Gå til innhold

Menneskene som klager på uføre - tapere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Chibi skrev:

Vel..
En venn fikk innvilget ung ufør for ett par år siden...
Og aldri før har jeg sett han gjøre så mye, som han gjør nå..
Er både høyt og lavt, trener (det er bra å trene), men han er så og si aldri hjemme, på ferier, fester. Rett og slett høyt og lavt. Jeg blir offer for "Bli, med på bowling idag?? Kino??Fjelltur, stikke til grensa??"-Når jeg selv er på jobb :fnise: 

Før han fikk ufør; lå han 24/7 i senga, og klagde... "Jeg har så vondt, klarer ikke å gå... Vondt i hodet, jeg har angst, tørr ikke..."
Så, man begynner jo å lure, når knappe en måned etter han fikk innvilget, så skal han plutselig gjøre alt mulig og da har han plutselig masse energi....Som han ikke hadde 3uker før..... :) 




Så, slike personer, såklart det vil oppstå klaging..

 

Ja... 
Jeg skjønner ikke folk som har samvittighet til å lyve slik.
Har aap, men omtrent ingen energi til noe. Saktens fått mer energi nå, så klarer afall å spille igjen. Vet ikke hvor lang tid det tar før jeg kan gjøre sånt som vennen din gjør. :( 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg er ufør og vet om et par stk som har EKSTREMT mye imot meg bare pga det (ja, det har vedkommende sagt direkte til meg).
Den ene personen jobber i en byggevarebutikk, den andre personen jobber innefor helsesektoren.

Anonymkode: 57b52...1f6

Skremmende at sånne mennsker jobber i helsesektoren.

Anonymkode: 14309...a9f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Drakan skrev:

Ja... 
Jeg skjønner ikke folk som har samvittighet til å lyve slik.
Har aap, men omtrent ingen energi til noe. Saktens fått mer energi nå, så klarer afall å spille igjen. Vet ikke hvor lang tid det tar før jeg kan gjøre sånt som vennen din gjør. :( 

:klem: 

Altså, jeg har ikke hat for de som er på AAP/Ufør.
Mange av dere har det for en grunn..
Heck, min samboer venter på å få innvilget ufør nå, han brakk ryggen og lever med sterke smerter hver dag..Skapet hans på badet er fylt på randen med diverse smertestillende og medisiner han må ta..
Itillegg må han gå til kiropraktor og fysioterapaut for å få løst opp ryggen, for om ikke, så låser den seg helt :/
Men tiltross for det, så har legen oppfordret ham til å gå så mye han klarer, så vi er iallefall på en topptur i måneden, så lenge helsa hans holder seg =)  Han har fått beskjed at om han ikke trener regelmessig, så er sjansen stor for at han ender opp i rullestol..Og..hehe..Det vil han jo ikke ;)  

Så, jeg har full forståelse for mange, er bare synd at enkelte...
Ødelegger =/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Chibi skrev:

:klem: 

Altså, jeg har ikke hat for de som er på AAP/Ufør.
Mange av dere har det for en grunn..
Heck, min samboer venter på å få innvilget ufør nå, han brakk ryggen og lever med sterke smerter hver dag..Skapet hans på badet er fylt på randen med diverse smertestillende og medisiner han må ta..
Itillegg må han gå til kiropraktor og fysioterapaut for å få løst opp ryggen, for om ikke, så låser den seg helt :/
Men tiltross for det, så har legen oppfordret ham til å gå så mye han klarer, så vi er iallefall på en topptur i måneden, så lenge helsa hans holder seg =)  Han har fått beskjed at om han ikke trener regelmessig, så er sjansen stor for at han ender opp i rullestol..Og..hehe..Det vil han jo ikke ;)  

Så, jeg har full forståelse for mange, er bare synd at enkelte...
Ødelegger =/

Håper det ordner seg for samboeren din, nav tar tid. Ventet 3 måneder på svar etter 1 år innen sosiallen (så tok tid). Var en fyr med muskel skader som ble bedt om å løfte ting for nav selv om han ikke har lov å løfte ting av legen (de ventet enda på avklaring) :O
Skjønner ikke helt systemet. 
Jeg sliter for det meste bare psykisk og migrene, folk med alvorligere sykdommer må vente ufattelig lenge. Var redd jeg måte vente like lenge en stund. 
Derfor håper jeg det løser seg raskt. Så han ikke må igjennom slikt. :( 
Skjønner ikke hvordan snylterne kommer seg inn i systemet. Men har ærlig talt sett folk som bruker alle pengene på kirugiske ingrep for å se pen ut... O_o

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet som ufør er virkelig ingenting å være misunnelig på. Og dette er årsakene.

