Gå til innhold

Hva syns dere om psykisk syke og unge uføre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen du kunne tenke deg å omgås ofte eller ha i din nære omgangskrets?

Anonymkode: 884a0...11f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. De har åpenbart store problemer, og jeg har nok med mine, og de jeg allerede har i livet mitt, sine problemer. 

Anonymkode: 4c203...e6f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste vil nok svare nei...

Forsatt så spørr psykologen min om hvorfor jeg ikke har venner og alltid er alene.... Meh

Anonymkode: 31d83...1ab

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Muffen skrev:

Merkelig spørsmål - som om de ikke er individer.

Late individer som har vunnet jackpot i snylternes lotto. Altså har de noe til felles, de suger penger ut av fellesskapet og de gidder ikke bidra. 

Anonymkode: bbf44...dc2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er et oppegående menneske selvom jeg er psykisn syk! Det vil ikke si vi ligger å later oss pg av det! Vi har faktisk ting å jobbe md vi også. Psykisk syk vil si vi bli syk psykisk å ikke fysisk som dere "friske" blir. Skulle heller vært fysisk sliten når kvelden kom enn psykisk! Så tenk dere om! Å nei. Jeg er ikke ufør

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Late individer som har vunnet jackpot i snylternes lotto. Altså har de noe til felles, de suger penger ut av fellesskapet og de gidder ikke bidra. 

Anonymkode: bbf44...dc2

Tøff du så må skjule deg bak annonym knappen! Vær et medmenneske isteden for å stase deg opp! Nettopp pga sånne mennesker som deg så dømmer oss at vi blir ufør!

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har null og niks behov for slike mennesker i livet mitt. Til nød et nært familiemedlem eller vennskap som kun er nede i en liten berg.

Dette er mennesker som ikke har til hensikt å bidra til fellesskapet, og generelt prøver desperat å dra sine selvskapte problemer over på andre. Livet er alt for kort for slike relasjoner!

Anonymkode: b0f11...5ff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Annonym91 skrev:

Tøff du så må skjule deg bak annonym knappen! Vær et medmenneske isteden for å stase deg opp! Nettopp pga sånne mennesker som deg så dømmer oss at vi blir ufør!

Folk blir uføre av at et menneske skriver anonymt på et nettsted?

Anonymkode: c8e98...ea5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så mye felleskap å hente i denne tråden.

Anonymkode: 4a3b2...01e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, har null og niks behov for slike mennesker i livet mitt. Til nød et nært familiemedlem eller vennskap som kun er nede i en liten berg.

Dette er mennesker som ikke har til hensikt å bidra til fellesskapet, og generelt prøver desperat å dra sine selvskapte problemer over på andre. Livet er alt for kort for slike relasjoner!

Anonymkode: b0f11...5ff

Så man "har som hensikt" å være psykisk syk fordi det er så artig? 

Kan forstå at det kan bli belastende å være der for en med psykiske problemer, men det er en elendig forutinntatt holdning å si at man gjør noe av det negative du beskriver med intensjon. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan godt være psykisk syk med depresjon, angst og lignende.

Men er du ufør så syns jeg det blir for dumt. Å være psykisk syk er ikke alltid en kronisk sykdom (selvom deg kan være). Prøver man hardt nok kan man bli frisk (snakker selv av erfaring). At en på 25 er psykisk syk og ufør ser jeg på som svakt, som om vedkommende har sluttet å prøve. 

Anonymkode: 6163f...d24

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Late individer som har vunnet jackpot i snylternes lotto. Altså har de noe til felles, de suger penger ut av fellesskapet og de gidder ikke bidra. 

Anonymkode: bbf44...dc2

Så det er jackpot å være syk? 

Det at samtlige snylter er en veldig urealistisk idé. Det eksisterer dem som er for syke til å arbeide. Da handler det verken om latskap eller å ikke gidde. 
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at folk har så mye fordommer. Jeg er syk og har en del venner, men ikke mange vet at jeg er ufør. Lurer på om vennene mine hadde dumpet meg med en gang de fikk vite det.

Anonymkode: 09054...17a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, jeg vil være venner med folk selv om de tilfeldigvis ikke passer inn i arbeidslivet, eller selv om de skulle ha en sykdom. 

