Gå til innhold

Undersøkelse - juridisk abort


AnonymBruker

Hva mener du om juridisk abort og abort?  

72 stemmer

  1. 1. Hva mener du om juridisk abort og abort?

    • Sålenge kvinner får ha abort så burde menn ha samme mulighet, juridisk
      22
    • Kvinner burde få ha abort, men menn burde ikke få ha lignende muligheter
      45
    • Abort av begge typer burde ikke være tillatt
      4
    • Dersom menn ikke har muligheten til juridisk abort burde ikke kvinner ha muligheten til vanlig abort
      3
    • Single foreldre burde ikke få lov til å adoptere/bil inseminert, for barnets skyld
      4
    • Bare den parten som velger det, enten det er å få barn eller inseminasjon, burde betale for det.
      6


Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å gjennomføre en liten undersøkelse mtp juridisk abort. Så vi ikke får alt for mange egne definisjoner og stråmenn til svar skal jeg definere hva det er her: Juridisk abort er det kvinnen ønsker barn, men mannen ikke ønsker barn. I stedefor at kvinnen da skal kunne bestemme at mannen må ta ansvar samt betale så gjør man mannen til en likestilt forelder, dette ved at mannen har mulighet til å utføre såkalt juridisk abort. I et slikt tilfelle vil fortsatt kvinnen bestemme 100% over seg selv, sin egen framtid og sin egen kropp, men hun vil ikke kunne bestemme over mannen sin framtid og mannen sin kropp. Ved å innføre noe slik vil mannen bli likestilt med kvinnen ved at han også får bestemme over sin egen kropp, istedefor å være prislagt kvinnens beslutting. Igjen, kvinnen vil fortsatt kunne ta abort, eller beholde, alt ettersom hva hun selv ønsker, hennes kropp, hennes valg - derav mener mange det burde være likestilt og at hans kropp = hans valg. Dessverre er det ikke slik i dag, men det er en annen sak.

I tillegg ønsker jeg å spørre om abort, da det i det siste har virket til å være fryktelig mange kvinner som ser ut til å være i mot selvbestemt abort basert på følgende mening: Man vet at har man sex så kan uhell skje, man tar sitt valg for om man vil ha barn eller ikke i det man velger å ha sex." Da man allerede har valgt at dersom man har sex, kan man få barn, og dersom man får barn må man ta ansvar, så trenger man ikke abort, da man allerede ved å ha sex har godkjent at man er klar for barn, da veldig mange skriver at "vil du ikke ha barn, så ikke ha sex". Er dette virkelig så utbredt som det virker som? Er det virkelig så mange kvinner som er i mot selvbestemt abort på KG?

Til slutt vil jeg be om at svar av typen "bruk kondom da" eller "bruk p-piller da" eller lignende blir lagt til side, da enten man er mann og bruker kondom eller man er kvinne og bruker p-piller så gir ikke disse pillene deg på magisk vis flere rettigheter hvis uhellet skulle være ute.

Til slutt vil jeg påpeke likheten mellom juridisk abort - som per i dag ikke eksisterer - og adopsjon/inseminasjon av single foreldre. Et mye brukt argument mot juridisk abort er at barnet bare får en forelder og at mor får mindre penger. Ved både inseminasjon og adopsjon (single) så er dette identisk for barnet. I begge disse tilfellene mangler barnet en far som er interessert og mor mangler den ekstra økonomien. Burde ikke disse identiske sakene likebehandles?

 

Anonymkode: febab...9a5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde også fått satt pris på hvorfor dere mener det dere mener (ved stemmene), så hvis dere har mulighet hadde det vært fint om dere postet hvorfor. Vær vennlig å bruke argumentasjon for ditt standpunkt som kan generaliseres, dvs ikke "argumenter" som "fordi menn fortjener det" eller "fordi kvinner er noe dritt". Unngå også argumentasjon som ikke kan generaliseres, slik som "hvis man har sex kan det bli barn og blir det barn så må man ta ansvar. Jeg er også for abort" - da slike argumenter ikke kan generaliseres da man nettopp har fortalt at man er for abort, men ikke for begge parter og man er for å ta ansvar for sine handlinger, men igjen ikke for begge parter.