1. Tilhørighet er viktig for de fleste mennesker. Tilhørighet er blandt annet noe man opplever på en arbeidsplass. Man snakker med andre kollegaer, spiser kanskje lunsj sammen, du har noe å fylle dagene dine med. Og du får derfor noen sosiale impulser på en jobb. 

Uføre har mistet denne tilhørigheten på mange måter. De har ingen å spise lunsj med. De har ingen jobb å gå til. Og hvis de har ønsker om å være sosial så er det ofte sånn at de rundt deg de er jo på jobb. Og det er ikke sikkert at du har råd til å være sosial heller siden du har så lite utbetalt. Så er du syk.. og smerter enten fysisk eller psykisk fører til at ditt sosiale liv er begrenser uansett. Dette fører til at man stort sett er hjemme. Man føler ingen tilhørighet og mange dager går i TV titting eller surfe på nett. Det skaper en isolasjon og følelsen av å være mindre verdt dukker opp.  Man kan fort ende opp deprimert. Hvis man først møter noen så har man lite å snakke om fordi man ikke har fått de sosiale input som man trenger som menneske. Å føle seg verdifull og verdsatt er veldig viktig.

2. Dårlig økonomi

Jo da det finnes mennesker som har så lite utbetalt som en som er ufør selv om det er et få tall. Men en som er arbeidsfør har et valg. De kan prøve å bytte jobb for å få bedre betalt. De kan evt prøve å ta en annen utdanning som gir en bedre utbetalt jobb. 

En uføre hverdag økonomisk er den samme uansett. Det er ingen muligheter for å få bedre inntekt da de er for syke til å kunne jobbe. Og de som har en restarbeidsevne vil ikke folk ansette dem pga ustabilitet 

Prisene på varer og de fleste tjenester er det samme uansett om man er i en jobb eller ikke. Mat, tannlege, lege, medisiner, frisør, klær. Og har man barn så er det enda tøffere for de uføre å klare seg på lite. Det å være fattig foreldre går utover barna. Barn som de kanskje fikk lenge før de ble uføre. 

Så er det aller verste for mange av de som er uføre. Hva hvis noe ryker i leiligheten som feks kjøleskap, komfyr, vaskemaskin. Hva om du må ha elektriker eller rørlegger plutselig? Det er ikke gitt at en som er ufør har råd til å spare opp en bufferkonto. Det er flere bekymringer rundt det økonomiske hos en som er ufør vs en som er arbeidsfør.

3. Muligheter for å ta lån for å kjøpe bolig.

En som er ufør vil ikke ha sjans til å kunne betjene noen bolig lån på egenhånd mest sannsynlig. De må mest sannsynlig ha en kausjonist eller medlåntager med god inntekt for å få kjøpt noe. Selv om en ufør skulle få egenkapital til bolig feks via Husbanken si 200 000.. Så kan man maks låne 5 × inntekt. Så har du 220000 brutto i året noe mange uføre har så vil du ende opp med ca 1,2 mill til bolig. Du får knapt kjøpt noe for den summen idag. Og velger du å flytte på deg dit det finnes så blir du kanskje nødt til å ha bil..

Som ufør er man derfor gjerne nødt til å leie. Men ingen vil ha uføre som leietagere. Uansett grunn til at inntekten din kommer fra nav så vil ikke utleiere ta risikoen selv om du som ufør har en like sikker inntekt som som en med jobb har.

____________

Så er det flere ting som uføre må slite seg igjennom som

1. Tap eller sorg over å mistet livet på en måte. Livet ble aldri slik de trodde. 

2. Å tåle at andre mennesker dømmer deg selv om de ikke kjenner deg.

3. Leve et svært begrenset liv

4. Tap av verdighet og selvfølelse. 

Osv...

