Gå til innhold

Undersøkelse - juridisk abort


AnonymBruker

Hva mener du om juridisk abort og abort?  

72 stemmer

  1. 1. Hva mener du om juridisk abort og abort?

    • Sålenge kvinner får ha abort så burde menn ha samme mulighet, juridisk
      22
    • Kvinner burde få ha abort, men menn burde ikke få ha lignende muligheter
      45
    • Abort av begge typer burde ikke være tillatt
      4
    • Dersom menn ikke har muligheten til juridisk abort burde ikke kvinner ha muligheten til vanlig abort
      3
    • Single foreldre burde ikke få lov til å adoptere/bil inseminert, for barnets skyld
      4
    • Bare den parten som velger det, enten det er å få barn eller inseminasjon, burde betale for det.
      6


Anbefalte innlegg

1 time siden, Arkana skrev:

Du kan ikke sammenligne et ufødt embryo/foster som ikke har tanker om egen tilværelse med et menneske som lever.

Så det er et levende menneske når mannen velger abort mens det enda er et foster, mens det er ikke et levende menneske når kvinnen velger abort mens det er et foster?

Anonymkode: 4ed73...69a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så det er et levende menneske når mannen velger abort mens det enda er et foster, mens det er ikke et levende menneske når kvinnen velger abort mens det er et foster?

Anonymkode: 4ed73...69a

Jeg regner med du er i stand til å se forskjellen på å ta abort slik at embryoet/fosteret aldri rekker å bli et menneske og å ta juridisk abort hvor embryoet/fosteret blir født, vokser opp og trenger mat, klær og annet i livet sitt 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

8 minutter siden, Arkana skrev:

Jeg regner med du er i stand til å se forskjellen på å ta abort slik at embryoet/fosteret aldri rekker å bli et menneske og å ta juridisk abort hvor embryoet/fosteret blir født, vokser opp og trenger mat, klær og annet i livet sitt 

I fare for å gjenta meg enda en gang, se innlegget under (som du fortsatt ikke har hatt et svar til, fordi du ikke har noen argumenter):

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er barnets rettigheter annerledes enn hvis mannen dør? ved kunstig inseminasjon? Hvis moren faktisk ikke vet hvem faren er? Hint: det er ingen forskjell på barnets rettigheter. Så dette med barnets rettigheter er bare en unskyldning som brukes når man ikke har noen reelle argumenter mot juridisk abort.

Anonymkode: 4ed73...69a

Anonymkode: 4ed73...69a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er barnets rettigheter annerledes enn hvis mannen dør? ved kunstig inseminasjon? Hvis moren faktisk ikke vet hvem faren er? Hint: det er ingen forskjell på barnets rettigheter. Så dette med barnets rettigheter er bare en unskyldning som brukes når man ikke har noen reelle argumenter mot juridisk abort.

Anonymkode: 4ed73...69a

Det er stor forskjell på å kunne forklare barnet at det var så ønsket at mor oppsøkte en klinikk og at man derfor ikke vet hvem pappa er, og å skulle forklare at pappa tok "juridisk abort" fordi han ikke ville ha deg når han ikke var kåt lenger. Den som ikke ser forskjellen bør virkelig få hodet undersøkt 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er barnets rettigheter annerledes enn hvis mannen dør? ved kunstig inseminasjon? Hvis moren faktisk ikke vet hvem faren er? Hint: det er ingen forskjell på barnets rettigheter. Så dette med barnets rettigheter er bare en unskyldning som brukes når man ikke har noen reelle argumenter mot juridisk abort.

Anonymkode: 4ed73...69a

Hvis far er død har barnet selvfølgelig rettigheter. De andre tilfellene er jeg usikker på. Men å nekte barnet en far utelukkende på grunn av økonomi er rett og slett forferdelig dårlig gjort. Barn er mye mer enn økonomi.

Anonymkode: 6c48f...69f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom mor ikke har god nok økonomi til å få barn alene, så må hun rett og slett vente - eller finne noen som frivillig vil hjelpe henne.

Anonymkode: febab...9a5

Du har ikke skjønt situasjonen helt.