Takk.

TS

Anonymkode: febab...9a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når i huleste bestemmer kvinner over menns kropper? Og hvorfor mangler den viktigste faktoren i emnet, barnet?

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mangler saklige alternativ i pollen. 

Jeg lager min egen og ticker for boksen "Kvinner har lovfestet rett til selvbestemt abort innen uke 12. Menn har ikke og bør aldri få rett til å overstyre kvinnen i denne retten. Fedre og mødre bør kun få lov til å skilles fra sine barn juridisk ved adopsjon, om begge foreldre er enige. For barnets beste, ikke for å være mannefiendtlig."

 

Anonymkode: 84fba...6a0

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kontormus skrev:

Når i huleste bestemmer kvinner over menns kropper? Og hvorfor mangler den viktigste faktoren i emnet, barnet?

Disse mennene som ønsker juridisk abort skjønner ikke at det er barnet det går ut over, et barn som allerede er født. De skjønner tydeligvis at et foster forsvinner når en kvinne tar en fysisk abort, men de skjønner ikke at fosteret ikke forsvinner når de tar en juridisk abort. Barnet er fortsatt der og må ta konsekvensene av en umoden far. Dersom menn skal ha juridisk abort kan ikke menn heller være myndig fordi de dermed ikke kan ta ansvar for sine handlinger på et generelt grunnlag. Dette var ikke et alternativ i denne spørreundersøkelsen og derfor kan jeg ikke svare på den. 

I tillegg er de jo så barnslige at de mener at om de ikke kan ta abort så skal kvinner heller ikke kunne ta abort som igjen vil føre til at ENDA flere mennesker får barn ufrivillig. Altså lager de enda mer trøbbel for seg selv, men greier ikke å se det fordi de skal være så tverr. 

Så lenge kvinnen har livmor og bærer frem et barn og menn ikke har det vil det ikke være likt for menn og kvinner. Og om du TS finner en mulighet for at du kan få en livmor skal du gjerne få min, for med på kjøpet får du et helvete av menstruasjonssmerter, uregelmessig mens og enorme mengder blod under menstruasjon. Og det er ikke bare blod, men en masse koagler store som fy og en stank som er uholdbar. Jeg vil gjerne ha like rettigheter i form av at menn også skal få gå gjennom dette helvetet som jeg må gå igjennom, men sånn er det ikke, og sånn er livet. Og jeg skal love deg at det er ikke bare når man har menstruasjon man har smerter. Jeg GLEDER meg ENORMT til jeg har fått to barn og kan fjerne hele systemet der nede som avtalt med gynekologene selv om det igjen medfører et helvete med overgangsalder. 

Så værsegod, du skal med glede få min livmor om du vil ha samme rett til abort som meg!! Så kan du få abortere og kose deg så mye du bare vil. 

 

Anonymkode: 2446b...ad8

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Kontormus skrev:

Når i huleste bestemmer kvinner over menns kropper? Og hvorfor mangler den viktigste faktoren i emnet, barnet?

Når kvinnen bestemmer at mannen må bruke sin tid på å jobbe og betale for et valg hun har tatt kan dette defineres som å bestemme over mannens kropp, på lik linje med tvangsarbeid.

 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det mangler saklige alternativ i pollen. 

Jeg lager min egen og ticker for boksen "Kvinner har lovfestet rett til selvbestemt abort innen uke 12. Menn har ikke og bør aldri få rett til å overstyre kvinnen i denne retten. Fedre og mødre bør kun få lov til å skilles fra sine barn juridisk ved adopsjon, om begge foreldre er enige. For barnets beste, ikke for å være mannefiendtlig."

 

Anonymkode: 84fba...6a0

Du sier at for barnets beste skal ikke far få like muligheter som mor, men du er samtidig for adopsjon og inseminasjon av single foreldre, selv om disse tilfellene er identiske ved at barnet ikke får en far og at mor ikke får like mye penger?

Anonymkode: febab...9a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når kvinnen bestemmer at mannen må bruke sin tid på å jobbe og betale for et valg hun har tatt kan dette defineres som å bestemme over mannens kropp, på lik linje med tvangsarbeid.