Dessverre lever janteloven i sine beste hender fortsatt hos en del mennesker som har holdningen Jeg jobber., Du er ufør og jeg betaler for at du kan kose deg hjemme hele dagen. Du er ikke noe bedre enn meg. Du fortjener derfor ingenting 

Det er synd at mennesker kan ha så lite empati for andre mennesker rundt seg.. En dag kan det være du som er i en uføres sko fordi man vet aldri hva livet bringer. I mens så pris deg lykkelig for at du lever det livet vi som ufør lengter etter, men som vi mistet.

 

 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig mye snakk om velferdsordningene (uføretrygd, sykelønn etc.) og hvordan det må strammes inn blant høyt utdannede - det er tross alt de som ofte betaler regningen, og som regel tar minst ut.

Forskjellen er at det skjer internt, og ikke offentlig. Mennesker som skriver ting på FB under fullt navn er jo gjerne de som er ukritiske og har lite å tape (ressurssvake selv).

Anonymkode: 01d09...01b

Skjønner ikke denne blandingen mellom uføretrygd og ressurssvakhet. Leste i går om en lege som har sykdommen Als, han er mest sannsynlig uføretrygdet, men det gjør ham jo ikke ressurssvak. Hodet hans fungerer jo som før, det er bare kroppen som er lammet. Slike eksempler er det mange av.

Anonymkode: dad60...c44

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tussi84 skrev:

Livet som ufør er virkelig ingenting å være misunnelig på. Og dette er årsakene.

1. Tilhørighet er viktig for de fleste mennesker. Tilhørighet er blandt annet noe man opplever på en arbeidsplass. Man snakker med andre kollegaer, spiser kanskje lunsj sammen, du har noe å fylle dagene dine med. Og du får derfor noen sosiale impulser på en jobb. 

Uføre har mistet denne tilhørigheten på mange måter. De har ingen å spise lunsj med. De har ingen jobb å gå til. Og hvis de har ønsker om å være sosial så er det ofte sånn at de rundt deg de er jo på jobb. Og det er ikke sikkert at du har råd til å være sosial heller siden du har så lite utbetalt. Så er du syk.. og smerter enten fysisk eller psykisk fører til at ditt sosiale liv er begrenser uansett. Dette fører til at man stort sett er hjemme. Man føler ingen tilhørighet og mange dager går i TV titting eller surfe på nett. Det skaper en isolasjon og følelsen av å være mindre verdt dukker opp.  Man kan fort ende opp deprimert. Hvis man først møter noen så har man lite å snakke om fordi man ikke har fått de sosiale input som man trenger som menneske. Å føle seg verdifull og verdsatt er veldig viktig.

2. Dårlig økonomi

Jo da det finnes mennesker som har så lite utbetalt som en som er ufør selv om det er et få tall. Men en som er arbeidsfør har et valg. De kan prøve å bytte jobb for å få bedre betalt. De kan evt prøve å ta en annen utdanning som gir en bedre utbetalt jobb. 

En uføre hverdag økonomisk er den samme uansett. Det er ingen muligheter for å få bedre inntekt da de er for syke til å kunne jobbe. Og de som har en restarbeidsevne vil ikke folk ansette dem pga ustabilitet 

Prisene på varer og de fleste tjenester er det samme uansett om man er i en jobb eller ikke. Mat, tannlege, lege, medisiner, frisør, klær. Og har man barn så er det enda tøffere for de uføre å klare seg på lite. Det å være fattig foreldre går utover barna. Barn som de kanskje fikk lenge før de ble uføre. 

Så er det aller verste for mange av de som er uføre. Hva hvis noe ryker i leiligheten som feks kjøleskap, komfyr, vaskemaskin. Hva om du må ha elektriker eller rørlegger plutselig? Det er ikke gitt at en som er ufør har råd til å spare opp en bufferkonto. Det er flere bekymringer rundt det økonomiske hos en som er ufør vs en som er arbeidsfør.