Mer tvilsomt at jeg vil være venner med folk som kaller psykisk eller annen sykdom til den grad at man blir ufør av det, å vinne jackpoten. Folk som mener å leve ganske isolert (arbeidslivet er vår viktigste sosiale arena!), med dårlig økonomi, og en helse som sterkt begrenser livet deres og medfører smerte og sikkert et hav av begrensninger å vinne en jackpot, står for meg som såpass korte at jeg tviler på at de kan føre en oppegående samtale om smågodt, musikk, serier, livet, og andre ting jeg liker å snakke om. 

(Og ja, du mener sikkert de "som snylter, ikke de reelt syke", men da får jeg ta av meg hatten og applaudere at du vurderer dette bedre enn NAV, spesialister innen helse, og utgå fra at du SELVSAGT har tatt høyde for endringer i arbeidsmarked, hva det krever å stå i en jobb vs. å tillate seg å sette beina utenfor inngangsdøra, og hva det vil si å ha nedsatt arbeidsevne. Håper også du har forslag til å gjøre arbeidslivet mer tilgjengelig, da det er en gode å delta i.)

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva jeg skal svare. Psykisk syk er et bredt omfang. Uføret som følge av psykisk syk?

Mange som er psykisk syke begynner ofte med rusmidler i form av legemidler, narkotika og overdreven alkoholbruk og mennesker som gjør det vil jeg ganske enkelt ikke ha i mitt liv. Jeg er helt imot å bruke rusmidler når det kommer til angst og depresjoner. Jeg kan forstå legemidler i tilfeller av andre diagnoser som bipolar, schizofreni og den slags diagnoser.

Jeg har mennesker i mitt liv som har slitt med psyken og jeg ser jo hva de velger. De velger å unngå å møte problemet og ta tak i problemet, og skaper gjerne flere problemer som følge av at de unngår det. For over tid blir problemene bare større.  Jeg er ikke interessert i det.

For meg er angst en sterk følelse og for psykologer er det en hel haug med begreper om hva som skjer i hjernen. I øyeblikket man får angst kan man lære seg å ta kontroll over det fremfor å medisinere det vekk. 

Psykisk syke er ofte ganske negative personer som ser livet i et ganske svart/hvitt-perspektiv uten å være særlig løsningsorienterte. Det er nesten så de vandrer i mørket i tunnelen uten å ville prøve å finne lyset i enden. Det er veldig slitsomt og utmattende å være rundt slike mennesker i lengden. 

Men som sagt, psykisk syk er et meget bredt omfang og jeg tenkte umiddelbart på det som jeg skrev her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Muffen skrev:

Så man "har som hensikt" å være psykisk syk fordi det er så artig? 

Kan forstå at det kan bli belastende å være der for en med psykiske problemer, men det er en elendig forutinntatt holdning å si at man gjør noe av det negative du beskriver med intensjon. 

Om man ikke har til hensikt å klare seg på egen hånd - uansett grunn/bortforklaring, så finnes det hospitser o.l. man får bosette seg i. Da har man en seng, samt tilgang til toalett. Mat får man i diverse tilbud fra frelsesarmeen og lignende.

Alternativet er å jobbe. Har man lyst til å f.eks pensjonere seg i 40-50 årene, så er det ingen som hindrer en i å jobbe dobbeltskift i 20 år for å opparbeide seg midler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Centimeteren skrev:

Om man ikke har til hensikt å klare seg på egen hånd - uansett grunn/bortforklaring, så finnes det hospitser o.l. man får bosette seg i. Da har man en seng, samt tilgang til toalett. Mat får man i diverse tilbud fra frelsesarmeen og lignende.

Alternativet er å jobbe. Har man lyst til å f.eks pensjonere seg i 40-50 årene, så er det ingen som hindrer en i å jobbe dobbeltskift i 20 år for å opparbeide seg midler.

Her er det igjen - "bortforklaring" .. " hensikt".. 

Det blir hit and miss når du formulerer deg på den måten. Dersom man er syk så velger man ikke å ikke jobbe. Man klarer det ikke. Det er ikke noens hensikt, det er bare slik det er når man er syk.

Jeg betaler gladelig skatt for at dem som allerede har trukket et kort strå i livet pga sykdom skal slippe enda verre levekår enn de allerede må.

Jeg ser på måten du skriver at du har helsa i behold i alle fall - fint for deg. Synd for din evne til empati- og refleksjonsevne.

 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...