 

Du sier at for barnets beste skal ikke far få like muligheter som mor, men du er samtidig for adopsjon og inseminasjon av single foreldre, selv om disse tilfellene er identiske ved at barnet ikke får en far og at mor ikke får like mye penger?

Anonymkode: febab...9a5

Du må lære deg å lese, jeg sa ikke et eneste pip om single eller inseminasjon. Lesetrening eller vent til sola går ned med å drikke alkohol.. 

Anonymkode: 84fba...6a0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du må lære deg å lese, jeg sa ikke et eneste pip om single eller inseminasjon. Lesetrening eller vent til sola går ned med å drikke alkohol.. 

Anonymkode: 84fba...6a0

Men det blir jo akkurat det samme resultatet enten mannen tar juridisk abort eller kvinnen velger inseminasjon. Man får et barn der faren ikke vil vite om / ha noe med barnet å gjøre. Så sum a summarum blir resultatet likt.

Anonymkode: 4ed73...69a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Disse mennene som ønsker juridisk abort skjønner ikke at det er barnet det går ut over, et barn som allerede er født. De skjønner tydeligvis at et foster forsvinner når en kvinne tar en fysisk abort, men de skjønner ikke at fosteret ikke forsvinner når de tar en juridisk abort. Barnet er fortsatt der og må ta konsekvensene av en umoden far. Dersom menn skal ha juridisk abort kan ikke menn heller være myndig fordi de dermed ikke kan ta ansvar for sine handlinger på et generelt grunnlag. Dette var ikke et alternativ i denne spørreundersøkelsen og derfor kan jeg ikke svare på den. 

I tillegg er de jo så barnslige at de mener at om de ikke kan ta abort så skal kvinner heller ikke kunne ta abort som igjen vil føre til at ENDA flere mennesker får barn ufrivillig. Altså lager de enda mer trøbbel for seg selv, men greier ikke å se det fordi de skal være så tverr.

Anonymkode: 2446b...ad8

Jeg tok meg den friheten å redusere innlegget ditt for litt usakeligheter som ikke var relatert til tema.

Jeg ser ikke helt hvordan du mener å vite hva andre tenker og mener, men det får være en annen sak. Min erfaring er at de fleste ser godt at barnet vil få noe mindre penger under oppveksten, men at de er uenige i at mors ønske om barn skal trumfe fars ønske om å styre sitt eget liv. Det er heller ingen forskjell fra om mor er aleneforelder etter et engangsligg eller om hun har adoptert ett barn eller blitt kunstig inseminert - for barnet. i begge tilfeller mangler barnet en far som er interessert i barnet og mor mangler betalingen. Hvorfor skal dette være lovlig, men det blir først fryktelig for barnet dersom kvinnen har funnet en person hun ønsker at skal være faren?

Jeg vil også sette spørsmålstegn ved den andre uttalelsen din, da det du skriver her insinuerer at samtlige kvinner i dag ikke egentlig burde være myndige, da samtlige har muligheten til å droppe ansvaret for sine handlinger ved å ta abort.

Men er du sikker på at de lager mer trøbbel for seg selv? Dersom de er sammen med en dame som sier hun vil ta abort, men så ombestemmer seg, kontra at  de er sammen med en dame som de vet at ikke kan ombestemme seg... dette gjør det jo i essensen til et informert samtykke?

 

Anonymkode: febab...9a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Disse mennene som ønsker juridisk abort skjønner ikke at det er barnet det går ut over, et barn som allerede er født. De skjønner tydeligvis at et foster forsvinner når en kvinne tar en fysisk abort, men de skjønner ikke at fosteret ikke forsvinner når de tar en juridisk abort. Barnet er fortsatt der og må ta konsekvensene av en umoden far. Dersom menn skal ha juridisk abort kan ikke menn heller være myndig fordi de dermed ikke kan ta ansvar for sine handlinger på et generelt grunnlag. Dette var ikke et alternativ i denne spørreundersøkelsen og derfor kan jeg ikke svare på den. 