3. Muligheter for å ta lån for å kjøpe bolig.

En som er ufør vil ikke ha sjans til å kunne betjene noen bolig lån på egenhånd mest sannsynlig. De må mest sannsynlig ha en kausjonist eller medlåntager med god inntekt for å få kjøpt noe. Selv om en ufør skulle få egenkapital til bolig feks via Husbanken si 200 000.. Så kan man maks låne 5 × inntekt. Så har du 220000 brutto i året noe mange uføre har så vil du ende opp med ca 1,2 mill til bolig. Du får knapt kjøpt noe for den summen idag. Og velger du å flytte på deg dit det finnes så blir du kanskje nødt til å ha bil..

Som ufør er man derfor gjerne nødt til å leie. Men ingen vil ha uføre som leietagere. Uansett grunn til at inntekten din kommer fra nav så vil ikke utleiere ta risikoen selv om du som ufør har en like sikker inntekt som som en med jobb har.

____________

Så er det flere ting som uføre må slite seg igjennom som

1. Tap eller sorg over å mistet livet på en måte. Livet ble aldri slik de trodde. 

2. Å tåle at andre mennesker dømmer deg selv om de ikke kjenner deg.

3. Leve et svært begrenset liv

4. Tap av verdighet og selvfølelse. 

Osv...

Dessverre lever janteloven i sine beste hender fortsatt hos en del mennesker som har holdningen Jeg jobber., Du er ufør og jeg betaler for at du kan kose deg hjemme hele dagen. Du er ikke noe bedre enn meg. Du fortjener derfor ingenting 

Det er synd at mennesker kan ha så lite empati for andre mennesker rundt seg.. En dag kan det være du som er i en uføres sko fordi man vet aldri hva livet bringer. I mens så pris deg lykkelig for at du lever det livet vi som ufør lengter etter, men som vi mistet.

 

 

Nå regner jeg med at du er uføretrygdet?  Du virker særs oppegående, altså er du enda et eksempel ( av mange) på at det er ingen kobling mellom uføretrygd og såkalt ressurssvakhet.

Anonymkode: dad60...c44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå regner jeg med at du er uføretrygdet?  Du virker særs oppegående, altså er du enda et eksempel ( av mange) på at det er ingen kobling mellom uføretrygd og såkalt ressurssvakhet.

Anonymkode: dad60...c44

Jeg har nettopp blitt ufør etter mye prøving i arbeid flere år  og behandlinger. Jeg er oppegående men har nonverbale lærevansker noe som ligner aspergers. Og det er ingen behandling mot det jeg har dessverre. 

 jeg har en liten rest arbeidsevne men den er så variabel og ustabil at den passer ikke sammen med hvordan arbeidsmarkedet er. Hvem ansetter noen som kanskje kommer på jobb.. Hadde jeg fungert stabilt i en 40 prosent hadde jeg gjerne jobbet de 40 prosentene for å si det sånn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Bare å lese rundt i de utallige uføretrådene her inne, det.

Anonymkode: 116f8...627

Han har vært svært aktiv og virker ofte dømmende.

Anonymkode: c2bcf...ab5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke denne blandingen mellom uføretrygd og ressurssvakhet. Leste i går om en lege som har sykdommen Als, han er mest sannsynlig uføretrygdet, men det gjør ham jo ikke ressurssvak. Hodet hans fungerer jo som før, det er bare kroppen som er lammet. Slike eksempler er det mange av.

Anonymkode: dad60...c44

Ressurssvak kan vise til både materielle og intellektuelle ressurser. Som oftest når man sier ressurssvake, mener man folk med lite materielle ressurser (dårlig økonomi). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater ikke uføre overhode, jeg synes bare at 70% av de som har ufør ikke burde hatt det. Men de som faktisk er sykefortjeber hvert øre... Problemet er alle de som fint kunne jobbet men som har vondt i vilja...

Åja... Jeg har master grad, vi har som familie en samlet inntekt på 1.6 mill. Har en høyt utdannet mann og familie... 

Er jeg taper?

