omkring uføre og uførestønad. 

På den tiden jeg fikk innvilga var det derimot alenemødre som fikk gjennomgå. De også fordi politikere satte i gang, og dro med seg fordommer i folk flest. 

Det er skikkelig stygt, rett og slett. Hvordan de som i særdeleshet har ansvar for samfunnets svakeste, bevisst gjør seg politisk mynt på å tråkke dem ned. 

Anonymkode: 5309c...646

Jeg er helt enig og i media, så fokuserer man kun på de som driver trygdesvindel, og ikke hvor vanskelig det faktisk er å vaere i Nav- systemet. 

 

Tror folk boer lese seg opp litt på egenhaand:

 

https://www.nrk.no/trondelag/xl/et-hjertesukk-fra-de-unge-naverne-1.13371960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har rehabpenger AAP på tiende året. Nav vil at jeg snart skal søke ufør, eller iallefall få en klargjøring av arbeidsevne før vedtaket går ut. 

Når jeg leser alle trådene om uførehets, så håper jeg jo at de fleste bare er netttroll og ikke er venner eller bekjente. Jeg sitter ikke i rullestol, eller har hvit stokk, så jeg regner med at folk vil lure på min uføregrad ( hvis det ender med det).

jeg er i delvis jobb, jobber når jeg klarer det, men har foreløpig ikke klart å være frisk nok til en fast stillingsprosent og pliktene og tidsfristene som følger med  

Folk som hetser uføre, bør istedenfor hetse arbeidsplasser. De er ikke så inkluderende som mange tror. Jeg kjenner mange som har falt helt ut av arbeidslivet pga dårlig tilrettelegging  og mangel på alternative arbeidsoppgaver.  Hvis man jobber som psykolog og får en innflamatorisk tarmsykdom, så finnes det vel andre administrative oppgaver enn å sitte å makulere papir hele dagen?  BTW jeg er ikke psykolog selv, men forstår hennes fortvilelse  

så kjenner jeg noen som fikk uføre for tjue år siden pga tinnitus og migrene  De er i samme familie og hu ene er så aktiv med hjem, når og barn at jeg ikke fatter at hun ikke ville klart en jobb. Men det var før, nå er det dritstrengt. De som får ufør nå mistenker jeg ikke for å utnytte systemet. Nå skal du være ordentlig syk. Kvalifiserer du ikke til ufør, men fremdeles syk så ender du opp på sosialen til slutt, etter å ha solgt det du eier. Det er ikke et liv som er misunnelsesverdig 

 

 

 

Anonymkode: 0bd3b...63b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 26.8.2017 den 16.23, AnonymBruker skrev:
 

De lavt utdannede finnes oftere rundt de uføre, og ressurssvake, som drar andre ned, så det er vel bare å spørre omgivelsene dine om hva de synes. 

Anonymkode: 500ce...f34

Men hvorfor er folk så redd for å ikke være på topp?  Det er jo bare fordi de føler seg så fantastiske at de burdte vært kjendiser. 

Anonymkode: f447a...80a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg har rehabpenger AAP på tiende året. Nav vil at jeg snart skal søke ufør, eller iallefall få en klargjøring av arbeidsevne før vedtaket går ut. 

Når jeg leser alle trådene om uførehets, så håper jeg jo at de fleste bare er netttroll og ikke er venner eller bekjente. Jeg sitter ikke i rullestol, eller har hvit stokk, så jeg regner med at folk vil lure på min uføregrad ( hvis det ender med det).

jeg er i delvis jobb, jobber når jeg klarer det, men har foreløpig ikke klart å være frisk nok til en fast stillingsprosent og pliktene og tidsfristene som følger med  

Folk som hetser uføre, bør istedenfor hetse arbeidsplasser. De er ikke så inkluderende som mange tror. Jeg kjenner mange som har falt helt ut av arbeidslivet pga dårlig tilrettelegging  og mangel på alternative arbeidsoppgaver.  Hvis man jobber som psykolog og får en innflamatorisk tarmsykdom, så finnes det vel andre administrative oppgaver enn å sitte å makulere papir hele dagen?  BTW jeg er ikke psykolog selv, men forstår hennes fortvilelse  

så kjenner jeg noen som fikk uføre for tjue år siden pga tinnitus og migrene  De er i samme familie og hu ene er så aktiv med hjem, når og barn at jeg ikke fatter at hun ikke ville klart en jobb. Men det var før, nå er det dritstrengt. De som får ufør nå mistenker jeg ikke for å utnytte systemet. Nå skal du være ordentlig syk. Kvalifiserer du ikke til ufør, men fremdeles syk så ender du opp på sosialen til slutt, etter å ha solgt det du eier. Det er ikke et liv som er misunnelsesverdig 

Anonymkode: 0bd3b...63b

Det håpet jeg også. Viste seg at jeg hadde ganske mange ufør-hatere i min omgangskrets. Prøver å tenke på at de trossalt vet veldig lite om min helsetilstand (for det har de samme folkene ALDRI spurt om, sikkert i fare for å måtte vedgå at de tar feil).

Anonymkode: 57b52...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.8.2017 den 16.16, AnonymBruker skrev:
 

Når så dere sist et høyt utdannet menneske og/eller et menneske som trives i jobben sin ikke unne uføre trygden sin? Gang på gang ser jeg at det er lavt utdannede folk som mistrives i jobben de har som har de hardeste ordene, men jeg har til dags dato aldri lest motsatt.

Da er det lettere å skjønne at sutrekoppene her inne som vil hetse uføre holder seg anonyme. 

Anonymkode: 72679...ca4

Nåja, jeg har en gammel krok med masse utdannelse i familien, som har masse dritt å si om uføre. Men der spiller nok ikke utdanningen noen rolle for hans del, for han har ikke peiling på humaniora og det han måtte bli informert om trumfes av hans personlige fortolkning med medfølgende bias. 

Anonymkode: 50110...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...