I tillegg er de jo så barnslige at de mener at om de ikke kan ta abort så skal kvinner heller ikke kunne ta abort som igjen vil føre til at ENDA flere mennesker får barn ufrivillig. Altså lager de enda mer trøbbel for seg selv, men greier ikke å se det fordi de skal være så tverr. 

Så lenge kvinnen har livmor og bærer frem et barn og menn ikke har det vil det ikke være likt for menn og kvinner. Og om du TS finner en mulighet for at du kan få en livmor skal du gjerne få min, for med på kjøpet får du et helvete av menstruasjonssmerter, uregelmessig mens og enorme mengder blod under menstruasjon. Og det er ikke bare blod, men en masse koagler store som fy og en stank som er uholdbar. Jeg vil gjerne ha like rettigheter i form av at menn også skal få gå gjennom dette helvetet som jeg må gå igjennom, men sånn er det ikke, og sånn er livet. Og jeg skal love deg at det er ikke bare når man har menstruasjon man har smerter. Jeg GLEDER meg ENORMT til jeg har fått to barn og kan fjerne hele systemet der nede som avtalt med gynekologene selv om det igjen medfører et helvete med overgangsalder. 

Så værsegod, du skal med glede få min livmor om du vil ha samme rett til abort som meg!! Så kan du få abortere og kose deg så mye du bare vil. 

 

Anonymkode: 2446b...ad8

Godt formulert. Det finnes ikke et eneste alternativ å krysse av på, og hele problemet er tendediøst, preget av trass mot de biologiske forskjellene. Tull og tøys!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må lære deg å lese, jeg sa ikke et eneste pip om single eller inseminasjon. Lesetrening eller vent til sola går ned med å drikke alkohol.. 

Anonymkode: 84fba...6a0

Fint at du viser din sanne personlighet ved å ikke greie å holde seg saklig etter allerede andre post. Ser jeg burde oppfordret til at kvinner som deg ikke trengte å svare hvis alt de ønsket var å svare usaklig.

Du skrev som følger: " Det mangler saklige alternativ i pollen. ". I pollen har du valgmuligheten "Single foreldre burde ikke få lov til å adoptere/bil inseminert, for barnets skyld". Når du ikke fant dette som et svar du ville avgi så vil dette lede til konklusjonen at du ikke er i mot at single mødre kan adoptere eller bli insemintert.

Anonymkode: febab...9a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok meg den friheten å redusere innlegget ditt for litt usakeligheter som ikke var relatert til tema.

Jeg ser ikke helt hvordan du mener å vite hva andre tenker og mener, men det får være en annen sak. Min erfaring er at de fleste ser godt at barnet vil få noe mindre penger under oppveksten, men at de er uenige i at mors ønske om barn skal trumfe fars ønske om å styre sitt eget liv. Det er heller ingen forskjell fra om mor er aleneforelder etter et engangsligg eller om hun har adoptert ett barn eller blitt kunstig inseminert - for barnet. i begge tilfeller mangler barnet en far som er interessert i barnet og mor mangler betalingen. Hvorfor skal dette være lovlig, men det blir først fryktelig for barnet dersom kvinnen har funnet en person hun ønsker at skal være faren?

Jeg vil også sette spørsmålstegn ved den andre uttalelsen din, da det du skriver her insinuerer at samtlige kvinner i dag ikke egentlig burde være myndige, da samtlige har muligheten til å droppe ansvaret for sine handlinger ved å ta abort.

Men er du sikker på at de lager mer trøbbel for seg selv? Dersom de er sammen med en dame som sier hun vil ta abort, men så ombestemmer seg, kontra at  de er sammen med en dame som de vet at ikke kan ombestemme seg... dette gjør det jo i essensen til et informert samtykke?

 

Anonymkode: febab...9a5

Hvis du ikke vil svare på det med at du må gå gjennom det samme for å få like rettigheter så er jeg ikke interessert i å svare på innlegget ditt. Men ingen menn som deg er interessert i å gå igjennom samme helvete som jeg må gå igjennom, du vil bare høste godene av å ha ei livmor uten å ha den selv og det det medfører.  