Anonymkode: e8903...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess

Det er noe sant i dette. Høyt utdannende kan nok se ned på uføre uten å ytre så mye. De har et komfortabelt liv, mange muligheter og selv om de produserer bra på jobb så er den tilrettelagt, kanskje flexitid og bra frynsegoder. Selv om de kan syntes det er litt irriterende med uføre så kan de ofte unne andre denne lille kompensasjonen for å være kronisk syk. For de lavt utdannede er det anerledes. De har en jobb gjerne med kjipe arbeidstider, lite frynsegoder, de har det hele tiden hengende over seg at de må stå på max fordi de er lette å bytte ut. De sliter med eget liv. Det blir en missunnelse over at noen kan slippe «billig» unna mens de selv må slite. Uføre får den goden de lavt utdannede ikke har, men ønsker seg: tid. De er for missunnelige til å se hva «prisen» er for de uføre. De er både kronisk syke og har dårlig råd. Det er ikke akkurat noen gullmedalje de har vunnet. Jeg syntes det blir dumt å spekulere i «hvor syk er du egentlig». Jeg HAR tenkt mitt et par ganger, men man må legge de tankene på hylla for hva vet vel jeg om hva som ligger bak hver enkelt sin situasjon? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han har vært svært aktiv og virker ofte dømmende.

Anonymkode: c2bcf...ab5

Du er dømmende, det er ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åja... Jeg har master grad, vi har som familie en samlet inntekt på 1.6 mill. Har en høyt utdannet mann og familie... 

Det er litt merkelig, for når jeg hører begrepet "vondt i vilja" er det stort sett ufaglærte eller håndtverkere som benytter seg av det. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C.Tramell

Jeg kjenner ingen som hater uføre men mange som bekymrer seg for hvor mye vi som er i arbeid må jobbe og skatte etterhvert hvis tallet på uføre fortsetter å stige i det tempoet det har gjort de siste årene. At det vil stige mye enda er vel rimelig sikkert med tanke på den store aldrende befolkningen og antallet innvandrere med lavt utdanningsnivå og liten integreringsvilje. Her kan det bli snakk om flere generasjoner på trygd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, Chibi skrev:

Vel..
En venn fikk innvilget ung ufør for ett par år siden...
Og aldri før har jeg sett han gjøre så mye, som han gjør nå.. 

(...)
Så, slike personer, såklart det vil oppstå klaging..

 

Om du vet at han er ufør pga somatikk, så er det eneste rette å gjøre å tipse NAV om saken. Men det er mange som sier de er uføre pga "ryggen" eller andre diffuse årsaker som egentlig sliter psykisk. Vær 100% sikker før du sprer sånne rykter om folk. 

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hater ikke uføre overhode, jeg synes bare at 70% av de som har ufør ikke burde hatt det. Men de som faktisk er sykefortjeber hvert øre... Problemet er alle de som fint kunne jobbet men som har vondt i vilja...

Anonymkode: e8903...ac3

Vel, hva du synes er revnende likegyldig. Du synes at 70% av uføre er late og fint kunne jobbet om de ikke hadde hatt så "vondt i vilja". Da synes jeg at din første bisetning er bullshit. :) Det oser jo hat av alt etter komma. 

Anonymkode: b2276...4b9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Husholdning1 skrev:

Hører mye om denne klagingen på uføre, men ser lite til den selv. Eksisterer den egentlig? 

Ikke sett mye av det, men uføre som klager over hets leser jeg om nesten daglig.

Anonymkode: fa8d6...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Chibi skrev:

Vel..
En venn fikk innvilget ung ufør for ett par år siden...
Og aldri før har jeg sett han gjøre så mye, som han gjør nå..
Er både høyt og lavt, trener (det er bra å trene), men han er så og si aldri hjemme, på ferier, fester. Rett og slett høyt og lavt. Jeg blir offer for "Bli, med på bowling idag?? Kino??Fjelltur, stikke til grensa??"-Når jeg selv er på jobb :fnise: 

Før han fikk ufør; lå han 24/7 i senga, og klagde... "Jeg har så vondt, klarer ikke å gå... Vondt i hodet, jeg har angst, tørr ikke..."
Så, man begynner jo å lure, når knappe en måned etter han fikk innvilget, så skal han plutselig gjøre alt mulig og da har han plutselig masse energi....Som han ikke hadde 3uker før..... :) 




Så, slike personer, såklart det vil oppstå klaging..

 

Det er mange slike eksempler, men mange her mener tydelegvis det er et angrep på alle uføre å våge å påstå at det finnes nordmenn som fint kunne jobbet som lever på uføretrygd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...