Hvis en gravid kvinne ikke skal få barn, kan hun ikke vente. Hun må handle. Handlingen er å fysisk og konkret avslutte livet til barnet i magen. For noen er det et enkelt valg, mens for noen er det et dyptgripende samvittighetsspørsmål og likestilt med drap. Og så har man alle som ligger et sted imellom.

Anonymkode: d410a...883

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår helt klart poenget med juridisk abort, men siden barnet blir den tapende part er jeg imot det. 

Men jeg syntes at dersom en mann blir voldtatt og det blir barn av det bør han få slippe å betale barnebidrag. Barnet bør fremdeles få vite hvem faren er. 

Anonymkode: 52bfe...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utgangspunktet sympatisk innstilt til at menn får støtte rettigheter i slike spørsmål, Men jeg er likevel imot juridisk abort av flere årsaker.

En ting er at jeg kan se for meg en slik bestemmelse bli utnyttet også i tilfeller der det forekommer samlivsbrudd og felles barn er involvert og far stifter ny familie. Spesielt slik utviklingen av vår familiekultur er i den vestlige verden kan jeg se for meg at fedre da får mulighet til å stifte familie flere ganger uten økonomiske konsekvenser, og at det da vil bli lettere for kun et knippe av alphahanner til å befruktet majoriteten  av kvinner. 

Og selvsagt er det da det viktigste; velferden til splitter nye mennesker som skal vokse opp. 

Anonymkode: 6f419...08f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i utgangspunktet sympatisk innstilt til at menn får støtte rettigheter i slike spørsmål, Men jeg er likevel imot juridisk abort av flere årsaker.

En ting er at jeg kan se for meg en slik bestemmelse bli utnyttet også i tilfeller der det forekommer samlivsbrudd og felles barn er involvert og far stifter ny familie. Spesielt slik utviklingen av vår familiekultur er i den vestlige verden kan jeg se for meg at fedre da får mulighet til å stifte familie flere ganger uten økonomiske konsekvenser, og at det da vil bli lettere for kun et knippe av alphahanner til å befruktet majoriteten  av kvinner. 

Og selvsagt er det da det viktigste; velferden til splitter nye mennesker som skal vokse opp. 

Anonymkode: 6f419...08f

Hvordan mener du han skal få til dette, for dette blir jo umulig. Eller, det er vel mulig at de har flere felles barn hvis han tar aborten når hun er gravid med tvillinger eller mer, men da kan de vel egentlig ikke kalles barn på det stadiet? Så jeg skjønner ikke helt hvordan dette skal være mulig at skjer i praksis.

Anonymkode: 4ed73...69a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei TS.

Det er flott du rar opp temaet.

Til dere andre, det er ikke Jeg som har laget undersøkelsen.Jeg skriver det for det skjer jeg får æren for noe jeg ikke har gjort, noen ganger. Siden flere her vet jeg er tilhenger av juridisk abort under visse omstendigheter  

Jeg er for fri abort både for kvinner og menn. Så lenge forelderne ikke har minimum felles fokeregistert bosted, kan jurdisk abort være en mulighet for mannen. Ved felles fokeregistert adresse leveren sammen som en familie, og bevis om hva en ønsket ved unnfangelsen er vanskelig. 

Ved forskjellig folkeregistrert bosted er det ikke i dagens samfunn like vanlig og avtale å bli foreldre. Derfor en grense som nevnt.

Velger kvinnen å bli mor alene når det ikke er felles folkeregistrert bosted, må hun avskrive barnebidraget. Idielt sett burde hun hun også bli avskrevet aleneforeldre tilleggene.

Menn som vil være far uten felles folkeregistrett  bosted med mor underskriver innen 8 uker en ærklering om dette. Ved fødsel tas DNA prøver på farskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke kan la det være noen risiko for graviditet kan du la være å ha sex. Om du kan tåle en helt minimal risiko kan du, som mann, fryse ned sæd i tilfelle du vil ha barn og så sterilisere deg. Du har disse rettighetene til å bestemme over kroppen din, mens kvinner har rettigheter til å bestemme over våre kropper, altså beholde eller fjerne eventuelle embryoer som gror inne i oss.

Anonymkode: 61509...701

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...