Anonymkode: 2446b...ad8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når kvinnen bestemmer at mannen må bruke sin tid på å jobbe og betale for et valg hun har tatt kan dette defineres som å bestemme over mannens kropp, på lik linje med tvangsarbeid.

 

Du sier at for barnets beste skal ikke far få like muligheter som mor, men du er samtidig for adopsjon og inseminasjon av single foreldre, selv om disse tilfellene er identiske ved at barnet ikke får en far og at mor ikke får like mye penger?

Anonymkode: febab...9a5

Ah, så det er menn soleklare rett til å ha sex for nytelsens skyld? Og at fysiske konsekvenser, det får andre ta? Er det det du mener? Saklig!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke vil svare på det med at du må gå gjennom det samme for å få like rettigheter så er jeg ikke interessert i å svare på innlegget ditt. Men ingen menn som deg er interessert i å gå igjennom samme helvete som jeg må gå igjennom, du vil bare høste godene av å ha ei livmor uten å ha den selv og det det medfører.  

Anonymkode: 2446b...ad8

Skal jeg, basert på samme logikk, få si at kvinner ikke burde få bli politikere, da det biologisk sett er langt flere smarte menn enn kvinner? Burde jeg da også kunne si at du som kvinne får ikke samme betalt i en stilling som inneholder fysisk arbeid som en mann?

Eventuelt så kan jo jeg dra analogien til at hvis du ikke har brukket ryggen på et punkt i livet - slik jeg har, så trenger jeg ikke forholde meg til meningene dine? Fordi det er akkurat det du insinuerer her. Du legger dine, personlige erfaringer som grunnlag for å få lov til å ha en mening om et tema. Er ikke det ganske tåpelig?

Anonymkode: febab...9a5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kontormus skrev:

Ah, så det er menn soleklare rett til å ha sex for nytelsens skyld? Og at fysiske konsekvenser, det får andre ta? Er det det du mener? Saklig!

Hvor har jeg skrevet noe slik? Jeg ser gjerne at du peker det ut for meg.

Det jeg har skrevet er at menn og kvinner kan begge ha sex for nytelsens skyld, men fysiske konsekvenser må de begge ta, sammen. Ikke at en av partene skal bestemme for begge om de må ta konsekvenser eller ikke.

Vennligst forsøk å holde deg saklig

Anonymkode: febab...9a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så mye verre for et barn der far har fraskrevet seg farskapet, enn de der mor velger å få barn alene uten noen far i bildet? Eller far dør før fødsel? Resultater er det samme. Et barn uten en biologisk far. Lider barnet mer om far fraskriver seg ansvaret juridisk, enn om mor reiser til Danmark på egenhånd? Eller er det sånn at så lenge det er mor som fraskriver en biologisk far, så går dette bra for barnet, men om far gjør det samme så vil barnet lide? 

Anonymkode: 0617a...6d8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønner ikke når du mener at kvinnen bestemmer over mannens kropp. Når vi snakker om at abort er kvinnens valg fordi det er kvinnens kropp, er det nettopp fordi fosteret vokser inni kvinnens kropp. Mannens kropp blir overhodet ikke påvirket av svangerskapet. Det som eventuelt kunne vært et argument, er at kvinnen når hun velger abort eller ikke, også bestemmer over mannens fremtidige økonomi. Men økonomi og kropp er da vitterlig to helt forskjellige ting!

Jeg er for selvbestemt abort for kvinner, men mot juridisk abort. Ved å gi kvinnen rett til selvbestemt abort hindrer vi at det blir født barn som er uønsket av begge foreldrene, en situasjon jeg mener vil være svært ugunstig å bli født inn i. Fordi det er kvinnens kropp det er snakk om, mener jeg det er hun som eventuelt må kunne ta et valg i forhold til abort. Jeg kan forsåvidt se argumentet om at hvis kvinen har lov til å ta abort, så bør manen også ha lov. Problemet er bare at i det øyeblikket mannen har lov til å bestemme i forhold til en faktisk abort, så bestemmer han over kvinnens kropp. Når det gjelder juridisk abort, tenker jeg at situasjonen er en helt annen. Da er det snakk om et barn som faktisk finnes, og som må oppleve at far har valgt å ikke være far. Barnet vil desverre kunne oppleve at far ikke stiller opp uansett, men jeg mener at vi som samfunn i det minste skylder barna å ikke legge opp til at fedre har mulighet til å stikke fra absolutt alt ansvaret. Ikke for mors del, men for barnets del. Dette fører til at det er en skjevfordeling av muligheter mellom menn og kvinner når det gjeler abort. For menn er det sånn at de må sørge for prevensjon, men også være klar over atr hvis prevensjonen svikter så er det opp til kvinnen om barnet blir født eller ikke. Kvinner har en "nødutgang" hvis prevensjonen svikter. Ja, man kan argumentere for at det er uretferdig, på et vis er det jo det. Men jeg klarer ikke å se noen måte dette kan gjøres rettferdig, uten at det går ut over barnet, som jo er en uskyldig tredjepart. Jeg mener det er barnet som er aller viktigst i situasjonen. Barnet har overhodet ikke noe valg, begge foreldrene vet hva sex kan føre til, og hvilke muligheter som finnes for hvem av dem, dersom uhellet skulle være ute. Begge foreldrene kan ta et valg om å avstå fra sex, hvis de ikke ønsker en graviditet.

Når det gjelder enslige kviner og kunstig befruktning mener jeg at dette ikke er en helt identisk situasjon. I tilfellet der far eventuelt får mulighet til å ta juridisk abort vil barnet oppleve at det har hatt en far som har valgt det bort, både praktisk og juridisk. I en situasjon med kunstig befruktning for single kvinner har barnet aldri hatt noen far, kun en donor. Barnet er derfor ikke blitt valgt vekk av far, men valgt til av mor. Psykologisk tenker jeg at dette utgjør et hav av forskjell. Her gjør også mor et valg om å bli gravid, hvilket vil si at hun på forrhånd må sørge for at hun alene har økonomi til å klare seg med et barn. Ved en uplanlagt graviditet kan mors økonomiske situasjon ofte være en helt annen. Det er forøvrig ikke mulig for single kvinner å få kunstig befruktning i Norge.

Anonymkode: 46481...8b0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor har jeg skrevet noe slik? Jeg ser gjerne at du peker det ut for meg.

Det jeg har skrevet er at menn og kvinner kan begge ha sex for nytelsens skyld, men fysiske konsekvenser må de begge ta, sammen. Ikke at en av partene skal bestemme for begge om de må ta konsekvenser eller ikke.

Vennligst forsøk å holde deg saklig

Anonymkode: febab...9a5

Det er faktisk essensen i hele juridisk abort-tullet. Befruktede egg vokser i den ene, tilfeldivis kvinner. Derfor er det bare de som kan bestemme hva hva som skjer videre. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det så mye verre for et barn der far har fraskrevet seg farskapet, enn de der mor velger å få barn alene uten noen far i bildet? Eller far dør før fødsel? Resultater er det samme. Et barn uten en biologisk far. Lider barnet mer om far fraskriver seg ansvaret juridisk, enn om mor reiser til Danmark på egenhånd? Eller er det sånn at så lenge det er mor som fraskriver en biologisk far, så går dette bra for barnet, men om far gjør det samme så vil barnet lide? 

Anonymkode: 0617a...6d8

Fordi et barn som er blitt til ved inseminasjon ikke har blitt valgt vekk av far. Barnet kan likevel savne en far, og man kan debatere om det er riktig å lage barn på denne måten, men psykologisk sett er det en stor forskjell på å ha hatt en far som  har valgt deg vekk, kontra å aldri ha hatt noen far.

Anonymkode: 46481...8b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke når du mener at kvinnen bestemmer over mannens kropp. Når vi snakker om at abort er kvinnens valg fordi det er kvinnens kropp, er det nettopp fordi fosteret vokser inni kvinnens kropp. Mannens kropp blir overhodet ikke påvirket av svangerskapet. Det som eventuelt kunne vært et argument, er at kvinnen når hun velger abort eller ikke, også bestemmer over mannens fremtidige økonomi. Men økonomi og kropp er da vitterlig to helt forskjellige ting!

Jeg er for selvbestemt abort for kvinner, men mot juridisk abort. Ved å gi kvinnen rett til selvbestemt abort hindrer vi at det blir født barn som er uønsket av begge foreldrene, en situasjon jeg mener vil være svært ugunstig å bli født inn i. Fordi det er kvinnens kropp det er snakk om, mener jeg det er hun som eventuelt må kunne ta et valg i forhold til abort. Jeg kan forsåvidt se argumentet om at hvis kvinen har lov til å ta abort, så bør manen også ha lov. Problemet er bare at i det øyeblikket mannen har lov til å bestemme i forhold til en faktisk abort, så bestemmer han over kvinnens kropp. Når det gjelder juridisk abort, tenker jeg at situasjonen er en helt annen. Da er det snakk om et barn som faktisk finnes, og som må oppleve at far har valgt å ikke være far. Barnet vil desverre kunne oppleve at far ikke stiller opp uansett, men jeg mener at vi som samfunn i det minste skylder barna å ikke legge opp til at fedre har mulighet til å stikke fra absolutt alt ansvaret. Ikke for mors del, men for barnets del. Dette fører til at det er en skjevfordeling av muligheter mellom menn og kvinner når det gjeler abort. For menn er det sånn at de må sørge for prevensjon, men også være klar over atr hvis prevensjonen svikter så er det opp til kvinnen om barnet blir født eller ikke. Kvinner har en "nødutgang" hvis prevensjonen svikter. Ja, man kan argumentere for at det er uretferdig, på et vis er det jo det. Men jeg klarer ikke å se noen måte dette kan gjøres rettferdig, uten at det går ut over barnet, som jo er en uskyldig tredjepart. Jeg mener det er barnet som er aller viktigst i situasjonen. Barnet har overhodet ikke noe valg, begge foreldrene vet hva sex kan føre til, og hvilke muligheter som finnes for hvem av dem, dersom uhellet skulle være ute. Begge foreldrene kan ta et valg om å avstå fra sex, hvis de ikke ønsker en graviditet.

Når det gjelder enslige kviner og kunstig befruktning mener jeg at dette ikke er en helt identisk situasjon. I tilfellet der far eventuelt får mulighet til å ta juridisk abort vil barnet oppleve at det har hatt en far som har valgt det bort, både praktisk og juridisk. I en situasjon med kunstig befruktning for single kvinner har barnet aldri hatt noen far, kun en donor. Barnet er derfor ikke blitt valgt vekk av far, men valgt til av mor. Psykologisk tenker jeg at dette utgjør et hav av forskjell. Her gjør også mor et valg om å bli gravid, hvilket vil si at hun på forrhånd må sørge for at hun alene har økonomi til å klare seg med et barn. Ved en uplanlagt graviditet kan mors økonomiske situasjon ofte være en helt annen. Det er forøvrig ikke mulig for single kvinner å få kunstig befruktning i Norge.

Anonymkode: 46481...8b0

Jeg vil argumentere for at kropp og økonomi henger ganske solid samme. Dersom du blir pålagt å jobbe for å betale for noe du ikke ønsker, er ikke dette å bestemme over en annen sin tid og kropp?

Jeg ser hva du mener og vil takke deg for å holde deg saklig, i motsetning til de fleste av de andre kvinnene som har svart så langt. Jeg er likevel uenig og ville argumentert for at sålenge mor velger å beholde barnet så er det i det overveldende flertallet av sakene slik at mor da ønsker barnet. det at en donor har valgt bort å få barn kontra at en mann moren lå med en kveld har valgt bort barn greier jeg bare ikke se på som to forskjellige situasjoner. Uavhengig av om barnet aktivt har blitt valgt bort eller ikke så vil situasjonen barnet havner i være den samme. Selv om akkurat argumentet ved at mor kanskje ikke er klar, økonomisk, hvis det skjer et uhell er et bra argument, så mener jeg at dette faller inn under ting hun må vurdere under abort-tiden. Dersom mor ikke har god nok økonomi til å få barn alene, så må hun rett og slett vente - eller finne noen som frivillig vil hjelpe henne.

Anonymkode: febab...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...